شناسهٔ خبر: 65870335 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید جمعی از مردم در دیدار با مدیران کل در نوشهر:

ارتقای زیرساخت‌های مازندران، مطالبه جدی اهالی و مسافران

نوشهر- ایرنا- جمعی از مردم غرب مازندران در حاشیه دیدار با مدیران کل دستگاه های اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به چالش زیرساختهای این منطقه از مسوولان امر خواستند تا با تامین نیازمندیهای منطقه بر نگرانی های اهالی و مسافران پایان دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، انشعابات چهارگانه، تغییرکاربری، تسهیلات بانکی بیشترین درخواست متقاضیان دیدار مردمی امروز با مدیران کل نهادهای اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر اعلام شد که شماری از آنان در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند مشکلات زیرساختی هم اکنون اهالی و مسافران و گردشگران غرب مازندران را رنج می دهد.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند. این مناطق سالانه پذیرای میلیون های مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند اما هنوز به درخواست ارتقای زیرساخت‌های آن پاسخی داده نشده است.

به تاکید اهالی و مسافران غرب مازندران، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی افزون بر یک میلیون نفری منطقه تعریف شده است در حالی که چهار دهه است با امکانات محلی خدمات ملی به میلیون ها مسافر و گردشگر ارایه می کند، رفع این چالش دیرینه نگاه دولت و مجلس را می طلبد.

منابع و اعتبارات و امکانات زیرساختی همه بخش شهرستان های غرب مازندران با میزان خدماتی که در سطح ملی ارایه می دهند همخوانی ندارد و نتیجه این روند بروز چالش ها و اخلال در ارایه خدمات است.

نکته مهم این که اقتصاد غرب مازندران تا اندازه زیادی تک بعدی و وابسته به صنعت گردشگری است، به معنای دیگر اگرچه حضور گردشگران رونق و توسعه کسب و کارهای خرد و کلان در منطقه را در پی داشته که البته آن هم جای بحث دارد، اما مزیت های حضور مسافر برای این منطقه می شود، تنها یک روی سکه است چراکه روی دیگر آن چالش های پر تعداد حضور مسافر در سایه فقر زیرساختی است که این منطقه با آن دست به گریبان است که پاسخگوی نیاز جمعیت ثابت و شناور منطقه به طور همزمان نیست.

بر اساس اطلاعات رسمی موجود، علاوه بر این موارد، شهرستان های غرب مازندران چهار دهه است که میزبان دایمی غیر بومیان از پایتخت و استان های مرکزی ایران است که در این منطقه ویلای شخصی دارند و در همه ایام سال با سکونت دایمی از از امکانات محلی منطقه استفاده می کنند.

برابر این آمار رسمی افزون بر مناطق شهری در بیش از ۵۰ درصد جمعیت اغلب روستاهای غرب مازندران را جمعیت غیر بومی تشکیل می دهد.

ارتقای زیرساخت‌های مازندران، مطالبه جدی اهالی و مسافران

پرسشی که جمعی از اهالی غرب مازندران در حاشیه ملاقات مردمی امروز با مدیرکل استان مازندران در نوشهر در گفت و گو با ایرنا از مسوولان استانی و کشوری دارند این است که آیا ارایه امکانات در نظر گرفته شده برای بومیان منطقه نظیر آب و برق و گاز و راه به جمعیت شناور منطقه مشکل ایجاد نمی کند؟ چرا چهار دهه بومیان منطقه دارند فریاد می زنند هنوز به تامین این نیاز اساسی منطقه پاسخی داده نشده است. آیا حل کمبودهای ناشی از حضور جمعیت شناور و حتی ثابت غیر بومی کار سختی برای مدیریت کلان کشوری است. رشد قارچ گونه ویلاسازی در عرصه های جنگلی و کوهستانی و سواحل منطقه سبب شده تا شهرستانهای غرب مازندران سکته بزنند و زندگی و طراوات زیبایی های منطقه گرفته شود، آیا تخصیص اعتبارات کلان برای ارتقای زیرساخت های منطقه ای که خدمات کشوری می دهد کار سختی است؟

و مشکلی که سالها به طرق مختلف گفته می شود چرا برای حل آن برنامه ریزی جدی نشده است؟ اگر توسعه صنعت گردشگری در منطقه راهبرد نهادهای مربوط است پس چرا نقشه علمی آن تهیه نمی شود؟ اکنون بومیان در رنج هستند مسوولان امر باید برای تامین و ارتقای زیرساخت های منطقه نظیر راه ، حل معضل ترافیک، و دیگر کمبود های بخش های مختلف تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

حضور مسافران در غرب مازندران مانند رودخانه ای جاری است که امکان توقف آن وجود ندارد چرا که طبیعت منطقه جذاب و بی نظیر بوده و کافی است هر مسافری یکبار به این دیار سفر کند آنگاه برای همیشه عاشق زیبایی هایی محییط طبیعی منطقه می شود، بنابراین باید نیازمندیهای همه بخش ها را لحاظ و مدیریت و کنترل کرد و در این مسیر باید وجه تمایز و قسمت های رقابتی این شهر به نسبت شهرهای دیگر کشور را برای حاکمیت و در وزارت‌خانه های کلیدی تبیین و مطالبه کرد.

برای مثال رامسر تنها شهری در خاورمیانه است که فاصله کوه و دریا و جنگل در آن به زیر یک کیلومتر می رسد، شهر کنوانسیون تالاب‌های دنیاست و عدد قابل توجهی اقامت در تعطیلات را به خود اختصاص داده است و در چنین شرایطی نیار است بودجه‌های مشخصی متناسب با این ویژگی و سطح خدمات به رامسر و دیگر شهرستان های غرب مازندران اختصاص یابد البته تامین زیرساخت باید بر بستر قانون انجام شود.

بر اساس مطالعات یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی در سه شهرستان تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در غرب مازندران؛ در سال ۹۰ تعداد ۴۵ هزار خانه دومی در این منطقه وجود داشت، که این واحدها یا اجاره داده می شود یا افراد به طور غیر دائم در آن ساکن هستند، این درحالیست که این رقم در سال ۹۵ به ۷۵ هزار نفر رسید و اکنون این رقم به گفته برخی از کارشناسان به ۳۰۰ هزار واحد خوش نشین افزایش یافته است.

اگرچه با روی کار آمدن دولت سیزدهم برنامه ریزی هایی برای حل چالش های غرب مازندران اندیشیده شده اما انتظار است که نیازمندیهای بخش های مختلف این شهرستان های گردشگرپذیر با انجام کارهای تحقیقاتی زودتر برطرف شود تا مشکلات دیرینه نظیر صفوف طولانی نانوایی ها، پمپ بنزین ها ، ترافیک ، قطعی و کدر بودن آب آشامیدنی، اختلال در مخابرات ، راههای ارتباطی، نوسانات برق برای همیشه از این منطقه رخت بربندد.

ارتقای زیرساخت‌های مازندران، مطالبه جدی اهالی و مسافران

زیرساخت های غرب مازندران توسعه نیافته است

محمودرضا حسنی یکی از شهروندان نوری یکی از متقاضیان امروز ملاقات مردمی مدیران کل در نوشهر گفت: زیرساخت‌های این شهرستان غرب مازندران طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است.

حسنی در گفت و گو با ایرنا افزود : غرب استان با محدودیتِ جغرافیای اراضی مواجه است، عدم توسعه ‌جاده ای استان و در پی آن ترافیک سنگین در این منطقه را از چالش‌های مردم است و مردم بومی و مسافران از این نظر با دشواری های زیادی مواجه هستند.

وی تصریح کرد : برای حل زیرساخت های بخش های مختلف باید هر کدام جداگانه نقشه راه علمی تهیه و برای آن راه حل اصولی اندیشید تا سال به سال دغدغه های موجود کاهش یابد.

نگاه ویژه دولت را می طلبد

کارشناسان و مسوولان غرب مازندران با اشاره به این که زیرساخت های منطقه فقط برای جمعیت بومیان برنامه ریزی شده است ، تاکید دارند تامین نیازمندیها و تحول زیرساختی در همه بخش های منطقه نیازمند نگاه دولت و مجلس است و تغییر این رویکرد که این شهرستان ها مشابه دیگر شهرستان های کشور هستند ضروری است.

مهران حاجی زاده دیگر متقاضی دیدار مردمی امروز دفتر غیر استانداری مازندران در نوشهر که به گفته خودش کارشناس ارشد امور شهری است، گفت : ارتقا و توسعه زیرساخت های شهرستان های غرب مازندران نگاه ویژه قوای مجربه و مقننه را می طلبد.

حاجی زاده در گفت گو با ایرنا افزود : دولت باید برای امور زیربنایی این شهر گردشگرپذیر نظیر آب ، گاز، برق و راه سرمایه گذاری کلان بکند چون این شهرستان ها با ارایه خدمات به مسافران داخلی و خارجی آبروی کشور را حفظ می کنند.

وی با بیان اینکه غرب مازندران با امکانات محلی خدمات ملی و جهانی می دهد؛ تصریح کرد : نگاه ملی به زیرساخت های این منطقه غرب استان مازندران یک ضرورت است.
وی بر ضرورت هوشمندسازی شهر های غرب مازندران تاکید کرد.

برابر آمار ثبت شده سامانه جامع نظارت ، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری مازندران ، در نوروز ۱۴۰۱ دست کم ۱۵ میلیون نفر شب اقامت نوروزی از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان سیزدهم فروردین ۱۴۰۱ گزارش شد و در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ اقامت نوروزی گردشگران در مازندران از ۶ میلیون و ۶۸۲ هزار نفر شب گذشت.

ارتقای زیرساخت‌های مازندران، مطالبه جدی اهالی و مسافران

راهی جز برنامه ریزی نداریم

این کارشناس ارشد امور امور شهری در غرب مازندران یادآور شد: با امکانات محدود در ارایه خدمات نامحدود به مهمانان نوروزی راهی جز برنامه ریزی و مدیریت درست با داشته های موجود نداریم.

حاجی زاده با اشاره به این غرب مازندران جلوه بی بدیلی از مناظر طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است ، گفت : این ویژگی های طبیعی کم نظیر سبب افزایش استقبال مسافران و گردشگران به این منطقه شده است.

وی راه اندازی دفت غرب استانداری مازندران در نوشهر را از جمله راهبرد ارتقای زیرساخت های این منطقه برشمرد و خاطرنشان کرد : این دفتر استانداری می توانند با احصا مشکلات فراروی غرب مازندران برای ارتقای زیرساخت های منطقه تدابیر ویژه اتخاذ کند البته تحقق این مهم با تلاش جهادی میسر خواهد شد.

حاجی زاده اضافه کرد : اگر چه نیازها و کمبودهای غرب مازندران طی چهار دهه به گوش مسوولان رسانده شده اما برطرف نشدن بخش های مختلف آن نیز جای تامل دارد.

وی اظهارامیدواری کرد این چالش ها و دغدغه های اساسی غرب مازندران با همت جهادی دولت سیزدهم برای همیشه با تامین اعتبارات کافی و برنامه ریزی اصولی برطرف شود.

به اعتقاد این شهروندان، غرب مازندران در سه دهه اخیر با افزایش ویلاسازی های مجاز و غیرمجاز در روستاها و دامنه های جنگلی آن نابود شده است و کسی هم به فکرش نیست.

در همین ارتباط نیز شماری از مسافران و گردشگران حاضر در بوستان نوید نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند: امکانات زیرساختی شهرستان های غرب مازندران از جمله نوشهر برای مسافران میلیونی برنامه ریزی و تامین شود.

آرش پیمانژاد یک مسافر تهرانی که با خانواده اش در بوستان نوید نوشهر در حال استراحت بود در پاسخ سووال خبرنگار ایرنا که آیا شهرهای گردشگری غرب مازندران پاسخ نیاز جمعیت شناور گردشگران است ، یادآور شد : امکانات این شهر پاسخگوی نیاز میلیون ها مسافر نوروزی نیست بنابراین باید برای این نظیر این شهرها تدابیر اصولی اندیشید تا هم اهالی و هم گردشگران با مشکلات عدیده ای مواجه نشوند.

وی ترافیک و گرانی کالاها و نداشتن پول در دستگاه های خودپرداز بانکها و نداشتن کمپ اسکان مسافران را از جمله کمبود این بخش در شهرستان های غرب مازندران برشمرد و بیان کرد: مسوولان کلان کشوری باید این شهرها را در مقایسه با مناطقی که گردشگری نیستند تفاوت قایل شوند تا مسوولان این شهرستان ها بهتر بتوانند به مسافران خدمات ارایه دهند.

به پیش بینی اهالی منطقه در آینده نزدیک زیست پذیری شهری و روستایی مازندران به خصوص نقاط غربی استان به خطر می افتد چراکه منطقه توان اکولوژیکی میلیون ها نفر جمعیت غیربومی را ندارد و زیرساخت های منطقه باید ارتقا یابد.

ارتقای زیرساخت‌های مازندران، مطالبه جدی اهالی و مسافران

مجموع مساحت مازندران ۲۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و طبق آمار موجود ۷۰ درصد وسعت این استان جزو عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر، جنگل و مرتع است، غرب مازندران با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر از ۲۱ شهر و حدود هزار و ۱۵۰ روستا برخوردار است.

دفتر استانداری غرب مازندران هفتگی با حضور شماری از مسوولان استانی به منظور رسیدگی به درخواست‌های مردم این خطه از استان و حل مشکلات آنان پذیرای جمع زیادی از روستاییان و شهروندان در این منطقه است که از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز به درخواست افزون بر ۱۰ هزار نفر پاسخ داده شده است.

امروز سه شنبه ۶ مدیرکل استانی حوالی ساعت هشت صبح در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر حضور یافتند و به درخواست ۸۰ نفر از متقاضیان پاسخ دادند.

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری مازندران از پاسخگویی به درخواست ۸۰ متقاضی در ملاقات مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری این استان خبر داد.

اسماعیل مهرافزا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مهم ترین موضوعات متقاضیان به ترتیب از جمله انشعاب آب، برق و گاز، تسهیلات بانکی، تغییر کاربری و بافت و طرح هادی، نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد، اشتغال و خدمات حمایتی بوده است.

وی به حضور ۶ مدیرکل نهادهای اجرایی در ملاقات مردمی امروز دفتر غرب استانداری اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود دفتر غرب استانداری مازندران از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز افزون بر پنج درخواست مردمی در سامانه سامد استانداری مازندران متخص این دفتر ثبت شده است.

از زمان راه اندازی این دفتر، استاندار مازندران طبق گزارش‌های موجود، مدت ۶ بار در این دفتر حضور پیدا کرد و از نزدیک با ریز مشکلات مردم آشنا شد و پای درد و دل آنها نشست و دستورات لازم برای رسیدگی به حل مشکلات مردم غرب مازندران صادر کرد.

دفتر نمایندگی استانداری مازندران در اول دی ماه سال گذشته با پیگیری استاندار، با هدف دسترسی آسان مردم غرب استان به مدیران ارشد مرکزنشین در نوشهر راه اندازی شده است.

خطرات جاده‌ای، طولانی شدن رسیدگی به در خواست‌های اداری و دسترسی نداشتن آسان به مدیران استانی از دغدغه‌ها و رویاهای دست نیافتنی مردم غرب مازندران بود که با شکل گیری دولت جهادی سیزدهم و استقرار این دفتر گامی مؤثر برای جلوگیری از تمرکز زدایی و توزیع عادلانه خدمات در این خطه غربی مازندران برداشته شد.

طبق آمار مسوول دفتر استانداری غرب مازندران از زمان راه اندازی این دفتر تاکنون افزون بر پنج هزار نفر از مردم خطه غربی استان پس از مراجعه به دفتر و ارائه درخواست‌هایشان به مدیران استانی پاسخ دریافت کردند.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند.

نظر شما