شناسهٔ خبر: 65869908 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش ۴۰درصدی هزینه های حمل‌ونقل دریایی

همزمان با کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌های حمل ونقل دریایی نسبت به حمل زمینی بار، ۳۱۰ شناور حمل کالای یخچالی به ظرفیت حمل بار دریایی کشور اضافه شده است.

صاحب‌خبر -

همزمان با تکمیل فرآیند‌های کریدور شمال _ جنوب و همچنین  افزایش فرآیند‌های صادراتی به کشور‌های همسایه برنامه ریزی برای حمل کالا‌های یخچالی در حوزه دریایی و بندری در دستور کار قرار گرفته است.

این درحالی است که در طی چند ماه گذشته حمل کالا‌های یخچالی با توجه به محدویت‌های که در شناور‌ها و ناوگان حمل ونقلی وجود داشت امکان پذیر نبود، اما با توجه به برنامه ریزی‌های که در حوزه تامین ناوگان دریایی به ویژه ناوگان حمل کالای صادراتی صورت گرفته امکان حمل کالا به کشور‌های حاشیه دریای خزر فراهم شده است.

همچنین  با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری و با توجه به کاهش هزینه حمل دریایی نسبت به حمل زمینی تا رقم ۴۰ درصد، امکان صادرات محصولات کشاورزی و باغی از شهر‌های شمالی توسط ناوگان کشتیرانی فراهم شده است.

در همین رابطه چندی پیش کامبیز جهانبانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: ۳۰ درصد از کل حجم صادرات  به کشور‌های حاشیه دریای خزر محصولات کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در این میان تنها ۸ درصد از این محصولات از طریق دریا حمل شده است در حالی‌که از حجم ۵۳۱ هزار تن آن تا ۹۰ درصد نیازمند زیرساخت حمل یخچالی است که در حمل و نقل دریایی در دسترس‌تر و ارزان‌تر است.

وی میزان حمل محصولات یاد شده به صورت یخچالی را حدود ۲۵۰۰ تُن اعلام کرد که تنها نیم درصد از کل حجم بار صادراتی است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به ۳۰ شناور فعال و ۱۲۰ هزار تُن ظرفیت حمل بار این شرکت، تصریح کرد: با حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون تعداد ۲۸۰ دستگاه کانتینر یخچالی به این ظرفیت افزوده شده است همچنین تمام شناور‌های کشتیرانی دریای خزر امکان حمل کانتینر یخچالی را دارند و نیز نخستین شناور اختصاصی حمل کانتینر یخچالی که ظرفیت کامل آن به حمل این نوع کانتینر تغییر یافته است فعالیت خود را از آغاز کرد 

به گفته وی در صورت استقبال صادرکنندگان شرکت کشتیرانی دریای خزر قادر است تعداد کانتینر‌های یخچالی را طی برنامه‌ای ۶ ماهه تا یکساله به ۵۰۰ دستگاه افزایش داده و در طول سال تا ۳ هزار دستگاه کانتینر یا ۶۵ هزارتُن را جابه‌جا کند.

براساس این گزارش با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی دریا محور و افزایش میزان حمل بار از طریق دریا  ورود این میزان شناور می‌تواند زمینه ساز بهبود حمل کالای صادراتی شود.

نظر شما