شناسهٔ خبر: 65852067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

شهرکرد - ایرنا - چهارمحال و بختیاری در سالی که گذشت همچون دیگر مناطق کشور روزهای پر فراز و نشیبی داشت و رویدادهای تلخ و شیرین زیادی در دفتر خاطرات و تجربه مردمان این دیار ماندگار شد ۲ رویداد مهم سفر دور دوم رییس جمهور و انتخابات ۱۱ اسفندماه در این سال رقم خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرور رخدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی در گوشه و کنار چهارمحال و بختیاری حکایت از خبرها و رویدادهای متنوع دارد که گاه برخی از آن‌ها تلخ و ناخوشاید و گاه شیرین و امید بخش هستند.

سال گذشته چهارمحال و بختیاری میزبان رویدادهای مهمی از جمله سفر وزیران و مقام‌های عالی رتبه دولت گرفته تا برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، نمایشگاه‌ها، مسابقه‌ها، نشست‌های مختلف، افتتاح طرح‌های مهم عمرانی و اقتصادی بود که تلاش شده در این بسته خبری مهمترین رویدادهایی را که در سال ۱۴۰۲ در استان اتفاق افتاده و اثرهای استانی و ملی به جای گذاشته است را جمع‌آوری کرده‌ایم.

اخبار مهم فروردین ماه ۱۴۰۲

۱ فروردین | مردم چهارمحال و بختیاری فروردین سال ۱۴۰۲ را با سفر سه روزه سید صولت مرتضوی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی که با هدف پیگیری و نظارت میدانی بر امور استان و اجرای مصوبات سفر رییس جمهور انجام شده بود آغاز کردند که مهمترین رهاورد و عیدانه این سفر برای مردم این استان ۳۰ هزار میلیارد ریال بود که از این میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال از سوی صندوق بازنشستگی کشوری در بخش سرمایه‌گذاری و ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز برای احداث مراکز درمانی بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: با تصویب هیات امنا مقرر شد پنج مرکز درمانی از سوی تامین اجتماعی در چهارمحال و بختیاری احداث شود.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

مرتضوی اعلام کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری شده است، دولتمردان تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن این شعار به کار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

۱فروردین | وزیر تعاون : پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات جامعه توانخواهان هستیم+صوت

۱فروردین | تسهیلات قابل توجهی برای اشتغال در سال جدید پیش‌بینی شده است

۱فروردین | وزیر تعاون: دولت با تمام توان در راستای اجرای شعار سال می‌کوشد

۲ فروردین | مرتضوی: وزارت تعاون در تکمیل طرح الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد کمک می‌کند

۲ فروردین| وزیر تعاون: دولت سیزدهم مصمم بر مهار تورم است

۲ فروردین | طرح توسعه فولاد تاراز شهرکرد با وارد مرحله اجرا شد

۲ فروردین | وزیر تعاون: رشد اقتصادی کشور در سال‌جاری ۸ درصد هدفگذاری شده است

۳ فروردین | وزیر تعاون : درصددیم کشتارگاه صنعتی جونقان چهارمحال و بختیاری به ظرفیت اسمی خود برسد

۳ فروردین | عیدانه سه هزار میلیارد تومانی وزارت تعاون به مردم چهارمحال و بختیاری

۱۰ فروردین| انجام نخستین عمل پیوند کبد غرب کشور در چهارمحال و بختیاری

در این روز انجام موفقیت آمیز نخستین عمل جراحی پیوند کبد غرب کشور در بیمارستان کاشانی شهرکرد در ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ یکی از رخدادهای مهم چهارمحال و بختیاری بود که در دفتر توانمندی‌ها و قابلیت‌های این استان به ثبت رسید.

رییس بیمارستان کاشانی شهرکرد و فوق تخصص جراحی پیوند کبد و کلیه گفت: با همکاری و تلاش شبانه‌روزی پرسنل واحد فراهم‌آوری اعضا دانشگاه و تیم آموزش دیده فوق تخصصی پرستاری، بیهوشی و اتاق عمل بیمارستان کاشانی شهرکرد و ایثار خانواده بزرگوار اهدا کننده عضو طی یک عمل سنگین ۱۲ ساعته کبد اهدا کننده بیمار مرگ مغزی پس از جداسازی و آماده شدن کبد جهت پیوند به مرد ۴۶ ساله اهل استان چهارمحال و بختیاری که در مرحله انتهایی نارسایی کبد قرار داشت و برای ادامه حیات نیازمند به پیوند اورژانسی کبد بود پیوند زده شد و از مرگ حتمی نجات یافت.

رسول رحیمی افزود: پیوند کبد جزو سخت‌ترین و پیچیده‌ترین جراحی‌ها محسوب می‌شود و تعداد محدودی از استان‌های کشور از امکانات، تجهیزات و توانایی انجام پیوند کبد بهره‌مند هستند.

۱۴ فروردین | اقامت بیش از ۸۲ هزار مسافر در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ورود گردشگران نوروزی گفت: از ۱۵ اسفندماه سال گذشته تا پایان ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ معادل ۸۲ هزار و ۲ مسافر در مراکز گردشگری این استان اقامت داشتند.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

علیرضا جیلان در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: این تعداد اقامت در مراکز اقامتی دارای مجوز زیرمجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ستادهای اسکان چهارمحال و بختیاری بود.

وی افزود: از مجموع اقامت مسافران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری ۴۸ هزار و ۳۴۱ نفر برابر ۵۸.۹۵درصد در اقامتگاه‌های رسمی و ۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر برابر ۴۱.۰۵ درصد در اقامتگاه‌های غیررسمی و اضطراری اقامت یافتند.

افزایش ۴.۲ درصدی تردد به چهارمحال و بختیاری، اسکان ۱۲ هزار مسافر در۲هزار و ۴۵۵ کلاس درس در قالب ۴۹۹ مدرسه و هشت خانه معلم و امداد رسانی داوطلبان جمعیت هلال احمر در قالب ۴۳ حادثه از دیگر رخدادهای مهم نوروز ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری بود.

بیشتر بخوانید:

۱۴ فروردین | نوروز امسال تردد خودروهای ورودی به چهارمحال و بختیاری ۴.۲ درصد افزایش یافت

۱۴ فروردین | ۸۲ هزار مسافر نوروزی در چهارمحال و بختیاری اقامت داشتند

۱۴ فروردین | ۱۲هزار مسافر نوروزی در مدارس چهارمحال و بختیاری اسکان داده شد

۱۴ فروردین | امدادگران جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری در ۴۳ حادثه امدادرسانی کردند

بهار است و ماه سرمازدگی باغات

سرمازدگی بهاره درختان میوه به خصوص در شرایطی که این درخستان زودتر از موعد شکوفه داده باشند یکی از مشکلات همیشگی کشاورزان چهارمحال و بختیاری به خصوص در فروردین ماه به شمار می‌رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال اگر چه به صورت توده‌ای و گسترده باغات استان را تهدید نکرد با این وجود برخی باغات بادام که از ابتدای سال شکوفه داده بودند را با خسارت‌هایی روبرو کرد که کارشناسان در حال ارزیابی آن هستند.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

حسین برزگر افزود: امسال به واسطه شرایط اقلیمی، بارش برف و پایین بودن دما رشد دوباره درختان نسبت به سال گذشته با ۲۰ روز تاخیر روبرو شد و این موضوع خطر سرمازدگی بهاره را کاهش داد.

۲۵ فروردین | قدر و قدس

بیداردلان شب زنده‌دار شب‌قدر در روز قدر جهان اسلام، پاره تن جغرافیای مسلمانی را فریاد زدند تا جهان ببیند که بیت‌المقدس و قدس، جزیی جدا نشدنی از آرمان ابدی کشورهای اسلامی است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور به عنوان سخنران روز جهانی قدس اعلام کرد: سیاست خارجی پویا و متوازن‌ساز دولت سیزدهم نشان داد که این دولت زبان دنیا را می فهمد و راهبرد خارجی آن به مهار سیاست ها و مطامع استکبار در منطقه انجامیده است.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

سید محمد حسینی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد افزود: این سیاست را در تقویت روابط کشور با عربستان شاهد هستیم به‌طوری‌که ریاض به از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران پرداخته و بزودی سفارتخانه هر ۲ کشور فعال می‌شود.

۲۵ فروردین | معاون پارلمانی رییس‌جمهور: دولت سیزدهم نشان داد که زبان دنیا را می‌فهمد

۲۵فروردین | امام جمعه شهرکرد: خدمات دولت سیزدهم جهادی و انقلابی است

۲۵ فروردین | استاندار چهارمحال و بختیاری:رژیم جعلی اسرائیل بیش از گذشته متزلزل شده است

اخبار مهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

۴اردیبهشت | تلاش دولت سیزدهم برای احیای بحرانی‌ترین دشت‌های ممنوعه

توجه ویژه دولت سیزدهم به طرح‌های آبی و احیای بحرانی ترین دشت‌های ممنوعه از مهمترین عناوین خبری اردیبهشت ماه چهارمحال و بختیاری بود که در این ارتباط ایرنا میزگردی با عنوان تلاش دولت سیزدهم برای احیای بحرانی‌ترین دشت‌های ممنوعه برگزار و به بررسی سیاست دولت سیزدهم در حوزه حکمرانی آب و به طور خاص در بخش کشاورزی، برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی و سازمان تابعه آن در استان در خصوص نحوه تامین و انتقال آب برای مزارع و باغات و ارتقای بهره‌وری آب در تولید محصولات کشاورزی و همکاری و مشارکت کشاورزان با سیاست‌های دولت در چهارم اردیبهشت ماه پرداخت.

۴ اردیبهشت | بررسی وضعیت تنها سینمای شهرستان بروجن

بروجن یکی از شهرستان‌های مهم در چهارمحال و بختیاری است که در سال‌های اخیر از داشتن سینما بی‌بهره بوده است و تنها سینمای فعال در این شهرستان نیز دیگر فعالیتی ندارد.

سال‌هاست تنها سینمای شهرستان بروجن تعطیل شده است و علاقه‌مندان و هنردوستان این شهر نمی‌توانند در شهر خود فیلم‌های روز را بر روی پرده نقره‌ای ببینند، که احیای دوباره سینمای بروجن در گرو تعامل دستگاه‌ها است.

۴ اردیبهشت | تصویر پلنگ ایرانی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت تصویر پلنگ ایرانی برای نخستین بار از طریق دوربین تله‌ای در منطقه حفاظت شده سبزکوه این‌ استان خبر داد.

سعید یوسف‌پور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری به صورت آماتوری ثبت شده بود که با توجه به ثبت نخستین تصاویر با استفاده از دوربین تله‌ای در محدوده منطقه حفاظت شده سبزکوه، پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

۱۳ اردیبهشت | اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای واحدهای تولیدی راکد کشور

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای واحدهای تولیدی راکد در کشور خبر داد و گفت: این برنامه با جدیت در دستور کار قرار دارد و در تمامی استانهای کشور جشن احیای واحدهای تولیدی برگزار می‌شود.

علی رسولیان در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های در دستور کار وزارت صمت، طرح توازن سرمایه‌گذاری است که بر اساس آن در مناطق کمتربرخوردار کشور واحدهای تولیدی بزرگ ایجاد می‌شود.

۱۴ اردیبهشت | آغاز طرح توسعه شهرک صنعتی هفشجان

اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی هفشجان استان چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار آغاز شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح اظهار داشت: امید می‌رود با اعتبارات سفر رییس‌جمهور بتوان ایجاد زیرساخت‌های این طرح را سریع‌تر فراهم و زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم کرد.

۱۸ اردیبهشت | آب‌رسانی سد بیدکان شهرستان شهرکرد ۲۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی را سیراب می‌کند

رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم اجرای شبکه آب‌رسانی سد بیدکان شهرستان شهرکرد به‌عنوان مهم‌ترین درخواست مردم منطقه گفت: با اجرای این طرح ۲۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرها و روستاهای بخش لاران شهرستان آبیاری می‌شود.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

احمد راستینه هفشجانی در نشست با معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: اجرای شبکه آب‌رسانی سد بیدکان شهرستان شهرکرد می‌‎تواند برای مردم بخش لاران در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی شغل پایدار ایجاد کند.

اخبار مهم خردادماه ۱۴۰۲

۱ خرداد | سه ورزشکار چهارمحال و بختیاری به تیم‌های ملی دعوت شدند

سه ورزشکار چهارمحال و بختیاری به اردوی تیم‌های ملی فوتبال زیر ۱۵ سال، بوکس و کوراش معرفی شدند.

۴ خرداد | بیمه سلامت امسال هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان برای درمان زوج‌های نابارور اختصاص داد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: امسال در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

مهدی ناصحی روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص نقش این سازمان بیمه‌گر در اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار داشت:بی‌شک یکی از رسالت‌های سازمان بیمه سلامت کمک به اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که این طرح با جدیت در سال گذشته اجرا شد و امسال نیز تلاش‌ها در این راستا دوچندان می شود.

۵ خرداد | مسوولان رفع مشکل آب آشامیدنی را در دستور کار قرار دهند

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: مسوولان برای رفع مشکل آب آشامیدنی مردم شهرکرد و شهرهای اطراف تلاش بیشتری انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مرکز چهارمحال و بختیاری در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد تاکید کرد: مردم انتظار نداشتند بعد از این‌همه اقدامات برای آب، دوباره با این طعم و کیفیت آب مواجه شوند.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

وی افزود: انتظار است هر چه زودتر شاهد آثار تصفیه‌خانه‌ها و طرح‌های پدافندی در خانه‌های مردم باشیم.

نکونام با تاکید برضرورت تهیه گزارش‌های میدانی از طرح‌های مختلف آبرسانی گفت: مردم می‌دانند اقدامات فراوانی در بخش آب و آبرسانی انجام شده است اما انتظار دارند ابهام‌ها برطرف و مردم شفاف‌تر در جریان امور قرار گیرند.

۷ خرداد | تامین آب شرب پایدار در دولت سیزدهم

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به توجه جدی دولت به توسعه زیرساخت‌های استان گفت: دولت سیزدهم زمینه تامین آب شرب پایدار برای این استان را فراهم کرد.

غلامعلی حیدری در نشست شورای اطلاع‌رسانی چهارمحال و بختیاری افزود: این استان به دلیل خشکسالی دچار تنش آبی و خشکسالی بوده است.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

وی تصریح کرد: در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری در خردادماه سال گذشته نگاه ویژه‌ای به طرح‌های آبرسانی استان شد و نخستین نگاه در این زمینه، این بود که رییس‌جمهور و مسوولان ملی در جریان واقعیت بحران و تنش آبی چهارمحال و بختیاری قرار گرفتند.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در یکی از مهم‌ترین طرح‌ها برای رفع چالش بی‌آبی و کم‌آبی در استان، اجرای طرح تامین آب نیمی از جمعیت استان در دولت سیزدهم تسریع شد. ۱۱۶ کیلومتر طول اصلی این شبکه و تصفیه‌خانه مدرن و به روز در این طرح نصب شده است و ۱۳۷ کیلومتر نیز لوله فرعی در آن دیده شده تا آب شرب مورد نیاز ۴۵۰ هزار نفر را تامین کند.

حیدری یادآور شد: اعتبارات لازم در دولت سیزدهم برای اجرای این طرح مهم آبرسانی در چهارمحال و بختیاری اختصاص داده و هفت جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور در این زمینه برگزار شد و یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافت که ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۶۰۰ میلیارد تومان هم اعتبارات سفر به دستور رییس‌جمهور اختصاص یافت.

۷ خرداد | کاهش کدورت آب چشمه کوهرنگ با انتقال آب به تصفیه خانه‌ای در ۱۵ کیلومتری شهرکرد و به کارگیری تمهیدات لازم در این خصوص مهمترین خبر و رویداد هفتم خرداد ماه بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد: آب چشمه کوهرنگ در روزهای گذشته به دلایلی چون ریزش جداره‌های آهکی چشمه، دچار کدورت شد، بر این‌ اساس به‌ منظور تأمین آب شرب سالم و پایدار از مسیرهای دیگر آب شرب موردنیاز این شهر تأمین شد.

سید اعتضاد مقیمی افزود: تلاش می‌شود در چنین شرایطی با بهره‌‎مندی از سایر امکانات آب شرب سالم و مورد نیاز مردم تأمین شود.

۷ خرداد | ۱۳۶ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به چهارمحال و بختیاری ابلاغ شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری از ابلاغ ۱۳۶ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به استان خبر داد و گفت: این تسهیلات باید تا پایان مهر جذب شود.

محسن مولوی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت جذب به موقع و عملکرد مطلوب، تسهیلات مرحله دوم نیز به استان اختصاص پیدا می‌کند.

۸ خرداد | دانشگاه‌ شهرکرد در فهرست دانشگاه‌های یک درصد پر استناد برتر جهان قرار گرفت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد اعلام کرد: بر اساس گزارش‌ مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) و آخرین رتبه‌بندی پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) که یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است و به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه‌های موضوعی مختلف می‌پردازد، دانشگاه شهرکرد در حوزه‌های موضوعی مهندسی، علوم کشاورزی و علوم گیاهی و جانوری در فهرست دانشگاه‌های یک درصد پر استناد برترجهان قرار گرفت.

۱۲ خرداد | وزیر بهداشت:بیمارستان فارسان از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهور تکمیل خواهد شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی بیمارستان فارسان برای خدمات‌رسانی به این شهرستان و شهرستان‌ها همجوار گفت: اعتبارات تکمیل این بیمارستان از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهور تامین خواهد شد.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

بهرام عین‌اللهی در سفر به شهرستان فارسان در بازدید از بیمارستان سیدالشهدا افزود: این بیمارستان در دست احداث به عنوان بیمارستان پشتیبان و مهم برای منطقه است که خدمات‌رسانی به مردم فارسان، باباحیدر ، کوهرنگ و بخشی از مردم اردل در این بیمارستان ارائه خواهد شد.

وی اظهار داشت:با راه‌اندازی این بیمارستان ۱۳۲ تخت به ظرفیت بیمارستانی این منطقه افزوده می‌شود که با توجه به اینکه تجهیزات جدید از جمله ام.آر.آی پیشرفته برای این بیمارستان در نظر گرفته شده، جوابگوی نیاز مردم خواهد بود.

۱۲ خرداد | چهار نفر در چهارمحال و بختیاری بر اثر ریزش کوه فوت کردند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: چهار نفر در ارتفاقات دره عشق منطقه مشایخ شهرستان کیار در آبشار تلخ و شیرین بر اثر ریزش کوه دچار حادثه شدند و فوت کردند.

مسعود مثنوی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این حادثه یک نفر نیز مصدوم شد که به فرد مصدوم از طرف تیم‌های اورژانس و هلال احمر امدادرسانی شد.

۱۳ خرداد | عملیات ساخت دانشکده پرستاری شهرستان لردگان با حضور وزیر بهداشت آغاز شد

عملیات احداث دانشکده پرستاری شهرستان لردگان چهارمحال و بختیاری روز شنبه ۱۳ خردادماه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در آیین کلنگ‌زنی دانشکده پرستاری لردگان با اشاره اهمیت گسترش مراکز تحصیلی و آموزش عالی گفت: رشد آموزش عالی در این شهرستان مورد تاکید است و در شورای عالی دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز احداث دانشکده پرستاری موافقت اصولی دریافت کرده است.

۱۳خرداد | عملیات ساخت طرح خیری کلینیک فوق تخصصی آموزشی بروجن آغاز شد

عملیات احداث طرح خیری کلینیک فوق تخصصی آموزشی بروجن روز شنبه ۱۳ خردادماه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین کلنگ‌زنی طرح خیری کلینیک فوق تخصصی آموزشی بروجن با اشاره به اینکه خیران شهرستان بروجن در حوزه سلامت حضور چشمگیر و پررنگ دارند، افزود: خیران سلامت بروجن افراد ممتاز در کشور هستند و بیشترین مراکز درمانی و حوزه سلامت این شهرستان توسط خیران درست شده است.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

بهرام عین‌اللهی افزود: هم‌اکنون نیز زمین این کلینیک توسط خیران اهدا شده است و تجهیز این مرکز از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد شد.

۱۳ خرداد | وزیر بهداشت: ایران با وجود همه تحریم‌ها در پیشگیری از کرونا موفق عمل کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:با وجود همه تحریم‌ها، ایران در درمان و پیشگیری از گسترش کرونا به عنوان یک کشور موفق عمل کرد و به عنوان یک کشور موفق و پیشرفته در درمان کرونا شناخته شده است.

بهرام عین‌اللهی در آیین کلنگ‌زنی ۲ طرح بهداشتی در خانمیرزا و آلونی با گرامیداشت یاد شهدای مدافع سلامت به موفقیت کشور در مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای حوزه سلامت منطقه تبدیل و در این زمینه پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

از مهمترین برنامه‌ها و رخدادهای سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به چهارمحال و بختیاری بود.

۱۳خرداد | سلامت مردم خط قرمز وزارت بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه روزی که رای اعتماد از مجلس گرفتم، عنوان کردم سلامت مردم برای ما خیلی مهم است، گفت: سلامت مردم خط قرمز وزارت بهداشت است.

بهرام عین‌اللهی عصر در نشست با استاندار و هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: کوتاهی در حوزه سلامت مردم برای وزارت بهداشت قابل قبول نیست و در این زمینه خیلی مصمم هستیم و در صورت بروز تخلف با متخلفان در این حوزه برخورد می‌شود.

۳۱ خرداد | نخستین جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین در چهارمحال و بختیاری آغاز به کار کرد

نخستین جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین به میزبانی شهرستان فارسان با هدف ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، هم‌افزایی بین اقوام، تشریح نقش اقوام درخصوص زنجیره غذایی و تولید، معرفی توانمندی‌های فعالان گردشگری، تزریق نشاط و شادابی در جامعه و توجه به داشته‌های فرهنگی برگزار شد.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

سید هادی صالحی فرماندار فارسال گفت: دراین شهرستان خانوارهایی با تنوع اقوام بختیاری‌ها، قشقایی‌ها و فارس‌ها ساکن هستند و به‌طور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

۳۱ خرداد | آخرین وضعیت مصدومان واژگونی اتوبوس در چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری از واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل گردشگران در محور قوچان به سامان به سمت صادق آباد خبر داد و گفت: مصدومان این حادثه سرپایی درمان شدند.

مسعود مثنوی در گفت وگو باخبرنگار ایرنا افزود: در این حادثه از ۳۴ نفر مسافر اتوبوس ۱۴ نفر مصدوم شدند، و حال هیچ کدام از مصدومان وخیم نبود.

اخبار مهم تیرماه ۱۴۰۲

سفر دوباره سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به چهارمحال و بختیاری مهمترین رخداد خبری چهارمین ماه از سال ۱۴۰۲ بود.

۱ تیر | وزیر تعاون: امسال کشور به ثبات اقتصادی می‌رسد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سیاست‌های دولت سیزدهم و به ویژه دیپلماسی سیاسی آیت الله رییسی سبب شده است تا ایران در کانون توجه قرار گیرد و این شرایط ثبات اقتصادی کشور در سال جاری را رقم می‌زند.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

سید صولت مرتضوی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، استاندار و نمایندگان مجلس این استان اظهار داشت: دیپلماسی سیاسی آیت‌الله رییسی سبب شد تا دشمنان ما همه گزینه‌ها را از روی میز بردارند و به گزینه مذاکره عادلانه تن در دهند و مخالفان نظام به موافق تبدیل شدند و موافقان نظام عزت گرفتند.

۱ تیر | وزارت تعاون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال برای کارگران احداث می‌کند

وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی گفت: طی تفاهمنامه‌ای که بین معاونت تعاون و سازمان ملی زمین و مسکن انجام شده است طی چهار سال ۴۰۰ هزار واحد مسکن کارگری احداث می‌شود.

سید صولت مرتضوی در بازدید از طرح‌های احداث مسکن کارگری شهرستان بروجن اظهار داشت: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای دولت ساخت مسکن برای آحاد جامعه با استفاده از ظرفیت‌های است که طی سالهای گذشته مغفول مانده بود.

۳ تیر | وزارت تعاون ۲ هزار میلیارد تومان در چهارمحال و بختیاری سرمایه‌گذاری می‌کند

استاندار چهارمحال و بختیاری از سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان خبر داد و گفت: این سرمایه‌گذاری از روزهای ابتدایی سال‌جاری در استان آغاز شده است.

غلامعلی حیدری در جشن روز اصناف که با حضور وزیر تعاون، کاروزفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های محوری دولت سیزدهم رفع ناترازی های گذشته است و در همین راستا به استان‌هایی نظیر چهارمحال و بختیاری توجه بیشتری می‌شود.

۳ تیر | دبیرخانه دائمی جشنواره ملی اقوام ایران زمین در فارسان فعال می شود

فرماندار فارسان گفت: در حالی نخستین جشنواره ملی اقوام ایران زمین در این شهرستان برگزار می‌شود که درصددیم دبیرخانه دائمی این جشنواره را در شهرستان فعال کنیم.

سید هادی صالحی در آیین برگزاری همایش زنان زاگرس‌نشین از جمله برنامه‌های جنبی نخستین جشنواره اقوام ایران زمین به میزبانی شهرستان فارسان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افرود: این جشنواره از ۳۰ خرداد در شهرستان فارسان در سه قالب نمایشگاهی، جشن ها و همایش‌ها فعالیت خود را آغاز کرد و تا پنج تیرماه ادامه دارد.

۳ تیرماه | مرتضوی: دولت سیزدهم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی را جبران کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت سیزدهم حوزه ساماندهی ناترازی صندوق‌های ورشکسته شده بازنشستگی طول همین ۲۱ ماه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی را جبران کرد و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق‌ها پرداخت شد.

سید صولت مرتضوی در همایش ملی اقوام ایران زمین در شهرستان فارسان اظهار داشت: دولت سیزدهم در حوزه اشتغال نیز یک میلیون فرصت شغلی در سال، به روایت مراکز راستی‌آزمایی در کشور ایجاد شده است.

۹ تیر | دستاورد سفر وزیر تعاون به چهارمحال و بختیاری تصویب ۲۶ طرح بود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۲ سفر سالجاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان، ۲۶ طرح و مصوبه برای استان درنظر گرفته شد که هریک از دستگاه‌های تابعه برای اجرای این طرح‌ها اهتمام جدی به کار گرفته‌اند.

محسن مولوی روز جمعه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع طرح‌های مصوب برای استان در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پنج مربوط به حوزه بهداشت و درمان، چهار طرح ورزشی، پنج طرح فرهنگی و اجتماعی و ۱۰ طرح اقتصادی است.

وی ادامه داد: پنج طرح حوزه بهداشت و درمان شامل پنج درمانگاه در شهرهای شهرکرد، بروجن، اردل، شلمزار و سامان است که به گفته مدیر درمان استان ۲ طرح بروجن و اردل در پروسه طراحی قرار دارد و ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، درمانگاه شلمزار در مرحله انتقال سند قرار دارد و قیمت زمین برای احداث درمانگاه در شهرکرد و سامان نیز کارشناسی شده است.

۱۰ تیر | آلبوم موسیقی حیدرشاه در شهرکرد رونمایی شد

در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، آلبوم موسیقی حیدرشاه با قطعاتی از نوازندگی ساز کُرنا از حیدرشاه نادری اِشکَفتَکی از استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

۱۱تیر | گونه طاووسک سینه سفید در چهارمحال‌ و بختیاری مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت طاووسک سینه سفید برای نخستین بار در تالاب گندمان شهرستان بروجن خبر داد.

سعید یوسف‌پور افزود: گونه طاووسک سینه سفید با نام علمی Amaurornis phoenicurus در پدیده‌ای نادر برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده و توسط کمیته ملی ثبت پرندگان ایران به ثبت رسید.

وی اظهار داشت: این گونه جدید از گونه پرندگان شبه جزیره هندوستان و شرق آسیاست که در نوار ساحلی خلیج فارس بخصوص در استان‌های جنوب و جنوب شرق ایران مانند سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بوشهر به عنوان گونه کمیاب ثبت شده است.

یوسف‌پور تصریح کرد: با ثبت این گونه جدید تعداد پرندگان استان چهارمحال‌وبختیاری به عدد ۳۰۱ رسیده است.

۱۸ تیر | تسویه بیش از ۴۵۰ همت از بدهی‌ دولت‌های قبلی در ۲سال اخیر

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی از تسویه بیش از ۴۵۰ همت از بدهی دولت های قبلی در ۲ سال اخیر توسط دولت سیزدهم خبر داد و تاکید کرد: هم افزایی قوا به کاهش مشکلات اقتصادی منجر می شود.

حمیدرضا ترقی در آیین معارفه دبیر حزب مؤتلفه اسلامی چهارمحال و بختیاری به تلاش دشمن برای ایجاد دوگانگی در کشور و جلوگیری از مشخص بودن عملکرد نظام جمهوری اسلامی اشاره و تصریح کرد: به‌همین منظور در شرایط کنونی باید در تبیین عملکرد قوا با دقت و بدون توجه به جوسازی‌های دشمن عمل شود.

۱۸تیر | پیش‌تولید و سناریوی سریال شیرعلی مردان‌خان تدوین شد

معاون امور استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، هویت‌محوری را از مهمترین رویکردهای این رسانه عنوان کرد و گفت: در همین راستا، تولید سریال شیر علیمردان‌خان از مفاخر چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته و تاکنون پیش‌تولید و سناریوی آن تدوین شده است.

شیرعلیمردان خان بختیاری در دوران قیام خود مبارزاتی علیه استبداد رضاخانی و استبداد انگلیس داشت و مادر وی نیز سردار بی‌بی مریم بختیاری از زنان تحصیلکرده دوران خود بود که مبارزات وی با انگلیس در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

حسن عابدینی در آیین معارفه مدیرکل صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری افزود: هویت‌محوری و عدالت‌گستری از رویکردهای جدید در صدا و سیما است و این استان در هر ۲ موضوع به‌صورت برجسته می‌تواند ایفای نقش کند.

۲۲ تیر | منابع اعتباری مصوب پروژه‌های فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری ۱۳ هزار میلیارد ریال است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به جایگاه فرهنگ و هنر گفت: امسال منابع اعتباری مصوب برای پروژه‌های فرهنگی و هنری استان ۱۳ هزار میلیارد ریال است که پاسخ‌گوی نیاز این بخش نیست.

۲۴ تیر | مطالباتی از جنس فرهنگ و هنر که در چهارمحال و بختیاری پیگیری شد

سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهارمحال و بختیاری روز ۲۲ تیرماه در یکی از گرمترین روزهای تابستانی باعث شد مطالبات بر زمین مانده بخش فرهنگ و هنر در سال‌های اخیر مطرح شود و دستورات لازم از سوی بالاترین مقام اجرایی این وزارتخانه صادر شود.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

محمد مهدی اسماعیلی که به منظور حضور در اختتامیه جشنواره موسیقی زاگرس‌نشینان به صورت زمینی به چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود، پیش از حضور در این جشنواره، در نشست با استاندار، مجتمع نمایندگان و همچنین شورای فرهنگ عمومی پیگیر مطالبات چندین ساله استان در بخش فرهنگ و هنر شد.

۲۲ تیر | نماینده مجلس: مطالبه جدی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام فرهنگی چهارمحال و بختیاری است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اقدامات شاخص و قابل توجهی که دولت سیزدهم در همه عرصه‌ها در استان انجام داده اما یکی از مطالبات جدی ما تکمیل طرح‌های نیمه تمام فرهنگی است.

۲۲ تیر | حمایت از جشنواره موسیقی زاگرس‌نشینان از راهکارهای تقویت فرهنگ غنی کشور است

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی، جشنواره موسیقی زاگرس نشینان را از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری این خطه کشور عنوان کرد و تقویت این رویداد را عامل مهمی در تقویت فرهنگ غنی کشور دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین امامقلی جعفری در دیدار استاندار و مجمع نمایندگان استان در مجلس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زیربنای تمدنی از فرهنگ نشات می‌گیرد و در همین راستا باید تا می‌توان در برنامه هفتم توسعه زمینه برای تقویت فرهنگ را فراهم کرد.

۲۲ تیر | استاندار چهارمحال و بختیاری: رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل مراکز فرهنگی است.

غلامعلی حیدری در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: در سفر محمدمهدی اسماعیلی به شهرکرد قرار شد تقویت مراکز زیرمجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دستور کار قرار گیرد تا بخشی از محرومیت تاریخی این استان رفع شود.

۲۲ تیر | وزیر فرهنگ: یک درصد اعتبارات بانکی و شرکت‌ها به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص می‌یابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تبصره ۹ بند ح، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف شدند یک درصد اعتبارات خود را به بخش فرهنگ و هنر اختصاص دهند تا بنا بر اعلام نیاز دستگاه‌های فرهنگی و هنری هزینه شود.

محمد مهدی اسماعیلی در جمع خبرنگاران این استان افزود: این اقدام با اهتمام دولت سیزدهم و همراهی مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است و مسئولیت آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با تشکیل کارگروهی برنامه های آن دنبال می شود.

۲۳ تیر | یک قلاده سیاه گوش در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال وبختیاری از مشاهده و ثبت سیاه گوش در مناطق آزاد استان خبر داد.

سعید یوسف‌پور افزود: این گونه در مناطق حفاظت شده در سال ۹۵ ثبت شده بود و هم‌اکنون توسط جوامع محلی در مناطق آزاد و زیستگاه طبیعی استان مشاهده و ثبت شده است.

۲۴ تیر | ۱۴۰ میلیارد مترمکعب آب در دهه‌های گذشته از آبخوان‌های کشور برداشت شده است

رییس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات گفت: طی چند دهه گذشته ۱۴۰ میلیارد مترمکعب آب از آبخوان‌ها(آب زیرزمینی) به‌صورت تجمعی برداشت شده است که این میزان برداشت باعث شد از ۶۰۹ محدوده آبخوان‌ها ۴۲۲ محدوده بحرانی و فوق بحرانی شود.

علیرضا الماسوندی در جلسه مدیریت توأمان آب و برق و دستورالعمل اجرایی آن افزود: موضوع احیا و تعادل بخشی آبخوان‌ها بعد از دهه ۶۰ به دلیل رشد جمعیت، معیشت بخش کشاورزی، سبک زندگی و اشتغال مطرح شد.

۲۴تیر | کمیته اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذاران فرش چهارمحال و بختیاری تشکیل می‌شود

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت:پس از دریافت مجوز ناحیه صنعتی فرش در راستای تکمیل زنجیره ارزش فرش، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند این حوزه و متخصصان فرش فراخوان می‌شوند و پس از اهلیت‌سنجی در کمیته ویژه و با توجه به دانش تعاونی‌های فرش از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شوند.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

محمد کاظم منزوی روز شنبه در نشست کمیته فرش استان اظهار داشت: ناحیه صنعتی فرش باید به صورت متمرکز پیگیری و زیرساخت‌های آن انجام شود.

اخبار مهم مرداد ماه

۱ مرداد | اعلام انزجار علیه اهانت‌کنندگان به قرآن در چهارمحال و بختیاری ادامه یافت

اعلام انزجار علیه اهانت کنندگان و محکومیت اهانت به ساحت قدسی در روز یکشنبه اول مردادماه در چهارمحال و بختیاری ادامه یافت.

به گزارش ایرنا، مداحان و عزاداران سید و سالار شهیدان در آیین‌های عزاداری با در دست گرفتن قرآن، از اهانت‌کنندگان به قرآن اعلام بیزاری و انزجار کردند.

۱۴ مرداد | فیلم نخبگانی که محصولات خاص تولید کرده‌اند (بخش اول)

نخبگان فناور چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های مختلف تاکنون موفق به ثبت اختراعات یا تولید محصولاتی شده‌اند که در نوع خود نوآورانه و جدید است و برخی از این محصولات کشور را از واردات آنها بی‌نیاز کرده است.

۱۴ مرداد | نخستین رویداد پژوهشی کلان منطقه هفت آمایشی کشور در شهرکرد فعال شد

نخستین رویداد "مدرسه تابستانه پژوهشی کلان منطقه هفت آمایشی کشور " با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری روز شنبه در شهرکرد فعال شد.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در این رویداد پژوهشی ۵۰ دانشجوی نخبه و استعداد درخشان از تمام مقاطع تحصیلی از دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، یزد، کاشان و مشهد، تهران و چهارمحال و بختیاری شرکت دارند.

۱۷ مرداد | استاندار چهارمحال و بختیاری: از نقد دلسوزانه استقبال می‌کنیم

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی دقیق، صحیح و انعکاس مطالبات مردم به مسوولان از سوی رسانه‌ها گفت: از انتقادهای دلسوزانه و منصفانه خبرنگاران برای توسعه استان استقبال می‌کنیم.

غلامعلی حیدری به مناسبت ۱۷ مردادماه، سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار شهید ایرنا، با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز شهرکرد با تبریک روز خبرنگار افزود: ۱۷ مردادماه را که به مناسبت شهادت شهید صارمی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری ‌شده باید به خبرنگاران خداقوت بگوییم.

۱۸ مرداد | تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری ۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری تدوین شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری ۱۴۰۲ استان مرتبط با این اداره کل تدوین شده و برنامه‌های اجرایی بر اساس این تقویم به پیش می‌رود.

پیام احمدی در نشست معارف اسلامی مدیران چهارمحال و بختیاری به میزبانی این اداره کل در سالن جلسات دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرکرد افزود: در رویدادهای فرهنگی و هنری قرار گرفته در تقویم اجرایی، تحقق موضوعاتی چون جهاد تبیین، هویت ملی، دینی و انقلابی، خانواده و نشاط اجتماعی مدنظر قرار گرفته است.

۲۳ مرداد | چهارمحال و بختیاری میزبان جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شد

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کارآواهای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، پاییز امسال به میزبانی چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

حسن رونده در نشست بررسی مقدمات عقد تفاهم‌نامه همکاری برای میزبانی این استان از بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی افزود: با توجه به سیاست‌های این وزارتخانه برای تمرکززدایی از مرکز و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور، امسال بخش‌هایی از جشنواره بیست و یکم نمایش‌های آیینی و سنتی در چهار استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

اخبار مهم شهریور۱۴۰۲

سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست به چهارمحال و بختیاری همزمان با آغاز هفته دولت از مهمترین رخدادهای خبری شهریور ۱۴۰۲ بود.

۲ شهریور | معاون رییس‌جمهور: تالاب گندمان بروجن از لحاظ تنوع زیستی حائز اهمیت است

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تالاب بین‌المللی گندمان شهرستان بروجن با مساحت افزون‌بر یک‌هزار هکتار از لحاظ تنوع پرندگان و زیستی در بُعد جانوری و گیاهی حائز اهمیت است.

علی سلاجقه که همزمان با نخستین روز هفته دولت که به دعوت حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری نماینده مردم شهرستان بروجن به این منطقه سفر کرده بود، در حاشیه بازدید از تالاب بین‌المللی گندمان این شهرستان تاکید کرد: خوشبختانه وضعیت بارش‌های چهارمحال و بختیاری به‌گونه‌ای بود که این تالاب از لحاظ پوشش گیاهی و حضور ۳۰۰ نوع پرنده در شرایط مطلوبی قرار دارد.

۲شهریور | برج پرنده‌نگری تالاب گندمان بروجن به بهره‌برداری رسید

برج پرنده‌نگری تخصصی در تالاب گندمان که در زمره ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر در زمینی با ۴۸ مترمربع و بیش از ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار احداث شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سازه این برج با ارتفاع هفت متر با سازه بتنی مصلح در ۲ طبقه احداث شده که ۱۲ متر از سطح تالاب بالاتر است و به دستگاه‌های تلسکوپ و دوربین برای رصد پرندگان و تجهیزات ویژه و تخصصی برای پرنده نگری مجهز شده است.

۲ شهریور | نجات تالاب چغاخور نیازمند تامین دستگاه‌های جلبک‌جمع‌کن است

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد جلبک‌ در سطح تالاب بین‌المللی چغاخور گفت: برای نجات تالاب و حذف این جلبک‌ها، بروجن نیازمند تامین دستگاه جلبک جمع‌کن است که درسفر رییس سازمان محیط زیست این خواسته مطرح شد.

۲ شهریور | تصفیه‌خانه شبکه فاضلاب شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد

تصفیه‌خانه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر بلداجی به عنوان سیزدهمین تصفیه‌خانه فاضلاب چهارمحال وبختیاری روز پنجشنبه با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین روز از هفته دولت، بهره‌برداری و وارد مدار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: تصفیه‌خانه بلداجی به عنوان سیزدهمین تصفیه خانه فاضلاب استان احداث و بهره‌برداری شد.

محمد کریمی شیاسی افزود: ظرفیت این تصفیه‌خانه سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است که ۱۴ هزار نفر جمعیت این شهر با چهار هزار مشترک با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه زیرپوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار خواهند گرفت.

۲ شهریور | استاندار چهارمحال و بختیاری: روند بهره‌برداری و کلنگ‌زنی از ۹۵۰ طرح در استان آغاز شد

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز هفته دولت و برنامه‌های ویژه این هفته گفت: روند بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۹۵۰ طرح در استان همزمان با شروع هفته دولت، آغاز شد.

غلامعلی حیدری آیین افتتاح طرح تصفیه‌خانه بلداجی که با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، افزود: همزمان با هفته دولت ۷۳۰ طرح افتتاح و عملیات اجرایی ۲۲۰ طرح آغاز خواهد شد.

۲ شهریور | معاون رییس جمهور: به‌کارگیری روش‌های کشاورزی زیستی در حاشیه تالاب چغاخور ضروری است

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به مشکل خفگی تالاب چغاخور به دلیل رویش جلبک‌ها و ورود سموم و پسماند کشاورزی به این اثر طبیعی گفت: به‌کارگیری روش‌های کشاورزی زیستی و مدیریت مصرف سموم در اراضی کشاورزی حاشیه تالاب ضروری است.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

علی سلاجقه در آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب بخش بلداجی با اشاره به بازدیدی که از تالاب چغاخور انجام شد، گفت: تالاب بین‌المللی چغاخور از لحاظ وضعیت آبی در وضعیت عالی قرار گرفته است و تنها از جنبه خفگی تالاب و ورود سموم و آلاینده به خصوص در کاربری کشاورزی که روستاهای حاشیه تالاب است، مشکل وجود دارد

۲ شهریور | سلاجقه: تعهدات کنوانسیون رامسر در خصوص تالاب چغاخور بروجن انجام می‌شود

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به جایگاه زیست‌محیطی تالاب‌ها گفت: برای تالاب چغاخور شهرستان بروجن تعهدات نسبت به کنوانسیون رامسر انجام می شود.

علی سلاجقه تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با تالاب چغاخور باید به وظایف خود در قبال این تالاب عمل کنند.

۲ شهریور | فرماندار بروجن : ثبت گندمان به‌عنوان تالابی‌ترین شهر ایران تسریع می‌شود

فرماندار شهرستان بروجن گفت: تسریع در روند ثبت گندمان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان تالابی‌ترین شهر ایران تسریع می‌شود و در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فتاح کرمی در حاشیه سفر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این شهرستان تاکید کرد: بروجن یکی از تالابی‌ترین شهرستان‌های ایران به‌شمار می‌رود.

۲ شهریور | میزبانی ایران از وزرای محیط‌زیست با محوریت مقابله با گرد و غبار

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به رویکرد بین‌المللی دولت سیزدهم اظهار داشت: مجمع سازمان ملل متحد، ایران را به عنوان میزبان بین‌المللی نشست وزرای محیط‌زیست پیرامون مبارزه با گرد و غبار در سال جاری انتخاب کرده است.

علی سلاجقه روز پنجشنبه همزمان با نخستین روز هفته دولت در شورای اداری و آیین افتتاح برنامه‌های هفته دولت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ایران محیط‌زیست را به عنوان پیشقراول دیپلماسی بین‌المللی مطرح کرده است و ظرفیت و گفتمان محیط‌زیست می‌تواند ملت‌ها و دولت‌ها را به هم نزدیک کند.

بیشتر بخوانید:

۲ شهریور | فیلم/ سلاجقه: طرح مقابله با گرد و غبار با همکاری عراق اجرا می‌شود

۲ شهریور| فیلم/ دیدگاه سلاجقه پیرامون طرح انتقال بهشت‌آباد و سد خرسان۳

۲ شهریور| معاون رییس‌جمهور از پوستر جشنواره ملی دانش سنتی محیط‌زیست رونمایی کرد+فیلم

۳ شهریور | عملیات اجرایی احداث هزار و ۲۰ واحد نهضت ملی مسکن شهرکرد آغاز شد

۳ شهریور | عملیات اجرایی احداث هزار و ۲۰ واحد نهضت ملی مسکن شهرکرد آغاز شد

همزمان با هفته دولت عملیات اجرایی احداث یک‌هزار و ۲۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری در سایتی به وسعت ۱۷ هکتار آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: مساحت زمین‌های مسکونی طرح یک‌هزار و ۲۰ واحدی مسکونی نهضت ملی مسکن شهرکرد پنج هکتار در قالب ۷۸ قطعه با ۱۴۰ هزار مترمربع زیربنا است.

۶ شهریور | ۵۹۸ طرح پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری مصوب شد

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در دولت سیزدهم ۵۹۸ طرح پژوهشی و تحقیقاتی در این دانشگاه برای اجرا توسط محققان مصوب شد.

۷شهریور | پنج دستگاه ام.آر.آی پیشرفته چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم فعال شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش بهداشت و درمان گفت: پنج دستگاه ام.آر.آی پیشرفته در دولت سیزدهم برای استان خریداری و در این مدت فعال شد.

به گزارش ایرنا، در تصویربرداری پزشکی از اشعه ایکس، ام.آر. آی، سونوگرافی،سی.تی. اسکن و اسکن PET استفاده می‌شود که MRI (ام. آر.آی) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی روشی برای تصویربرداری تشخیصی در پزشکی است که توسط پرتونگاری انجام می‌شود. این روش بر اساس تشدید یا رزونانس مغناطیسی هسته تعریف و با دستگاه‌های بسیار پیشرفته ام.آر. آی انجام می‌شود.

۱۰ شهریور | آفت پروانه جوانه خوار بلوط برای جنگل‌های چهارمحال و بختیاری یک تهدید جدی است

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: آفت پروانه جوانه‌ خوار بلوط که تهدید جدی برای جنگلهای بلوط است و کانون‌های مختلفی از جنگل‌ها و مناطق جنگلی حتی منطقه دیناران را درگیر کرده است.

حسن جهانبازی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: با وجود اقداماتی که از سوی اداره‌های کل محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده است، اما به نظر می‌رسد با این مقدار اعتبار و بضاعت شاید نتوان از شیوع این آفت جلوگیری کرد.

۱۱ شهریور | گواهی بهداشتی برای صادرات ۶ محصول تولیدی در چهارمحال و بختیاری صادر شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از صدور گواهی بهداشتی برای صادرات ۶ محصول تولیدی در سالجاری از سوی این نهاد خبر داد.

محمدرضا محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون محصولات خوراکی از جمله شیر خشک، لبنیات، گز و سوهان، نبات، شکلات، رشته آشی، خمیرمایه و آب معدنی با دریافت مجوز و گواهی بهداشتی صادرات به کشورهای آلمان، استرالیا، کانادا، عراق، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، لبنان، سوریه، امارات، قطر و عمان را دریافت کرده‌اند.

۱۶ شهریور | ذخیره ژنتیکی از ارقام برتر گردو در چهارمحال و بختیاری تهیه شد

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: داشتن ذخیره ژنتیکی از ارقام برتر درخت گردو از جمله کارهای مهمی است که در خصوص این تهیه ذخیره ژنتیکی درختان گردو در استان انجام شده است.

حسن جهانبازی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص اطمینان از تهیه پیوندک مناسب اظهار داشت: برای دستیابی به نتیجه خوب، مهمترین عامل در بحث پیوندک تهیه آن از پایه و بعد پیوند زدن آن است.

۱۸ شهریور | ۲۶ اثر به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد راه‌ یافت

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تعداد آثار راه‌یافته به مرحله اجرایی بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کار آواهای جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی را ۲۶ اثر اعلام کرد و گفت: این بخش از جشنواره مهر امسال در شهرکرد برگزار می‌شود.

۲۰ شهریور | ماجرای بروز مسمومیت در استخر دانشگاه شهرکرد چه بود؟

یکشنبه شب‌ ۱۹ شهریورماه اعلام شد که چند نفر از کسانی که برای انجام ورزش شنا به استخر دانشگاه شهرکرد رفته بودند، دچار مسمومیت شدند به همین دلیل، چرایی وقوع این مسمومیت از سوی کاربران فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها پیگیری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این زمینه و با پیگیری‌های انجام شده روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، توضیحاتی را درباره وقوع این مسمومیت اعلام کرد.

۲۷ شهریور | موافقت اصولی سرمایه‌گذاری در ۱۷ طرح گردشگری چهارمحال و بختیاری صادر شد

سرپرست اداره برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون موافقت اصولی برای سرمایه‌گذاری در ۱۷ طرح گردشگری این استان صادر شده است.

ابراهیم شَهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: درخواست سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها از سوی بخش خصوصی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان، فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ ارائه شده است.

اخبار مهم مهر ماه ۱۴۰۲

۴ مهر | کتاب «برادران ماه» با موضوع دفاع مقدس در شهرکرد رونمایی شد

کتاب «برادران ماه» روایتگر حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان دفاع مقدس تیپ ۴۴ قمربنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه با حضور جمعی از مسوولان و کتاب‌دوستان این استان در فرهنگسرای شهرکرد رونمایی شد.

حسن رضایی خیرآبادی نویسنده کتاب «برادران ماه» در این آیین با ارائه مشخصاتی از کتاب اظهار داشت: نگارش این کتاب به مدت ۱۰ سال و از سال ۹۰ آغاز شد و اکنون آماده انتشار و توزیع شده است.

۴ مهر | تولید غلات در چهارمحال و بختیاری ۱۸ درصد افزایش یافت

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح جهش تولید در دیمزارهای استان گفت: با اجرای این طرح میزان تولید غلات در استان ۱۸ درصد و حبوبات ۱۲ درصد افزایش عملکرد در واحد سطح یافت

حسین برزگر در همایش آغاز سال‌زراعی جدید و جهش تولید در دیمزارهای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: کشت علوفه و حبوبات دیم مرتبط با برنامه تناوب دیم در سال‌زراعی گذشته در این استان محقق شد و جهش مطلوبی در دیم‌زارها اتفاق افتاد.

۶ مهر | جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران در بخش " نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌‎های ملی و کارآواها" عصر روز پنجشنبه با اجرای نمایش بیژن و منیژه در شهرکرد کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، در قالب بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی ۲۷ نمایش از هنرمندان سراسر کشور در بخش‌های نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌‎های ملی و کارآواها"به مدت سه روز به میزبانی شهرهای شهرکرد، بروجن و جونقان شهرستان فارسان اجرا می‌شود.

۷مهر | ۲۵ نخبه دانشگاهی چهارمحال و بختیاری بورسیه صنعتی شدند

رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار در سال تحصیلی جدید ۲۵ استعداد برتر کنکور سراسری در استان بورسیه صنعتی شدند.

یعقوب طادی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال برای نخستین بار طرح بورسیه صنعتی استعدادهای برتر کنکور با مشارکت بنیاد نخبگان و صنایع برتر هر استانی اجرا می‌شود که در همین راستا استان ما ۲۵ سهمیه به خود اختصاص داده است.

۸مهر | واگذاری زمین رایگان طرح جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری به ۴۸۳ قطعه رسید

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مرحله دوم قرعه‌کشی واگذاری زمین رایگان برای طرح‌ جوانی جمعیت گفت: واگذاری زمین به واجدان شرایط این طرح در استان تاکنون به ۴۸۳ قطعه رسیده است.

در مرحله نخست قرعه‌کشی واگذاری زمین برای طرح جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری ۱۱۰ قطعه همزمان با عید غدیر خم و امروز در مرحله دوم ۳۷۳ قطعه دیگر مشخص شد.

۱۳مهر | ۶۷۰ تن ماهیان سردآبی از چهارمحال و بختیاری صادر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به صادرات ۴۰۰ تن ماهی سردآبی از این استان در سال گذشته گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در نیمه نخست امسال ۶۷۰ تن ماهی از این استان به خارج از کشور صادر شده است.

۱۳مهر | جشنواره محصول بادام چهارمحال و بختیاری برگزار شد

جشنواره محصول بادام چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، جمعی از مسوولان چهارمحال و بختیاری و تولیدکنندگان و باغداران روز پنجشنبه در شهرستان سامان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در این آیین گفت: ابلاغ و اعلام زنجیره‌های ارزش تولیدی از سوی وزارت کشور یک اتفاق مهم و تاثیرگذار به خصوص برای محصولات کشاورزی از جمله محصول راهبردی بادام به شمار می‌رود.

۱۴ مهر | تخم ماهی قزل‌آلا برای نخستین بار از چهارمحال و بختیاری صادر شد

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار در کشور تخم ماهی قزل‌آلا از یک واحد پرورش ماهی استان با بهره‌گیری از تخصص دامپزشکان، فراوری و راهی بازار کشورهای اوراسیا شد.

به گزارش ایرنا، تخم ماهی قزل‌آلا یا خاویار نارنجی یکی از مغذی‌ترین و محبوب‌ترین مواد خوراکی است. این ماده پروتئینی اگر چه خاویار محسوب نمی‌شود اما به علت میزان بالای ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و اسیدهای چرب، خواص بسیار زیادی دارد و موجب تقویت بدن می‌شود.

۱۴ مهر | فیلم| افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-ایرنا- محمد کاظم منزوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد، هم‌اکنون ۴۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در این استان در بخش سرمایه‌گذاری وجود دارد.

۱۵مهر | ۳۶ طرح هادی روستایی در چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: به‌مناسبت گرامی‌داشت ۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر ۳۶ طرح هادی روستایی در استان به بهره‌برداری رسید که برای اجرای این طرح‌های هادی روستایی افزون‌بر ۲۴۰ میلیارد ریال تامین و هزینه شده است.

۱۸ مهر | دستیابی یک شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری به تولید انبوه پکیچ‌های خورشیدی

یک شرکت دانش‌بنیان در استان چهارمحال و بختیاری با حمایت بنیاد برکت به عنوان یکی از سه شرکت دارای مجوز از شرکت توانیر به تولید انبوه پکیچ‌های خورشیدی دست یافت.

۱۸ مهر | تیم ویژه بررسی علت فوت ۶ نوزاد در بیمارستان‌ هاجر شهرکرد تشکیل شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری از تشکیل تیم ویژه بررسی علت فوت ۶نوزاد در بیمارستان هاجر شهرکرد خبر داد.

به گزارش ایرنا، از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب شهرکرد، نصرالدین صالحی سه شنبه شب با اعلام این خبر افزود: متاسفانه پس از وصول خبری مبنی بر فوت۶ نوزاد در بیمارستان هاجر شهرکرد، تیم ویژه بررسی موضوع تشکیل و در حال بررسی ابعاد مختلف موضوع است.

۱۹مهر | فوت ۶ نوزاد در شهرکرد و پیگیری ویژه مقامات و دستگاه قضایی برای روشن شدن ابعاد ماجرا

خبر فوت ۶ نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان (NICU) بیمارستان هاجر شهرکرد شب گذشته(سه شنبه شب) به نقل از دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری اعلام شد با این تاکید که تیم ویژه ای برای بررسی علت فوت این نوزادان تشکیل و فعال شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سید نصرالدین صالحی در این خبر که از سوی روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب شهرکرد منتشر شد، افزود: بر اساس گزارشات واصله مبنی بر فوت ۶ نوزاد در بخش (NICU) بیمارستان هاجر، پیگیری موضوع در دستور کار دادگستری استان قرار گرفت و تیم ویژه‌ای متشکل از مقامات قضایی و کارشناسان پزشکی قانونی مسوول بررسی ابعاد مختلف این ماجرا و چگونگی آن شدند.

۲۰ مهر | استقبال مخاطبان از کنسرت‌های موسیقی در چهارمحال و بختیاری

کنسرت‌های موسیقی پس از پایان همه‌گیری کرونا با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری، در چهارمحال و بختیاری طی ۲ سال اخیر رونق گرفته است و مخاطبان موسیقی نیز استقبال خوبی از این برنامه‌ها داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، پس از آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن سال گذشته در آیین اجرای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، حمایت خود را از هنرمندان عرصه موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها اعلام کرد، چرخه اجراهای زنده موسیقی بیش از گذشته در کشور رونق گرفت و به تبع آن در چهارمحال و بختیاری کنسرت‌های موسیقی با حضور مخاطبان در حال برگزاری است.

مدیرکل فرهنگ و اشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری کنسرت‌ها بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور است که در هر یک از استان‌ها متناسب با شرایط و فرهنگ بومی، درخواست‌ها و استقبال مخاطبان برگزار می‌شود.

۲۲مهر | تعداد آثار ثبت ملی میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری به ۱۰۳ اثر رسید

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: با ثبت سه اثر "مهارت پخت بُن‌توه"، "مهارت پخت کاچی شیر" و مهارت پخت "آش شنگ و مُچه" در نشست اخیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تعداد آثار ثبت ملی استان به ۱۰۳ اثر رسید.

۲۶ مهر | تجمع مردمی محکومیت جنایات رژیم اشغالگر اسراییل در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

مردم چهارمحال و بختیاری در حرکتی خودش در نقاط مختلف استان با برگزاری تجمع اعتراضی، نسبت به جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس اعلام انزجار و نسل‌کشی این رژیم در غزه و بمباران بیمارستان المعمدانی را محکوم کردند.

اخبار مهم آبان ۱۴۰۲و ماه سفر دور دوم رییس جمهور

۱ آبان | ۸۹ داوطلب انتخابات مجلس در چهارمحال و بختیاری ثبت‌نام خود را نهایی کردند

رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نهایی داوطلبان حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان تا پایان روز چهارم به ۸۹ نفر رسید.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

محسن حسین‌میرزایی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه ۲۷ مهرماه تا سوم آبان زمان ثبت‌نام نهایی داوطلبان حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است، افزود: از تعداد ثبت‌نام کنندگان چهارمحال و بختیاری ۸۱ نفر مرد و هشت نفر زن هستند.

۱ آبان | ۵۵ عنوان کتاب در چهارمحال و بختیاری چاپ و منتشر شد

کارشناس مسوول امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از صدور ۶۵ مجوز چاپ کتاب در استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۵ عنوان به مرحله چاپ و توزیع رسید.

۱آبان | ۶ کودک در چهارمحال و بختیاری فرزند خوانده شدند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری گفت: امسال ۶ کودک در استان با لحاظ شرایط قانونی به خانواده‌های صلاحیت‌دار برای فرزند خواندگی سپرده شدند.

۳آبان | امسال یک‌تُن و ۳۳۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری کشف شد

رییس پلیس مباره با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت:در نیمه نخست امسال یک تُن و ۳۳۰ کیلوگرم انواع موادمخدر در استان در عملیات‌های مختلف ایست و بازرسی و پاکسازی مناطق آلوده کشف و ضبط شد.

سرهنگ سلیمان ریاحی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۲ هزار و ۳۳۰ نفر در زمینه مواد مخدر از جمله معتادان، قاچاقچیان، خرده‌فروشان مواد مخدر دستگیر شدند، که بیشترین تعداد دستگیرشدگان در گروه سنی زیر۴۰ سال بودند.

۴ آبان | نخستین «تولید بدون کارخانه» کشور در چهارمحال و بختیاری عملیاتی شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح‌های نوین در بخش صنعت گفت: نخستین "تولید بدون کارخانه" کشور در این استان با موفقیت اجرایی و عملیاتی شد

به گزارش ایرنا، تولید بدون کارخانه رویه نوینی در مدیریت کسب‌وکار است که طی آن بخش‌های بدون ارزش زنجیره ارزش محصولات، برون‌سپاری شده و تولید کننده، بر ایجاد ارزش در بخش مدیریت بازاریابی یا توسعه تکنولوژی متمرکز می‌شود.

۷آبان | ۹۶معدن غیرفعال چهارمحال و بختیاری آماده بازگشت به چرخه تولید شد

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۹۶ معدن و محدوده معدنی که در سال‌های گذشته پروانه بهره‌برداری دریافت کردند اما فعال نشده و یا در ادامه راکد مانده بود آماده واگذاری به متقاضیان جدید است تا به چرخه تولید بازگردند.

۹آبان | خَیرین چهارمحال و بختیاری امسال ۱۴ طرح حوزه سلامت را اجرایی کردند

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت چهارمحال و بختیاری گفت: خیرین سلامت در سالجاری ۱۴ طرح عمرانی به مساحت بیش از ۹ هزار مترمربع را در این استان به مرحله اجرا رساندند.

عباس قادری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییر کاربری زایشگاه خیری به خوابگاه دانشجویی در بروجن به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع، احداث کلینیک فوق تخصصی درمان ناباروری در مرکز استان به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و مشارکت در تکمیل کلینیک تخصصی بیمارستان شهدای لردگان با یک‌هزار و ۶۰۰ مترمربع از مهمترین طرح‌های در دست اجرا در حوزه سلامت استان به همت خیرین است.

۱۲ آبان | عمل جراحی آسیب وسیع نای اولین بار در چهارمحال و بختیاری انجام شد

فوق تخصص جراحی عروق بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد از انجام عمل موفقیت آمیز آسیب وسیع نای(راه هوایی)داخل قفسه سینه برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

بابک علوی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هفته گذشته نوجوان ۱۶ ساله به دنبال آسیب و پارگی در مجاوت سرخرگ آئورت از سوی تیم فوریت‌های پزشکی اورژانس۱۱۵ به مرکز درمانی کاشانی شهرکرد ارجاع داده شد، افزود: بعد از اقدامات اولیه در احیای این نوجوان، سریع به اتاق عمل مرکز انتقال یافت.

۱۳آبان | بسته‌های سرمایه‌گذاری برای ۱۵ منطقه گردشگری چهارمحال و بختیاری آماده شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمامی طرح‌های گردشگری باید پیوست فرهنگی داشته باشند، گفت: بسته‌های سرمایه‌گذاری برای ۱۵ منطقه گردشگری در چهارمحال و بختیاری آماده شده است.

۱۵ آبان | مشکلاتی که ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان رفع می‌کند

بارش‌های باران سیلابی به طور معمول برای مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کند از جمله ورود سیل به خانه مردم که باعث ایجاد زحمت برای اصحاب خانه می‌شود اما برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان اکنون با اجرای ایده‌های جدید برای این مشکلات نیز چاره‌اندیشی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های اخیر به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا و نفوذ آن در منازل مسکونی مردم با مشکلات روبرو بوده است اما یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری با تولید دستگاه مکنده صنعتی(لجن‌کش) می‌تواند در مواقع بحرانی در مهار این مشکل موثر واقع شود.

۲۱آبان | ۹ مصوبه حوزه سلامت سفر رییس‌جمهور در چهارمحال و بختیاری اجرایی شد

داریوش رضایی مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سهم حوزه سلامت استان از مصوبات سفر استانی رییس‌جمهور، ۱۵ مصوبه و طرح عمرانی است، گفت: از این تعداد تاکنون ۹ مورد اجرایی شده، پنج مورد در دست پیگیری و یک مصوبه نیز هنوز محقق نشده است.

۲۲مهر | ۷۶ درصد اعتبارات مصوب سال نخست سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری محقق شد

مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سهم حوزه سلامت استان از مصوبات سفر استانی رییس‌جمهور، ۱۵ مصوبه و طرح عمرانی است، گفت: از این تعداد تاکنون ۹ مورد اجرایی شده، پنج مورد در دست پیگیری و یک مصوبه نیز هنوز محقق نشده است.

داریوش رضایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای ۱۵ مصوبه حوزه سلامت استان بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: از مهمترین مصوبات سفر رییس‌جمهور به استان در حوزه سلامت، اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان‌های بن، سامان و سرخون است که مقرر شد ۲۵۰ میلیارد ریال آن از سوی برنامه‌ و بودجه و ۱۵۰ میلیارد ریال آن از سوی وزارت نفت در سال ۱۴۰۱ تامین شود که تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص و ۲۵ درصد اعتبارات محقق شده است.

۲۳ مهر | جذب ۹ همت از اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۱ چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۷۶ درصد اعتبارات سفر اول رییس‌جمهور که برای سال ۱۴۰۱ تخصیص یافته بود، جذب شده است، گفت: ۹ همت از اعتبارات سفر، اعتبارات تملک‌ دارایی سرمایه‌ای و هزینه‌ای ملی و استانی که جزو تعهدات سال ۱۴۰۱ بوده است در استان جذب شد.

غلامعلی حیدری در خصوص سفر پایان هفته رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به این استان اظهار داشت: در سفر اول رییس‌جمهور به استان که خرداد سال گذشته انجام شد، استان ما مقصد بیست و سومین سفر استانی بود اما با توجه به اقدامات انجام شده در استان و اجرایی شدن مصوبات دور اول، با رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که با نهاد ریاست جمهوری انجام شد مقرر شد تا سفر دوم به استان زودتر محقق شود.

۲۴آبان | دولت آرزوی مردم چهارمحال و بختیاری را در تامین آب شرب پایدار محقق کرد

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم بزرگترین آرزوی مردم چهارمحال و بختیاری را در خصوص تامین آب آشامیدنی پایدار محقق کرد و این طرح‌ها با حضور رییس جمهوری بهره‌برداری می شود.

۲۴آبان | ۴۴ پروژه عمرانی در سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری آماده بهره‌برداری است

همزمان با دومین دور سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری ۴۴ پروژه عمرانی مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای این طرح‌ها ۷۲ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که بر اساس قیمت روز ارزش این طرح‌ها ۳۱۰ هزار میلیارد ریال می‌شود.

علی حیدری در گفت‌ وگو با ایرنا افزود: بهره‌برداری از خط انتقال آب باباحیدر - جونقان و سد باباحیدر پس از ۱۵ سال انتظار، بازسازی ۲ سد در بارده و بروجن و آبرسانی به ۱۱۷ روستا از جمله مهمترین پروژه‌های عمرانی آبرسانی قابل افتتاح همزمان با سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری است.

۲۵ آبان | رئیس جمهور وارد استان چهارمحال و بختیاری شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز پنجشنبه در دور دوم سفرهای استانی وارد فرودگاه بین‌المللی شهرکرد شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیران آموزش و پرورش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، ورزش و جوانان، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، معاون علمی، فناوری و اقتصادی دانش بنیان رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه و روحانیت، رئیس مرکز ارتباطات مردمی رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد و معاون کل سازمان برنامه و بودجه کشور در این سفر یک روزه، آیت‌الله رئیسی را همراهی کردند.

۲۵ آبان | رییس جمهور: آبرسانی به نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم محقق شد

رییس‌ جمهور در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: تامین آب نیمی از جمعیت استان با طرح‌ها و اقدامات ۲ سال اخیر محقق شد و از این بابت از مسوولان تقدیر می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در بدو ورود به چهارمحال و بختیاری در فرودگاه بین‌المللی شهرکرد با اشاره به هدف خود از سفر به این استان اظهار داشت: توفیقی است برای بنده و همکارانم که در شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری که جلوه‌ کار، تلاش و مردمانی بسیار خونگرم و وفادار است، حضور پیدا کنم.

وی ادامه داد: مردم این استان چه لُرها(بختیاری‌ها) و چه تُرک‌ها و فارس‌های استان همه مردمانی پُرتلاش، باصفا و باوفا به انقلاب اسلامی هستند.

۲۵ آبان | ۱۵ طرح حوزه آب و برق در چهارمحال و بختیاری با حضور رییس‌ جمهور بهره‌برداری شد

۱۵ طرح در حوزه آب و برق استان چهارمحال و بختیاری با سرمایه‌گذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان روز پنجشنبه ۲۵ آبان با حضور رییس‌ جمهور بهره‌برداری شد.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو در این آیین با تشریح ویژگی طرح‌های افتتاح شده گفت: امروز یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان چهارمحال و بختیاری به منصه ظهور رسید و ۱۵ طرح که بیشتر در حوزه آب است و نیز تعداد معدودی طرح در حوزه برق‌رسانی بهره‌برداری شد.

علی‌اکبر محرابیان افزود: برای اجرا و تکمیل این تعداد طرح ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که این حجم اعتبار و پروژه در حوزه آب این استان بی‌نظیر است.

۲۵ آبان | ۱۰ چمن مصنوعی در مدارس چهارمحال و بختیاری افتتاح شد

همزمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیای، ۱۰ چمن مصنوعی در سطح مدارس این استان با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش در آیین نمادین افتتاح همزمان ۱۰ چمن مصنوعی در مدارس استان در قالب طرح موسوم به «سردار شهید سلیمانی" گفت: در قالب اجرای طرح شهید سلیمانی احداث ۲ هزار و ۱۰۰ طرح ورزشی در سطح مدارس کشور پیش‌بینی شده که این طرح‌ها با مشارکت خیران و دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها در مناطق مختلف کشور برای توسعه فضای ورزشی در نظام تعلیم و تربیت در حال اجراست.

۲۵ آبان | فیلم|سفر وزیر بهداشت به شهرستان کوهرنگ

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده تام الاختیار رییس جمهور به شهرستان کوهرنگ سفر کرد و در نیز یک طرح عمرانی را بهره برداری کرد.

۲۵ آبان | دستاوردهای دومین سفر رئیسی به بام ایران

رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در نهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی برای دومین مرتبه به چهارمحال و بختیاری رفت و بهره‌برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه، افتتاح ۴ هزار واحد مسکن شهری و روستایی، آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی و واگذاری ۴۰۰ قطعه زمین و آماده‌سازی ۲۰۰ هکتار زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، از جمله برنامه‌های وی در این سفر بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، شهرکرد، مرکز چهارمحال و بختیاری، نهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» و دولتمردانش بود؛ استانی به وسعت بام ایران که در نخستین دور سفرهای استانی بیش از ۲۲۲۰ مصوبه را از آن خود کرد؛ مصوباتی که قرار بود سه ساله تحقق پیدا کند اما در همان سال نخست، یعنی ۱۴۰۱، ۷۶ درصد آنها محقق شد.

۲۵ آبان | وزیر کشور در جمع مردم لردگان حضور یافت

وزیر کشور به عنوان نماینده رییس جمهور در جمع مردم شهرستانهای لردگان، فلارد و خانمیرزا روز پنجشنبه حضور یافت.

به گزارش ایرنا، احمد وحیدی که همراه رییس جمهور در قالب دور دوم سفر استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری سفر کرده است، به عنوان نماینده رییس جمهور در جمع مردم این سه شهرستان حضور یافت.

۲۵ آبان | ۲۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان بی‌بضاعت چهارمحال و بختیاری اهدا شد

۲۰۰ سری جهیزیه به مناسبت رزمایش «شهدای غزه» همزمان با سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری، به نوعروسان نیازمند این استان اهدا شد.

به گزارش ایرنا، این جهیزیه‌ها شامل اقلام اساسی زندگی از جمله فرش، اجاق گاز، جارو برقی، بخاری گازی، لباسشویی، پنکه و دیگر کالاها، هر سری به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون ریال است که به همت بنیاد بین‌المللی خیریه «آبشار عاطفه ها» و مشارکت خیران استان‌های مُعین کشور تامین شده است.

۲۵ آبان | وزیر تعاون: نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری بعد از ۲ دهه به هفت درصد رسید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعد از ۲ دهه نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در کانال هفت درصد قرار گرفته و از رتبه ۲۹ کشور به رتبه ۱۶ کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید صولت مرتضوی شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری با حضور رییس‌جمهور تاکید کرد: در طول ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم اقدامات فراوانی در این استان انجام شده است.
وی افزود: بعد از ۲ دهه نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در کانال هفت درصد قرار گرفته و نرخ بیکاری این استان از رتبه ۲۹ کشور به رتبه ۱۶ کاهش یافته است.

۲۵ آبان | فیلم | سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهارمحال و بختیاری

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به چهارمحال و بختیاری از طرحهای عمرانی این بخش دیدن کرد و از اختصاص اعتبار به این بخش در دور دوم سفر رییس جمهور خبر داد.

۲۵ آبان | فیلم| سفر وزیر ورزش و جوانان به چهارمحال و بختیاری

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در دور دوم سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری به شهرستانهای استان سفر کرد و از اختصاص اعتبار برای طرحهای نیمه تمام ورزشی در این استان در این سفر خبر داد.

۲۵ آبان | خانه فناور محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری فعال شد

همزمان با دور دوم سفر استانی رییس‌جمهور ، خانه فناور محیط زیست مرکز دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری بهره برداری شد

به گزارش ایرنا، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: لزوم ارتقای پژوهش‌های علمی و دانش‌بنیان و توانمندی‌های فردی، سازمانی و مدیریتی، ارائه برنامه‌های توسعه کسب و کارهای موثر بر اشتغال‌پذیری و همچنین بهره‌مندی از فناوری‌های نوآورانۀ محیط‌زیستی و تجارب سازندهی بومی در زمینۀ حفظ تعادل زیست‌بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست و هم‌راستا با سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، ایجاب می‌کند تا با ایجاد فضایی تخصصی امکان تحلیل و بررسی چالش‌های محیط‌زیست با نظر متخصصین امر فراهم شود.

۲۵ آبان | آزادی ۱۷۲ زندانی جرایم نقدی در چهارمحال و بختیاری

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در سفر رئیس جمهور به استان چهار محال و بختیاری ۱۷۲ نفر زندانی جرایم نقدی با تامین مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات نهاد ریاست جمهوری آزاد شدند.

به گزارش روابط عمومی مرکز ارتباطات مردمی و در حاشیه سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان چهارمحال و بختیاری، تعداد ۱۷۲ زندانی جرایم نقدی آزاد شدند.
در راستای مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور ، مراسمی در اداره کل زندان های استان چهارمحال و بختیاری با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور و حجت الاسلام صالحی رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری جهت آزادی زندانیان مالی غیرعمد برگزار شد.

۲۶ آبان | حدود ۵۴ هزار درخواست تلفنی همزمان با سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری ثبت شد

رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری گفت: همزمان با دور دوم سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری، حدود ۵۴ هزار تماس تلفنی مردم با مرکز سامد به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام احمد صالحی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرکرد افزود: افزون بر این همچنین ۱۳ هزار و ۳۸۹ درخواست مردم در قالب دیدارهای چهره به چهره در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: هر چند دور دوم سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری به پایان رسید اما خدمت همچنان ادامه دارد و میزهای خدمت تا ساعت ۱۸ روز جمعه در استان برای دریافت تماس‌ها و شنیدن مسائل و مشکلات مردم برپا است.

۲۶ آبان | منصوری: ۱۱ همت به حوزه‌های عمرانی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص دستاوردهای سفر روز گذشته رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری توضیح داد: در دور دوم سفر دولت مردمی به این استان ۱۱ هزار میلیارد تومان به حوزه‌های عمرانی اختصاص داده شد.

به گزارش گروه سیاسی ایرنا، محسن منصوری در گفت و گوی تلویزیونی در خصوص دستاوردهای سفر روز گذشته رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری توضیح داد: در دور دوم سفر دولت مردمی به این استان ۱۱ هزار میلیارد تومان به حوزه های عمرانی اختصاص داده شد.

وی تکمیل راه آهن اصفهان - شهرکرد را از دیگر مصوبات دور دوم سفر به این استان در حوزه زیر ساخت و اقتصادی اعلام کرد و اظهار داشت: به برکت سفر اول آیت‌الله رئیسی به این استان در مجموع ۱۳ همت مصوبه تصمیم گیری شده بود که تا امروز بیش از ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان به استان پرداخت شده است.

۲۶ آبان | چه طرح‌هایی در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد؟

دومین سفر رییس‌جمهور و تعدادی از وزرا به چهارمحال و بختیاری ۲۵ آبان‌ماه برگزار شد که نهمین سفر استانی در دوم سفرهای آیت الله سید ابراهیم رئیسی بود.

به گزارش ایرنا، در سفر استانی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری طرحهای مختلفی در این استان با حضور وزرا یا معاونان وزیران به بهره‌برداری رسید یا تعدادی نیز عملیات آنها آغاز شد.

برخی از این طرح‌ها بعد از سال‌ها بهره‌برداری شد و برخی نیز از مصوبات دور نخست سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری بود.

۲۶ آبان | عملیات اجرایی ساخت دامداری با سه هزار راس دام مولد در کوهرنگ آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت یک واحد دامداری با ظرفیت سه هزار راس دام مولد عصر جمعه با حضور سیدصولت مرتضوی باباحیدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در آیین اغاز به کار عملیات اجرایی این طرح گفت: برای ساخت مجتمع کشت و صنعت دشت‌زرین شهرستان کوهرنگ، هشت هزار میلیارد ریال از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) هزینه می‌شود و سرمایه‌گذاری آن تا ۱۰ هزار میلیارد ریال قابل افزایش است

۲۶ آبان | فیلم| تحقق آرزوی کهزاد یک روز پس از سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری

کهزاد نجفی ساکن شهرکرد است، او در سفر استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری با توجه به شرایط جسمانی که دارد برای شرکت در آیین استقبال مردمی بدون ویلچر راهی مصلای شهر شد و در نامه درخواست یک ویلچر برقی داشت، یک روز پس از سفر رییس جمهور خواسته او محقق شد.

اخبار مهم آذر ۱۴۰۲

۱آذر | رهاورد سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری ۱۱۰هزار میلیارد ریال اعتبار طرح‌های عمرانی است

معاون هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و بختیاری گفت: تصویب ۱۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی مهمترین رهاورد و دستاورد دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت به این استان است.

علی حیدری در گفت وگو با ایرنا افزود: البته تلاش می‌شود طرح‌های عمرانی تاثیرگذار دیگری نیز به سرجمع این طرح‌ها و اعتبارات عمرانی استان اضافه شود تا استان بهره بیشتری از نظر عمرانی از دور دوم سفر استانی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری ببرد.

۱ آذر | ۲ مرحله کارآزمایی سلول‌های بنیادی در کشور با موفقیت انجام شد

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت:کارآزمایی سلول‌های بنیادی سه مرحله دارد که تاکنون ۲ مرحله آن در خصوص بیماری فلج مغزی با موفقیت در کشور انجام شده است و به زودی فاز سوم آن نیز انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی ضرابی روز چهارشنبه در نشست خبری در شهرکرد افزود: ضمایم زایمانی، از جمله ودیعه‌های الهی است که در گذشته به عنوان زباله دور ریخته می‌شدند اما امروز فرآوری و از آن‌ها در حوزه پزشکی استفاده می‌شود.

۲ آذر | دستاورد مهم دور دوم سفر رییس‌جمهور؛ تعیین تکلیف پتروشیمی بروجن

در دور دوم سفر رییس جمهور و تعدادی از اعضای دولت سیزدهم به چهارمحال و بختیاری در ۲۵ آبان‌ماه امسال، پس از ۱۷ سال ساخت و فعال شدن صنایع پتروشیمی بروجن تعیین‌تکلیف و قرارداد سرمایه‌گذاری آن امضاء شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اواخر سال ۱۳۸۵ در دولت نهم بود که استاندار وقت چهارمحال و بختیاری از برنامه‌ریزی دولت برای ساخت ۲ واحد مجتمع پتروشیمی با ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شامل ۴۰۰ میلیون دلار برای پتروشیمی لردگان و ۴۰۰ منیلیون دلار به‌منظور ساخت پتروشیمی بروجن از توابع این استان خبر داد که قرار بود بخشی از این سرمایه‌گذاری از محل فروش اوراق مشارکت به مردم تامین شود.

با اجرای این طرح‌ها قرار بود در مجتمع پتروشیمی لردگان سالانه یک میلیون تن کود اوره آمونیاک و در مجتمع پتروشیمی بروجن ۳۰۰ هزار تن پُلی‌اتیلن تولید شود.

۲ آذر | رهاورد اعتبار سه هزار میلیارد ریالی سفر دوم رییس‌جمهور برای فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: حضور رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت در استان سفر پرباری برای بخش فرهنگ و هنر بود چرا که رهاورد آن تخصیص نزدیک به سه هزار میلیارد ریال اعتبار به این بخش است.

پیام احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همانه‌ طور که انتظار می‌رفت سفر دوم رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت، رویکرد فرهنگی داشت و طرح‌های مناسبی در حوزه فرهنگ، هنر و دین و مذهب به استان به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در دور دوم سفر هیات دولت به استان و به دنبال بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح‌های فرهنگی نیمه‌تمام استان، مقرر شد برای تکمیل این طرح‌ها و تعمیر و تجهیز فضاهای فرهنگی موجود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت تخصیص یابد.

۲ آذر | سهم شهرستان فلارد در توزیع مقدماتی اعتبارات سفر رییس‌جمهور سه هزار و ۶۰۰میلیارد ریال است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت:سه‌هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال(۳۶۹ میلیارد تومان) اعتبار در توزیع مقدماتی اعتبارات دور دوم سفر رییس‌جمهور به استان برای طرح‌های شهرستان فلارد در نظر گرفته شده است.

۴ آذر | پنج سایت فسیلی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از وجود پنج سایت فسیلی در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: سایت‌های فسیلی به عنوان پدیده‌های زمین‌شناختی هستند که در مناطق مختلف وجود دارد.

سعید یوسف‌پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نخستین بار بررسی و درجه‌بندی سایت‌های فسیل استان با حضور کارشناسان زمین و چینش‌شناسان انجام شد تا سایت‌هایی که با ارزش و منحصربه فرد هستند، به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شوند.

۵ آذر | بررسی مصوبات اقتصادی دور دوم سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری

سفر دور دوم رییس‌جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت به چهارمحال و بختیاری ۲۵ آبان‌ماه با استقبال مردم برگزار شد که در این سفر دولت تصمیمات مهمی در حوزه های زیربنایی و اقتصادی برای این استان اتخاذ کرد.

به گزارش ایرنا، اگر چه رویکرد دور دوم سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری فرهنگی و توجه به توسعه زیرساخت‌های این بخش بود اما مهمترین تصمیمات این سفر اختصاص اعتبار برای جبران محرومیت‌ها و عقب‌ماندگی‌ها تاریخی بوده است.

۵ آذر | بسته‌بندی حلقه مفقوده زنجیره تولید گلخانه‌ها در شهرستان خانمیرزا است

معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت جایگاه تولیدات گلخانه‌ای در شهرستان خانمیرزا گفت: در زمان حاضر بسته‌بندی و سورتینگ حلقه مفقوده زنجیره تولید گلخانه‌ها در این شهرستان است که باید برطرف شود.

محمد کاظم منزوی در نشست کارگروه اقتصادی شهرستان خانمیرزا افزود: در همین ارتباط قرار است با هماهنگی فرمانداری این شهرستان شرکت تعاونی فراگیر گلخانه‌داران تاسیس شود تا بتوان توسعه گلخانه‌ها در قالب زنجیره تولید انجام و مشکلی در این خصوص برای فروش محصولات گلخانه‌ای به وجود نیاید.

۵ آذر | نخستین یادواره شهدای غریب اسارت کشور در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

نخستین یادواره شهرستانی شهدای غریب اسارت کشور شامگاه یکشنبه با حضور خانواده شهدا و مسوولان استان در شهرستان فرخشهر برگزار شد.

۶ آذر | نماینده بروجن: سفرهای استانی دولت فرصتی برای رفع محرومیت‌ها است

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: سفرهای استانی دولت فرصتی برای بررسی میدانی مشکلات، برطرف کردن محرومیت‌ها و استفاده کردن از ظرفیت‌های هر استان است.

۷ آذر | محیط‌بانی و آسیب‌هایی که طبیعی است

حفاظت از محیط‌زیست امری اجتناب‌ناپذیر و حتمی است و در میسر حفاظت از حیات وحش و محیط‌زیست نیز حوادث و خطرات انسانی و طبیعی همواره محیط‌بانان را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، گاهی علاوه بر تهدید شکارچیان غیرمجاز و حمله های حیوانان در عرصه حیات وحش، حوادث طبیعی مانند آتش‌سوزی ، سیلاب یا بارش برف سنگین نیز به محیطبانان آسیب جدی یا جزیی وارد می‌کند که کار محیط‌بانی را سخت‌تر خواهد کرد.

۷ آذر | معاون استاندار: زمینه جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری فراهم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: دستگاه‌های اقتصادی با شناسایی ظرفیت‌های موجود، زمینه جذب سرمایه‌گذاران را در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، خدمات و گردشگری فراهم کرده‌اند.

محمد کاظم منزوی در دومین نشست تدوین طرح‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری، اولویت و رویکرد اصلی دولت را جذب سرمایه‌گذار و حمایت از بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: با حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و توسعه، رونق فضای کسب و کار نیز فراهم می‌شود.

۸ آذر | سردار رادان: حضور خودروهای شوتی در جاده‌ها نگران‌کننده است

فرمانده کل انتظامی کشور حضور خودروهای شوتی در جاده‌ها را نگران‌کننده دانست و گفت: تلفات ناشی از تصادف خودروهای تندرو حامل قاچاق (شوتی) در جاده‌های کشور تاکنون نزدیک به ۴۰۰ نفر رسیده است.

سردار احمد رضا رادان در سفر یک روزه خود به چهارمحال و بختیاری در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می‌شود شمار تلفات ناشی از حضور خودروهای شوتی در جاده‌ها امسال به ۵۰۰ نفر برسد.

۹ آذر | ۴۶.۳ درصد مصوبات سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری برای شهرستان بن محقق شد

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند اعتبارات تخصیص یافته گفت: ۴۶.۳ درصد از اعتبارات مصوب دور اول سفر رییس‌جمهور برای شهرستان بن محقق شده است.

۹آذر | حشرات مفید شکارگر در خدمت گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: رهاسازی بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار حشرات مفید شکارگر در گلخانه‌های این استان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، فرشید شبانی روز پنجشنبه در خصوص کنترل بیولوژیک آفات محصولات گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این اقدام به‌منظور کاهش مصرف آفت‌کُش‌های شیمیایی و تولید محصول سالم با رویکرد صادرات ، به‌صورت رهاسازی سه شکارگر و دشمن طبیعی آفات گلخانه‌ای به‌ویژه کَنه تارتن تریپس گل مغربی و سفید بالک‌ها در سطح سه هکتار از گلخانه‌های فلفل‌دلمه و گل رُز استان اجرایی خواهد شد.

۱۰ آذر | پرونده پنج اثر میراث ناملموس از چهارمحال و بختیاری برای ثبت ملی تهیه شد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: پرونده پنج اثر ناملموس برای ثبت ملی در استان طی سال‌جاری تهیه و در دست تکمیل است.

قدرت‌الله ولی‌زاده روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار شامل "نیایش کرنا برگرفته از موسیقی سحرگاهی"، " نوروزنامه"، "رسم خین و چو در بختیاری‌ها"، "فنون تهیه میرزا قربانی" و رسم "گُرز و تش" است.

۱۰ آذر | چهارمحال و بختیاری سومین استان خشک کشور گزارش شد

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری با ۴۱ میلیمتر کاهش بارندگی در سال آبی جاری، سومین استان خشک کشور گزارش شد.

معصومه نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ( ۱ مهر تا ۱۰ آذر) ۵۶.۵ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسید که در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۴۲ درصد کاهش دارد.

۱۱ آذر | محصول بهبود دهنده نان برپایه مالت جو در چهارمحال و بختیاری رونمایی شد

محصول بهبود دهنده نان بر پایه مالت جو روز شنبه با حضور معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور در کارخانه مالت هفشجان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در این آیین گفت: محصول بهبود دهنده نان برپایه مالت جو از آسیاب کردن دانه‌های جوانه زده (مالت) تولید شده است که با افزودن به خمیر نان، فرآیند تخمیر را بهبود می دهد.

۱۱ آذر | رشد اقتصادی کشور در تابستان امسال ۷.۱ درصد اعلام شد

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور با اشاره به رشد ۷.۹ درصدی اقتصادی کشور در سه ماه اول سالجاری گفت: از تابستان سالجاری نیز کشور رشد اقتصادی ۷.۱ درصد را تجربه می‌کند.

حمید پاداش در بازدید از کارخانه مالت هفشجان چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگاران افزود: بر این اساس رشد بخش گروه صنایع و معادن در تابستان ۲.۶ درصد بوده که نسبت به آنچه مطلوب است، بسیار فاصله دارد که تلاش می‌شود از طریق سیاست‌های حمایتی دولت در سال‌جاری در مجموع رشد بخش‌های اقتصادی کشور در گام اول متوازن شود.

۱۱ آذر | فرایند کاشت ۱۰ میلیون نهال در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

همزمان با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی، روز شنبه یازدهم آذرماه پویش کاشت ۱۰ میلیون اصله نهال در چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت یکی ازطرح‌های خوبی است که در این دولت مردمی آغاز شده است، گفت: در این طرح بنا به بُرش استانی، سهم استان ۱۰ میلیون اصله درخت است که در چهار سال کاشته می‌شود.

۱۱ آذر | شمارش حیات وحش مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از آغاز شمارش حیات وحش مناطق حفاظت‌شده استان از روز شنبه با همکاری محیط‌بانان و جوامع محلی استان و همچنین محیط‌بانان و جوامع محلی اصفهان و یاسوج خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح ۳۰ نیروی سازمان حفاظت محیط‌زیست و جوامع محلی در قالب هفت گروه، سرشماری حیات وحش را از منطقه حفاظت‌شده سبزکوه و از هفت مسیر آغاز کردند.

۱۱ آذر | امسال هوای پاییزی چهارمحال و بختیاری ۲ درجه گرم‌تر شده است

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: دمای پاییز امسال در استان در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۲ درجه گرم‌تر شده است که این موضوع حاکی از تغییرات اقلیمی در استان است.

معصومه نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه شهرکرد در پاییز امسال در بسیاری از روزها با کمترین کمینه دما سردترین ایستگاه مراکز استان‌های کشور گزارش شد اما در مجموع هوا در استان نسبت به میانگین بلندمدت ۲ درجه افزایش یافته است.

۱۲آذر | ۱۰ هزار کلاس درس کشور به کتابخانه کلاسی مجهز هستند

مدیرکل فرهنگی هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین دانش‌آموزان گفت: هم اکنون ۱۰ هزار کلاس درس کشور به کتابخانه کلاسی مجهز هستند.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی در سفر به استان در جمع خبرنگاران استان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: سه میلیون کتاب از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتابخانه مدارس برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی اهدا شده است.

۱۲ آذر | نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری چهارمحال و بختیاری گشایش یافت

بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و فن بازار چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه به مناسبت هفته پژوهش به مدت سه روز در دانشگاه شهرکرد برپا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در این آیین هدف از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری و فن بازار را به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای حوزه پژوهش، مطالعات، فناوری‌ها و نوآوری‌هایی که از سوی بخش‌های مختلف شامل شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های فناور و استارتاپ‌های تولید و طراحی عنوان کرد.

۱۲ آذر | ارتقای بهره‌وری بادام چهارمحال و بختیاری

ارتقای بهره‌وری در حوزه تولید محصول باغی بادام چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و در این راستا زنجیره ارزش بادام نیز برای این استان از سوی دولت تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زنجیره ارزش بادام یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در دولت سیزدهم با هدف ارتقای بهره‌وری در حوزه تولید محصول بادام چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت و به موفقیت‌های مطلوبی رسید.

۱۳ آذر | ۳۶ درصد مردم چهارمحال و بختیاری غربالگری فشار خون و دیابت شدند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با گذشت نیمی از زمانبندی اجرای طرح بسیج ملی غربالگری فشار خون و دیابت، ۳۶ درصد مردم استان با مشارکت در این طرح غربالگری شدند.

اصغر نوروززاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تلاش ما بر این است که تا پایان طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت هدف این طرح که در استان افزون بر ۶۹۰ هزار نفر است، مشارکت کنند و غربالگری شوند.

۱۳ آذر | ۱۲ محصول فناورانه مرکز رشد دانشگاه شهرکرد رونمایی شد

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهرکرد گفت: ۱۲ محصول فناورانه حاصل تلاش واحدهای فناور مستقر در این مرکز همزمان با هفته پژوهش و فناوری رونمایی شد.

موسی جاودانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این تعداد محصول فناورانه چهار محصول مرتبط با مکمل‌های خوراکی پرندگان و اسپری درمانی مشکلات پوستی حیوانات و چهار محصول نیز شامل محصولات میکروگرین هستند.

۱۳ آذر | «دلِ تَودار» به یاد سردار اسعد بختیاری نواخته شد

تازه‌ترین اثر از پروژه «تار و تاریخ‌» به آهنگسازی میدیا فرج نژاد با محوریت موسیقی بختیاری ساخته و اجرا شده است.

۱۳آذر | ۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح آب و فاضلاب ناحیه غرب شهرکرد هزینه شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح آب و فاضلاب ناحیه غرب شهرکرد تامین و هزینه شده است.

محمد کریمی تاکید کرد: تکمیل طرح آب و فاضلاب ناحیه غرب شهرکرد به‌منظور ارائه خدمات آب و فاضلاب به مردم و فراهم کردن زیرساخت‌ها شامل تامین آب سالم، بهداشتی ‌و پایدار و همچنین جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب اجرا شد.

۱۳ آذر | هشت میلیون لیتر نفت سفید در چهارمحال و بختیاری تامین شد

مدیر شرکت‌ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کاهش دما، تاکنون هشت میلیون لیتر نفت سفید در استان برای مناطقی که فاقد لوله‌کشی گاز هستند، تامین شده است.

ساسان تیموری در گفت وگو با ایرنا افزود: ارسال و تامین این میزان نفت سفید در چهارمحال و بختیاری نسبت به مشابه سال قبل (تا تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ) که به میزان ۶ میلیون لیتر بوده صورت پذیرفته است و تلاش بر تامین به موقع سوخت مورد نیاز مناطق فاقد گاز، توسط همکاران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان و ناوگان نفت‌بَری است.

۱۴ آذر | دانشجویان دانشگاه شهرکرد در آیین روز دانشجو چه گفتند؟

دانشجویان دانشگاه شهرکرد در گرامیداشت روز دانشجو مطالبات، دغدغه ها و مشکلات خود را بی‌تعارف با مسوولان این دانشگاه و چهارمحال و بحتیاری در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین گرامیداشت روز دانشجو روز سه‌شنبه ۱۴ آدرماه با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد.

تعدادی از دانشجویان در این آیین که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری و رییس دانشگاه شهرکرد در سالن دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد برگزار شد، مطالب و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

۱۴ آذر | استاندار چهارمحال و بختیاری:۲۴ پیشنهاد برای قرارگاه توسعه استان‌های زاگرس‌نشین اعلام شد

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۴ پیشنهاد از سوی این استان برای تشکیل قرارگاه توسعه استان‌های زاگرس‌نشین اعلام شده است.

رییس‌جمهور ۲۵ آبانماه امسال در دور دوم سفر خود به چهارمحال و بختیاری با پیشنهاد استاندار مبنی بر تشکیل ستاد توسعه استانهای زاگرس‌نشین موافقت کرد.

۱۴ آذر | ۲ هزار طرح حوزه سلامت کشور در دولت سیزدهم تکمیل و بهره‌برداری شد

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شکل‌گیری نهضت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم، گفت: دستاورد این خدمت، تکمیل ۲ هزار طرح حوزه سلامت در کشور بوده است.

۱۵ آذر | تحقق وعده رییس‌جمهور با بهره‌برداری از طرح تکمیل تولید پارچه چادر مشکی شهرکرد

رییس‌جمهور در دور نخست سفر به چهارمحال و بختیاری به صورت ویژه از شرکت نساجی حجاب شرکت بازدید کرد و بر افزایش ظرفیت تولید پارچه چادر مشکی در این استان تاکید کرد و روز چهارشنبه روند بهره‌برداری از نسل جدید ماشین‌آلات خط تکمیل پارچه چادر مشکی حجاب شهرکرد تحقق یافت

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ از مجتمع نساجی حجاب شهرکرد به عنوان بزرگترین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی کشور بازدید کرد و گفت:اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولیدات این کارخانه می‌تواند کشور را از واردات پارچه چادر مشکی بی‌نیاز کند.

۱۶ آذر | عملیات اجرایی طرح خط انتقال و شبکه آبیاری زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرکرد آغاز شد

عملیات اجرایی طرح خط انتقال و شبکه آبیاری در زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرستان شهرکرد چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح خط انتقال و شبکه آبیاری در زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرستان شهرکرد با عنوان «از آبخیز تا جالیز» که با حضور رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور و رییس سازمان بسیج سازندگی ایران برگزار شد، گفت: این طرح در سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین‌های پایاب سد بیدکان بخش لاران اجرا می‌شود.

۱۷ آذر | پس از ۱۵ سال انتظار؛ آب آشامیدنی پایدار به بروجن رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: پس از ۱۵ سال انتظار آب آشامیدنی پایدار به شهرستان بروجن رسید.

فردوس کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: امروز بخش انتهایی بزرگ‌ترین طرح‌ قانونی آب‌رسانی آشامیدنی چهارمحال و بختیاری به شهرستان بروجن وصل شد.

۱۸ آذر | هشت مسافر ویژه روز شنبه ۱۸ آذرماه فرودگاه شهرکرد

پرواز روز شنبه ۱۸ آذرماه تهران به شهرکرد در حالی انجام شد که این هواپیما حامل هشت مسافر ویژه بود، مسافرانی که نام نشانی از آنها در کارت پرواز نبود، ولی برای دفاع از این مرز و بوم پرواز ابدی سرافرازانه داشتند.

به گزارش ایرنا، این هشت مسافر بی‌نام آمدند اما خوشنام، وقتی که آمدند پرچم جمهوری اسلامی ایران برای آنها برافراشته و سرود ملی نواخته شد و هم به احترام آنها سر فرود آوردند.

۲۰ آذر | طرح توسعه گردشگری سرآقاسید چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح توسعه گردشگری محور کوهرنگ در روستای سرآقاسید دهستان موگویی به بهره‌برداری رسید.

۲۰ آذر | ۲ رشته صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری احیا شد

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲ رشته صنایع‌دستی "سبدبافی" و "سفره آردی" در استان احیا و در حال حاضر محصولات این رشته‌ها در دست تولید و فروش است.

۲۱ آذر | سه معلم چهارمحال و بختیاری در حادثه تصادف جان باختند

اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با صدور اطلاعیه از جان باختن سه معلم این استان در حادثه تصادف خبر داد.

۲۲آذر | ۶۰ درصد اعتبارات دور اول سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری در بخش راه‌آهن تخصیص یافت

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در دور اول سفر رییس‌جمهور به استان به طرح راه‌آهن استان ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد که تاکنون ۶۰ درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.

غلامعلی حیدری در نشست با معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: راه‌آهن از طرح‌های پیشران و از شاخص‌های پیشرفت و توسعه هر منطقه‌ای به شمار می‌رود و این مهم برای استان نیز دارای اهمیت بسزایی است چراکه منطقه را از بن‌بست خارج می‌کند.

۲۴ آذر | منطقه شکار ممنوع خداآفریدچهارمحال و بختیاری به حفاظت شده ارتقا یافت

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ارتقا منطقه شکار ممنوع "خداآفرید" در این استان به منطقه حفاظت شده خبر داد.

سعید یوسف‌پور روز جمعه در گفت‌وگو خبرنگار ایرنا افزود: ارتقا جایگاه به تصویب شورای عالی محیط زیست کشور نیز رسیده است.

۲۵ آذر | ستاد ویژه توسعه استان‌های زاگرس‌نشین در چهارمحال و بختیاری فعال شد

نخستین ستاد توسعه استانی استان‌های زاگرس نشین بعد از ظهر شنبه با هدف توجیه دستگاه‌های اجرایی و تاکید برضرورت تدوین و ارائه پیشنهادهای لازم در کمترین زمان ممکن در چهارمحال و بختیاری فعال شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس‌جمهور ۲۵ آبان‌ماه امسال در دور دوم سفر خود به چهارمحال و بختیاری با پیشنهاد غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال بختیاری مبنی بر تشکیل ستاد توسعه استان‌های زاگرس‌نشین موافقت و بر تشکیل و فعالسازی موثر ان تاکید کرد.

۲۸ آذر | ۸۹۱ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری واگذار شد

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در قالب سه پویش پیامبر اعظم (ص)، عید غدیر و همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان ۸۹۱ قطعه زمین در ۱۰ شهرستان به خانواده‌های دارای سه فرزند و واجدان شرایط در قالب طرح جوانی جمعیت واگذار شده است.

کامران رهی در نشست ستاد جوانی جمعیت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۶ هزار و ۴۱۲ متقاضی طرح جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری ثبت نام کرده‌اند، افزود: از این تعداد پنج هزار و ۴۷۷ خانواده دارای سه فرزند و یک هزار و ۳۶۵ خانواده چهار فرزندی برای دریافت زمین ثبت نام کرده‌اند که ۸۰ درصد از این خانواده‌ها حایز شرایط لازم هستند.

۲۹ آذر | موزه صنعتی فرخ‌شهر چهارمحال و بختیاری بازگشایی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: موزه صنعتی فرخ‌شهر با عنوان «موزه صنعت قهفرخ» بازگشایی شد.

۳۰ آذر | طرح تقاطع غیرهمسطح چهارراه آیت‌الله طالقانی شهرکرد به روگذر تغییر یافت

رییس شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری گفت: طرح تقاطع غیرهمسطح چهارراه آیت‌الله طالقانی با بلوار آیت‌الله کاشانی شهرکرد به روگذر تغییر یافت و ساخت آن آغاز می‌شود.

اخبار مهم دی‌ماه ۱۴۰۲

۲ دی | سند رسمی یک‌هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی چهارمحال و بختیاری صادر شد

معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به شعار سال در خصوص حمایت از بخش تولید، گفت:سند رسمی یک‌هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی استان صادر و تحویل داده شده است.

حسن بابایی در سفر به شهرکرد در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقداماتی که در استان برای صدور سندتک برگ و همچنین تثبیت مالکیت اراضی ملی، کشاورزی، مسکونی و بخش تولید انجام شده است، افزود: هم‌اکنون صدور سند مالکیت بیش از ۷۰ درصد واحدهای صنعتی، کشاورزی و مسکونی در سطح کشور انجام شده است.

۲ دی | ۲۲سند مالکیت اراضی کشاورزی شیخ‌شبان چهارمحال و بختیاری واگذار شد

۲۲ سند مالکیت اراضی کشاورزی روستای شیخ شبان چهارمحال و بختیاری روز شنبه با حضور معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک واگذار شد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه این روستا ۸۴ شهید تقدیم نظام کرده است، گفت:تا پایان سالجاری تمام تعهد و برنامه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی اهالی روستا به اتمام خواهد رسید.

۳ دی | چهارمحال و بختیاری در تکاپوی کسب عنوان "شهر ملی چوقا"

چهارمحال و بختیاری در عرصه هنرصنعت چوقابافی ظرفیت‌های بسیاری دارد و به تازگی برآن شده است تا عنوان "شهر ملی چوقا" را از آنِ خود کند هرچند در این مسیر باید الزاماتی را رعایت و زیرساخت‌هایی را فراهم کند.

به گزارش ایرنا، چوقا تن‌پوش مردانه بختیاری که شکل، طرح، رنگ و جنس آن همه برگرفته از فرهنگ و سبک زندگی غنی مردم ایل بختیاری است.

۳ دی | پاییز خشکی برای چهارمحال و بختیاری ثبت شد

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با کمبود ۵۴ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره مشابه میانگین بلندمدت پاییز خشکی را پشت سر گذاشت.

معصومه نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نقشه‌های پیش‌یابی گویای آن است در فصل زمستان نیز بارش‌ها عادی(نُرمال) با گرایش کمتر از نرمال باشد.

۴دی | اثر شاعر چهارمحال و بختیاری در جمع نامزدهای جایزه ملی غزل قرار گرفت

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: اثر منتشر شده فرزانه میرزاخانی شاعر این استان به عنوان یکی از نامزدهای نهایی چهارمین جایزه ملی غزل «حسین جلال‌پور» معرفی شد.

۵دی | جبران خسارت‌های سرخون چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان سال ۱۳۹۹ که بخشی از آن از چهارمحال و بختیاری می‌گذرد، در مسیر میانکوه در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار شهرستان اردل دچار شکستگی شد و خساراتی را به این منطقه وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرخون مرکز بخش میانکوه شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری با جمعیت حدود ۱۵ هزار نفر است و خط لوله انتقال نفت خوزستان – اصفهان از این بخش می‌گذرد؛ چشمه سرخون به طول ۲۰ کیلومتر از کوه‌های این منطقه سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود آب آشامیدنی بیش از۲۰ روستا و یک شهر را تامین می‌کرد و افزون بر این عامل اشتغال‌زایی در بخش‌های باغداری، کشاورزی و شیلات بود.

۵ دی | مرمت اضطراری پل تاریخی زمانخان چهارمحال و بختیاری آغاز شد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در کنار تدوین مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت پل تاریخی زمانخان سامان، مرمت اضطراری این اثر تاریخی آغاز شده است.

قدرت‌الله ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال‌های اخیر پایه‌های میانی پُل تاریخی سامان تَرک برداشت و همین موضوع سبب شد تا برای جلوگیری از آسیب به این بنای تاریخی، مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت پل تاریخی زمانخان برای مرمت اصولی و حفاظت از آن در دستور کار قرار گیرد.

۶ دی | آرزوی ۱۵ ساله مردم شهرهای فرخشهر و بن با تامین آب با کیفیت و پایدار محقق شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری از تحقق آرزوی ۱۵ ساله مردم شهرهای فرخشهر و بن برای داشتن آب شرب با کیفیت و پایدار خبر داد.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

فردوس کریمی در آیین بهره‌برداری از خط انتقال بن بروجن برای آب شرب مردم شهرستان فرخشهر و بن افزود: این خبر بسیار خوشحال کننده‌ای برای مردم این ۲ شهر است که سال‌ها با مشکلات کم‌آبی آب دست و پنجه نرم می‌کردند.

۷ دی| طرح تهاتر بدهی‌های پتروشیمی لردگان با مطالبات این واحد صنعتی از وزارت جهادکشاورزی تصویب شد

طرح تهاتر بدهی‌های گازی و مالیاتی پتروشیمی لردگان با مطالبات این واحد صنعتی از وزارت جهادکشاورزی به تصویب رسید.

نشست تخصصی مشترک معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت نهاد ریاست‌جمهوری و مدیرعامل پتروشیمی لردگان عصر پنجشنبه برگزار و مشکلات و درخواست‌های شرکت پتروشیمی لردگان در آن بررسی شد.

۹ دی | بوشهر اولویت چهارمحال و بختیاری برای طرح هم‌پیوندی با استان‌های جنوبی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بوشهر اولویت نخست و هرمزگان اولویت دوم چهارمحال و بختیاری برای طرح هم‌پیوندی با استان‌های جنوبی کشور است.

علی حیدری در هفتمین شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تاکید کرد: در طرح هم‌پیوندی، استان‌های بدون ساحل از اقتصاد دریا بهره‌مند و عدالت استفاده از اقتصاد دریا با تامین زیرساخت‌ها محقق می‌شود.‌

۱۱ دی | ۸۴ واحد تولیدی راکد در چهارمحال و بختیاری احیا شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بازگشت به چرخه تولید واحدی صنعتی راکد با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در جای جای کشور از جمله مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم بود که در این هدف استان، با فعالیت دوباره ۸۴ واحد اقتصادی محقق شده است.

محمد کاظم منزوی در گفت وگو با ایرنا افزود: این واحدهای تولیدی راکد با ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و همچنین بازگشت ۵۷۴ نفر نیروی کار به خطوط تولید در چهارمحال و بختیاری احیا و فعال‌سازی شده‌ است.

۱۶ دی | استاندار : ۳۰ هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شد

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر تسریع در روند اجرایی راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به منظور بهره‌برداری از آن تا پایان دولت سیزدهم گفت: راه‌آهن از جمله طرح‌های پیشران استان و از خواسته‌های اصلی مردم است که در سفر دوم رییس‌جمهور به شهرکرد برای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شد.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

غلامعلی حیدری در حاشیه بازدید از طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در سفر نخست رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری ۱۰ هزار میلیارد ریال به این طرح تخصیص یافت.

۱۷ دی | برق رسانی به روستاهای عشایری کوهرنگ

اهالی روستاهای عشایر نشین حوردان و کنگرستان، که به دلیل نبود محور ارتباطی و تعداد کم ساکنین دائمی از نعمت برق بی بهره بودند، پس از احداث جاده با صرف ۳۵ میلیارد ریال اعتبار و با تلاش عوامل صنعت برق استان چهارمحال و بختیاری به شبکه سراسری برق متصل شدند.

باتوجه به اینکه پل ارتباطی رودخانه این دو روستا هنوز احداث نشده، کلیه تجهیزات برق رسانی توسط نیروهای عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق استان با مشقت وسختی های مربوطه از رودخانه عبور داده شده است. احداث ۱۵۰۰ متر شبکه فشار متوسط ، ۱۱۰۰ مترشبکه فشار ضعیف ، نصب دودستگاه ترانسفورماتورتوزیع و ۱۰ چراغ روشنایی معابر از جمله اقداماتی بود که برای برق رسانی به این دو روستا انجام گردید.

۱۷دی | صادرات بادام از چهارمحال و بختیاری رکورد زد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با صادرات یک‌هزار و ۶۰۰ تن مغز بادام و بادام با پوست از گمرک این استان با نظارت این مدیریت، نسبت به صادرات بادام در سال گذشته رکورد زد.

فرشید شبانی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: صادرات این میزان محصول بادام نسبت به کل صادرات مغز بادام و بادام با پوست سال گذشته استان که ۳۹۰ تن بود ۲۸۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

۱۷دی | ۱۱۵ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود

معاون هماهنگی شرکت برق منطقه‌ای استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای سیاست دولت در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر؛ مناقصه‌هایی از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با حضور معاون وزیر نیرو برگزار می‌شود که در پنجمین مناقصه احداث ۱۱۵ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی برای چهارمحال و بختیاری مصوب شد.

سید محمد رضا نوحی در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس مناقصه انجام شده در ۲ ساختگاه شامل شهرستان‌های شهرکرد اراضی بهرام‌آباد و بروجن دشت مرجن به میزان هر کدام ۵۰ مگاوات تعریف شده است.

۱۸ دی | امسال پروانه صید در منابع آبی چهارمحال و بختیاری صادر نشد

معاون محیط‌زیست و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال پروانه شکار در استان صادر نشده است و با هرگونه شکار و صید غیرمجاز برخورد خواهد شد.

محسن حبیبی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ماهی سونگ از راسته کپور ماهیان خانواده زردپریان و بومی حوزه کارون بزرگ است که با توجه به خصوصیات اکولوژیک و متمایز این ماهی از سایر گونه‌های ماهی، می‌تواند در منابع آبی پشت سدها بسیار بزرگ شده و در وزن‌های بیش از ۱۰۰ کیلوگرم به خود بگیرد.

۲۰ دی | شهرکرد میزبان دومین همایش ملی پارک‌ها و مناطق تحت حفاظت است

معاون محیط‌زیست و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال پروانه شکار در استان صادر نشده است و با هرگونه شکار و صید غیرمجاز برخورد خواهد شد.

محسن حبیبی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ماهی سونگ از راسته کپور ماهیان خانواده زردپریان و بومی حوزه کارون بزرگ است که با توجه به خصوصیات اکولوژیک و متمایز این ماهی از سایر گونه‌های ماهی، می‌تواند در منابع آبی پشت سدها بسیار بزرگ شده و در وزن‌های بیش از ۱۰۰ کیلوگرم به خود بگیرد.

۲۱ دی | بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر در چهارمحال و بختیاری جذب شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر استانی رییس جمهور به این استان جذب و در هفته پیش رو تفکیک و سهم دستگاه‌های اجرایی مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید رضا منتظری شامگاه پنجشنبه در نشست شورای اداری بخش گندمان از توابع شهرستان بروجن افزود: هشت درصد اعتبارات سفرهای استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری اختصاص یافته است.

۲۲ دی | کشاورزان: بازار هوای سیب‌زمینی را ندارد

فروش نرفتن بخشی از محصول سیب‌زمینی و جمع شدن زحمت چند ماهه کشاورزان در انبارها و سردخانه‌‎ها؛ از جمله مشکلات سیب‌زمینی‌کاران چهارمحال و بختیاری در این روزهای سرد زمستانی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب با سطح زیرکشت، حدود پنج هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید میانگین سالانه ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و میانگین کشت ۵۰ تن در هکتار، در رده پنجم تولید این محصول کشور قرار دارد.

۲۴ دی | ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ به چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی چهارمحال و بختیاری گفت: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ و بند ۳ و ۴ این تسهیلات برای سال‌جاری معادل ۳۶ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال به این استان اختصاص یافت.

محمد کاظم منزوی در گفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان تسهیلات ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مربوط به منابع تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ است که ۱۱ دستگاه اجرایی سهمیه دارند و قسمت عمده‌ای از این تسهیلات تاکنون به بانک‌ها معرفی شده است.

۲۴ دی | تنها نماینده چهارمحال و بختیاری در جام ملت‌های آسیا

موعود بینادی فرد داور اهل چهارمحال و بختیاری در این ماه به عنوان داور وسط جام ملت های آسیا حضور یافت.

۲۳دی | توزیع شیر بین ۱۱۱ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی چهارمحال و بختیاری آغاز شد

توزیع شیر رایگان بین ۱۱۱ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی مدارس دولتی چهارمحال و بختیاری پس از وقفه ۶ ساله از روز شنبه ۲۳دی‌ماه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری روز شنبه در آیین نمادین توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی استان گفت: در این طرح، دانش‌آموزان‌ مقطع ابتدایی مدارس دولتی ۲ نوبت در هفته از شیر رایگان بهره‌مند می‌شوند.

۲۶ دی | بازگشایی کمربندی جنوب شهرکرد پس از ۲۵ سال آغاز شد

رییس شورای اسلامی شهرکرد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت کمربندی جنوب شهرکرد از ۲۵ سال گذشته تاکنون گفت: اجرای عملیات زیرسازی، جدول‌گذاری، آسفالت و بازگشایی این مسیر آغاز شد.

۲۶ دی | چهارمحال و بختیاری دومین استان خشک کشور است

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش ۱۵۷ میلی‌متری بارش در سال زراعی جاری گفت: کاهش بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان امسال موجب شده تا این استان بعد از کهگیلویه و بویراحمد در ردیف دومین استان خشک کشور قرار گیرد.

مهران چراغ‌پور در گفت وگو با ایرنا افزود: میانگین بارش در چهارمحال و بختیاری از اول سال زراعی جاری تاکنون به ۱۰۴ میلی‌متر می‌رسد که این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

۲۸ دی | آیا شاخص فلاکت اعلام شده برای چهارمحال و بختیاری موضوعیت دارد؟

بازنشر موضوعی با مضمون " وضعیت شاخص فلاکت در استان‌های کشور" در رسانه‌ها و فضای مجازی موجب بروز برخی ابهامات شد و به نوعی افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار داده است اما سوال اینجاست که ملاک سنجش و ابزار دقیق میزان بررسی این شاخص چه بوده است؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاخص فلاکت موضوعی است که به اعتقاد برخی مسوولان و کارشناسان استان تفسیر این شاخص در یک استان موضوعیت ندارد و باید در محیط‌های علمی و دانشگاهی مورد بحث قرار گیرد.

۲۹ دی | غزل‌سرایان چهارمحال و بختیاری جوایز ملی غزل منزوی را کسب کردند

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: سه غزل‌سرای استان در دومین دوسالانه جایزه ملی غزل «حسین منزوی» موفق به کسب مقام‌های برتر این رویداد ادبی شدند.

۳۰ دی | سه معلم چهارمحال و بختیاری در سانحه تصادف جان باختند

فرماندار خانمیرزا گفت: سه معلم چهارمحال و بختیاری بر اثر سانحه رانندگی در جاده صالحات به لردگان جان باختند.

اخبار مهم بهمن ۱۴۰۲

۱بهمن | ۵۶۰ میلیارد ریال برای توسعه مکانیزاسیون در چهارمحال و بختیاری تامین شد

رییس اداره فناوری‌های مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از محل تسهیلات خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون یک‌هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال برای استان اختصاص داده شد که از این مبلغ تاکنون ۵۶۰ میلیارد ریال جذب شده است.

۴ بهمن | طرح پخت نان کامل در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

طرح پخت نان کامل (نانی که از آرد کامل تهیه شود) با هدف تامین سلامت مردم از روز چهارشنبه در یکی از واحد نانوایی در چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: براساس هماهنگی کارگروه آرد و نان و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نخستین نانوایی که نان را با آرد کامل پخت می‌کند در این استان فعال شد.

۶ بهمن | ۱۱ طرح صنعتی در چهارمحال و بختیاری آماده بهره‌برداری شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۱ طرح صنعتی در این استان برای بهره‌برداری در دهه فجر انقلاب اسلامی آماده شده است.

فضل‌الله رحمتی در خصوص طرح‌های قابل‌افتتاح و بهره‌برداری در دهه فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری تاکید کرد: برای اجرای این طرح‌ها در شهرستان‌های فارسان، لردگان و سامان ۶۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

۷ بهمن | ۱۰ واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری با حمایت صندوق کارآفرینی اُمید احیا شد

مدیر صندوق کارآفرینی اُمید چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای نیمه دوم سال‌جاری تاکنون ۱۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال در استان با حمایت این صندوق احیا شده است.

پژمان نوروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای احیای این واحدهای تولیدی و بازگشت آن‌ها به چرخه اشتغال و فعالیت ۴۶۲ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات صندوق کارآفرینی اُمید پرداخت و زمینه اشتغال‌زایی ۱۵۰ نفر فراهم شد.

۷ بهمن | ۱۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری رفع تداخل شد

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از مجموع ۲۱۶ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان تاکنون ۱۲۵ هزار هکتار رفع تداخل شده است.

رستم ولی‌پور تاکید کرد: رفع تداخلات زمین‌های کشاورزی در دستور کار است که تا نیمه نخست سال آینده به پایان می‌رسد

۸ بهمن | ۲۵ طرح برق‌رسانی در شهرستان فرخشهر چهارمحال و بختیاری اجرا شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری از اجرای ۲۵ طرح برق‌رسانی در شهرستان فرخشهر به ارزش ۶۳ میلیارد ریال از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون خبر داد.

به گزارش ایرنا، مجید فرهزاد روز یکشنبه در خصوص فعالیت طرح‌های برق‌رسانی در دولت سیزدهم در فرخشهر افزود: طرح‌های اجرا شده در این شهرستان در زمینه جایگزینی شبکه سیمی با کابل خودنگهدار، جابه‌جایی شبکه‌های برق‌رسانی فشار متوسط و فشار ضعیف، احداث شبکه‌های جدید برق و بهینه‌سازی تاسیسات برق‌رسانی است.

۱۰ بهمن | تسهیلات ازدواج در چهارمحال و بختیاری به ۹۱ درصد ثبت‌نام شدگان پرداخت شد

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون تسهیلات ازدواج به ۹۱ درصد ثبت‌نام‌شدگان و ۷۶ درصد واجدان شرایط در این استان پرداخت شده است.

احمدرضا صباغی در شورای هماهنگی بانک‌های چهارمحال و بختیاری که با حضور معاون امور اقتصادی استاندار و بازرس کل چهارمحال و بختیاری برگزار شد، تاکید کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ متقاضی واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۰۰ متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند و ۹ هزار و ۳۰۰ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات خود شده‌اند.

۱۲ بهمن | ۶۳۲ طرح چهارمحال و بختیاری برای دهه فجر آماده بهره‌برداری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح‌های زیربنایی، خدماتی و عمرانی گفت: همزمان با دهه مبارک فجر ۶۳۲ طرح با ۲۰ هزار میلیارد ریال آماده بهره‌برداری شد.

علی حیدری در گفت وگو با ایرنا افزود: بیشترین طرح‌های قابل بهره‌برداری با ۱۷۰ طرح مربوط به وزارت نیرو، وزارت کشور با ۱۵۰، جهاد کشاورزی با ۱۱۴ و بنیاد مسکن با ۷۵ طرح است.

۱۶ بهمن | ۱۱ رشته تحصیلی به دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه شد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۲ سال اخیر ۱۱ رشته تحصیلی جدید متناسب با نیاز جامعه در دانشگاه علوم پزشکی استان راه‌اندازی شد.

مرتضی دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین مجوز فعال‌سازی ۱۵ کد رشته دیگر در این دانشگاه نیز در دست پیگیری است.

۱۸ بهمن | ۱۱۴ طرح نیمه‌تمام صنعتی در چهارمحال و بختیاری تکمیل شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۱۴ طرح صنعتی نیمه‌تمام با سرمایه‌گذاری ۴۲ هزار میلیارد ریال در استان تکمیل و وارد چرخه تولید شد.

فضل‌الله رحمتی در کارگروه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اشتغال این استان افزود: این تعداد طرح برای یک هزار و ۸۵۹ نفر اشتغالزایی کرده است.

۲۱ بهمن | استاندار: تدوین سند توسعه و پیشرفت چهارمحال و بختیاری در دستور کار است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده و مطابق نقشه آمایش سرزمینی تدوین سند توسعه و پیشرفت این استان در دستور کار قرار دارد.

غلامعلی حیدری در نشست کارگروه اشتغال چهارمحال و بختیاری که با حضور وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد افزود: تلاش می‌شود سند توسعه و پیشرفت این استان با آسیب شناسی معایب به صورت علمی و منطقی تهیه و تدوین شود.

۲۱ بهمن | وزیر تعاون: دولت سیزدهم به اشتغال و معیشت مردم اهتمام ویژه دارد

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اشتغال و بهبود معیشت مردم جزو اولویت های اساسی دولت سیزدهم محسوب می شود و البته ظرف ۲ سال و نیم گذشته از فعالیت این دولت کارهای مهمی در این راستا انجام شده است.

سید صولت مرتضوی در نشست کارگروه اشتغال چهارمحال و بختیاری افزود: کاهش نرخ بیکاری به میزان ۷.۶ درصد برای نخستین بار در طول ۴۵ سال گذشته از جمله کارکردهای مثبت دولت سیزدهم بوده است.

۲۱ بهمن | ۳۹ طرح در شهرستان بروجن به بهره‌برداری رسید

فرماندار بروجن گفت: همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی ۳۹ طرح در این شهرستان تکمیل و بهره‌برداری شد.

فتاح کرمی همزمان با دهمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری در آئین بهره‌برداری از طرح‌های شهرستان بروجن تاکید کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۵۹۱۷ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال از ردیف‌های مختلف اعتباری تامین و هزینه شده است.

۲۱ بهمن | ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خرد در کشور پرداخت شد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توجه دولت به سیزدهم به اشتغال و به خصوص اشتغال خُرد و خانگی گفت: در سال‌جاری ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و خرد پرداخت شده است.

محمود کریمی بیرانوند در سفر به چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود:در دولت سیزدهم کمک خوبی به طرح‌های اشتغالزایی خٌرد با محوریت پرداخت تسهیلات برای کسب و کارهای خٌرد و متوسط شده است و رونق قابل توجهی به بازار داده شده است .

۲۱ بهمن | وزیر تعاون: مستمری‌بگیران بهزیستی در کشور به ۱.۵ میلیون نفر افزایش یافت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ۲ سال اخیر تعداد مستمری‌بگیران بهزیستی در کشور از ۹۸۰ هزار نفر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

سید صولت مرتضوی همزمان با دهمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی در دومین یادواره سرداران شهید شهرستان فارسان تاکید کرد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود به‌دنبال رفع مشکلات مردم بوده است، به‌نحوی که در ۲ سال گذشته ۸۴ درصد حقوق و مزایا افزایش پیدا کرد و تلاش شد با سامان‌دهی کمک‌های غیرنقدی، به‌خصوص طرح جدید کالابرگ الکترونیکی دهک‌های کم‌برخوردار جامعه به‌ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به حداقل تراز دریافتی برسند.

۲۱ بهمن |شرکت تولیدکننده ضد یخ جاده در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید

شرکت تولید ضد یخ جاده در شهرک صنعتی هفشجان روز شنبه همزمان با دهمین روز از دهه مبارک فجر با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهره‌برداری رسید.

۲۱ بهمن | استاندار چهارمحال و بختیاری: راهبرد دولت سیزدهم اتمام طرح‌های نیمه‌تمام است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: راهبرد دولت سیزدهم به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام این استان است و تاکنون گام‌های مهمی در این خصوص برداشته شده است.

غلامعلی حیدری در حاشیه آیین افتتاح استخر کارگری شهرکرد افزود: در خصوص به سرانجام رسیدن طرح‌های نیمه‌تمام استان از بین سفر اول تا دوم طرح‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف بهره‌برداری و یا در آستانه بهره‌برداری است.

۲۱ بهمن | وزیر تعاون: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا ۹۰درصد حقوق دریافت شاغلان ظرف سه سال اجرا می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که باید ظرف سه سال اجرایی شود که از سال آینده اجرایی می‌شود.

سید صولت مرتضوی در سفر به چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران افزود: حقوق و دستمزد برای کارکنانی که از محل منابع عمومی حقوق و دستمزدشان دریافت می‌کنند در مجلس شورای اسلامی مشخص کرده که یک ۲۰ درصد و یک پلکانی هم را برای یک رقمی در ردیف اول و دوم احکام پیش‌بینی کرده است.

۲۲ بهمن | واحد تولید خوراک آبزیان در شهرکرد به بهره‌برداری رسید

همزمان با دهه فجر، واحد تولید خوراک آبزیان و میگو با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قطب صنعتی شهرکرد روز شنبه به‌ بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: این واحد خوراک آبزیان در زمینه تولید خوراک ماهی سردآبی و کپور و همچنین میگو فعال شده و سومین کارخانه تولید خوراک آبزیان استان است که پیشرفته‌ترین تجهیزات تولید خوراک آبزیان را دارد و قابلیت دریافت کد برای صادرات خوراک به کشورهای آسیایی و اروپایی را دارد.

۲۲ بهمن | سه طرح ورزشی در چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد

همزمان با دهمین روز از دهه فجر ، سه طرح ورزشی روز شنبه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: این سه طرح شامل سالن ورزشی چند منظوره پردنجان، سالن باستانی نقنه و سالن بوکس جونقان است.

۲۲ بهمن ماه | جشن انقلاب در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

جشن مردمی روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن‌ماه با تجمع برای برپایی راهپیمایی در شهرستان‌های ۱۲ گانه چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

۲۵ بهمن | حادثه آتش‌سوزی خط انتقال گاز در شهرستان بروجن مهار شد

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری از مهار آتش‌سوزی خط انتقال گاز در شهرستان بروجن خبر داد.

خسرو کیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این حادثه ساعت ۱ بامداد چهارشنبه در محدود دشت حلوایی رخ داد و بلافاصله آتش نشانان و عوامل فنی در محل حادثه حضور یافتند.

۲۵ بهمن | آخرین وضعیت حادثه انفجار خط لوله گاز بروجن

حادثه انفجار خط لوله اصلی گاز در محور بروجن - گندمان بامداد روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه رخ داد که این حادثه با همت نیروهای امدادی و آتش‌نشانی مهار شد و تلفات جانی نداشت؛ با این وجود به گفته مسوولان بروجن علت حادثه در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساعت ۱۲:۵۰ بامداد روز چهارشنبه ۲ خط گاز سراسری و اصلی در محور بروجن – گندمان ( محدوده گردنه حلوایی) که کار انتقال گاز از جنوب به شمال کشور را انجام می‌دهد دچار انفجار و آتش‌سوزی شد.

اخبار مهم اسفند ۱۴۰۲ و ماه انتخابات

۱ اسفند | ارزش اقتصادی صنعت مرغداری چهارمحال و بختیاری ۳۰ هزار میلیارد ریال است

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به توسعه صنعت کشاورزی گفت: سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی برای صنعت مرغداری در استان است و این میزان ارزش صنعت مرغداری استان است.

۲ اسفند | ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور چهارمحال و بختیاری انجام شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریالی در بخش تامین گوشت سفید و قرمز و دام و طور، مهمترین رهاورد انقلاب اسلامی در بخش تامین امنیت غذایی در این استان است.

۲ اسفند | مرتبه علمی هشت نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهرکرد ارتقا یافت

دبیر هیات ممیزه دانشگاه شهرکرد اعلام کرد: در نشست هیات ممیزه هشت نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه مشمول ارتقای علمی شدند.

۲ اسفند | ۷۱۴ هزار و ۸۲۹ نفر در چهارمحال و بختیاری واجد شرایط رای دادن هستند

رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری تعداد واجدین شرایط رای برای انتخابات ۱۱ اسفند را ۷۱۴ هزار و ۸۲۹ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۶۲ هزار و ۶۲۱ نفر مرد و ۳۵۲ هزار و ۲۰۸ نفر زن هستند.

۲ اسفند |۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور چهارمحال و بختیاری انجام شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریالی در بخش تامین گوشت سفید و قرمز و دام و طور، مهمترین رهاورد انقلاب اسلامی در بخش تامین امنیت غذایی در این استان است.

۴ اسفند | حمایت از بیماران خاص؛ نسخه شفابخش دولت سیزدهم در بخش سلامت

دولت سیزدهم با گسترش خدمات حوزه سلامت در قالب تعهدات ۲ نهاد بیمه‌گر سلامت و تامین اجتماعی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج گام موثری در راستای کاهش هزینه‌های درمان از جیب بیمار و عمق‌بخشی به خدمات این حوزه برداشته است.

۵ اسفند | فعالان اقتصادی: مجلس دوازدهم از بخش خصوصی حمایت کند

جمعی از فعالان بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری بهبود شرایط اقتصادی، رفع مشکلات و اعتباربخشی به جایگاه تولید و کسب وکارها را از مهمترین خواسته‌های خود از نمایندگان مجلس آینده عنوان کردند و حمایت از بخش خصوصی را از مهمترین نیازهای این بخش از مجلس آینده دانستند.

۵ اسفند | پخش مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی چهارمحال و بختیاری از کانال‌های شبکه جهانبین

سید محسن حسینی مدیرکل صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری گفت: از نامزدهای هر چهار حوزه انتخابیه استان مناظره‌های تلویزیونی ضبط شد و در زمان تبلیغات انتخابات پخش شد.

۶ اسفند | استاندار: اقدامات لازم برای کاهش تصادفات چهارمحال و بختیاری انجام شود

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش برف در سطح استان و همچنین نزدیک شدن به ایام پایان سال و آغاز سفرهای نوروزی گفت: اقدامات لازم برای کاهش تصادفات در سطح استان انجام شود.

غلامعلی حیدری در بازدید از مرکز مدیریت راه‌های استان افزود: تمام دستگاه‌های متولی مدیریت راه‌های استان باید تمام تلاش خود را برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی راه‌ها انجام دهند و هرگونه عاملی که باعث جلوگیری از تصادفات جاده‌ای در راه‌های استان می‌شود، در اولویت قرار گیرد.

۷ اسفند | فرماندار: رییس یکی از دستگاه‌های اجرایی شهرستان لردگان عزل شد

فرماندار لردگان چهارمحال و بختیاری گفت: رییس یکی از دستگاه‌های اجرایی این شهرستان به‌علت تخلف انتخاباتی عزل شد.

۸ اسفند | غریب‌شاهی:عشایر همیشه حضور حداکثری در انتخابات دارند/امینی:مجلس جامعه عشایر را حمایت کند

خشی از نمایندگان جامعه عشایری به عنوان یکی از مولدترین جوامع ایران، بارها حضور حداکثری در انتخابات را در حافظه سیاسی کشور به ثبت رسانده‌اند و اکنون آنها نیز معتقدند که جامعه عشایری در انتخابات ۱۱ اسفندماه حضور چشمگیر دارد، اما معتقدند که مجلس دوازدهم به مطالبات و خواسته‌های این قشر نیز بیش از گذشته توجه جدی داشته باشد.

جمعی از ساکنان سیاه‌چادرهای چهارمحال و بختیاری می‌گویند: با وجود همه کمبودها و کاستی‌ها برای اقتدار، عزت و حفظ نظام جمهوری اسلامی و پیگیری مطالبات از طریق انتخابات هستیم و آماده نقش‌آفرینی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستیم.

۹ اسفند | هشت طرح تحقیقاتی با موضوع جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری تصویب شد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در بیستمین جلسه کمیته علمی قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت استان، انجام هشت طرح تحقیقاتی در زمینه جوانی جمعیت به تصویب رسید.

۱۰ اسفند | سیاسی‌ترین قشر جوان جامعه درباره انتخابات چه می‌گویند؟

جمعی از نمایندگان تشکل‌های سیاسی دانشجویی در آستانه انتخابات دیدگاههای خود را در گفت وگو با ایرنا مطرح کردند.

۱۰ اسفند | بانوان کارآفرین: تصویب قوانین تسهیل‌گر و رفع مشکلات اقتصادی از سوی مجلس دوازدهم پیگیری شود

جمعی از فعالان حوزه بانوان در بخش اقتصادی و کارآفرینی با تاکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات، گفتند: تصویب قوانین تسهیل‌گر و رفع مشکلات اقتصادی از سوی مجلس دوازدهم پیگیری شود

۱۰ اسفند | فعالان اقتصادی: حمایت از بخش خصوصی مورد توجه مجلس دوازدهم باشد

جمعی از فعالان بخش خصوصی با تاکید بر حضور حماسی مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه اعلام کردند: منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید به مطالبات مردمی و به‌ویزه بخش اقتصادی و خصوصی رسیدگی بیشتری داشته باشند.

۱۱ اسفند | خلق حماسه حضور مردم چهارمحال و بختیاری در انتخابات/ اعلام پایان فرایند اخذ رای

فرآیند اخذ رای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در شعب انتخابات از ساعت هشت صبح روز جمعه ۱۱ اسفندماه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد واجدین شرایط رای برای انتخابات ۱۱ اسفند در استان ۷۱۴ هزار و ۸۲۹ نفر است که از این تعداد ۳۶۲ هزار و ۶۲۱ نفر مرد و ۳۵۲ هزار و ۲۰۸ نفر زن هستند.

محسن حسین‌میرزایی افزود: همچنین ۷۹۱ شعبه اخذ رای در چهارمحال و بختیاری جانمایی و تعبیه شده که از این تعداد ۵۸۱ شعبه ثابت و ۲۱۰ شعبه سیار و ۳۷۱ شعبه شهری و ۴۲۰ شعبه روستایی صندوق اخذ رای پیش‌بینی شده است.

۱۲ اسفند | پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از ثبت‌گونه در خطر انقراض جهانی یک فرد پلنگ ایرانی در ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده سبزکوه خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای چندمین بار است که تصویر پلنگ در استان ثبت می‌شود، افزود: تصویر پلنگ در این منطقه توسط رییس منطقه حفاظت شده سبزکوه ثبت شد.

۱۲ اسفند | سید روح‌الله موسوی بیدلی منتخب مردم حوزه انتخابیه لردگان، خانمیرزا و فلارد شد

رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: سید روح الله موسوی بیدلی با تعداد آرای ۵۶هزار و ۸۵۰ رای از مجموع ۱۳۳ هزار و ۸۸۳ رای صحیح منتخب مردم در حوزه انتخابیه لردگان، خانمیرزا و فلارد در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

محسن حسین‌میرزایی در گفت وگو با ایرنا افزود: با تمهید مقدمات و برنامه‌ریزی که در طول یکسال انجام شده در استان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری همزمان با سراسر کشور در ۷۹۱ شعبه اخذ رای برگزار شد.

۱۲ اسفند | احمد راستینه هفشجانی منتخب حوزه انتخابیه شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر مشخص شد

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: احمد راستینه هفشجانی با ۳۳ هزار و ۷۲۰ رای از مجموع ۱۰۱ هزار و ۳۳۷ رای صحیح منتخب مردم از حوزه انتخابیه شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر مشخص شد.

محسن حسین‌میرزایی در گفت وگو با ایرنا افزود: همچنین سید روح الله موسوی بیدلی نیز با تعداد آرای ۵۶ هزار و ۸۵۰ رای از مجموع ۱۳۳ هزار و ۸۸۳ رای صحیح منتخب مردم در حوزه انتخابیه لردگان، خانمیرزا و فلارد در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد.

۱۲ اسفند/غلامرضا میرزایی منتخب مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی شد

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: غلامرضا میرزایی با کسب تعداد آرا ۱۰ هزار و ۶۱۵ رای از مجموع ۴۰ هزار و ۶۶۷ رای صحیح، منتخب مردم حوزه انتخابیه شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی شد.

۱۲ اسفند | حمیدرضا عزیزی فارسانی منتخب مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار مشخص شد

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

رییس ستاد انتخابات و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: حمیدرضا عزیزی فارسانی با تعداد آرا ۲۴ هزار و ۴۳۱ رای از مجموع ۹۴ هزار و ۱۱۲ آرای صحیح منتخب مردم حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار و کوهرنگ در دوازدهمین دوره مجلس اسلامی شد.

۱۲ اسفند | آیت‌الله عبدالله کیوانی هفشجانی از چهارمحال و بختیاری به مجلس خبرگان راه یافت

رییس ستاد انتخابات و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: عبدالله کیوانی هفشجانی به عنوان منتخب مردم استان به ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری راه یافت.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

محسن حسین‌میرزایی در گفت وگو با ایرنا افزود: با پایان شمارش آرا صندوق‌های انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، عبدالله کیوانی هفشجانی با کسب آرا ۲۱۷ هزار و ۶۹۷ رای منتخب چهارمحال و بختیاری در این مجلس شد.

۱۳ اسفند | کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختیاری فعال شد

کانون بانوان بازرگان چهارمحال و بختیاری با هدف شناسایی، جذب و تشویق زنان صاحب ایده و علاقه‌مند به تجارت و سرمایه‌گذاری و صاحبان سرمایه و پیوند این ۲ گروه با یکدیگر در اتاق بازرگانی استان فعال شد.

رییس کانون بانوان بازرگان چهارمحال و بختیاری گفت: این کانون برای توانمندسازی بانوان در عرصه‌های اقتصادی، بازرگانی، خدمات و مشاغل خانگی فعال شده است، که تمام بانوان فعال در عرصه‌های مختلف که پروانه فعالیت دارند و یا زنان بازرگان و همچنین زنانی که انگیزه برای کار در حوزه‌های مختلف دارند از خدمات مشاوره بهره‌مند شوند.

۱۳ اسفند |۸۳.۹۷ درصد واجدین شرایط حوزه انتخابیه لردگان، خانمیرزا و فلارد در انتخابات شرکت کردند

فرماندار شهرستان لردگان گفت: میزان مشارکت واجدین شرایط رای دادن در حوزه انتخابیه لردگان، خانمیرزا و فلارد در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ۸۳.۹۷ درصد بود که بیشترین میزان مشارکت در چهارمحال و بختیاری بود.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

منصور کریم‌زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از حضور پرشور مردم در این حوزه انتخابیه تشکر کرد و افزود : مجموع آرا ماخوذه صحیح در این حوزه انتخابیه ۱۳۴ هزار و ۸۸۰ رای بود.

۱۳ اسفند | ۱۵ هزار هکتار زمین ملی از دانه‌درشت‌ها در چهارمحال و بختیاری رفع تصرف شده است

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان تاکنون حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی مربوط به دانه‌درشت‌ها رفع تصرف شده که ۶۰۰ هکتار آن مربوط به سال‌جاری است.

۱۳ اسفند | نتایج ۱۵ طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ارائه شد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری نتایج ۱۵ طرح تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه در نشست‌های خبری با عنوان "ترجمان دانش " رسانه‌ای و ارائه شد.

۱۵ اسفند | ۲ میلیون اصله نهال در یک سال اخیر در چهارمحال و بختیاری کشت شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره با ۱۵ اسفند روز درختکاری گفت: از سال گذشته تاکنون ۲ میلیون اصله نهادل در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در مناطق مختلف این استان کاشته و به سبزینگی رسیده است.

۱۶ اسفند |منتخبان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس دوازدهم برای توسعه استان چه برنامه‌های دارند؟

فرایند دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری با حضور مردم برگزار شد و با معرفی منتخبان مردم در مجلس دوازدهم، برنامه‌های آنها در زمینه توسعه و عمران این استان چه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سهم چهارمحال و بختیاری از مجلس خبرگان رهبری یک کرسی و مجلس شورای اسلامی نیز چهار کرسی است که پس از ماه‌ها فعالیت؛ منتخبان هر کرسی معرفی و امروز هریک آماده اجرای برنامه‌های خود برای پیشرفت و توسعه استان هستند.

۱۶ اسفند | ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در راستای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در بین عشایر توزیع می‌شود

رییس سازمان امور عشایر با اشاره به تعریف چهار راهبرد اصلی در حوزه جامعه عشایری افزایش تولید گوشت قرمز در قالب توزیع نهاده‌های مدت‌دار یک مورد از آن است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در راستای اجرای این طرح در بین جامعه عشایری توزیع می‌شود.

۱۶ اسفند | خانواده معلم فقید شهرکرد ۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل مدرسه تقبل کرد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: خانواده معلم فقید "محمد رضا کوهی" که امسال در اثر حادثه تصادف جان باخت ۶۰ میلیارد برای تکمیل یک مدرسه در شهرکرد تقبل کرد.

۱۶ اسفند | ۶۰ هزار هکتار زمین در چهارمحال و بختیاری به طرح جهش تولید اختصاص یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌زراعی جدید ۶۰ هزار هکتار زمین در استان به طرح جهش تولید در دیم‌زارها اختصاص پیدا کرد.

۱۶ اسفند | بیش از ۲۷ هزار تن انواع کودهای شیمیایی در چهارمحال و بختیاری توزیع شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۷ هزار و ۵۵۰ تن انواع کودهای شیمیایی در این استان توزیع شده است.

۱۷ اسفند| ۴۸۰ هزار اصله نهال در چهارمحال و بختیاری تولید شد

کارشناس مسوول تولید نهال سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری گفت: ۴۸۰ هزار اصله نهال مثمر در نهالستان‌های این استان تولید و توزیع شد.

۱۷ اسفند | ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به نیازمندان و مددجویان زیر پوشش کمیته امداد پرداخت شد

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت کشور گفت: ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه از ابتدای سالجاری تاکنون به نیازمندان و مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی پرداخت شده است.

۱۸ اسفند | ریز و درشت گلخانه‌داری در چهارمحال و بختیاری

کشت گلخانه‌ای درشرایط خشکسالی موجود روشی مهم در تامین، تولید محصولات با کیفیت و رونق فرآورده‌های کشاورزی است که امروزه توسعه این زیرساخت به عنوان یک راهبرد مهم و اساسی از سوی دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به تنش‌های آبی ناشی از خشکسالی‌های پی درپی، تاکید بر کشت گلخانه‌ای و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در این زمان، ضمن پیشگیری از هدررفت بخش بزرگی از منابع آبی می‌تواند مسیر برون‌رفت از این چالش را هموار و در مدیریت بهینه آب اثرگذاری مستقیم داشته باشد.

۱۸ اسفند | ۷۵۰هکتار از عرصه‌های ملی چهارمحال و بختیاری به طرح‌های مختلف اختصاص یافت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۷۵۰ هکتار از عرصه‌های ملی این استان برای اجرای طرح‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای، دامداری و سایر طرح‌هایی که چندین سال بر زمین مانده بود ،انجام شده است.

۱۹ اسفند | فعال اقتصادی: بازار قطر فرصت مناسبی برای صادرات فرش و بادام چهارمحال و بختیاری است

فعال اقتصادی چهارمحال و بختیاری و عضو اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به اینکه، فرش و بادام استان هم‌اکنون زبانزد است، گفت: بازار قطر فرصت مناسبی برای صادرات فرش، تابلو فرش و بادام و همچنین آهن‌آلات استان است.

مرجان امیریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه زمینه صادرات محصولات ایران به کشور قطر فراهم است، افزود: توسعه صادرات سایر محصولات کشاورزی و تولیدی استان به کشور یک ظرفیت است که می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

۱۹ اسفند | همکاری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با دانشگاه‌های عراق تقویت می‌شود

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در نشستی که به تازگی به صورت ویدئو کنفرانس بین مسوولان این دانشگاه و رایزن فرهنگی ایران در کشور عراق برگزار شد، مقرر شد همکاری حوزه سلامت استان با کشور عراق تقویت و تسهیل شود.

زهرا گوئینی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری مجوز و ظرفیت پذیرش بیمار خارجی را دارد و نظر به قابلیت‌های گردشگری(توریسم) درمانی استان، این شرایط و پتانسیل پذیرش بیمار از کشور عراق مطرح و مقرر شد اعلام آمادگی پذیرش بیمار خارجی از کشور عراق تبلیغ شود.

۱۹ اسفند | استاد گون‌شناسی ایران: ۶۰۰ گونه گون بومی در کشور شناسایی شده است

ستاد گون‌شناسی ایران گفت: از ۸۹۰ گونه گَون موجود در کشور ۶۰۰ گونه به عنوان گونه بومی (آندمیک) شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر معصومی روز شنبه در حاشیه نشست نگاهی به بوم سازگان زاگرس با تاکید بر گون‌زارها در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران افزود: از زمان پیدایش گون ۱۳.۵ میلیون سال می‌گذرد.

۲۱ اسفند | ۱۰۲ دستگاه انواع کارنده به ناوگان مکانیزاسیون چهارمحال و بختیاری اضافه شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰۲ دستگاه انواع کارنده شامل خطی کار، ردیف‌کار، ریزدانه کار و کشت مستقیم با ۱۸۵ میلیارد ریال اعتبار خریداری و به ناوگان مکانیزاسیون این استان اضافه شد.

به گزارش ایرنا، سیروس بیک‌بکان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد ۵۰ دستگاه انواع کارنده شامل خطی کار، ردیف کار، ریزدانه‌کار و کشت مستقیم با ۱۰۰ میلیارد ریال از خط اعتباری مکانیزاسیون و همچنین ۵۲ دستگاه نیز انواع کارنده از محل طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خریداری شده است.

۲۱ اسفند | نخستین همایش تجلیل از بزرگان، نام‌آوران و تاثیرگذاران چهارمحال و بختیاری برگزار شد

نخستین همایش تجلیل از بزرگان، نام‌آوران و تاثیرگذاران (نیکان) چهارمحال و بختیاری شامگاه دوشنبه با حضور جمعی از نخبگان و مسوولان استان برگزار شد.

به گزلرش خبرنگار ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در این آیین گفت: تکریم وتجلیل از بزرگان و نخبگان استان کار ارزشمندی است که امسال برای نخستین بار در استان برگزار شده است.

۲۱ اسفند | ۵۰۰ تن میوه شب عید در چهارمحال و بختیاری تامین شد

مدیر تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۵۰۰ تن میوه شب عید سهمیه این استان تامین و ذخیره‌سازی شد.

محسن کریمی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان سهمیه تعیین شده ۲۰۰ تن سیب است که ۸۰ درصد سهمیه تامین شده از باغات استان و ۲۰ درصد نیز از سمیرم استان اصفهان خریداری شده است.

۲۱ اسفند | ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین چهارمحال و بختیاری تخصیص یافت

مدیرکل آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان چهارمحال و بختیاری اعتبار مصوب اجرای سامانه نوین آبیاری در سال ۱۴۰۱ را ۵۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری استان برای سال‌جاری مصوب شده که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا ذاکری روز دوشنبه در این آیین اجرای سامانه نوین روستایی اَرجَنَک افزود: ۲ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شده و امسال نیز همزمان با دور دوم سفر رییس‌جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت.

۲۲ اسفند | عملیات اجرایی ۶۰ واحد خوابگاه متاهلین در دانشگاه شهرکرد آغاز شد

عملیات اجرایی ۶۰ واحد خوابگاه متاهلین دانشگاه شهرکرد روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه با حضور مسوولان دانشگاه آغاز شد.

رییس دانشگاه شهرکرد گفت: احداث خوابگاه متاهلین در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت و پاسخ به مطالبات همیشگی و جدی دانشجویان در این زمینه است.

۲۲ اسفند | هفت‌هزار و ۶۷۶ عدد انواع مواد محترقه در چهارمحال و بختیاری کشف شد

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: در آستانه سال نو و در بازدید از واحدهای صنفی هفت‌هزار و ۶۷۶ عدد انواع مواد محترقه در استان کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا، سردار منوچهر امان‌اللهی روز سه‌شنبه در نشست خبری در ستاد فرماندهی انتظامی استان افزود: در سالجاری به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال، اقدامات گسترده از جمله بازدید از واحدهای صنفی که سابقه توزیع و فروش مواد محترقه داشتند و دریافت تعهد از فروشندگان این واحدها انجام شد.

۲۲ اسفند | عملیات اجرایی ۶۰ واحد خوابگاه متاهلین در دانشگاه شهرکرد آغاز شد

عملیات اجرایی ۶۰ واحد خوابگاه متاهلین دانشگاه شهرکرد روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه با حضور مسوولان دانشگاه آغاز شد.

رییس دانشگاه شهرکرد گفت: احداث خوابگاه متاهلین در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت و پاسخ به مطالبات همیشگی و جدی دانشجویان در این زمینه است.

۲۲ اسفند | ۱۶ نفر در حوادث چهارشنبه سوری چهارمحال و بختیاری مصدوم شدند

مدیر مرکز مدیریت حوادث پیش بیمارستانی و اورژانس ۱۱۵چهارمحال و بختیاری گفت: در حوادث چهارشنبه آخر سال این استان در مجموع ۱۶ نفر مصدوم شدند.

به گزارش ایرنا، محمود شمسی پور سه‌شنبه شب افزود:خوشبختانه آسیب جدی به مصدومان وارد نشد و هشت نفر از آنها بستری و هشت نفر از مصدومین ترخیص شدند.

۲۲ اسفند | دانشگاه شهرکرد رتبه ۴۶ در نظام رتبه‌بندی جهان اسلام ۲۰۲۳ را کسب کرد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد گفت: این دانشگاه در نظام رتبه‌بندی علوم جهان اسلام ۲۰۲۳ ISC با رتبه جهانی +۲۰۱ در بین دانشگاه‌های کشور رتبه ۴۶ را کسب کرد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه شهرکرد، حمیدرضا متقیان روز سه‌شنبه با اعلام این خبر افزود: در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳ توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام مربوط به دانشگاه‌های ۵۷ کشور اسلامی ۴۹۹ دانشگاه از ۳۳ کشور اسلامی در این رتبه بندی حضور دارند که از این میان ۸۰ دانشگاه از کشور ایران هستند.

۲۳ اسفند | اقدامات ایمنی‌سازی راه‌های چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم ۱۰ برابر افزایش یافت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با نصب علائم، راهسازی و اقدامات پیشگیرانه در جاده‌های ارتباطی استان، اقدامات ایمنی‌سازی راه‌ها در استان ۱۰ برابر سال‌های گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی حیدری روز چهارشنبه در سومین نشست مجمع سلامت این استان افزود: با وجود ارتقای ایمنی راه‌ها در استان، تخلفات رانندگی در استان ۲ برابر شده و همین موضوع موجب افزایش تصادفات شده است.

۲۳ اسفند | حضور دوباره داور چهارمحال و بختیاری در شهرآورد / این بار اتاق کمک داور ویدیویی

دیدار ۲ تیم مطرح فوتبال ایران در حالی چهارشنبه شب برگزار می شود که باز هم نام داور چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از ارکان مسابقه استقلال و پرسپولیس مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال در هفته جاری ۱۹ اسفندماه اعلام کرد که موعود بنیادی‌فرد در شهرآورد(دربی) ۱۰۳ در اتاق VAR حضور خواهد داشت.

۲۳ اسفند | مصدومان چهارشنبه سوری در چهارمحال و بختیاری به ۲۰ نفر افزایش یافت

رییس اورژانس پیش بیمارستانی چهارمحال و بختیاری و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به انجام ماموریت‌های این نهاد در سه‌شنبه شب گفت: مصدومان چهارشنبه‌سوزی در استان به ۲۰ نفر افزایش یافت.

محمودشمسی‌پور با اعلام این خبر افزود: از مصدمان چهارشنبه‌سوری ۱۲ نفر از بیمارستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان ترخیص و مابقی در بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد بستری هستند که یک نفر از این تعداد با سوختگی صورت درICU بیمارستان کاشانی بستری است.

۲۳ اسفند | اقدامات ایمنی‌سازی راه‌های چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم ۱۰ برابر افزایش یافت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با نصب علائم، راهسازی و اقدامات پیشگیرانه در جاده‌های ارتباطی استان، اقدامات ایمنی‌سازی راه‌ها در استان ۱۰ برابر سال‌های گذشته افزایش یافته است.

آنچه در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد

علی حیدری در سومین نشست مجمع سلامت این استان افزود: با وجود ارتقای ایمنی راه‌ها در استان، تخلفات رانندگی در استان ۲ برابر شده و همین موضوع موجب افزایش تصادفات شده است.

۲۴ اسفند | تراز تجاری چهارمحال و بختیاری ۱۶۴ میلیون دلار افزایش یافت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: با داشتن ۳۵ تولید کننده محصولات صادرات امروز تراز تجاری استان به میزان ۱۶۴ میلیون دلار افزایش یافته است.

فضل الله رحمتی روز پنجشنبه در حاشیه نشست کمیته توسعه صادرات غیرنفتی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایرنا افزود: با احتساب کارت‌های بازرگانی که مبداء این استان هستند ۳۹۶ میلیون دلار ارزش صادرات آن‌ها در ۱۱ ماه گذشته بوده است.

۲۴ اسفند | تعهد صادراتی چهارمحال و بختیاری ۱۳۶ درصد محقق شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعهد ۱۱۰ میلیون دلاری پیش‌بینی شده برای استان در سالجاری گفت: با تمهیدات انجام شده تعهد صادراتی استان ۱۳۶ درصد محقق شده است.

محمد کاظم منزوی روز پنجشنبه در حاشیه نشست توسعه صادرات غیرنفتی استان در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس آمارهای اعلام شده تاکنون تعهد صادراتی استان به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال‌جاری به ۱۸۰ میلیون دلار افزایش یابد.

۲۴ اسفند | ۳۳هزار قلم ترقه در چهارمحال و بختیاری کشف شد

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح برخورد با اخلالگران نظم در چهارشنبه سوری در استان گفت: در این طرح ۳۳ هزار قلم ترقه در استان کشف شد.

سرهنگ مرتضی عسگری روز پنجشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا افزود: در راستای تامین امنیت شهروندان در چهارشنبه آخر سال، طرح برخورد با اخلالگران نظم و امنیت و هنجارشکنان در دستور کار ماموران انتظامی استان قرار گرفت و افراد دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقامات قضایی تحویل داده شدند.

۲۴ اسفند | تعهد صادراتی چهارمحال و بختیاری ۱۳۶ درصد محقق شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعهد ۱۱۰ میلیون دلاری پیش‌بینی شده برای استان در سالجاری گفت: با تمهیدات انجام شده تعهد صادراتی استان ۱۳۶ درصد محقق شده است.

محمد کاظم منزوی روز پنجشنبه در حاشیه نشست توسعه صادرات غیرنفتی استان در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس آمارهای اعلام شده تاکنون تعهد صادراتی استان به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال‌جاری به ۱۸۰ میلیون دلار افزایش یابد.

۲۵ اسفند | ۲۴ بازارچه موقت در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای ارتقای معیشت و تامین اقلام و کالاهای اساسی موردنیاز مردم در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز، علاوه بر ایجاد نمایشگاه بهاره در شهرکرد، ۲۴ بازارچه موقت عرضه محصولات و فرآورده‌های مصرفی نیز در سطح استان راه‌اندازی شده است.

کیومرث مرادی در گفت وگو با ایرنا هدف از برپایی بازارچه‌های موقت بهاره را حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ضرورت مداخله هدفمند در تنظیم بازار به ویژه ماه پایانی سال و ماه مبارک رمضان و همچنین کاهش فاصله قیمتی تولید تا سفره عنوان کرد.

۲۶ اسفند | ۱۳۵ گروه جهادی برای خدمت‌رسانی نوروزی در چهارمحال و بختیاری فعال شدند

مسوول بسیج سازندگی سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری از آمادگی ۱۳۵ گروه جهادی برای خدمت‌رسانی در عرصه‌های مختلف استان همزمان با ایام نوروز و ماه مبارک رمضان خبر داد.

۲۷ اسفند | آداب عید نوروز در چهارمحال و بختیاری

مردم چهارمحال و بختیاری همانند دیگر مردم مناطق ایران برای عید نوروز آداب و رسوم خاص خود را دارند که این آداب به روزهای قبل، حین و بعد از تحویل سال نو تقسیم می‌شود.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری نیز عید نوروز با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود هر چند در گذر زمان برخی از آداب فراموش شده است اما عید نوروز همچنان با آداب خاصی در استان برگزار می‌شود و مردم هر ساله برای برگزاری این جشن باستانی در تحرک و پویایی هستند.

۲۷اسفند | ۱۵ هزار میلیارد ریال سهم ابلاغی تسهیلات تبصره ۱۸ چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جذب تسهیلات اشتغالزایی استان تا پایان بهار سال آینده ادامه دارد، گفت: ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سهم ابلاغی تسهیلات تبصره ۱۸ است که ۱۵هزار میلیارد ریال این میزان پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود مابقی تسهیلات ابلاغی در فصل بهار سال آینده پرداخت شود.

محمد کاظم منزوی در سیزدهمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان افزود: تعهد اشتغال ۳۸ دستگاه اجرایی در سال‌جاری ۲۰ هزار و ۱۹ فرصت شغلی بوده است که براساس آمار این تعهد اشتغال استان محقق شده است.

۲۷ اسفند | واکاوی مزایا و معایب طرح سرشماری ثبتی مبنایی برای عشایر چهارمحال و بختیاری

سرشماری آماری عشایر از همان ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۸۷ طی سه دوره به صورت سنتی انجام می‌شد که با توجه به تحولات پیش رو این کار به شکل ثبتی مبنایی تغییر یافت؛ در این زمینه برخی از عشایر و مسوولان چهارمحال و بختیاری دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص مزایا و معایب این طرح اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، سوابق نشان می‌دهد سرشماری از جمعیت عشایر کوچنده در سال‌های ۱۳۶۶، ۱۳۷۷ و ۱۳۸۷ به صورت سنتی چادر به چادر و چهره به چهره انجام می‌شد که با توجه به هزینه بر بودن آن، از سال ۹۷ بحث سرشماری ثبتی مبنا مطرح شد.

۲۷ اسفند | هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: یک‌هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال غرامت مربوط به سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ به کشاورزان این استان پرداخت شده است.

خسرو کیانی در نشست ستاد بیمه محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود:هر چند پرداخت این میزان غرامت نسبت به خسارت‌ ۵۰ هزار میلیارد ریالی ناچیز است، اما باز هم قابل توجه است.

۲۷ اسفند | ظرفیت شبکه آبرسانی چهارمحال و بختیاری افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر احتمال بارش‌های سیل‌آسا، ظرفیت شبکه آبرسانی این استان افزایش پیدا کرد.

فردوس کریمی در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: پس از هشدار قرمز از سوی هواشناسی مبنی بر احتمال بروز سیل در استان، شرکت آب منطقه‌ای تمهیداتی برای مقابله با سیل پیش‌بینی کرد.

۲۹ اسفند | موسیقی تحویل سال نو ؛ نوای آغاز بهار

در هنگام سال نو موسیقی خاصی نواخته می‌شود و موسیقی هنگام تحول سال نو که در دستگاه چهارگاه نواخته می شود، از سوی هنرمندان چهارمحال و بختیاری طنین‌انداز شده است.

به گزارش ایرنا، تا پیش از ثبت موسیقی نوروزنامه ' علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی' صدا نقاره‌های باب تهران و باب امام رضا علیه السلام به عنوان موسیقی تحویل سال نو در کشور رایج بود.

۲۹ اسفند | سیلاب راه ارتباطی تعدادی از روستاهای شهرستان کوهرنگ را مسدود کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: سیلاب روز سه‌شنبه راه ارتباطی تعدادی از روستاهای شهرستان کوهرنگ را با مرکز این شهرستان قطع کرد.

خسرو کیانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: راه ارتباطی ۱۵ روستای دهستان موگویی و تعدادی روستا در بخش بازفت از جمله روستای تَبَرک به علت بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها بسته شده است.

۲۹ اسفند | طغیان رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری/ کوه در محدوده کارون ۴ ریزش کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: رودخانه‌های استان بر اثر فعالیت سامانه بارشی طغیان کرده و مسیل‌ها و برخی معابر روستایی استان درگیر آبگرفتگی است.

خسرو کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانه بارشی که از شامگاه دوشنبه در استان فعالیت خود را آغاز کرده همچنان در استان فعال است و سبب طغیان رودخانه‌ها، بالا آمدن آب مسیل‌ها و بگرفتگی معابر شده است.

این اخبار نمونه ای کوچک از وقایع و اتفاقات چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ بود که مورد توجه قرار گرفت.

نظر شما