شناسهٔ خبر: 65841037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم رویدادهای قرآنی بهار 1402

موفقیت چشمگیر قاری ایرانی در عربستان و شروع زمزمه‌های واگذاری شورای توسعه

فصل بهار زمینه رویدادهای قرآنی مهمی در گوشه و کنار کشور و حتی فراتر از مرزها بود. در این فصل پس از سال‌ها یک قاری از ایران موفق به دریافت رتبه نخست مسابقات قرآن در عربستان شد. همچنین در این فصل اولین زمزمه‌ها در زمینه جدا شدن دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از شورای عالی انقلاب فرهنگ مطرح شد، زمزمه‌هایی که نهایتاً در آخرین ماه فصل تابستان به واقعیت تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

بهار 1402به گزارش ایکنا، رویدادهای مهم قرآنی در سال 1402 خیلی زود شروع شد، در این سال و در حالی که هنوز تعطیلات نوروزی به پایان نرسیده بود شاهد آغاز دوره سی‌ام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بودیم. نمایشگاهی که از دوازدهم تا بیست و ششم فروردین‌ماه با شعار می‌خوانمت در مصلی امام خمینی(ره) در جریان بود و به گفته برگزار کنندگان این رویداد بازدید آن میلیونی بود. 

از دیگر رویدادهای قرآنی مهم در فصل بهار 1402 دیدار جامعه قرآنی در اولین روز کاری این سال بود که به میزبانی ایکنا برگزار شد. دیداری که به نظر می‌رسد جایگاه خود را پیدا کرده و در سال‌های اخیر به محلی خودمانی برای بیان صمیمانه افق‌های پیش روی جامعه قرآنی تبدیل شده است. 

از دیگر اتفاقات مهم این فصل باید به موضوع واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد، اگرچه اصل واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی در شهریورماه صورت گرفت اما بحث‌های مربوط به این موضوع از ابتدای سال 1402 آغاز شده بود.

کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن عطرالکلام عربستان از سوی یونس شاهمرادی، یکی دیگر از اتفاقات مهم سال 1402 بود. شاهمرادی، قاری جوان کشورمان با حضور در این رویداد بین‌المللی و کسب رتبه نخست جایزه‌ای معادل بیش از 40 میلیارد تومان دریافت کرد و همین موضوع باعث دیده شده، این مسابقات در فضای مجازی شود.

برگزاری جشنواره‌های قرآنی دانشگاهی که اغلب در اردیبهشت‌ماه برگزار شد، بخش دیگری از رویدادهای مهم قرآنی سال 1402 بود. در این ماه دستگاه‌های دانشگاهی از وزارت علوم تا وزارت بهداشت و دانشگاه پیام نور و فرهنگیان و ... مرحله سراسری جشنواره قرآنی خود را برگزار کردند. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل بهار 1402 انداخته شده است.

آغاز به کار نمایشگاه سی‌ام قرآن

اولین رویداد مهم قرآنی سال 1402 در روزهای ابتدایی سال رخ داد، بر همین اساس سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز شنبه ۱۲ فروردین‌ با حضور رئیس‌جمهور در مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد. رئیس‌جمهور در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه، بر الزام قانونی به حجاب تأکید کرد و گفت: همه ملزم به پای‌بندی به قانون هستند. مراکز علمی، فرهنگی و مدارس به مسئله حجاب ورود کنند و این موضوع را به بحث و تبادل نظر بگذارند تا در این موضوع برای افرادی که سؤال دارند، اغنا ایجاد شود. نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «می‌خوانمت»  طی بازه زمانی ۱۲ تا ۲۶ فروردین‌ از ساعت ۱۷ تا یک بامداد در محل مصلای امام خمینی(ره) دایر بود. قبل از مراسم افتتاحیه، رئیس جمهور از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

موفقیت چشمگیر قاری ایرانی در عربستان و شروع زمزمه‌های واگذاری شورای توسعه

معرفی و تجلیل از خادمان قرآن

بیست و هشتمین آئین تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، عصر روز ۱۲ فروردین ماه همزمان با آئین گشایش سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و با حضور رئیس جمهور، مسئولان و قرآنیان و علاقه‌مندان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار و طی آن از 12 خادم قرآن در رشته‌های مختلف تجلیل شد. این خادمان قرآنی شامل پروین امیرآبادی فراهانی در رشته مدیریت امور قرآنی، مریم حاجی عبدالباقی در رشته آموزش قرآن، محمدجواد پناهی طوسی در رشته قرائت قرآن، علی رهبر اسلامی در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی، مهدی ساغری‌زاده در رشته نرم‌افزار قرآنی، محمدحسین سبزعلی در رشته قرائت قرآن، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی در رشته آموزش قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم طباطبایی در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی، عبدالحمید قدیریان در رشته امور سینمایی قرآن، مجید سعید کافی در رشته کتابت قرآن، محمود کریمی در رشته حفظ قرآن و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی بودند.

دیدار نوروزی جامعه قرآن

نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی با حضور جمعی از پیشکسوتان، اساتید، مدیران، قاریان، حافظان و فعالان حوزه قرآن کریم در فضایی صمیمی و در ساعات نزدیک به افطار در روز ۱۵ فروردین‌ماه به میزبانی ایکنا برگزار شد. عباس سلیمی، محمدرضا خرمیان، مریم حاجی عبدالباقی، محمدعلی خواجه‌پیری، محمد خواجوی و چند نفر از اساتید و پیشکسوتان قرآنی از جمله افرادی بودند که به سخنرانی و بیان خاطرات پرداختند.

موفقیت چشمگیر قاری ایرانی در عربستان و شروع زمزمه‌های واگذاری شورای توسعه

شروع بحث‌های واگذاری شورای توسعه

پنجاه و هشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی صبح روز چهاردهم فروردین‌ماه برگزار شد. طی این جلسه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دیگر اعضای این شورا برگزار شد، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی از بررسی بحث تفویض اختیارات شورای توسعه به سازمان یا نهادی دیگر خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری انتظار چابک شدن شورای عالی و خارج شدن آن از حوزه‌های تصدی‌گرایانه را دارند. شأن این شورا، راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی است. همچنین در این جلسه از فعالیت حدود ۱۰ سال حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، به عنوان دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تجلیل و محمدجواد آل‌احمد به عنوان سرپرست دبیری این شورا معرفی شد.

رونمایی از قرآن‌پدیا

مراسم رونمایی از دانشنامه آنلاین ایکنا «قرآن پدیا» شامگاه ۲۱ فروردین‌ماه و همزمان با دهمین روز از برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از معاونین وی در غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن، برگزار و طی آن از این دانشنامه آنلاین رونمایی شد. این دانشنامه که می‌توان آن را به‌عنوان نمونه‌ای متفاوت در نوع خود به شمار آورد درصدد ارائه تصویر و روایتی جامع از مجموعه اخبار ایکنا ذیل موضوعاتی مشخص است؛ از این‌رو بیش از آنکه وجهه علمی ـ پژوهشی داشته باشد، وجهه و تصویری گردآورانه دارد و بیش از آنکه درصدد ارائه تصویری جامع و همه‌جانبه از یک موضوع باشد، بیشتر به دنبال ارائه تصویری از مجموعه اطلاعات و اخبار موجود در خبرگزاری ایکناست.

شاهکار یونس شاهمرادی در عربستان

روز هجدهم فروردین‌ماه خبر موفقیت يونس شاهمرادی، قاری ممتاز ایرانی، در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و اذان عطر الکلام عربستان منتشر شد، و رسانه‌های بزرگی همچون  mbc۱، شبکه اجتماعی شاهد، خبرگزاری‌های العربیه، هسپرس و بسیاری از رادیوها و تلویزیون‌های عربی و بین‌المللی، به آن واکنش نشان دادند. یونس شاهمرادی در فینال این مسابقات، در رقابت با سه قاری دیگر از کشور عربستان و مراکش، موفق شد رتبه نخست بخش تلاوت را کسب کند و جایزه سه میلیون ریال سعودی که آن زمان بیش از 40 میلیارد تومان بود را دریافت کند.

موفقیت چشمگیر قاری ایرانی در عربستان و شروع زمزمه‌های واگذاری شورای توسعه

ضعف عملکردی و شبکه‌سازی کانون‌های قرآنی دانشگاه‌

نشست «ظرفیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهی» اواخر فروردین‌ماه با محوریت مطالبه‌گری دبیران کانون‌ها از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور جمعی از دبیران کانون‌های قرآن و عترت از دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، امیرکبیر و علم و صنعت، همچنین مجتبی صفری، معاون مدیرکل اداره‌کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و احسان خامنوی خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. شبکه‌سازی فعالان قرآنی، عدم ارسال درخواستی از سوی کانون‌ها به وزارت علوم، ضعف عملکردی فعالیت‌های دانشجویی، مشکل عدم انتقال تجربه در تشکل‌ها و ... از مطالبی بود که در این نشست مطرح شد.

تجلیل از خیرین قرآنی

اولین دوره همایش تجلیل از خیرین قرآنی روز 25 فروردین‌ماه با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از خیرین قرآنی در حسینیه الزهراء(س)، مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. در بخشی از این مراسم سکینه سبزیان، مجری طرح آیات رویش در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان به نمایندگی از شهرستان‌های دیگر به ایراد سخن و تبیین ابعاد تربیتی و آموزشی طرح آیات پرداخت و پس از آن نمونه‌ای از کلاس‌های قرآنی این طرح در قالب یک نمایش کوتاه توسط مربیان و تعدادی از کودکان مناطق محروم اجرا شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

تصویب آیین‌نامه آزمون عمومی حفظ قرآن

جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح روز ۲۹ فروردین‌ماه در دبیرخانه این ستاد واقع در سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور اعضا برگزار شد. در این جلسه آیین‌نامه جدید آزمون عمومی حفظ قرآن کریم مورد بحث و بررسی اعضای این ستاد قرار گرفت و در نهایت کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد برخی اصلاحات از جمله موضوع تأثیر داشتن یا نداشتن درک معنا و مفاهیم قرآن کریم مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. همچنین در این روز و در نوبت بعدازظهر جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور اعضای این مجمع برگزار شد.

ناکامی نماینده ایران در مسابقات قرآن اردن

سی‌امین دوره رقابت‌های بین‌المللی حفظ قرآن کریم آقایان در اردن ۲۸ فروردین در حالی با حضور ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور و تجلیل از پنج رتبه برتر به کار خود پایان داد که نماینده ایران در این دوره مسابقات از کسب مقام بازماند. در این مسابقات علیرضا سامری از استان خوزستان در رشته حفظ کل قرآن کریم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رویداد به امان اعزام شد. این رویداد از بیستم ماه مبارک رمضان(۲۲ فروردین) آغاز شده و تا بیست و ششم ماه مبارک(۲۸ فروردین) ادامه داشت.

برگزاری نخستین محفل خیرات حسان

نخستین محفل بانوان قرآنی جهان اسلام با عنوان «خیرات حسان» در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر در تهران برگزار ‌شد. در این محفل بزرگ قرآنی ده‌ها نفر از حافظان، قاریان، فعالان قرآنی و متولیان موسسات قرآنی از ایران و کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه، اندونزی و ... حضور داشتند. در کنار اجرای همخوانی گروه‌های نوجوان و تلاوت قاریان بین‌المللی، از چند بانوی برتر قرآنی ایرانی و خارجی در این محفل نورانی تجلیل شد.

معرفی 29 چالش حوزه حفظ قرآن

در ایام برپایی سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و در روزهای پایانی برگزاری این رویداد، غرفه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اقدام به برگزاری نشست‌هایی با محوریت اقدامات و فعالیت‌های کمیسیون‌های تخصصی این شورا کرد. در یکی از این نشست‌ها که به تشریح فعالیت‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اختصاص داشت، محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه این ستاد از احصای ۲۹ چالش پیش روی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور خبر داد.

موفقیت نماینده ایران در مسابقات قرآن لبنان

مجید عنان‌پور، قاری ممتاز کشورمان موفق به کسب رتبه دوم هفتمین دوره مسابقات قرآن «افضل قار‌ی‌القرآن» کشور لبنان شد. این مسابقات به همت جمعیت قرآنی توجیه و ارشاد لبنان تحت حمایت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و با همکاری شبکه رادیویی «صوت الهدی» پیش از ماه مبارک رمضان آغاز و طی چهار مرحله به صورت آفلاین و آنلاین برگزار شد. مرحله پیش‌مقدماتی این رویداد بین‌المللی با حضور بیش از ۲۰۰ قاری از سراسر جهان به صورت آفلاین برگزار شد، در ادامه مرحله مقدماتی با حضور ۳۲ قاری به صورت آنلاین و برخط برپا شد. نفرات برتر این مسابقات روز عید فطر معرفی شدند.

موفقیت چشمگیر قاری ایرانی در عربستان و شروع زمزمه‌های واگذاری شورای توسعه

گردهمایی عوامل برنامه محفل در برج میلاد

گردهمایی عوامل برنامه تلویزیونی محفل شامگاه یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با حضور حجج اسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، وحید جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از فعالان قرآنی و مخاطبان برنامه محفل برگزار شد.

نمایشگاه قرآن در بوته نقد رسانه‌ها

نشست نقد و بررسی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز نهم اردیبهشت با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ولی یاراحمدی، عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن؛ محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد. در این نشست منتقدان ضمن بیان وجوه مثبت نمایشگاه قرآن در دوره سی‌ام نقدهای جدی بر محتوا و توجه بیش از حد به مقوله فروشگاهی این رویداد را مطرح کردند.

تجلیل شاگردان از معلم

آئین بزرگداشت روز معلم در منزل سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی با حضور جمعی از شاگردان گذشته و حال استاد برگزار شد. جلسه آموزش قرآن این استاد به بانوان از سال 1368 در خیابان شهید مصطفی خمینی آغاز شده و هر سال در ایام روز معلم، متفاوت‎تر از همیشه برگزار می‌شود.

قاری بین‌المللی مدیرکل میراث فرهنگی البرز شد

رحیم خاکی، قاری بین‌المللی کشور به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز معرفی شد. مراسم معارفه مدیرکل جدید میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان البرز اواسط اردیبهشت‌ماه با حضور جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها، نادر زینالی مدیر کل امور استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و احمد افضلی، معاون امور عمرانی استانداری البرز برگزار شد. رحیم خاکی قاری و داور مسابقات بین‌المللی قرآن، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی است و تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و برگزاری چندین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را در کارنامه فعالیت مدیریتی خود دارد.

تیم ملی قاریان راه‌اندازی می‌شود

مراسم افتتاحیه «پانزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم» و «هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز» روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در امامزادگان ۷۲ تن شهر ساروق، از توابع شهرستان اراک استان مرکزی با حضور آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله واحدی، مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان مرکزی جمعی از مسئولان و مدیران کشوری و لشکری استان مرکزی و همچنین ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان، اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن برگزار شد. محمدتقی میرزاجانی در این مراسم گفت: دوره آموزش عالی قرآن ویژه قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان که به مثابه تشکیل تیم ملی قاریان جمهوری اسلامی ایران است طی سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

برگزاری انتخابات کارگروه‌های انجمن خادمان قرآن

انتخابات هیئت اجرایی کارگروه‌های تخصصی بخش مدیران و رسانه انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، ۱۹ اردیبهشت‌ماه در دو نوبت صبح و عصر با حضور بیش از ۲۲ نفر از اعضای کارگروه تخصصی مدیران و ۱۴ نفر از اعضای کارگروه تخصصی رسانه این انجمن برگزار شد که طی آن اعضا، رئیس و دبیر هیئت اجرایی این دو کارگروه انتخاب شدند.

تسلط 77 دانشجویان پزشکی بر روخوانی قرآن

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، که روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این جشنواره گفت: در پژوهشی مشخص شد که ۷۷ درصد از دانشجویان پزشکی قرآن را کامل می‌خوانند یا در حد زیادی آشنایی به آن دارند و قادر به خواندن قرآن هستند.

شکوفایی جشنواره‌های قرآنی دانشجویی در اردیبهشت

اردیبهشت‌ماه امسال شاهد برگزاری مرحله کشوری و نهایی جشواره‌های قرآن و عترت دانشجویان در دستگاه‌های دانشجویی مختلف بودیم. از جمله این جشنواره برگزاری مرحله نهایی سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم بود که به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد. برگزاری اختتامیه بخش‌های غیرحضوری بیست و هفتمین دوره جشواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، بیستمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و بیست‌وششمین جشنواره کشوری قرآن و عترت دانشگاه پیام نور در تبریز از دیگر دستگاه‌های دانشگاهی بودند که جشنواره قرآنی خود را در اردیبهشت‌ماه برگزار کردند.

آغاز فرایند اجرایی مسابقات سراسری قرآن

ثبت‌نام چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران ویژه بانوان و آقایان بالای ۱۸ سال از روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری ادارات اوقاف سراسر کشور آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه داشت. در نهایت و پس از پایان مهلت ثبت نام در بخش آوایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیش از ۵۳ هزار ثبت نام کننده علاقه‌مندی خود برای حضور در این رویداد ملی را اعلام کردند، تا در این دوره شاهد ثبت یک رکورد از حیث میزان ثبت نام در ادوار مختلف مسابقات باشیم. این دوره از مسابقات در سه بخش انفرادی یا آوایی، گروهی یا نغماتی و معارفی(تخصصی و عمومی) و در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری برگزار شد. مرحله کشوری این مسابقات آذرماه به میزبانی استان خراسان شمالی برگزار شد.

موفقیت چشمگیر قاری ایرانی در عربستان و شروع زمزمه‌های واگذاری شورای توسعه

به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای افزایش سرانه انس با قرآن

نشست فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و رسانه ملی و نیز عوامل سه برنامه پرمخاطب قرآنی صدا و سیما؛ «محفل»، «زندگی پس از زندگی» و «دلآرام» روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس و جمعی از اعضای این فراکسیون برگزار شد. پژمانفر در این جلسه ضمن تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم در کشور انس با قرآن و فعالیت‌های قرآنی را عملیاتی کنیم، گفت: باید عقب‌افتادگی و بی‌اعتنایی که نسبت به برنامه‌های قرآنی در کشور وجود دارد را جبران کنیم.

درگذشت پیشکسوت قرآنی

یحیی علیمردانی، معلم و پیشکسوت قرآنی روز، ۲۳ اردیبهشت، درگذشت. وی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۱۰ در شهرستان محلات بود. فراگیری قرائت قرآن و احکام تجوید را نزد مرحوم احمد نصرالله مازندرانی در تهران آموخت و در سال ۱۳۳۴ در جلسات قرائت قرآن ابراهیم پورفرزیب(مولایی) که در شب‌های سه‌شنبه و صبح جمعه در منازل برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد و تا سال ۱۳۶۲ افتخار کسب فیض و بهره‌گیری از کلام ایشان را داشت.

راه‌اندازی مرکز ملی نیکوکاری تخصصی قرآن

نوزدهمین هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها عصر روز، ۲۳ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد. موضوع اصلی این هم‌اندیشی راه‌اندازی مرکز ملی نیکوکاری تخصصی قرآن بود. این موضوع در جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری به تصویب نهایی رسید و سپس در این راستا، جلسه‌ای با مسئولان مربوطه در کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شد و حال به مرحله عملیاتی نزدیک شده است.

برگزاری مسابقات شوق تلاوت

مرحله نهایی ششمین دوره رقابت‌های شوق تلاوت از روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه با ورود ۳۵ نوجوان فینالیست این مرحله و اعضای گروه داوری و برگزاری آیین افتتاحیه در نوبت شب رسماً آغاز شد. این رقابت‌ها که به مدت یک روز انجام شد با برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی تجوید و صوت و لحن (دوره آمادگی) با حضور اساتیدی، چون حمیدرضا احمدی‌وفا و سعید پرویزی انجام و سپس رقابت‌های رشته قرائت تقلیدی سبک‌های استادان مصطفی اسماعیل، منشاوی و عبدالباسط برپا ‌شد و در شب نیز متسابقان در رشته قرائت غیر تقلیدی (آزاد) در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی ساری با هم به رقابت پرداختند.

نگارش ترجمه قرآن از سوی بانوی قرآنی

پس از گذشت بیش از دو دهه از ترجمه قرآن کریم مربوط به مرحومه طاهره صفارزاده، ترجمه‌ای دیگر از قرآن توسط بانوی قرآنی، الهه هادیان به نگارش درآمد. الهه هادیان‌رسنانی، نخستین بانویی است که در دو دهه اخیر و پس از مرحومه طاهره صفارزاده توانسته تمام قرآن را به زبان فارسی ترجمه و موفق به اخذ مجوز انتشار آن از سوی معاونت قرآن و عترت شود. این ترجمه براساس نظر کارشناسان و پس از بررسی‌های انجام شده و اخذ نظرات کارشناسی و تایید محتوای آن، از سوی معاونت قرآن و عترت بلامانع اعلام شد.

موفقیت چشمگیر قاری ایرانی در عربستان و شروع زمزمه‌های واگذاری شورای توسعه

بزرگداشت احمد حاجی‌شریف

مراسم بزرگداشت احمد حاجی‌شریف، پیشکسوت قرآنی کشورمان(متولد ۱۳۳۲ ه‌ش) در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «ظهر دلنشین» شنبه ششم خردادماه با حضور این معلم و فعال قرآنی و جمعی از استادان، قاریان، حافظان و مدیران امور قرآنی به میزبانی ایکنا برگزار ‌شد. نام استاد حاجی‌شریف بیش از هر چیز با تصحیح و چاپ و نشر قرآن گره خورده است، او سال‌ها معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم بوده است و هیچ مصحفی از ایران بدون نظارت این بخش اجازه خروج از کشور را نداشته است. همچنین حاصل اهتمام او در این عرصه گردآوری گنجینه‌ای عظیمی بوده که بسیاری آن را آبروی ایران می‌دانند، آبرویی که نمونه‌ای از آن در اتاقی در طبقه آخر سازمان دارالقرآن الکریم جمع شده که به اذعان همگان قطعه‌ای از بهشت است.

تصویب قرارگاه قرآنی شدن مساجد

صد و سی و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، روز هشتم خردادماه به منظور بررسی دو پیش‌دستور و دو دستور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه با کلیات طرح قرارگاه قرآنی شدن مساجد با محوریت امام جماعت و اصلاح برخی ارکان آن و شناسایی مساجد موفق قرآنی کشور به عنوان پایلوت این طرح موافقت شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای حوزه مقاومت

خردادماه امسال رئیس دارالقران بسیج از برگزاری مسابقات قرآن کشورهای حوزه مقاومت در حاشیه جشنواره قرآنی بسیج خبر داد. جشنواره‌ای که اعلام شده بود در بخش‌های آوایی، هنری و معارفی برگزار می‌شود و در بخش آوایی شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ  آیات مقاومت و قرائت فرازهایی از آیات مقاومت و رشته صحت حفظ کل و حفظ ۱۵ جزء به صورت ساده و بدون رعایت تجوید و ...  برگزار می‌شود،‌ در حالی که تمام جزئیات برگزاری این مسابقات فراهم شده بود در نهایت این اتفاق به سرانجام نرسید.

پیگیری شبکه ملی دانشگاهیان قرآنی

قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه راه‌اندازی شبکه قرآنی دانشگاهیان اثرگذارتر از تشکیل اتحادیه کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهیان است، گفت: پس از برگزاری جشنواره قرآنی وزارت علوم به این نتیجه رسیدیم که موضوع تشکیل شبکه ملی دانشگاهیان قرآنی را در سطح ملی پیگیر باشیم.

بزرگداشت ساگرد شهادت شهید تقوی

جمعی از اعضای جامعه قرآنی روز ۱۷ خردادماه با حضور در منزل شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی تقوی از شهدای حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی که به مناسبت سالگرد شهادت ایشان برگزار شد، با خانواده آن مرحوم دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار شهید تقوی به عنوان «الگوی مدیریت روزآمد» و «مصداق بارز ولایتمدار»، «با بصیرت»، «مسئولیت‌پذیری»، «خدمت صادقانه» و.. معرفی شد.

برنامه‌های قاریان ایرانی در حج تمتع     

خردادماه امسال کاروان نور اعزامی به سفر حج با حضور ۲۰ قاری و حافظ قرآن کریم از ۱۲ استان عازم این سفر معنوی شد تا به اجرای برنامه در بین زائران بیت‎‌الله الحرام و مدینه منوره بپردازند. اجرای برنامه در محافل و برنامه‌های حجاج ایرانی و دیگر کشور‌ها، تلاوت در مراسم دعای کمیل، ندبه و دعای عهد و حضور در برنامه‌های مختلف بعثه مقام معظم رهبری در سرزمین وحی جهت تلاوت و اجرای مدیحه‌سرایی از دیگر برنامه‌های کاروان قرآنی نور بود. اعضای این کاروان شامل؛ محمدحسین سعیدیان از تهران، امید حسینی‌نژاد از خراسان‌ رضوی، محسن یاراحمدی از لرستان، علی‌اکبر کاظمی از یزد، محمداسماعیل خورشیدی از قم، محمد کاظمی از تهران، سیدمحمد حسینی‌پور از سمنان، علیرضا عتیق‌زاده از زنجان، رسول تمجید از اردبیل، محمد موحدیان‌عطار از تهران، علی غلامی از قزوین، علی کبیری از مازندران، محمدمهدی روحانی از فارس، محمدرضا جاهدی‌نیا (حافظ) از خراسان رضوی و گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی میعاد از خوزستان متشکل از باقر سواری، علی سواری، یاسر سواری، منصور علوی‌مرام و ایوب تمیمی از خوزستان بود و سرپرستی این گروه بر عهده احمد ابوالقاسمی بود.

برگزاری نخستین دوره رویداد قرآنی مشکل‌گشا

مراسم اختتامیه نخستین رویداد مشکل‌گشا با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن بر چالش‌های موجود، دوشنبه ۲۳ خرداد، به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در پایان ارائه ایده‌ها و پرسش و پاسخ، هیئت داوران به این نتیجه رسید که همه ایده‌ها در مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی مستقر شوند. بر همین اساس سه تیم میقات، الزهرا و ماهد به عنوان پیشرو انتخاب شدند. تیم پنجم جویا اعلام و مقرر شد در بستر مسجدکالا ایده خود را ادامه دهد. تیم چهارم اتاق بازی آلا و تیم سوم دایرة‌المعارف قرآنی معرفی شد و در نهایت تیم خیزش رتبه دوم و تیم شفق مقام اول نخستین رویداد مشکل‌گشا را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام

نظر شما