شناسهٔ خبر: 65865005 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فیزیک به چه دردی می‌خورد؟

یکی از پرسش‌هایی که همیشه فکر دانش‌آموزان مقطع دبیرستان را مشغول کرده این است که درسی مانند فیزیک در آینده به چه دردمان می‌خورد.

صاحب‌خبر -

لحظاتی از نوجوانی همه با این سوال گذشته است که زل زده‌‏ایم به تخته کلاس و از ته دل هر ناسزایی که بلد بودیم را بار فرمول‌‏های ریاضی و فیزیک کردیم و پرسیدیم این چیز‌ها به چه درد آینده می‌‏خورد؟ این حس‏‌و‏حال برای فیزیک دبیرستان شاید خیلی بیشتر از درس‌‏های دیگر تکرار شود، خب شاید واقعا به درد هیچ کدام از ما نخورد و هیچ ‏وقت هم فلان فرمول را به یاد نیاوریم ولی بیایید ببینیم اصلا علمی مثل فیزیک به چه درد دنیا می‏‌خورد؟

وقتی شما در خیابان راه می‌‏روید و کلی از محصولات با آخرین فناوری روز به دست و گردن و گوش‏تان آویزان است حواس‎تان نیست که دارید از چهار معادله اصلی «جیمز کلارک ماکسول» که غول دنیای فیزیک بوده است استفاده می‏‌کنید و اگر او این معادلات را پیدا نکرده بود هیچ معلوم نبود امروز ما برای ارتباطات و فناوری‏مان از چه چیز‌هایی استفاده می‌کردیم!

تا حالا فکر کرده‌‏اید دوربین‌‏های دیجیتال و یا حتی دوربین‌‏های گوشی همراه از کجا پیدا شد؟ رد پای فیزیک بیشتر از چیزی که به نظر ‏می‏‌آید در زندگی همه ما وجود دارد، از لحظه‌‏ای که از طریق اینترنت بلیط هواپیما می‌‏خریم بگیرید تا لحظه‌‏ای که با هواپیما و یا حتی قطار به شهری دیگر سفر می‏‌کنیم، هم اینترنت و هم پرواز در هوا در محیط امنی مثل هواپیما محصول دانش فیزیک هستند. زمانی که از خبر رفتن یک فضاپیما به سیاره‏ای دور شگفت‌‏زده می‏‌شویم باز هم فیزیک است که ساخت موشک و فضاپیما‌ها را ممکن کرده است.

به آشپزخانه نگاهی بیندازید! ماکروویو، ماشین لباس‏شویی و یخچال چه طور کار می‌‏کنند؟ ایده ساخت هر کدام‎شان از کجا آب خورده است؟ بله این جا هم پای فیزیک در میان است تابش امواج برای گرم کردن و پختن غذا در ماکروویو، چرخه‌‏های انرژی گرمایی و سرمایی در یخچال و نیروی گریز از مرکز و قوانین حرکت دایره‏ای در ماشین لباس‏شویی زندگی ما را ساده‌‏تر کرده است حتی وقتی حوصله فرمول‌‏های پیچیده را نداریم و دلمان می‏‌خواهد سری به شهر بازی‏‌ها و وسایل تفریحی‌‏اش بزنیم باز هم در دام فیزیک گرفتاریم.

منبع: آنا

نظر شما