شناسهٔ خبر: 65827755 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

دانشمندان معجزه سرکه سیب در کاهش وزن را ثابت کردند!

پس از سه ماه، افرادی که دوز بالاتر دریافت کرده بودند، به طور متوسط ۸ کیلوگرم کاهش وزن داشتند، شاخص توده بدنی آنها سه واحد کاهش یافته بود و همچنین کاهش قابل توجهی در سایز دور کمر و لگن آنها مشاهده شد.

صاحب‌خبر -

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به طور روزانه می‌تواند تا سه برابر بیشتر از داروهای کاهش وزن شیمیایی مانند اوزمپیک، موجب لاغری شود. نکته ای که سلبریتی هایی مانند ویکتوریا بکهام، جنیفر آنیستون و الیزابت هرلی، پیش از این به آن اشاره کرده بودند.

به گزارش روزیاتو، تحقیق جدیدی که در مجله معتبر BMJ منتشر شده، نشان می‌دهد که نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده در آب قبل از صبحانه می‌تواند در عرض سه ماه منجر به کاهش ۶ تا ۸ کیلوگرم وزن شود. این میزان کاهش وزن سه برابر بیشتر از اثرات داروهای لاغری مانند اوزمپیک است که طبق مطالعات، ممکن است تنها حدود یک کیلوگرم در ماه کاهش وزن ایجاد کنند.

در این مطالعه، محققان لبنانی از یک گروه ۳۰ نفره از جوانان ۱۲ تا ۲۵ ساله دارای اضافه وزن و چاق خواستند تا هر روز صبح یک قاشق سرکه سیب را در آب رقیق کنند و بنوشند. مقدار سرکه متفاوت بود؛ برخی یک قاشق چایخوری (۵ میلی‌لیتر)، برخی یک قاشق غذاخوری (۱۰ میلی‌لیتر) و برخی یک قاشق غذاخوری بزرگ (۱۵ میلی‌لیتر) نوشیدند. گروه دیگری نیز نوشیدنی شبیه به سرکه سیب، اما بدون هیچ خاصیت دریافت کردند تا مطالعه اثر دارو نما را هم بررسی کرده باشد و از هرگونه سوگیری جلوگیری شود.

پس از سه ماه، افرادی که دوز بالاتر دریافت کرده بودند، به طور متوسط ۸ کیلوگرم کاهش وزن داشتند، شاخص توده بدنی آنها سه واحد کاهش یافته بود و همچنین کاهش قابل توجهی در سایز دور کمر و لگن آنها مشاهده شد. این گروه همچنین کاهش قابل توجهی در قند خون، چربی خون (تری‌گلیسیرید) و کلسترول را تجربه کردند که همگی از ویژگی های کلیدی سلامت متابولیسم هستند و این نتایج بدون هیچ گونه عارضه جانبی رخ داد. تمام این موارد علی‌رغم عدم تغییر در رژیم غذایی یا سطح فعالیت بدنی رخ داده بود.

استاد زیست‌شناسی که این مطالعه را انجام داده بود، آنقدر به یافته‌های تیمش مطمئن بود که اعتراف کرد او نیز اکنون روزانه یک دوز سرکه سیب مصرف می‌کند و شاهد نتایج قابل توجه آن بوده است.

با توجه به قیمت سرکه سیب در مقایسه با داروی های لاغری، این یافته یک خبر بزرگ برای دنیای کاهش وزن و یک خبر خوب برای آنهایی است که مشتاق کم کردن چند کیلو اضافه وزن هستند.

سرکه سیب چگونه اثر می کند؟

بنابر مطالعات حیوانی، اسید استیک موجود در سرکه از دو طریق باعث کاهش وزن می‌شود: اول، با کاهش احساس گرسنگی و در نتیجه کاهش مصرف غذا و دوم، به طور جداگانه با افزایش مصرف انرژی و ترغیب بدن به سوزاندن چربی به جای کربوهیدرات‌ها.

جسی اینکاسپ، یک بیوشیمیست با نام مستعار الهه گلوکز که ۳.۶ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد، از حامیان پرشور مصرف روزانه سرکه است. او می‌گوید اسید استیک موجود در سرکه به طور موقت آنزیم آلفا-آمیلاز را در بزاق غیرفعال می‌کند. این آنزیم هر قند یا نشاسته‌ای را که می‌خوریم به مولکول‌های گلوکز تجزیه می‌کند. بنابراین سرکه باعث می‌شود گلوکز به آهستگی وارد جریان خون شود و از پیک‌های قند خون که برای سلامتی مضر هستند و می‌توانند منجر به اضافه وزن شوند، جلوگیری می‌کند.

سرکه فایده دیگری نیز دارد: وقتی اسید استیک وارد جریان خون می‌شود، به ماهیچه‌ها نفوذ کرده و آنها را ترغیب می‌کند تا مولکول‌های گلوکز را جذب و ذخیره کنند. این دو عامل، یعنی آزادسازی آهسته‌تر گلوکز در بدن و جذب سریع‌تر آن توسط ماهیچه‌ها، باعث می‌شود پس از مصرف سرکه، گلوکز آزاد کمتری در خون باقی بماند و پیک‌های گلوکز بسیار کمتر باشد.

اینچاسپ به مطالعاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد یک قاشق غذاخوری سرکه قبل از غذا می‌تواند پیک قند ناشی از آن وعده را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. با این کار، هوس‌های غذایی کنترل می‌شوند، گرسنگی کاهش می‌یابد و سوخت چربی بیشتر می‌شود.

سرکه همچنین به نظر می‌رسد تاثیر قابل توجهی بر هورمون انسولین نیز داشته باشد و سطح آن در خون را کاهش می‌دهد. همان مطالعات نشان می‌دهند که یک قاشق غذاخوری سرکه می‌تواند سطح انسولین خون را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. این بدان معناست که احتمال اینکه گلوکز اضافی در خون برای ذخیره چربی مورد استفاده قرار گیرد، کمتر شده و در نتیجه خطر التهاب و اضافه وزن کاهش می‌یابد.

سرکه همچنین نشان داده است که تاثیر شگفت‌انگیزی بر DNA دارد و DNA را برنامه‌ریزی مجدد می کند تا سلول‌ها چربی بیشتری بسوزند.

آیا همه سرکه ها اثر سرکه سیب را دارند؟

اگرچه تمام انواع سرکه حاوی اسید استیک هستند، اما پیشنهاد می‌شود از مصرف سرکه‌های بالزامیک کهنه و شیرین که قند بالایی دارند خودداری کنید و همچنین از مصرف سرکه‌های قوی که برای جرمگیری و تمییزکاری استفاده می شود، پرهیز کنید.

چه چیزی سرکه سیب را از سایر سرکه ها متمایز می کند؟

آنچه سرکه سیب را متمایز می‌کند این است که سرکه سیب تصفیه نشده و غیرپاستوریزه، حاوی یک رسوب گل‌آلود از پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و باکتری‌های مفید (از سیب‌های تخمیر شده) است که به آن «مادر» می‌گویند. بسیاری از دانشمندان معتقدند این «مادر» است که سرکه سیب را از سایر سرکه‌ها متمایز می‌کند.

اگرچه تاثیر کاهش وزن سایر سرکه‌ها معمولا متوسط است، اما باور بر این است که سرکه سیب حاوی «مادر» دارای ترکیبات مفید بیشتری است که ممکن است به تاثیر ادعایی آن در کاهش وزن کمک کند و مزایای سلامتی بیشتری نیز داشته باشد.

مطالعات حیوانی، آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در «مادر» را در کاهش چربی احشایی (چربی فعال و مضر که در اطراف اندام‌های داخلی شکم انباشته می‌شود) و کاهش کلسترول مفید یافته‌اند. همچنین به نظر می‌رسد تاثیر پروبیوتیک طبیعی آن برای حمایت از دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که سرکه سیب ارگانیک اثربخشی بیشتری نسبت به سرکه سیب غیرارگانیک داشته باشد، اما به دنبال سرکه غیرپاستوریزه باشید (گرمای شدید پاستوریزاسیون ممکن است باکتری‌های مفید را از بین ببرد) و بطری را تکان دهید تا از وجود رسوب گل‌آلود شناور در آن مطمئن شوید.

روزانه چه مقدار سرکه سیب می توان خورد؟

در مورد مقدار مصرف، مطالعه ای که نتایج آن پیش‌تر بررسی شد، نشان می دهند که بهترین نتایج کاهش وزن با دوز ۱۵ میلی‌لیتر (یک قاشق غذاخوری) سرکه سیب در روز، رقیق شده در یک لیوان آب به دست آمد، اگرچه با دوز ۵ میلی‌لیتر (یک قاشق چایخوری) نیز بهبودی مشاهده شد. طعم سرکه سیب ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، بنابراین پیشنهاد می‌شود با یک قاشق چایخوری یا کمتر در یک لیوان آب گرم یا سرد شروع کنید. کیفیت سرکه می‌تواند بر طعم آن تاثیرگذار باشد، اما آن را با شکر، عسل و سایر شیرین کننده ها ترکیب نکنید، زیرا قند می‌تواند اثرات سرکه را خنثی کند.

بهترین زمان برای نوشیدن سرکه سیب

بهترین زمان برای نوشیدن سرکه، صبح‌ها یا قبل از صبحانه است یا ۱۰ دقیقه قبل یا بعد از خوردن چیزی شیرین (مانند میان‌وعده شیرین، بیسکویت، شکلات یا دسر) یا چیزی نشاسته‌ای (مانند پاستا، نان، سیب‌زمینی یا برنج).

آیا سرکه سیب برای همه موثر است؟

مطالعه ای که از آن گفتیم، بر روی جوانان ۱۲ تا ۲۵ سال با اضافه وزن متمرکز بود. پروفسور ابوخلیل، مسئول این تحقیق، اظهار داشت که یافته‌های آنها «لزوماً به طور مستقیم برای گروه‌های سنی بالاتر قابل تعمیم نیست»؛ زیرا «عواملی مانند متابولیسم، تغییرات هورمونی و شرایط زمینه‌ای سلامتی می‌تواند در گروه‌های سنی مختلف بسیار متفاوت باشد و بر اثرات سرکه سیب یا هر مداخله دیگری تأثیرگذار باشد.»

آیا سرکه سیب به مینای دندان آسیب می‌رساند؟

سرکه سیب بسیار اسیدی است و دندانپزشکان هشدار می‌دهند که نوشیدن روزانه آن ممکن است به مینای دندان حمله کند و باعث فرسایش شود که می‌تواند منجر به درد، حساسیت و تغییر رنگ دندان‌ها شود. دمتخصصان، توصیه می‌کنند پس از نوشیدن سرکه سیب، دهان خود را با آب بشویید، ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس دندان‌هایتان را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

صبر کردن مهم است زیرا مینای دندان شما از قبل به دلیل اسیدیته ضعیف شده است، بنابراین مسواک زدن زودهنگام می‌تواند این وضع را بدتر کند. فلوراید از آسیب به مینای دندان جلوگیری می‌کند و همچنین اسیدیته دهان را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد می‌شود از یک نی استفاده کنید تا از تماس مستقیم سرکه سیب با دندان‌ها جلوگیری شود و همیشه سرکه سیب را با حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر آب به ازای هر قاشق غذاخوری رقیق کنید.

ایده‌آل این است که نوشیدنی سرکه سیب را همراه با یک وعده غذایی میل کنید تا تعداد دفعاتی که دندان‌ها در طول روز در معرض اسید قرار می‌گیرند، کاهش یابد. یک تکه کوچک پنیر کافی است تا به خنثی کردن اسید در دهان کمک کند.

آیا مصرف سرکه سیب عوارض جانبی دارد؟

افرادی که دچار مشکلات معده مانند ورم معده یا زخم معده هستند، قبل از شروع مصرف منظم سرکه سیب با پزشک معالج خود مشورت کنند. با این حال، اسیدیته سرکه کمتر از اسید معده، آب لیموترش یا حتی نوشابه است، بنابراین نباید مشکلی داشته باشد!

اکثر سرکه‌های استاندارد پاستوریزه شده و مصرف آنها در دوران بارداری یا شیردهی ایمن است. اما سرکه سیب معمولاً غیرپاستوریزه است که می‌تواند برای زنان باردار خطراتی داشته باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نظر شما