شناسهٔ خبر: 65834224 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

ادویه‌ای که به سرعت کلسترول خون را کاهش می‌دهد

خبرگزاری ایسنا

 این ادویه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا کلسترول خود را در کوتاهترین زمان ممکن کاهش دهید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

آیا به تازگی کلسترول خود را چک کرده‌اید؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات‌متحده می‌گوید حتی اگر سالم باشید، ممکن است کلسترول بالایی داشته باشید و، اما از آن اطلاعی نداشته باشید. به این دلیل که کلسترول بالا معمولا با علائم همراه نیست بنابراین شما باید هر چهار تا ۶ سال یک بار کلسترول خود را چک کنید. حدود ۲۵ درصد از افراد بالای ۲۰ سال دارای سطح کلسترول تام بیش از ۲۰۰ هستند.

اگر کلسترول بالا درمان نشود، می‌تواند منجر به ایجاد پلاک در دیواره شریان‌های شما شود و با گذشت زمان، ممکن است به بیماری قلبی یا سکته مغزی مبتلا شوید.

اگرچه کلسترول بالا اغلب با استاتین‌ها درمان می‌شود، تغییرات در سبک زندگی شما مانند کاهش وزن، ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته و افزایش فیبر محلول در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش کلسترول شما در کمتر از ۶ هفته کمک کند و افزودن ادویه‌هایی مانند دارچین به رژیم غذایی‌تان ممکن است چند عدد کلسترول شما را کاهش دهد.

بر اساس متاآنالیز انجام شده در سال ۲۰۲۲، دارچین می‌تواند کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک و سایر اختلالات کاهش دهد.

میزان مصرف دارچین در مطالعات بالینی بسیار بیشتر از پاشیدن آن بر روی لاته صبحگاهی شماست. بهبود کلسترول خوب (HDL) به معنای مصرف بیش از ۱.۵ گرم دارچین در روز است.

نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ در نشریه Lipids in Health and Disease منتشر شد نشان داد، سرخپوستان آسیایی مبتلا به سندرم متابولیک که هر روز سه گرم کپسول دارچین مصرف کردند، پس از ۱۶ هفته، کلسترول خوب آنان افزایش و کلسترول بد و کلسترول تام آنان کاهش یافت.

با این حال، نتایج تحقیقات دیگر نشان داد که مکمل‌های دارچین به ویژه در مقایسه با یک استاتین با دوز پایین هیچ تاثیری نداشتند. بر اساس نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۳ که در نشریه کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، مصرف روزانه ۲۴۰۰ میلی‌گرم دارچین به مدت ۲۸ روز به میزان قابل توجهی سطح کلسترول افراد را تغییر نداد.

همچنین باید مراقب باشید که در مصرف مکمل‌های دارچین زیاده‌روی نکنید. دارچین ممکن است در دوز‌های بالا مشکلاتی ایجاد کند، زیرا کومارین دارد که می‌تواند بیماری کبد را تشدید کند. دارچین کاسیا، کومارین بسیار بیشتری نسبت به دارچین سیلان دارد.

محققان همچنین به تاثیر سایر ادویه‌ها و مکمل‌ها بر کاهش سطح کلسترول پرداختند. بر اساس داده‌های مقاله‌ای در سال ۲۰۱۸ که در نشریه Clinical & Medical Biochemistry منتشر شد، زنجبیل ممکن است با فعال کردن آنزیم‌هایی که به بدن در استفاده از کلسترول به جای ذخیره آن در بدن کمک می‌کنند، کارایی داشته باشد. این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه پنج گرم مکمل زنجبیل به مدت سه ماه، کلسترول بد را تا ۱۷ درصد و کلسترول تام را تا ۹ درصد کاهش می‌دهد.

اگرچه سیر اغلب به‌عنوان یک ادویه کاهنده کلسترول معروف شده است، موسسه ملی بهداشت می‌گوید که سیر ممکن است تاثیر کمی بر کلسترول داشته باشد. نتایج تحقیقات در این مورد متفاوت است.

نتایج متاآنالیزی در سال ۲۰۱۸ در بخش پزشکی بالتیمور آمریکا نشان داد که سیر می‌تواند کمی کلسترول بد و کلسترول تام را کاهش دهد و در عین حال کلسترول خوب را افزایش دهد. با این حال، مطالعه سال ۲۰۲۳ منتشرشده در نشریه کالج آمریکایی قلب و عروق نشان داد که سیر در واقع کلسترول بد را افزایش می‌دهد.

مقاله منتشرشده در سال ۲۰۱۷ در نشریه تغذیه نتایج هفت مطالعه را گردآوری کرد و نشان داد که زردچوبه ممکن است کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که زردچوبه تأثیر بیشتری بر افراد مبتلا به سندرم متابولیک دارد.

نظر شما