شناسهٔ خبر: 65828218 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/سفر به روستاهای تاریخی خراسان جنوبی/

پیوند نخلستان و شالیزار در روستای ازمیغان طبس

سپیده قلندری اسفدن

روستای ازمیغان در ۴۵ کیلومتری شمال شهرستان طبس واقع شده و یکی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان است.

صاحب‌خبر -

کویرها از زیباترین پدیده‌های طبیعی محبوب گردشگران هستند. ویژگی بارز کویر، خشکی و بی‌آبی آن است. هیچ گردشگری انتظار ندارد به یک منطقه کویری سفر کند و رودخانه یا یک شالیزار سرسبز را روبه‌روی خود مشاهده کند؛ اما این بار قضیه فرق دارد. روستای ازمیغان از جاهای دیدنی‌ خراسان جنوبی، در منطقه‌ای کویری به شمار می‌رود که رودخانه‌های پرآب و طبیعتی سرسبز دارد. ویژگی منحصربه‌فرد این روستای زیبا، وجود شالیزارهای حاصل‌خیز در دل نخلستان‌های کویری است.


به گزارش ایسنا،روستای ازمیغان در شرق بخش مرکزی شهرستان طبس قرار گرفته است و با طبس ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این روستای زیبا از ییلاقات طبس است که به‌دلیل آب‌وهوای بسیار خوب، از بهترین مقاصد برای تفریح و گشت‌وگذار محسوب می‌شود. در جاده طبس به مشهد، تابلوی ازمیغان بعد از طی ۵۰ کیلومتر قابل‌مشاهده است.

با سفر به روستای ازمیغان گویی از دو منطقه با ویژگی‌هایی متضاد بازدید می‌کنید که در دل هم قرار دارند. این برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز است که از یک سو استشمام بوی شالیزارهای برنج، حس‌وحال طبیعت شمال ایران را برای آن‌ها تداعی کند و از سوی دیگر، درختان سربه‌فلک‌کشیده نخل را ببینند و حال‌وهوای جنوب کشور بر آن‌ها غلبه کند.

در سمت چپ جاده اصلی به ازمیغان راه خاکی وجود دارد که در ابتدای آن به تابلوی مزار برمی‌ خورید، این راه شما را به بقعه سید محمد ابن جعفر طیار می ‌رساند.

روستای ازمیغان، روستایی کویری است؛ اما آب و هوایی دوگانه آن، چهره روستا را نیز دوگانه می‌کند. این روستای کویری زیبا از ییلاقات خوش‌آب‌وهوای معروف طبس محسوب می‌شود و به‌دلیل قرارگیری آن در کوهپایه و وجود رودخانه‌های پرآب، منطقه‌ای معتدل و سرسبز محسوب می‌شود.

فصل‌های بهار و پاییز، بهترین زمان سفر به روستای ازمیغان است. ازمیغان در بهار و پاییز آب و هوایی معتدل و مطلوب دارد. اگر علاقه‌مند هستید تا علاوه بر استفاده از هوای معتدل، برداشت برنج را در روستا مشاهده کنید، مهرماه را برای سفر به ازمیغان انتخاب کنید.

در نزدیکی روستا تنگه و آبشاری وجود دارد که برای آب تنی و شنا خیلی لذت بخش است. طول تنگه زیاد نیست و یکی از دنج ترین و زیبا ترین تنگه های ایران است.

راه دسترسی به آبشار و تنگه ماشین رو نیست و تقریبا نیم ساعت پیاده روی دارد. کل مسیری که به تنگه و برکه منتهی میشود از وسط باغهای میوه و شالیزار می گذرد. اطراف پر از درخت نخل و انواع درختان میوه است. آب جاری در جوی ها، کویر را از یاد شما می برد و مدام فراموش می کنید که در کجای نقشه ایران هستید.

برکه پر از ماهی و اطراف آن پر از نیزار است. ماه در شب روی کوه ها میتابد و همه چیز زیباترین تصویر را خلق می کند. کوهی که از وسط آن، آبشار رد میشود، تنگه و برکه ای خنک و زیبا که پر از ماهی است و حدود هشت متر عمق دارد، یکی از بهترین مکانهای دنیا را برایتان فراهم کرده است. در هنگام شنا که ماهی ها به بدن شما برخورد میکنند بسیار پر هیجان و لذت بخش است. کمی بالاتر از آن آبشار قرار گرفته است.

قسمتی بنام تخت عروس نیز از مکانهای مورد توجه این منطقه است. این قسمت به خاطر وجود سنگ بزرگ سفیدی که در کف دره خود نمایی می کند، به این نام معروف شده است. این سنگ بزرگ سفید در وسط رودخانه قرار گرفته و به سبب آنکه از دو طرف آن آب جریان دارد، مانند یک تخت به نظر می رسد.

تخت عروس

آب‌های پرخروش ازمیغان به جایی منتهی می‌شوند که به تخت عروس معروف است. تخت عروس از زیبایی‌های ساده روستا است که به دل هر گردشگری می‌نشیند. تخته سنگ‌ سفیدی در میان آب قرار دارد و آب از دو طرف آن عبور می‌کند، از جانب مردم محلی  به تخت عروس شهرت یافته است. اگر به ازمیغان رفتید، به تخت عروس بروید، کنار آب بنشینید و از هوای خوب منطقه لذت ببرید.

آبشار و تنگه قدمگاه

آبشاری زیبا در روستای ازمیغان است که برای دسترسی به آن، باید ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. مسیر منتهی به این آبشار، از بین شالیزارها و باغ‌های میوه عبور می‌کند. شنا و آب‌بازی در دل کویر تجربه‌ای است که همانندی در هیچ جای دیگری نداد و تنها در ازمیغان نصیب گردشگران می‌شود. فراموش نکنید که شنا در تنگه خطر دارد و تنها افراد ماهر قادر به شنا در آن هستند؛ زیرا لبه‌های سنگی تنگه‌ها در زیر آب قرار دارند و با چشم دیده نمی‌شوند. 

پیوند نخلستان و شالیزار در روستای ازمیغان طبس

دره کال جنی

دره کال جنی که در ۳۳ کیلومتری طبس و اطراف روستای ازمیغان قرار دارد، از مقاصد دره نوردی ایران به شمار می‌آید. رودخانه ازمیغان عامل اصلی تشکیل دره کال جنی است. رودخانه بعد از ورود به زمین‌های آبرفتی، بستر خود را عمیق کرده و در مسیر عبور خود در مواجه با مقاومت سنگ‌ها، پیچ‌وخم‌هایی را ایجاد کرده است. با گذشت زمان و با بیشتر شدن عمق رودخانه، ‌تنگه‌ای در مسیر تشکیل شد. 

برای رسیدن به ازمیغان باید راه طبس به مشهد را در پیش بگیرید و با توجه به تابلوهای راهنما خود را به روستا برسانید. از طبس حدود ۵٠کیلومتر رانندگی کنید تا تابلوی ازمیغان را ببینید، چند کیلومتر که رفتید، ناگهان با منظره ای سرسبز و شگفت آور در دل کویر روبرو خواهید شد.

انتهای پیام

نظر شما