شناسهٔ خبر: 65846549 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

الجزیره: ایران با رکوردشکنی در صادرات فرآورده‌های نفت و گاز تحریم‌های آمریکا را به چالش کشید

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی تاکید کرد که ایران با رکورد شکنی در تولید و صادرات فرآورده‌های نفت و گاز تحریم‌های آمریکا را به چالش کشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری ۵۹۸: پایگاه خبری الجزیره در گزاشی با عنوان «آیا آمریکا نتوانسته است بر فروش نفت ایران تاثیر گذارد»، آورده است در بحبوحه جنجال‌های گسترده بر سر امکان فروش حامل‌های انرژی ایران در سایه تحریم‌های آمریکا، دولت ایران بر موفقیت خود در غلبه بر این تحریم‌ها تاکید کرده است.

گزارشگر الجزیره به نقل از بلومبرگ نوشت: ایران با افزایش صادرات ال پی جی (گاز نفتی مایع که در فرآیند پالایش نفت خام در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود) تحریم‌های آمریکا را به چالش کشیده است و این تازه‌ترین نشانه از شکست فشارهای آمریکا برای تأثیرگذاری بر فروش حامل‌های انرژی ایران است.

این خبرگزاری آمریکایی تاکید کرده است که ایران در سال گذشته به بزرگترین تامین کننده سوخت ال پی جی در خاورمیانه تبدیل شد که این سوخت برای گرمایش، پخت و پز و به عنوان ماده خام برای کارخانه‌های شیمیایی استفاده می‌شود.

الجزیره: ایران با رکوردشکنی در صادرات فرآورده‌های نفت و گاز تحریم‌های آمریکا را به چالش کشید

الجزیره همچنین به نقل از بلومبرگ افزود، بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های ردیابی کشتی و اطلاعات بازارکه توسط شرکت مشاوره Facts Global Energy، ارائه شده ، صادرات سوخت ال پی جی ایران ۲۸ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۱ میلیون تن رسیده است.

این شرکت پیش‌بینی کرد که صادرات سوخت ال پی جی ایران در سال جاری به بیش از ۱۲ میلیون تن افزایش یابد.

الجزیره به نقل از جواد اوجی، وزیر نفت ایران نیز آورده است که در صورت بازگشت ترامپ، صادرات نفت ایران تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت زیرا تهران در حال حاضر با تحریم‌های شدیدتری نسبت به سال ۲۰۱۷ مواجه است، اما صادرات نفت آن به بالاترین سطح نسبت به آن سال رسیده است.

این وبگاه قطری افزود، وزیر نفت ایران همچنین گفته که سازمان‌های بین‌المللی اذعان دارند که ایران هیچ مانعی برای فروش نفت با قیمت‌های نزدیک به قیمت‌های بین‌المللی ندارد.

سید حمیدحسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با الجزیره می‌گوید: ایران با دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز پالایش نفت، بیشترین ظرفیت پالایشی را در خاورمیانه دارد، اما به دلیل مصرف زیاد در داخل، ۷ هزار بشکه در روز به بنزین و ۷ هزار بشکه دیگر به گازوئیل و مابقی به مازوت یا فرآورده های خاص تبدیل می‌شود.

حسینی در گفت‌وگو با الجزیره دلیل مصرف زیاد بنزین در خودروهای ایرانی را قدیمی بودن طراحی آنها و نبود حمل و نقل عمومی در حد لازم دانسته است.

وی توضیح داد که فرآورده‌های نفتی که امروز ایران صادر می‌کند، در درجه اول «مازوت» و در درجه دوم نفت سفید است.

حسینی تاکید کرد: ایران در سال جاری روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز صادر کرد، اما بر اساس بودجه جدید، تهران تصمیم گرفت صادرات را به ۱۱ میلیون مترمکعب کاهش دهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ایران نمی‌تواند میعانات گازی تولیدی خود را صادر کند، گفت: تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند تاثیر زیادی بر فروش و صادرات انرژی ایران داشته باشد، زیرا ما به بازار کشورهای همسایه دسترسی داریم و این بازارها تا حد زیادی تحت تاثیر تحریم ها و سیستم بانکی نیستند.

وی گفت: مصرف داخلی فرآورده‌های نفتی از زمان شیوع کرونا به طور قابل توجهی کاهش یافته است که باعث شده ایران به میزان بیشتری بنزین صادر کند و به ۳ میلیارد دلار در سال برسد.

الجزیره: ایران با رکوردشکنی در صادرات فرآورده‌های نفت و گاز تحریم‌های آمریکا را به چالش کشید

حسینی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران نگذاشته است، گفت هر راهی برای فروش محصولات ما در بازارهای جهانی وجود دارد که از جمله آن تغییر بسته بندی آنهاست که از این طریق دیگر نمی توان از منبع آنها مطلع شد کما اینکه تشخیص و تعیین منبع بنزین کار آسانی نیست.

الجزیره همچنین به نقل از جواد اوجی وزیر نفت ایران از افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت در نتیجه قراردادهای جدید با پیمانکاران داخلی برای توسعه میادین نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار خبر داد.

الجزیره همچنین گفت که تولید گاز مایع در ایران از ۳.۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ به ۶.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

وزیر نفت ایران از افزایش ظرفیت روزانه پالایش نفت خام و میعانات گازی از ۲.۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۱ به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

اوجی همچنین گفته است که تولید محصولات پتروشیمی از ۶۵ میلیون تن به ۷۵ میلیون تن در سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

منبع: فارس

نظر شما