شناسهٔ خبر: 65825790 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهره‌های ورزش ایران در ۱۴۰۲؛ قلعه‌نویی و ماموریت نیمه‌تمام

تهران- ایرنا- ماموریت سرمربی تیم ملی فوتبال در سال گذشته برای جبران ناکامی سال ۲۰۰۷، با توجه به حذف تیم ملی در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها ۲۰۲۳، نیمه‌تمام باقی ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، از ورزشگاه ملی بوکیت جلیل کوالا لامپور مالزی تا ورزشگاه الثمامه دوحه، از شکست برابر کره‌جنوبی در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۰۷ تا شکست برابر قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌هایی ۲۰۲۳، ۱۶ سال فاصله بود. فاصله‌ای که حکایت تجربه تیم ملی فوتبال با امیر قلعه‌نویی است، سرمربی ۶۰ ساله‌ای که یکی از چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ بود.

او در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، از سیرجان راهی تهران شد تا با حضور در ساختمان معروف فدراسیون فوتبال در خیابان سئول جنوبی، پای قرارداد به عنوان سرمربی جدید تیم ملی را امضا کند، فرصتی که پس از ۱۵ سال دوباره به او رسیده بود تا اعاده حیثیت کند.

به خصوص اینکه هنوز تلخی خاطره اول تیر ۱۳۸۶ در ورزشگاه ورزشگاه ملی بوکیت جلیل کوالا لامپور برایش تازه بود، خاطره حذف برابر کره در جام ملت‌های ۲۰۰۷ در ضربات پنالتی و فرصتی که او این بار پس از یک انتظار طولانی به دست آورده بود تا نشان دهد که آن باخت تنها یک اتفاق بوده است.

چهره‌های ورزش در سال ۱۴۰۲؛ قلعه‌نویی و ماموریت نیمه‌تمام

صحبت‌های قلعه‌نویی چند سال بعد از شکست برابر کره که به حضور او روی نیمکت تیم ملی پایان داد، به خوبی گویای این بود که او شکست را هنوز هضم نکرده است:«در آن بازی ما به طور کامل حاکم میدان بودیم. من چند روز پیش فیلم بازی ایران و کره جنوبی را در آن سال تماشا کردم. وقتی صحنه‌های بازی را با دقت دیدم متوجه شدم که کره‌ای‌ها ۲۰ بار زیر توپ زدند. به هر حال بازی دشواری برای تیم بود. کره برای ۵۰ متر جلویی برنامه خاصی نداشت و همین مسئله باعث شده بود که ما کنترل بازی را در اختیار داشته باشیم.اتفاقات در نتیجه بازی تاثیرگذار است و ما آن بازی را با وجود شایستگی در ضربات پنالتی از دست دادیم. »

او در سال ۱۴۰۲ و ۱۶ سال پس از آن روز تلخ، دوباره به نیمکت تیم ملی بازگشت تا این بار هم در جام ملت‌ها، خاطره آن دوره را پاک کند.

قلعه‌نویی در بازگشت به تیم ملی در مهم‎ترین برنامه، تاکتیک تیم ملی را که در یک دهه گذشته با حضور کارلوس کی‌روش به فاز دفاعی و برتری با حداقل گل سوق داده شده بود، به تهاجمی تغییر داد:« من بازی دفاعی را دوست ندارم و به دنبال بازی هجومی و زیبا هستم.به دنبال تغییر نگرش هستم و این موضوع زمان‌بر است چرا که تیم ملی سال‌ها با یک تفکر خاص به زمین می‌رفت و این تغییر نگرش، نیازمند زمان است. من آینده را روشن می‌ببینم.»

چهره‌های ورزش در سال ۱۴۰۲؛ قلعه‌نویی و ماموریت نیمه‌تمام

تیم ملی با قلعه‌نویی اگر چه با تساوی برابر روسیه در یک بازی دوستانه در ۳ فروردین سال گذشته استارت زد اما روند تیم ملی تا دی‌ماه که جام ملت‌ها آغاز شد، امیدوار کننده بود، تیم ملی با وجود پیروزی‌های پرگل برابر حریفانی نه چندان سطح بالا مانند قرقیزستان، افغانستان و آنگولا، نشان داد با عبور از تاکتیک دفاعی کی‌روش، با تاکتیک هجومی قلعه‌نویی اخت پیدا کرده است. هر چند برد ۴ بر صفر برابر قطر در فینال تورنمنت اردن در حالی که کی‌روش روی نیمکت عنابی‌ها نشسته بود، قابل توجه بود.

با این حال قلعه‌نویی در شرایطی تیم ملی را اواخر دی‌ماه برای حضور در جام ملت‌ها به دوحه برد که میانگین بالای سنی تیم ملی با ۲۸ سال، مانند جام‌جهانی سال قبل از آن بود و خبری از جوانگرایی در تیم ملی نبود. لیستی که برخی از منتقدان را روبروی قلعه‌نویی قرار داد.

تیم ملی در جام ملت‌ها با قلعه‌نویی، نسبت به دوره اول حضور این مربی، یک قدم جلوتر گذاشت و برخلاف ۱۶ سال قبل، این بار در مرحله یک‌چهارم حذف نشد. آن هم با یک کامبک به یادماندنی برابر ژاپن، کامبکی که یکی از بهترین‌های نمایش‌های تیم ملی در یک دهه گذشته بود تا تیم ملی راهی نیمه‌نهایی شد.

با این حال روند سینوسی و پرفراز و نشیب تیم ملی با قلعه‌نویی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ سبب شد در بازی پای فینال، تیم ملی با یک نمایش پرانتقاد مقابل قطر شکست بخورد و ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ هم مانند اول تیر ۱۳۸۶ برای قلعه‌نویی تبدیل به یک روز تلخ شود، آن هم در شرایطی که تیم ملی تنها یک گام تا فینال و شکستن طلسم ۴۸ ساله فاصله داشت.

چهره‌های ورزش در سال ۱۴۰۲؛ قلعه‌نویی و ماموریت نیمه‌تمام

صحبت‌های قلعه‌نویی در سالن نشست خبری ورزشگاه الثمامه دوحه پس از شکست مقابل قطر، شباهت زیادی به حرف‌های او در سالن نشست خبری ورزشگاه بوکیت جلیل کوالا لامپور پس از باخت به کره داشت: « باید امروز مردم را خوشحال می‌کردیم و به فینال می‌رفتیم ولی شانس با ما نبود. فکر می‌کنم یکی از بازی‌های خوبمان را در نیمه دوم انجام دادیم. از بازیکنانم ممنونم. شاید یکی از بهترین بازی‌هایشان را انجام دادند. فوتبال همین است. اگر از موقعیت‌هایتان استفاده نکنید، تنبیه می‌شوید. »

با وجود حذف در جام ملت‌های قطر، قلعه‌نویی با تمام نقدهایی که به او وارد است، توانسته در یک سالی که از حضور دوباره‌اش روی نیمکت تیم ملی می‌گذرد، آمار قابل توجهی را ثبت کند.

۱۶ برد، ۲مساوی و تنها یک شکست در ۱۹ بازی رسمی و دوستانه آماری است که تیم ملی با قلعه‌نویی در سال ۱۴۰۲ کسب کرد. زدن ۵۲ گل در ۱۹ بازی و ثبت میانگین ۲.۷ گل زده در هر مسابقه هم نشان داد که تغییر تاکتیک تیم ملی با موفقیت همراه بوده و قلعه‌نویی توانسته است به هدفش برسد.

حالا قلعه‌نویی در شرایطی در سال جدید با تیم ملی قرار است در انتخابی جام‌جهانی به میدان برود که او تغییر ملایم نسل تیم ملی را برای تاریخ‌سازی در جام‌جهانی ۲۰۲۶ در برنامه خود قرار داده است.

نظر شما