شناسهٔ خبر: 65868746 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

سنندج- ایرنا- دولت سیزدهم سال ۱۴۰۲ با نگاه ویژه به کردستان، تکمیل کلان پروژه‌هایی هم چون راه آهن همدان-سنندج و فرودگاه سقز و انتقال آب سد آزاد به قشلاق سنندج و چندین طرح مهم دیگر را در اولویت قرار داد و آنها را به انجام رساند و اینگونه بذر شادی و رضایت را در دل مردمان این دیار کاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان کردستان با مساحت ۲۹ هزار کیلومتر مربع ۱.۸ درصد سطح کشور را به خود اختصاص داده و دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر و افزون بر یک هزار و ۶۰۰ روستا است.

کردستان با دارا بودن بارندگی حدود ۵۰۰ میلی متر (بیش از دو برابر بارندگی متوسط ایران) یکی از پر آب ترین استان‌های ایران و یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه تولید محصول استراتژیکی هم چون گندم است.

از دیگر مزیت های استان وجود ۱۸ ماده معدنی است که شرایط ایجاد صنایع معدنی و فرآوری این مواد به ویژه طلا و سنگ آهن در آن وجود دارد و تاکنون هم طرح هایی در این رابطه اجرایی شده است.

برخورداری از موقعیت ویژه جغرافیایی و قرارگرفتن در مسیر جاده شمال – جنوب و امکان ارتباط بندر امام و خرمشهر در جنوب و مرز بازرگان و جلفا در شمال غرب کشور ، وجود مرز رسمی باشماق مریوان، بازارچه سیران بند بانه و چند بازارچه موقت غیررسمی از دیگر مزیت های این استان است.

برای بهره‌مندی از این مزیت‌ها در راستای توسعه اقتصادی و در نتیجه رونق تولید و افزایش اشتغال و بهبود کسب و کار و معیشت مردم دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ طرح هایی را به اجرا درآورده و پروژه‌های نیمه تمام تاثیرگذار در این حوزه‌ها را به اتمام رسانده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | اجرای طرح مشترک ایران و فائو در ۲.۵ هکتار از اراضی کشاورزی کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: اجرای پروژه مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و وزارت جهاد کشاورزی موسوم به «TCP» در چهار استان کشور به اجرا درآمده است.

محمدصالح احمدی با اشاره به اینکه استان های کردستان، همدان، آذربایجان شرقی و اردبیل محل اجرای این طرح هستند، افزود: این همکاری از سال زراعی جاری آغاز شده است و تا پنج سال هم ادامه دارد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | اجرای ۲۰۷ کیلومتر فیبرنوری روستایی در کردستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون، ۲۰۷ کیلومتر فیبرنوری روستایی در مناطق مختلف استان با ۱۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان هزینه، اجرا شده است.

آرام حیدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مجموع در دولت سیزدهم، اجرای ۷۲۱ کیلومتر فیبرنوری روستایی در استان کردستان ابلاغ شده که تا کنون ۲۰۷ کیلومتر آن اجرا شده و باقی نیز در دست انجام است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | انجام نخستین عمل موفق پیوند مغز استخوان در کردستان

نخستین عمل پیوند مغز استخوان در استان کردستان، بر روی کودک ۸ ساله مبتلا به تومور ویلمز در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج با موفقیت به انجام رسید.

دکتر برهان مرادویسی مسئول تیم درمانی این عمل روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیوند مغز استخوان یکی از روش های نوین درمانی برای بیماران سرطانی است که امیدهای بهبودی این قبیل بیماران را افزایش داده است.

بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج با همت و همیاری خیرین سلامت ساخته شده و زمینه را برای اقدامات درمانی فوق تخصصی که در غرب کشور بی نظیر است فراهم کرده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | بهره‌برداری از طرح آبرسانی به شهر مالوجه قروه

طرح آبرسانی به شهر مالوجه و روستاهای قزلجه کند و طوقان شهرستان قروه روز چهارشنبه با حضور فرمانده نیروی زمینی سپاه و استاندار کردستان و در قالب پروژه «جهاد آبرسانی به ۱۶۹ روستای دارای تنش آبی استان کردستان» به بهره‌برداری رسید.

استاندار کردستان در آیین افتتاح این طرح اظهار کرد: در حال حاضر از ۱۶۹ روستای برنامه ریزی شده برای آبرسانی در استان، ۳۶ پروژه به تعداد ۱۰۰ روستا در حال اجرا و هفت مجتمع هم به اتمام رسیده است.

اسماعیل زارعی کوشا ادامه داد: این طرح با هدف رفع تنش آبی با همکاری شرکت مهندسی آبفای استان و قرارگاه امام حسن محتبی(ع) به مدت ۳۰ ماه در دست اجراست.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | وعده‌ای که پیش از موعد محقق شد؛ بازگشت آب سد آزاد به منازل سنندجی ها

۱۶ اردیبهشت بود که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در قالب نشستی خبری اعلام کرد قصد دارد با هدف تامین آب پایدار شهر سنندج، ایستگاه پمپاژ سامانه انتقال آب سد آزاد را طی ۱۶ روز ارتقا دهد وعده ای که پیش از موعود انجام شد و طرح روز گذشته پایان یافت.


۱۰ آذرماه سال گذشته سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید و مشکل طعم و بوی نامطلوب آب شرب سنندج برای همیشه برطرف شد. ۱۶ اردیبهشت امسال بعد از حدود ۶ ماه، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد قصد دارد برای پایداری آب شرب سنندج و جلوگیری از ایجاد اختلال در آینده، ظرفیت الکتروپمپ‌ها را طی ۱۶ روز افزایش دهد. قرار شد در این مدت، آبی که از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج انتقال می‌یافت، قطع و از آب مخزن سد قشلاق استفاده شود.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲ خرداد ۱۴۰۲| آب سد گاران به تالاب زریبار رسید

آب سد گاران مریوان به مقدار ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به تالاب زریبار این شهر روانه شد تا کمکی به احیای این دریاچه باشد.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در جلسات مربوط به احیای تالاب زریوار، اقدامات انجام گرفته برای نجات بخشی این سرمایه خدادادی و بی‌نظیر را ناکافی دانسته و بر انجام کارهای اساسی و اثرگذار در این رابطه تاکید کرده بود.

حالا بعد از گذشت کمتر از یکسال از تاکیدات و پیگیری‌های مستمر استاندار و با تلاش و همت شبانه روزی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، مشاوران و پیمانکاران، تحویل آب از سد گاران و از محل تخصیص زیست محیطی جهت احیای دریاچه زریوار به میزان ۲۰۰ لیتر در ثانیه به سوی دریاچه زریوار روانه شد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۳ خرداد ۱۴۰۲| راه‌اندازی مرکز تخصصی جلوگیری از سقط جنین در سنندج

مرکز نیکوکاری تخصصی نفس با هدف جلوگیری از سقط جنین از امروز شنبه فعالیت خود را در سنندج آغاز کرد.

رییس مرکز بهداشت سنندج در آیین افتتاح این مرکز اظهار کرد: فعالیت این مرکز در راستای حمایت از مادران باردار و جلوگیری از سقط جنین از سوی مادران باردار است.

دکتر محمد شاه ویسی افزود: مرکز نیکوکاری تخصصی نفس با همکاری مرکز بهداشت سنندج، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، بسیج جامعه پزشکی و کمیته امداد امام خمینی (ره) فعالیت خود را آغاز کرد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۷ خرداد ۱۴۰۲| افتتاح خانه خلاق فرش در کردستان

خانه خلاق فرش در کردستان با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از مسوولان در شهر سنندج استان کردستان به بهره برداری رسید.

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران روز چهارشنبه در افتتاحیه خانه خلاق فرش کردستان در سنندج اظهار کرد: اقدامات مطلوبی در حوزه فرش استان هم چون راه اندازی خوشه فرش، ایجاد خانه خلاق و حضور فعالان حوزه فرش در نمایشگاه های بین المللی انجام شده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۴ خرداد ۱۴۰۲| گره ۲۰ ساله‌ای که در دولت سیزدهم باز شد

پروژه تعاونی مسکن رزمندگان(ارتش) در کردستان که بیش از ۲ دهه از عمر آن می گذرد و به گره کوری تبدیل شده بود، با پیگیری‌های استاندار، ارتش و سایر مسئولان و دولتمردان در دولت سیزدهم باز شد و امید خانه دار شدن را در دل شهروندان بلاتکلیف زنده کرد.

۲ دهه پیش بود که متقاضیان تعاونی مسکن رزمندگان (ارتش) کردستان برای خانه‌دار شدن ثبت نام کردند، به امید اینکه در آینده‌ای نزدیک صاحبخانه شوند اما این پروژه هم به سرنوشت بسیاری از پروژه‌های عمرانی دچار شد و متقاضیان را در چشم‌انتظاری گذاشت.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۷ خرداد ۱۴۰۲| افتتاح نخستین واحدهای نهضت ملی مسکن کردستان

۷۲ واحد مسکن در قالب نهضت ملی با حضور استاندار کردستان در ۲۴ بلوک در قروه افتتاح و به متقاصیان تحویل شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان روز شنبه در این افتتاح این ۷۲ واحد مسکن ملی در قروه اظهار کرد: تسهیلات هر واحد مسکن سه میلیارد ریال است که در قالب گروههای ساخت سه نفره با اعتبار مجموع ۴۷۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در هفت هزار و ۹۲۰ مترمربع احداث شده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۵ تیر ۱۴۰۲| رونمایی از سند رسمی ثبت جهانی فرش بیجار

سند رسمی ثبت جهانی فرش دستباف بیجار روز یکشنبه با حضور مسئول مرکز ملی فرش ایران، استاندار کردستان و نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

جشن ثبت جهانی فرش آهنین بیجار عصر روز یکشنبه در سالن آزادی این شهر و با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد.استاندار کردستان در این مراسم اظهار کرد: با ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار دیگر امکان مصادره این برندها از سوی کسی یا منطقه و کشور دیگری وجود ندارد.

اسماعیل زارعی کوشا از شهردار و شورای شهر بیجار خواست نمادی از فرش آهنین بیجار را طراحی و اجرا کنند تا این مزیت مهم این شهر در منظر دید عموم مردم و گردشگران قرار گیرد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۵ تیر ۱۴۰۲| سند رسمی ثبت جهانی فرش سنندج رونمایی شد +فیلم

سند رسمی ثبت جهانی فرش یک پود سنندج روز یکشنبه با حضور مسئول مرکز ملی فرش ایران و استاندار کردستان و جمع دیگری از مسئولانی استانی و شهرستانی رونمایی شد.

مسئول مرکز ملی فرش ایران در این مراسم که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد با بیان اینکه طرح، رنگ و نقشه بیشتر فرش ها باید متفاوت باشد تا بازار صادراتی مطلوبی پیدا کند، اظهار کرد: نقشه و طرح فرش سنندج برای توسعه بازار آن نیاز به تغییر ندارد.

فرحناز رافع با بیان اینکه توسعه بازار شامل بازاریابی، بازارسازی، خلق ارزش و سلیقه یابی است، بیان کرد: برای فرش دستباف ایرانی نیاز به سلیقه یابی نیست و آنچه مورد نیاز بوده خلق ارزش افزوده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۳ تیر ۱۴۰۲| آغاز عملیات اجرایی بزرگترین کارخانه کنسانتره غرب کشور در قروه

عملیات اجرایی پروژه بزرگترین کارخانه کنسانتره غرب کشور با ظرفیت سالانه ۲ میلیون تن به همت شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور روز سه شنبه با حضور استاندار کردستان آغاز شد.

معدن گلالی در ۱۱ کیلومتری سه راهی جاده سنقر واقع شده و براساس اکتشافات انجام شده ذخیره قطعی این معدن ۱۸ میلیون تن است.

سنگ آهن مورد نیاز واحد تولید کنسانتره گلالی توسط این معدن تامین می شود که برای تولید ۲ میلیون تن کنسانتره در این واحد نیاز به چهار میلیون تن سنگ آهن است.

هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث واحد تولید کنسانتره گلالی سرمایه گذاری انجام می شود و با بهره برداری از آن هم برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و یک هزارو ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۷ مرداد ۱۴۰۲| ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سد سورال دهگلان آبی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: تاکنون از هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی پایاب سد سورال دهگلان، ۷۰۰ هکتار آن تبدیل به آبی شده است.

آرش آریانژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طی ماه‌های آینده نیز ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی باقی مانده پایاب سد سورال آبی خواهد شد.

وی افزود: تأمین آب کشاورزی به میزان هفت میلیون متر مکعب در سال برای شبکه آبیاری و زهکشی و تبدیل زمین‌های دیم روستاهای سیس، سورال، سرواله و سراب دود به آبی و رونق اقتصادی منطقه از جمله اهداف مهم این طرح است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۱ مرداد ۱۴۰۲| آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه ۲۶ مگاواتی در سقز

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه ۲۶ مگاواتی سقز روز چهارشنبه با حضور استاندار کردستان و نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

ین نیروگاه توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و قرار است طی یکسال با سرمایه‌گذاری ۹ میلیون یورو و هزار میلیارد ریال سرمایه داخلی به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح اظهار کرد: با توجه به اینکه مصرف برق در سقز بالاست، احداث این نیروگاه کمک خوبی به شبکه توزیع است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۷ مرداد ۱۴۰۲| آغاز فاز توسعه بارز کردستان

مدیرعامل شرکت لاستیک بارز کردستان با اشاره به اینکه گروه صنعتی بارز سهم ۵۰ درصدی از تولید تایر کشور را در اختیار دارد، اضافه کرد: در یک سال و ۶ ماه گذشته جایگاه بارز احیا شده و روند تولید در آن رو به رشد بوده است.

کاوه مفاخری با بیان اینکه در سال گذشته ۳۸ هزار و ۳۰۰ تن در این واحد لاستیک تولید شد، بیان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری هم افزون بر ۱۰ هزار تن تایر در این واحد تولید شد که این میزان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۲۶ درصد رشد یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در محدوده ۱۳ تا ۲۰ اینچ تایر در این واحد تولید می شود، گفت: با همراهی و حمایت سازمان صمت و بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه این شرکت تامین شده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۳ شهریور ۱۴۰۲| افتتاح ۳۱۶ پروژه در هفته دولت

استاندار کردستان گفت: ۳۱۶ پروژه در بخش های مختلف استان برای افتتاح در هفته دولت آماده بهره برداری است.

اسماعیل زارعی کوشا روز جمعه در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت و اعلام برنامه های این هفته در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در این هفته براساس آخرین به روز رسانی انجام شده در مجموع ۵۶ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال طرح قابل افتتاح است.

وی با اشاره به اینکه همه این تعداد پروژه در این هفته افتتاح نمی شوند و تعدادی از آنها در آینده ای نزدیک و با حضور مسئولان کشوری به بهره برداری می رسند، افزود: هیچ پروژه ای هم که به مرحله بهره برداری رسیده باشد معطل افتتاح رسمی نخواهد شد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۵ شهریور ۱۴۰۲| هزار و ۴۰۶ واحد مسکن به متقاضیان کردستانی واگذار شد

هزار و ۴۰۶ واحد مسکن کردستان روز یکشنبه همزمان با چهارمین روز از هفته دولت با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به متقاضیان واگذار شد.

همزمان با هفته دولت، ۱۰۱ هزار و ۲۷۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی روز یکشنبه در آیینی با حضور رئیس‌جمهور به متقاضیان تحویل داده شد که سهم استان کردستان هزار و ۴۰۶ واحد مسکن است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۸ شهریور ۱۴۰۲| موزه شهر سقز به بهره‌برداری رسید

همزمان با آخرین روز از گرامیداشت هفته دولت، موزه شهر سقز در بنای تاریخی حمام حاج‌صالح و با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در آیین افتتاح این موزه اظهار کرد: در این موزه علاوه بر نمایش و معرفی آثار تاریخی و اشیاء مرتبط با روند شکل‌گیری شهر سقز، بنای حمام حاج‌صالح نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی باارزش این شهر معرفی می‌شود.

منصور مهرزاد، مساحت این موزه و الحاقات آن‌ را ٩٠٠ مترمربع اعلام کرد و افزود: در فاز اول این پروژه علاوه بر تهیه و نصب تابلو، عکس‌ها، نقشه‌ها و اسناد تاریخی، تعدادی از آثار فاخر بانوی هنرمند سقزی خاتوزین و تعدادی از زیورآلات اصیل کردی مربوط به بانوان خطه کردستان به‌ نمایش درآمده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۸ شهریور ۱۴۰۲| ۲۰ درصد از واحدهای راکد کردستان به چرخه تولید بازگشتند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: ۲۰ درصد از واحدهای راکد استان با حمایت مالی و پرداخت تسهیلات مورد نیاز به چرخه تولید بازگشتند.

علی نوری روز چهارشنبه در آخرین روز از هفته دولت و در بازدید از کارگاه تولید صنایع دستی واقع در شهرک صنعتی شماره یک سنندج اظهار کرد: به طور جدی پیگیر مسائل مربوط به تولید و اشتغال در استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت تولید در واحدهای تولیدی استان باید بهبود پیدا کند، اضافه کرد: اقدامات خوبی برای احیای واحدهای راکد در استان انجام شده است و به زودی جشن احیای واحدهای راکد با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی برگزار می شود.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۲ شهریور ۱۴۰۲| بازگشایی بازارچه مرزی «هه‌نگه‌ژال» بانه

بازارچه مرزی هه‌نگه‌ژال بانه عصر چهارشنبه با حضور استاندار کردستان و مسئولان و مردم این شهرستان بازگشایی شد.

استاندار کردستان در آیین بازگشایی بازارچه مرزی هه‌نگه‌ژال بانه اظهار کرد: با بازگشایی این بازارچه فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی شهرستان بانه و مرزنشینان منطقه فراهم شده است.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: این بازگشایی، موقت و به نوعی مُسکن است و امیدواریم با تصویب قانون ساماندهی مبادلات مرزی و ارتقای معیشت مرزنشینان که لایحه آن در این دولت به مجلس رفته و کلیات آن همین هفته در مجلس تصویب شد، شاهد ساماندهی مناسب‌تر، اشتغال و درآمد پایدارتر برای مرزنشینان باشیم.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۴ مهر ۱۴۰۲| رکورد ۳۰ ساله خرید تضمینی گندم در کردستان شکسته شد

استاندار کردستان با بیان اینکه کردستان بالاترین سطح زیرکشت گندم دیم را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم برابر با ۱۲ درصد تولید گندم کشور از کشاورزان استان خریداری شده است رقمی که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه است.

اسماعیل زارعی کوشا روز سه شنبه در مراسم آغاز سال زراعی جاری و دیدار با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: انتظار می‌رود باقیمانده مطالبات کشاورزان در اسرع وقت پرداخت شود.

وی گندم خریداری شده در سال گذشته را ۶۲۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز در استان خریداری شده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۵ مهر ۱۴۰۲| صدور سند ۲۱۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی دهگلان کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: سند ۲۱۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی دهگلان به نام شرکت شهرک‌های صنعتی استان صادر شد.

حمیدرضا امانی شامگاه شنبه در نشست با جمعی از خبرنگاران استان در سنندج اظهار کرد: فرآیند صدور سند تک‌برگ۲۱۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی دهگلان که حدود دو دهه بلاتکلیف مانده بود؛ با دستور استاندار ، همکاری واحد حقوقی شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره‌کل ثبت اسناد و املاک به اتمام رسید و سند قطعی این زمین ها به نام شرکت شهرک‌های صنعتی استان صادر شد.

وی اضافه کرد: این اتفاق نتیجه نگاه جدی و حمایتی دولت سیزدهم به مقوله تولید و اشتغالزایی است و با این اقدام فرآیند صدور اسناد این سطح از اراضی شهرک صنعتی که سال ها مسکوت مانده بود، انجام شد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۹ مهر ۱۴۰۲| راه‌اندازی ۱۹۰ خانه ورزش روستایی در کردستان

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کردستان گفت: تا کنون ۱۹۰ خانه ورزش روستایی در استان راه اندازی و برای هرکدام حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

آمنه غلام ویسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای تجهیز هر خانه ورزش روستایی به وسایل ورزشی نیز حدود ۱۵۰ میلیون ریال صرف شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ خانه ورزش روستایی در دست احداث است، افزود: امکانات و رشته‌هایی که در این خانه‌های ورزش وجود دارد شامل فوتبال دستی، میز پینگ‌پنگ، تاتامی، دارت، شطرنج، طناب بازی است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۰ مهر ۱۴۰۲| صدور مجوز واردات خودرو از ۲ گمرک؛ مطالبه تجار کردستانی محقق شد

گمرک های سنندج و باشماق به عنوان گمرکات تخصصی ترخیص خودرو تعیین شدند و اینگونه مطالبه تجار و مسئولان استان کردستان تحقق پیدا کرد.

ناظر گمرکات کردستان روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گمرکات مربوط به ترخیص خودروهای سواری و حتی کامیون‌های سبک و سنگین، تخصصی است.

فرامرز امیدی یکی از فاکتورهای و الزامات اصلی گمرکات تخصصی را وجود کارشناسان آموزش دیده خواند و بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ نفر از ارزیابان و کارشناسان گمرکات استان این دوره آموزشی را گذراندند.

وی با اشاره به اینکه واردات خودرو از گمرکات کردستان یکی از خواسته های تجار و بازرگانان استان بود، گفت: این مطالبه را با مسئولان کشوری در میان گذاشتیم و بعد از بررسی ظرفیت ها و شرایط استان با این مهم موافقت شد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۲ مهر ۱۴۰۲| کردستان در جذب اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور رتبه نخست را کسب کرد

استاندار کردستان گفت: استان در تخصیص و جذب اعتبارات دور اول سفر استانی رئیس جمهور، رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.

اسماعیل زارعی کوشا روز شنبه در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی استان، از سفر دور دوم رئیس جمهور و هیات دولت به استان در چند هفته آینده خبر داد و اظهار کرد: کردستان اگرچه جزو استان های آخر در انجام سفر اول رئیس جمهور بود ولی رتبه نخست را در جذب و تخصیص اعتبارات این سفر دارد و در دور دوم سفرها جزو استان های اول قرار گرفته ایم.

وی اعلام کرد: در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان که در اوایل آبان انجام می شود ۱۱ کلان پروژه به بهره برداری می رسد که یکی از آنها طرح راه آهن همدان-سنندج است.

استاندار کردستان بر هزینه کرد اعتبارات و پیگیری برای جذب آن در موعد مقرر تاکید کرد و گفت: ۲۸۰ میلیارد ریال مانده مصرف نشده در پایان سال مالی گذشته داشتیم که ۱۰۰ میلیارد ریال آن مربوط به گره ای که کارشناس اداره ای در خرید یک باب ساختمان ایجاد کرد، بود.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۳ مهر ۱۴۰۲| توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کردستان در دولت سیزدهم

توسعه و ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کردستان مستلزم تخصیص اعتبارات است که این مهم در دولت سیزدهم با پیگیری مسئولان استانی رشد چشمگیری داشته است.

کردستان دارای ۱۲ شهرک، هفت ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است که اراضی موجود در آن به سرمایه گذاران و متقاضیان واگذار شده و زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر را فراهم کرده است.

۷۲۰ واحد صنعتی و کارگاهی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مستقر هستند و از آنجا که یکی از الزامات استقرار این واحدها ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است اجرای این مهم جزو برنامه های اولویت دار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار گرفته است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۴ مهر ۱۴۰۲| ۴۰ طرح ورزشی کردستان در دولت سیزدهم به سامان رسید

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کردستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ طرح نیمه‌تمام از جمله زمین‌های ورزشی در استان به سامان رسیده و به زودی سالن ۱۲۰۰ نفری بانه و مجموعه ورزشی حسن‌آباد سنندج هم بهره‌برداری می‌شود.

آمنه غلام‌ویسی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته تربیت‌بدنی و ورزش در سنندج،در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تکمیل طرحهای نیمه‌تمام ورزشی، اظهار کرد: دولت سیزدهم با حجم بزرگی از طرحهای نیمه‌تمام روبروست که در حوزه ورزش کردستان برخی طرحها با بیش از یک دهه قدمت احداث، پنج تا ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دچار فرسودگی شده است.

وی افزود: طرح شاخص سالن ۱۲۰۰ نفری بانه از طرحهای نیمه‌تمامی بود که امسال تکمیل شده و همزمان با سفر دوم رییس جمهور به استان، بهره‌برداری می‌شود.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۵ مهر ۱۴۰۲| ۵۵ هزار میلیارد ریال از مصوبات سفر رییس جمهور به کردستان تخصیص یافت

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: تاکنون بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال از مصوبات دور نخست سفر رییس جمهور به کردستان تامین اعتبار شده و در اختیار استان قرار گرفته است.

محسن منصوری روز سه شنبه در حاشیه بازدید از بازارچه مرزی سیف در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از این جهت کردستان جزء استان‌های پیشتاز در اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور و تامین اعتبار است.

وی هدف سفر را پیگیری دستورات و مصوبات ریاست جمهور در رابطه با پروژه‌ها، فعالیت‌ها، سیاست‌ها و اقدامات دولت در کردستان اعلام کرد و افزود: سفر را از سقز آغاز کردیم و در این شهرستان چندین تصمیم و اقدام مهم در دستور کار داشتیم که همه آنها به نقطه بسیار خوبی رسیده اند.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۵ آبان ۱۴۰۲| ۲۷۰ کیلومتر راه روستایی در کردستان آسفالت شد

استاندار کردستان گفت: طی ۲ سال اخیر ۲۷۰ کیلومتر راه روستایی در استان بهسازی و آسفالت شد که در سال‌های پیش از آن چنین رقمی بی‌سابقه است.

اسماعیل زارعی کوشا شامگاه جمعه در دیدار جمعی از بزرگان و معتمدین شهرستان بانه در سنندج با تاکید بر پیگیری مباحث مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری در شهرستان بانه، اظهار کرد: با آماده‌سازی زیرساخت‌ها به جد پیگیر ورود سرمایه‌گذار به شهرستان پرظرفیت بانه هستیم.

وی شناسایی ظرفیت‌های گردشگری بانه در راستای توسعه، تثبیت درآمد و اشتغالزایی را مهم بیان کرد و افزود: این شهرستان به لحاظ گردشگری و صنایع دستی، پتانسیل بالایی دارد که نیازمند همت مسئولان و حمایت مردم است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۳۰ مهر ۱۴۰۲| افزایش ۶۸ درصدی پهنای باند ورودی اینترنت کردستان در دولت سیزدهم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان گفت: پهنای باند اینترنت ورودی استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۶۸ درصد افزایش یافته است.

آرام حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در شرایط کنونی با توجه به افزایش خدمات الکترونیکی دولت و اجرای پروژه های ارتباطی، پهنای باند ورودی به شرکت ارتباطات زیر ساخت استان کردستان از ۲۲۰ گیگابیت بر ثانیه به ۳۷۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت.

وی افزود: این افزایش پهنای باند برای استفاده از بستر اینترنت در اموری مانند آموزش آنلاین، دورکاری، تجارت الکترونیک، توسعه کسب و کارهای آنلاین، سرگرمی و تماشای فیلم صورت گرفت.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۶ آبان ۱۴۰۲| بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز

بازارچه مرزی سیف سقز، امروز شنبه بعد از گذشت بیش از یک دهه از تعطیلی آن، با حضور استاندار کردستان و با دستور رئیس‌جمهور بازگشایی شد.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان روز شنبه در جریان سفر به شهرستان سقز و طی مراسمی بازارچه مرزی سیف سقز را رسما بازگشایی کرد.

استاندار کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مرزنشنیان استان بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی است، افزود: فعالیت بازارچه مرزی هنگه ژال بانه هم اول آبان امسال به طور رسمی آغاز شد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۷ آبان ۱۴۰۲| ۶۱۵ واحد صنعتی کردستان در دولت سیزدهم به شبکه گاز متصل شد

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم به ۶۱۵ واحد صنعتی استان گازرسانی شد و تعداد واحدهای صنعتی گازرسانی شده به ۲ هزار و ۵۹۹ مورد افزایش یافت.

احمد فعله‌گری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر ۵۴ جایگاه سی ان جی، ۶۳۰ واحد صنعتی عمده و هزار و ۹۱۵ واحد صنعتی کوچک در استان کردستان تحت پوشش گاز طبیعی است.

وی تعداد شهرک های صنعتی برخوردار از گاز طبیعی را ۱۹ مورد ذکر کرد و افزود: امسال ۲۴ واحد صنعتی عمده و ۵۷ واحد صنعتی کوچک به صف مصرف کنندگان گاز طبیعی اضافه شد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۸ آبان ۱۴۰۲| تحقق ۶۱ هزار میلیارد ریال اعتبار سفر رئیس جمهوری به کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: ۶۱ هزار میلیارد ریال اعتبار سفر نخست (تیرماه ۱۴۰۱) رئیس جمهور به استان تحقق یافت که از این میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال آن در سال اول جذب شد.

اکبر محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۱۸۰ مصوبه در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان به تصویب رسید، اظهار کرد: برای اجرایی کردن این تعداد مصوبه ۱۵۵ هزار میلیارد ریال اعتبار لحاظ شد.

وی با اشاره به اینکه کردستان بیست و هشتمین استان کشور در دور نخست سفر رئیس رئیس جمهور و هیات دولت بود، افزود: زمانی سفر انجام شد که قانون بودجه تصویب و ابلاغ شده بود ولی با وجود همه محدودیت ها به اذعان نهاد ریاست جمهوری؛ کردستان از نظر سرانه تخصیص اعتبار سفر رتبه اول را در کشور دارد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۱ آبان ۱۴۰۲| بهره‌برداری از ۶۰۰ واحد نوسازی مسکن در بافت فرسوده کردستان

با حضور وزیر راه و شهرسازی، هشت پروژه ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و ۶۰۰ واحد نوسازی مسکن در بافت فرسوده استان کردستان عصر پنجشنبه به بهره‌برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی پنجشنبه شب در این آیین نمادین که در ناحیه منفصل شهری نایسر برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات شرکت بازآفرینی شهری گفت: در برنامه هفتم توسعه احکام خوبی برای این حوزه در نظر گرفته شده که امیدواریم زودتر توسط مجلس تصویب و نهایی شود تا بتوانیم اقدامات بیشتری در نقاط هدف بازآفرینی را به ثمر برسانیم.

مهرداد بذرپاش با بیان اینکه اجرای مسیر ریلی همدان-سنندج آثار اقتصادی زیادی غیر از جابجایی مسافران دارد که سال‌های آینده نتایج آن را خواهیم دید، افزود: تداوم این خط ریلی تا مرز باشماق، آن را به یک مسیر ترانزیتی تبدیل می‌کند که برای کشور ثروت آفرینی خواهد کرد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۱ آبان ۱۴۰۲| کردستانی‌ها ۲ هزار و ۹۰۰ واحد نهضت ملی مسکن تحویل گرفتند

آیین افتتاح و بهره‌برداری ۲ هزار و ۹۰۰ خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن و تامین ۶ هزار قطعه زمین روستایی روز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی در سنندج برگزار و در ادامه به متقاضیان تحویل شد.

مهراد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این آیین افتتاح، اظهار کرد: در بخش مسکن در کل کشور شاهد نتایج متفاوت و رونق هستیم و استان کردستان نیز به سبب اقلیم و توپوگرافی یکی از سخت‌ترین استان‌ها برای تامین زمین بود که طبق گزارش‌ها بخش قابل توجهی از این مشکلات برطرف شده است.

وی یادآور شد: تعداد زیادی از واحدهای نهضت ملی مسکن در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و تامین زمین‌ نیز در شهرهای مختلف کردستان محقق شده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۱ آبان ۱۴۰۲| سوت قطار هم در کردستان شنیده شد/نخستین قطار سنندج - همدان راهی تهران شد

نخستین قطار سنندج روز پنجشنبه پس از افتتاح پروژه بزرگ راه آهن سنندج - همدان توسط آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شد.

کلان پروژه راه آهن سنندج - همدان، پس از ۱۸ سال همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان به بهره برداری رسید و امید به توسعه در حوزه‌های مختلف را در دل مردمان این دیار زنده کرد.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده ، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف و حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۲ آبان ۱۴۰۲| همزمان با سفر رئیس جمهور؛ ساخت پتروشیمی بعثت کردستان در بیجار آغاز شد

همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان، با حضور معاون وزیر نفت کار ساخت شرکت پتروشیمی بعثت در بیجار آغاز شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در آیین آغاز عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی بعثت کردستان، گفت: برای احداث مجموعه پتروشیمی بعثت بیجار ۷۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

بختیار خلیقی با بیان اینکه با آغاز عملیات اجرایی این پروژه برای ۸۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت سالانه این پروژه ۵۰۰ هزار تن ترفتالیک و ۵۰۰ هزار تن پلی اتیلن ترفتالات انبساطی است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۲ آبان ۱۴۰۲| فرودگاه سقز به بهره‌برداری رسید/ تحقق وعده دولت سیزدهم

فرودگاه شهدای سقز به عنوان یکی از طرح‌های مهم کردستان و دومین فرودگاه این استان که تا پیش از دولت سیزدهم ۶۳ درصد پیشرفت داشت صبح امروز جمعه ۱۲ آبان ماه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

هواپیمای حامل آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان حوالی ساعت ۹ صبح امروز در فرودگاه سقز به زمین نشست و اولین پرواز در این فرودگاه تازه تاسیس فرود آمد.

مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و کار متوقف شد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۲ آبان ۱۴۰۲| افتتاح شهرک صنعتی سنندج ۴ با حضور وزیر کشور

پروژه شهرک صنعتی سنندج ۴ در جریان دومین دور سفر استانی رئیس جمهور به کردستان امروز جمعه با حضور وزیرکشور و جمع دیگری از مسئولان کشوری و استانی به طور رسمی افتتاح شد.

شهرک صنعتی سنندج ۴ در هفت کیلومتری این شهر و در نزدیکی روستایی به نام سرنجیانه واقع شده است و عملیات اجرایی فاز نخست سال ۱۳۸۵ آغاز شد ولی به دلیل داشتن معارض ملکی متوقف و آنگاه در سال ۱۳۹۶ بار دیگر اجرای آن از سرگرفته شد.

وسعت این شهرک ۲۰۵ هکتار است و در ۲ فاز تعریف شده که فاز نخست آن شامل ۷۵ هکتار و فاز دوم آن هم ۱۳۰ هکتار است که فاز نخست این شهرک سال ۱۳۹۹ در حالیکه زیرساخت های اساسی همچون آب و جاده آن آماده نشده بود به بهره برداری رسید ولی به همین دلیل تعداد زیادی از واحدهایی که زمین به آنها واگذار شده بود قادر به ساخت سوله نبودند.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۲ آبان ۱۴۰۲| ره‌آورد سفر استانی کردستان؛ رئیس جمهور ۱۱ طرح وزارت نیرو را در بانه افتتاح کرد

۱۱ طرح وزارت نیرو با اعتبار بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در شهرهای مختلف استان کردستان روز جمعه با حضور رئیس جمهور به صورت همزمان در ایستگاه پمپاژ آب روستای بوئین بانه به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در آیین افتتاح این طرح‌ها به صورت همزمان در محل تصفیه خانه بوئین بانه اظهار کرد: طرح آبرسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد شامل خطوط انتقال (به طول ۲۲.۵ کیلومتر) ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۵۵۰ لیتر بر ثانیه و مخازن ذخیره به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب با اعتبار معادل ۲۳۵ میلیارد ریال و ارزش سرمایه گذاری ۵۷۳ هزار میلیارد ریال است.

آرش آریانژاد یادآور شد: این طرح قرار است آب پایدار بخشی از شهر بانه به ظرفیت ۵۵۵ لیتر بر ثانیه با حجم ۸.۵ میلیون مترمکعب در سال برای جمعیتی برابر با ۲۲۳ هزار نفر را تامین کند.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۵ آذر ۱۴۰۲| باند دوم محور بیجار - دیواندره به بهره برداری رسید

باند دوم محور بیجار به دیواندره به طول ۱۹ کیلومتر روز یکشنبه با حضور استاندار کردستان به‌ بهره‌برداری رسید.

عملیات‌ اجرای این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و با توجه به طول ۵۴ کیلومتری محور بیجار به دیواندره، تا پایان نیمه‌ اول سال ۱۴۰۱ از ۳۵ درصد پیشرفت‌ فیزیکی برخوردار بود.

هزینه اجرایی کل پروژه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در قالب سه قطعه تعریف شده بود که با توجه به قیمت نهایی روز، این پروژه امروز با بیش از پنج هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۱ آذر ۱۴۰۲| آغاز طرح مردمی کاشت ۱۲ میلیون اصله درخت در کردستان+فیلم

در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور، با مشارکت مردم کردستان، این طرح برای غرس ۱۲ میلیون اصله درخت در استان آغاز شد.

پارک جنگلبان سنندج در محدوده طرح جامع مدیریت گردنه صلوات‌آباد، در هوای سرد پاییزی ۱۱ آذر، شاهد حضور مردمی بود که در مشارکتهای اجتماعی و زیست محیطی، همیشه، حرف برای گفتن دارند.

این بار مردم از هر قشری برای کاشت درخت آمده بودند تا زمین و انسان بی نفس نماند.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۷ آذر ۱۴۰۲| پارک ۲۰ هکتاری روجیار سنندج به بهره‌برداری رسید

پارک ۲۰ هکتاری روجیار با حضور استاندار کردستان و جمعی دیگران از مسئولان و مدیران شهری روز جمعه در سنندج به بهره‌برداری رسید.

پس از پارک چهار هکتاری لاوان در منطقه حاشیه‌نشین تقتقان سنندج، امروز پارک ۲۰ هکتاری روجیار در محدوده شهرک زاگرس و پارک کودک با حضور استاندار کردستان، فرماندار سنندج و مردم این شهر افتتاح شد.

پارک فرهنگی ورزشی روجیار با وسعت ۲۰ هکتار شامل زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکیت، تنیس روی میز و ورزش‌های همگانی، فضای ورزشی کم‌توان‌ها، سایت عکاسی، فضای سبز، فضای بازی کودکان، کمپ خانواده، پارکینگ، و مبلمان شهری در دامنه کوه آبیدر سنندج توسط شهرداری منطقه ۳ و سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج در طول ۱۴۷ روز کاری احداث شده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۶ دی ۱۴۰۲| کردستان رتبه اول کاهش بیکاری فصل پاییز را در کشور کسب کرد

استاندار کردستان گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان کردستان در پاییز امسال رتبه اول کاهش بیکاری کشور را کسب کرد و نرخ آن تک رقمی شد.

اسماعیل زارعی کوشا عصر شنبه با حضور در خانه مطبوعات کردستان و دیدار با اعضای هیات مدیره اظهار کرد: نرخ بیکاری در پاییز گذشته در استان کردستان ۱۳.۸ درصد بود که امسال به ۹.۷ درصد رسیده است.

وی بر لزوم امید آفرینی با تبیین حقایق تاکید کرد و از آمادگی مدیریت استان برای حمایت از خانه مطبوعات در راستای تقویت و ارتقا رسانه‌ها جهت توسعه، تعالی و بهبود وضعیت استان خبر داد و افزود: خبرنگاران با انعکاس اخبار صحیح امید آفرینی را در جامعه نهادینه کنند.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۴ دی ۱۴۰۲| ذخایر معدنی کردستان به یک میلیارد تُن رسید

استاندار کردستان گفت: ذخایر معدنی با توجه به نهضت تسهیل در امر اکتشاف در این استان به یک میلیارد تُن افزایش یافته است.

"اسماعیل زارعی کوشا" در جریان دیدار با رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران "ایمیدرو"، اظهار کرد: شناسایی محدوده‌های امیدبخش معدنی در این استان، دستاورد ارزشمندی در راستای به فعلیت رساندن ظرفیت معدنی است و با اجرای این مهم بستر مناسب برای رونق سرمایه گذاری فراهم شده است.

زارعی کوشا از وجود ۱۸ گونه ماده معدنی در استان خبر داد و بیان کرد: در مجموع تا پیش از این ۶۰۰ میلیون تُن ذخیره قطعی انواع مواد معدنی در کردستان وجود داشت، اکنون با توجه به نهضت تسهیل در امر اکتشاف در استان، این ذخائر به یک میلیارد تُن افزایش یافته است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۷ دی ۱۴۰۲| ۷۰ واحد تولیدی راکد در کردستان به چرخه تولید بازگشت

استاندار کردستان گفت: از سال گذشته تاکنون ۷۰ واحد تولیدی بزرگ و کوچک راکد در استان، به چرخه تولید بازگشت که تا پایان سال به ۱۰۰ مورد خواهد رسید.

اسماعیل زارعی کوشا روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی و تکریم روحانیون طرح هجرت در سنندج اظهار کرد: با وجود موانع، در حوزه اشتغال حرکت بزرگی صورت گرفت، در حالیکه سال گذشته اختصاص اعتبار ۲۲ هزار میلیارد ریال در حوزه اقتصادی و احیای واحدهای راکد از سوی مجلس رد شد.

وی به رفع معضل بزرگ آب مرکز استان، افتتاح فرودگاه سقز و راه آهن همدان- سنندج در سفر دوم و سوم رئیس جمهور به کردستان اشاره کرد و افزود: در سفرهای استانی هیات دولت به استان‌ها، مصوبات یک بخش کار بوده و تحقق آن مهمتر است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۰ بهمن ۱۴۰۲| حجم مبادلات تجاری در گمرکات کردستان به بیش از چهار میلیارد دلار رسید

سرپرست حوزه نظارت گمرکات کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری در گمرکات استان در سال جاری به بیش از چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار رسید.

فرامرز امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان مبادلات تجاری شامل صادرات، واردات و ترانزیت انجام شده از مرزها استان افزون بر سه میلیون و ۵۵۰ هزار تن انواع کالا بوده است.

وی اضافه کرد: میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و ۳۴۱ هزار تن و میزان واردات هم ۹۰ هزار تن بوده است.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | گازرسانی در کردستان به ایستگاه آخر رسید

جشن پایان گازرسانی به مناطق شهری و روستایی استان کردستان امروز دوشنبه با افتتاح ۲۱ پروژه (۱۲ روستا و ۹ کوخ) در شهرستان بانه و با حضور استاندار کردستان برگزار شد.

۲۵ پروژه گازرسانی روز دوشنبه در پنجمین روز از دهه فجر با حضور استاندار کردستان و جمع دیگری از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای کویچ سفلی بانه افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان در این مراسم اظهار کرد: قرار بود این برنامه در روستای "سەربەرد" آخرین نقطه مرزی بانه که گازرسانی شده است، انجام شود ولی به دلیل مساعد نبودن تردد در این مسیر به دلیل بارش برف و طولانی بودن آن، این کار انجام نشد.

احمد فعله گری بیان کرد: ۲۵ پروژه گازرسانی به طور همزمان امروز در نقاط مختلف شهرستان بانه با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۷ اسفند ۱۴۰۲| اولین پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت سنندج انجام شد+فیلم

اولین پیوند مغز استخوان آلوژن در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج بر روی کودک ۱۰ ساله بانه‌ای با موفقیت انجام شد.

مسئول تیم درمانی بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت اظهار کرد: پیوند مغز استخوان یکی از روش های نوین درمانی برای بیماران خونی است که امیدهای بهبودی این قبیل بیماران را افزایش داده است.

دکتر برهان مرادویسی افزود: از ابتدای راه اندازی این بخش، ۱۰ بیمار درمان شده اند که هشت مورد کودک بوده و این اولین مورد آلوژن است.

وی ادامه داد: در پیوند مغز استخوان به روش اتولوگ، کار راحت تر است چون عوارض بعد از پیوند نداریم و کنترل راحت است ولی سخت ترین مرحله پیوند همین مرحله آلوژن است و پیوند از یک فرد دیگر انجام می گیرد که عوارض پوستی، گوارشی و کبدی برای فرد دریافت کننده در پی دارد.

نگاه ویژه دولت به کردستان/اجرای کلان پروژه‌های راه و آب

۲۴ اسفند ۱۴۰۲| ۲۳ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت کردستان سرمایه‌گذاری شد +فیلم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ۱۲۷ پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت استان با سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار میلیارد ریال در سال جاری صادر شد.

بختیار خلیقی روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: کردستان مزیت‌های مطلوبی در زمینه تجارت، کشاورزی و گردشگری دارد و افزون بر این در بخش صنعت و معدن هم توانمندی فراوانی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال استان مربوط به مجموعه صنعت، معدن و تجارت است، اضافه کرد: یک‌هزار و ۵۶ واحد صنعتی با اشتغال اسمی ۲۰ هزار و ۹۶۳ نفر و سرمایه گذاری ۸۲ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد.

نظر شما