شناسهٔ خبر: 65810484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

میزبان از زائران نوروزیِ خراسان رضوی در سیاه چادرهای عشایری

۱۰ شهرستان در خراسان رضوی برپایی سیاه چادر را برای میزبانی از زائران در ایام نوروز بر عهده دارند.

صاحب‌خبر -

میزبان از زائران نوروزیِ خراسان رضوی در سیاه چادرهای عشایری

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ۳۴ سیاه چادر عشایری همزمان با تعطیلات نوروز سال جدید در مبادی ورودی شهرهای استان و در مکان‌ های تعیین شده در شهرستانهای استان برپا شده است.

 
محمد حسین جعفری افزود: این اقدام با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و سایر دستگاههای اجرایی با هدف افزایش سطح کیفی میزبانی و به ویژه آشنایی زائران با فرهنگ و زندگی جامعه عشایری همچون سالهای قبل صورت گرفت.
 
مدیرکل عشایر خراسان رضوی اضافه کرد: ۱۰ شهرستان استان برپایی سیاه چادر را در ایام نوروز بر عهده دارند و هر سیاه چادر عشایر را به مثابه یک نمایشگاه توانمندی عشایر می دانیم که علاوه بر معرفی توانمندی های جامعه عشایری، فرصت خرید مسافران و زائران از تولیدات عشایر را فراهم کرده است.
 
جعفری ادامه داد: هدف از برپایی سیاه چادرها و نوروزگاهها در مسیرهای ورودی به استان، شهرستان و داخل شهر، خدمات رسانی به زائران و میهمانان امام رضا (ع) و معرفی این قشر است که در کنار آن محصولات عشایری و صنایع دستی برای کمک به اقتصاد خانوار عشایری به فروش می رسد.
 
یکی از شهرستان های استان که اقدام به برپایی سیاه چادر کرده، بردسکن است که در این شهرستان در دو نقطه سه راهی درونه و امامزاده سید طاهر حسینی سیاه چادر عشایری برپا شده است.
 
هم اکنون هشت هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری با حدود ۳۴ هزار نفر جمعیت در خراسان رضوی هستند.
 
مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان درگز، نیشابور، سبزوار، خوشاب، خواف، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، کوهسرخ، فیروزه و داورزن از شهرستان های دارای عشایر در خراسان رضوی است.
 
عشایر خراسان رضوی ۹۳۵ هزار واحد دامی در اختیار دارند و بر این اساس ۱۲ درصد جمعیت دام خراسان رضوی به این جامعه تعلق دارد و آنان با تولید حدود ۱۵ درصد گوشت قرمز استان (۱۳ هزار و ۷۰۰ تن)، ۲۶ هزار تن انواع فرآورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم و کرک و همچنین با تولید ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی، نقش بسزایی در اقتصاد این خطه ایفا می‌کنند.

نظر شما