شناسهٔ خبر: 65842651 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

معرفی جاذبه های گردشگری استان قزوین؛

قنات آخوند اولین و کهن ترین وقف نامه کشور

اولین وقف نامه کشور متعلق به استان قزوین و به نام موقوفه شادروان خدیجه بنت خواجه بدیعا معروف به قنات آخوند می باشد که در قرن پنجم هجری قمری آن را وقف نموده است.

صاحب‌خبر -

قزوین_ به گزارش بسیج، اولین وقف نامه کشور متعلق به استان قزوین به نام موقوفه شادروان خدیجه بنت خواجه بدیعا که در قرن پنجم ه.ق آن را وقف نموده است. شامل یک رشته قنات بوده که از اراضی وشتق میان چال در شش کیلومتری شمال غربی قزوین سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل شهر ومحله آخوند به باغات عنایت ختم می گردد. که نیت واقف مشروب ساختن (آبرسانی) دومحله ریگزار و چینی بندان می باشد.

در استان این موقوفه به نام موقوفه قنات آخوند معروف است که علامه بزرگوار آخوند ملاخلیلا در سده های بعد تعمیراتی در آن انجام داده است.

قدیمی ترین قنات موقوفه کشور

قدیمترین قنات موقوفه کشور در استان قزوین قرار گرفته است که توسط « خدیجه خانم دختر خواجه بدیعا» درسال ۴۵۴ هـ.ق وقف گردیده است و همچنین حمداله مستوفی در نیمه سده هشتم از آن نام می برد.

این قنات در حال حاضر در شهر قزوین به نام قنات آخوند، معروف است و وجه تسمیه آن به این صورت بوده که علامه بزگوار آخوند ملا خلیلا (خلیل بن غازی قزوینی مؤلف شرح کافی و صافی ) که از دانشمندان سده یازدهم هجری است در این محله سکونت داشته و آرامگاه وی نیز در مقبره مخصوصی که ظاهراً مدرسه و محل تدریس او بوده است در همین محله قرار دارد. از این جهت این محله واین قنات و یکی از فنود باغهای قزوین که متصل به شهر است به نام وی معروف گردیده است.

این موضوع دلیل قانع کننده ای نیست مگر اینکه بگوئیم باعث آبادی این محله شادروان آخوند ملا خلیلا بوده است و درباره قنات احتمال قوی این است که مرحوم ملاخلیلا قنات خراب و منطمسی را تعمیر کرده و آب آن را جاری ساخته است که به نام وی معروف گردیده است.

آبده این قنات در اراضی « وشته » و «زویار» در ۶ کیلومتری شمال غرب واقع و مظهرش در انتهای باغ عنایت قرار دارد مادر چاه این قنات در حدود ۵۰ متر است و در زیر ۳ شاخه می شود وحرکت آن به سوی محله آخوند می باشد ، وآبش وقف ۲محله ریگزار وچینی بندان جهت شرب گردیده است و حمداله مستوفی نیز در نیمه سده ۸ از آن نام می برد.

این قنات نیز در حال حاضر نیز آبدهی و موجود می باشد ولی بخش عمده ای از آن که وارد شهر می شود از بین رفته است همچنین برای تنقیه قنات از نوکن وپودکش ولات روب ۲ روستا نیزبه نام های اسعادره و کافوریه که از املاک خود را وقف نموده است که در استان زنجان قرار گرفته است.

واقفه در وقفنامه آب را مختص شاربین محله ریکزار و چینی بندان از محلات قزوین نموده که ساکنین و متوطنین و محله مزبور در کمال رفاه حال مشروب گردیده و ثواب آن به روزگار فرخنده آثار روح پر فتوح والدین واقف برسد و همچنین بردن آب به خانه با لوله و ممرها و یا رخنه راه را حلال ندانسته و وضو و غسل را توسط این آب را شرعی نمی داند.

استان قزوین دارای بیش از ۱۳۰۰ آثار و ابنیه تاریخی و گردشگری است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما