شناسهٔ خبر: 66363855 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

چک لیست قبل از سفر هوایی با هواپیما؛ کارها و وسایل

در این مقاله قصد داریم به شما نمونه‌ای از این چک لیست را ارائه دهیم تا با استفاده از آن بتوانید چک لیست مورد نیاز خودتان را بنویسید و سفری همراه با آرامش و لذت را تجربه کنید.

صاحب‌خبر -
چک لیست قبل از سفر هوایی با هواپیما؛ کارها و وسایل
کد خبر: 658536
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۸ ۱۵:۲۲:۰۴

بسیاری از مسافران از چند روز قبل از شروع پرواز کمی مضطرب و هیجان‌زده می‌شوید. اگر شما هم جزء این دسته از مسافران هستید، برای‌آنکه بتوانید بر استرس خود غلبه کنید و کارهای مهم قبل از سفر را به‌درستی انجام دهید و وسایل ضروری را بردارید، لازم است که از چند روز زودتر اقدام به نوشتن یک چک لیست سفر کنید. 

چک لیست برنامه ریزی سفر هوایی

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که لازم است برای داشتن یک سفر لذت‌بخش انجام دهید، انتخاب مقصد مناسب است. مقصد سفرتان باید جاذبه‌های گردشگری و طبیعی جذاب و دلپذیری از نظر شما داشته باشد. همچنین باید آب‌وهوای آن را چک کنید. به علاوه مطمئن شوید که با بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید بلیط هواپیما و هتل­‌های آن مقصد را رزرو کنید.

بلیط هواپیما را می‌توانید از سفرمارکت مرجع فروش بلیط هواپیما تهیه کنید. بعد از تهیه بلیط نوبت به آن می‌رسد که هتل مناسبی را در آن شهر رزرو کنید. قبل از آن که سفرتان را شروع کنید، حتماً درباره جاذبه‌های گردشگری آن مقصد مطالعه کنید؛ محل قرارگیری، هزینه ورودی، فاصله آن تا اقامتگاه رزرو شده شما و ساعات بازدید آن را چک کنید.

مطمئن شوید که مناسب‌ترین راه برای گشت‌وگذار در شهر مورد نظرتان چیست. وسایل حمل‌ونقل مناسب‌تر است یا کرایه خودرو.

در آخر اگر نمی‌خواهید وقت و انرژی زیادی را بابت خرید تک‌تک این اقلام سفر صرف کنید، می‌توانید به سراغ تورهای گردشگری بروید. در برنامه سفر تورهای گردشگری معمولاً خدمات زیر به مسافران ارائه می­شود:

  • بلیط هواپیمای رفت‌وبرگشت

  • هتل به همراه صبحانه

  • ویزای توریستی

  • بیمه مسافرتی

  • ترانسفر فرودگاهی رفت و برگش

  • راهنمای فارسی‌زبان

چک‌لیست کارهای خانه قبل از سفر

یکی از بخش‌های مهم چک لیست قبل از سفر، مجموعه‌ای از کارهایی است که لازم است برای خانه خود انجام دهید. برای این کار تنها کافی است که یک دفترچه یادداشت را بردارید و هر آنچه که به ذهنتان می‌رسد را بر روی آن بنویسید. هم چنین می‌توانید از اپلیکیشن‌های یادداشت‌برداری گوشی هوشمند خود استفاده کنید. بهتر است که از یک هفته زودتر مجموعه‌ای از کارهای مورد نیازتان را یادداشت کنید تا در روزهای آخر سفر طبق آن فعالیت‌های خود را مدیریت کنید. در ادامه به بررسی برخی از کارهای مهم قبل از سفر می‌پردازیم.

1. فردی مطمئن را پیدا کنید تا بتواند به گیاهان آپارتمانی شما رسیدگی کند تا بعد از سفر با صحنه‌ی ناراحت‌کننده گلدان­های پژمرده روبه‌رو نشوید.

2. اگر نسبت‌به امنیت خانه‌تان حساسیت زیادی دارید، می‌توانید سیستم‌های امنیتی و دزدگیر را بر روی آن نصب کنید تا در طول سفر از این بابت خیالتان راحت باشد. اگر نه، حتماً این مورد را یادداشت کنید که قبل‌از خروج از خانه تمامی قفل ها را چک کرده باشید و مطمئن شوید تمام پنجره‌ها بسته شده‌است.

3. حتماً قبل‌از سفرتان یخچال خانه را خالی کنید. اگر غذای ته مانده‌ای از شب‌های پیش در یخچال مانده است، آن‌ها را دور بریزید تا درطول مدتی که در خانه نیستید، فاسد نشوند. اگر سفر طولانی در پیش دارید، می‌توانید یخچال خود را از برق بکشید.

4. اگر لباسی در ماشین لباس‌شویی دارید، حتماً ماشین را روشن کنید تا بوی بد آن‌ها فضای خانه را مسموم نکند.

5. پکیج یا آب‌گرم‌کن خود را خاموش کنید یا آن را روی حداقل دما قرار دهید.

6. مطمئن شوید که تمام وسایل برقی از برق کشیده شده‌است.

7. زباله‌ها را از خانه بیرون ببرید.

چک لیست وسایل ضروری و مدارک سفر

یکی دیگر از بخش‌های مهم چک لیست شما باید به وسایل ضروری و مدارک مهم سفر اختصاص یابد. در ادامه لیستی از برخی از وسایل ضروری و مدارک موردنیازی سفر را مشاهده می­کنید.

1. اگر به داروی خاصی نیاز دارید، حتماً دارویتان را همراه خود بردارید.

2. حتماً ویزا، پاسپورت، کارت ملی و دفترچه بیمه خود را همراه داشته باشید. بهتر است که یک کپی از تمام آن­ها بگیرید و همراه خود داشته باشید.

3. اگر به‌طور جداگانه برای خرید بیمه مسافرتی اقدام کرده‌اید، مدارک مربوط به آن بیمه را به‌همراه خود داشته باشید.

4. اگر ایرلاین مورد نظر شما کارت پرواز را به صورت آنلاین برای مسافران صادر می­کند، حتما قبل از سفر اقدام به دریافت کارت پرواز کنید تا مراحل ورود به هواپیما برای شما سریع­تر و آسان­تر شود. برخی از ایرلاین­‌ها نیز باجه‌­هایی را در برخی از فرودگاه‌­های کشور قرار داده‌­اند تا مسافران بتوانند برای دریافت کارت پرواز از این باجه‌­ها استفاده کنند.

5. قبل‌از آن‌که چمدان خود را ببندید، نسبت‌به میزان بار مجاز ایرلاین مورد نظرتان اطلاعات بیشتری کسب کنید. به‌طورکلی می‌توان میزان بار مجاز برای کلاس‌های پروازی مختلف را به‌صورت زیر در نظر گرفت:

  • کلاس اکونومی در پروازهای داخلی: ۲۰ کیلوگرم

  • کلاس بیزینس در پروازهای داخلی: ۳۰ کیلوگرم

  • کلاس اکونومی در پروازهای خارجی: حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم (۱ چمدان)

  • کلاس بیزینس در پروازهای خارجی: حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم (۲ چمدان)

  • کلاس فرز در پروازهای خارجی: حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم (۲ چمدان)

6. در مرحله بعد باید مطمئن شوید که وسایلی که همراه خود در ساک دستی و چمدان قرار می‌دهید جزء وسایل ممنوعه پرواز نیست. به‌طورکلی می‌توان اشیاء زیر را به‌عنوان اشیای ممنوعه در چمدان دانست:

  • انواع باتری

  • انواع کبریت

  • انواع مهمات

  • مواد رادیواکتیو

  • انواع فندک

  • فرآورده‌های سمی و آزمایشگاهی

  • مواد آتش‌زا و منفجره

  • کپسول یا سیلندر گاز

برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری درباره این موضوع داشته باشید حتماً نسبت به اشیا ممنوعه برای ایرلاین موردنظرتان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

7. جعبه کمک‌های اولیه‌­ای تهیه کنید که در آن چسب زخم، قرص مسکن، داروهای ضدعفونی کننده و مواردی از این‌دست داشته باشد.

8. می‌توانید برای چمدان خود نظم دهنده خریداری کنید. این وسایل به شما کمک می‌کند تا بهتر چمدانتان را بچینید.

9.حتماً شارژر وسایل الکترونیکی و یک پاور بانک همراه داشته باشید.

10. لوازم بهداشتی نظیر مسواک، خمیردندان و شامپو خود را فراموش نکنید.

11. حتماً کمی تنقلات همراه خود داشته باشید تا اگر لازم شد در فرودگاه منتظر بمانید یا در هواپیما گرسنه شدید، از آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

برای‌آنکه بتوانید سفری آسوده‌خاطر را تجربه کنید و تمامی وسایل و مدارک موردنیازتان را در طول سفر همراه داشته باشید و نگرانی از بابت امنیت خانه خود نداشته باشید، بهتر است که از چند روز زودتر یک چک لیست تهیه کنید. در این چک لیست لازم است تمامی اقلام سفر مورد نیازتان را لیست کنید تا تک‌تک آن‌ها را خریداری کنید. از بلیط هواپیما و هتل گرفته تا بیمه مسافرتی و ویزای توریستی. هم چنین می‌توانید به سراغ تورهای گردشگری بروید تا تمامی این خدمات را در یک پکیج تهیه کنید. سپس کارهایی که لازم است برای خانه خود قبل از سفر انجام دهید را لیست کنید. در مرحله بعد باید به سراغ لوازم موردنیاز سفرتان بروید و بدانید که چه میزان باری را می‌توانید در چمدانتان و ساک دستی‌تان جای دهید.

برچسب‌ها:

نظر شما