شناسهٔ خبر: 65847335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آیین‌های سنتی در دل جاذبه‌های گردشگری و مراکز تجاری مهاباد

اجرای آیین‌های سنتی در دل جاذبه‌های گردشگری و مراکز تجاری مهاباد، از برنامه‌های ویژه ستاد استقبال از نوروز در مهاباد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مراسم سنتی "كوسه به داس" یکی از این آيين‌هاست که با استقبال مسافران و گردشگران همراه شد.

نوای آیین سنتی که پیام‌آور نوروز و دلگرمی به رزق و روزی بیشتر در سال جدید است و مسافران و گردشگرانی که به تماشای این رسم قدیمی منطقه ما ایستاده‌اند و از اهمیت اجرای کوسه به داس دردل جاذبه‌های گردشگری می‌گویند، رسم و رسومی که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده است.

کریم‌پوری، فعال فرهنگی مهاباد می‌گوید: کلاه‌نمدی و ریش که از پشم گوسفند است نماد دامداری و دو داس در دست کوسه به داس هم نماد کشاورزی و در کل نماد آمدن نوروز و سال نو است.

واحد جولایی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهاباد گفت: مراسم سنتی "كوسه به داس" از دوران باستان اجرا و در تاریخ از جمله تاریخ مسعودی هم به آن اشاره شده و در واقع نماد غلبه گرما بر سرما و آمدن فصل بهار و گرمی رزق و روزی و هواست.

تاج سد مهاباد، غار آبی سهولان، گور دخمه تاریخی فخریگاه و بازارچه‌ها از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان مهاباد هستند که تا پایان تعطیلات نوروز اجرای آیین‌های سنتی در آنها ادامه خواهد داشت.

<div id="video-display-embed-code_10937460"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4189831/10937460?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما