شناسهٔ خبر: 65807636 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

با مهم‌ترین اتفاقات تاریخی در بازی‌های المپیک آشنا شوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بازی‌های المپیک معتبرترین رویداد ورزشی جهان است و با این حال از درگیری‌ها و مناقشات بین‌المللی و بحران‌های جهانی مصون نبوده و بارها تحت تاثیر قرار گرفته است. از تحریم‌ها، اعتراض‌ها و به تعویق انداختن بازی‌ها گرفته تا موفقیت‌های بزرگ و رکوردشکنی.

این‌ها لحظاتی هستند که المپیک را تکان داده‌اند:

پاریس ۱۹۰۰: اولین حضور ورزشکاران زن

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

المپیک ۱۹۰۰ اولین رویداد بزرگی برای زنان بود. ورزشکاران زن تا بازی‌های پاریس اجازه شرکت در المپیک را نداشتند. ورزشکاران زن در این دوره در مسابقات تنیس روی چمن و گلف شرکت کردند.

برلین، ۱۹۳۶: جسی اونز رکوردها را شکست

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

جسی اونز ورزشکار سیاهپوست رکوردها را شکست و چندین مدال طلا را به دست آورد و هدف هیتلر را برای استفاده از المپیک ۱۹۳۶ به عنوان المپیکی برای «انسان جدید آریایی» درهم‌شکست.

لندن، ۱۹۴۸: ورزشکاران برای اولین بار با ویلچر به رقابت پرداختند

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

بازی های لندن ۱۹۴۸ نقطه عطفی برای ورزشکارانی بود که از ویلچر استفاده می کردند. دکتر انگلیسی لودویگ گاتمن بازی های المپیک را برای مجروحان جنگ جهانی دوم افتتاح کرد. او از ورزشکارانی که از ویلچر استفاده می کردند دعوت به رقابت کرد و این رویداد در نهایت به بازی های پارالمپیک مدرن تبدیل شد.

رم، ۱۹۶۰: المپیک از تلویزیون پخش شد 

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

المپیک رم به‌عنوان اولین المپیکی که از تلویزیون پخش می‌شد، دوره جدیدی از تجاری‌گرایی را آغاز کرد و دیدگاه جهان را به المپیک تغییر داد.  

مکزیکو سیتی، ۱۹۶۸: اعتراض مدنی ورزشکاران  

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

در اوج جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده، ورزشکاران سیاهپوست آمریکایی به تحریم بازی‌ها تشویق شدند. در عوض، جان کارلوس (راست) و تامی اسمیت (چپ)، دونده‌های آمریکایی آفریقایی‌تبار، با بلندکردن مشت‌های خود در حالی که سرود ملی گشورشان نواخته می‌شد، اعتراض‌شان را نشان دادند. اگرچه آنها  از دهکده المپیک اخراج شدند ولی اعتراض خاموش آنها نبرد آمریکایی ها را بر سر حقوق مدنی، به صحنه بین المللی کشاند.

مونترال، ۱۹۷۶: کشورهای آفریقایی بازی‌ها را تحریم کردند

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

در سال ۱۹۷۶ کشورهای آفریقاییخواستار ممنوعیت حضور نیوزیلند در المپیک شدند چون این کشور در مسابقات ورزشی با آفریقای جنوبی دوران آپارتاید شرکت کرده بود. کمیته بین‌المللی المپیک با این درخواست مخالفت کرد و در نتیجه کشورهای آفریقایی از حضور در این رقابت ها خودداری کردند. چهار سال بعد ایالات متحده  با ادامه جنگ سرد از متحدان ایالات متحده خواست تا در اعتراض به تهاجم شوروی به افغانستان، تیم های المپیک خود را از بازی ها خارج کنند. ایالات متحده در آن تابستان در المپیک شرکت نکرد، اما در عوض میزبان مسابقات Liberty Bell Classic در فیلادلفیا به عنوان رقابتی جایگزین برای ورزشکاران کشورهای حامی تحریم بود.

بارسلونا، ۱۹۹۲: حرفه‌ای‌ها در المپیک شرکت کردند

۱۲ لحظه تاریخی المپیک


تیم بسکتبال المپیک آمریکا در سال ۱۹۹۲ با ترکیب قدری در رقابت ها شرکت کرد. مایکل جردن، چارلز بارکلی و پاتریک اوینگ ستاره های این تیم بودند. این اولین باری بود که بازیکنان فعال NBA در المپیک حضور داشتند. آمریکا با پیروزی در هر هشت بازی، مدال طلا را به خانه برد. ار آن تیم به عنوان تیم رویایی یاد می‌شود.

آتلانتا، ۱۹۹۶: المپیک با محمد علی ۱۰۰ ساله شد

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

محمد علی، قهرمان سابق بوکس سنگین وزن و دارنده مدال طلای المپیک، علیرغم مبارزه با بیماری پارکینسون، مشعل المپیک را در مراسم افتتاحیه بازی‌های آتلانتا در سال ۱۹۹۶ روشن کرد. این یک شروع احساسی برای صدمین سالگرد المپیک بود.

سیدنی، ۲۰۰۰: کره شمالی و جنوبی برای مدت کوتاهی با هم متحد شدند

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

اتحاد کره شمالی و کره جنوبی برای اولین بار در مراسم افتتاحیه سیدنی رخ داد. تیم‌های کره شمالی و جنوبی (با لباس‌های یکسان) به جای حمل پرچم‌های ملی‌شان، دست به دست هم دادند و پرچم اتحاد را با نقشه آبی کره به اهتزاز درآوردند.

آتن، ۲۰۰۴: طرح مدال اصلاح شد

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

طرح مدال‌ها تغییر یافت و باعث شد شکل مدال های بازیهای المپیک برای همیشه از آن زمان تغییر یابد. اکنون عکس ورزشگاه پاناتنایک آتن، یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های جهان و محل برگزاری اولین بازی‌های المپیک مدرن در سال ۱۸۹۶ روی مدال قرار گرفته است.

پکن، ۲۰۰۸: مایکل فلپس بیشترین طلای تاریخ را به خانه برد

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

در جریان بازی‌های پکن، مایکل فلپس، شناگر آمریکایی هشتمین مدال طلای خود را دریافت کرد که بیشترین مدال در یک دوره بازی‌های المپیک است. او بعد از این اتفاق تاریخی خیلی متواضعانه  صحبت کرد و گفت: رکوردها هر چه باشند شکسته می‌شوند.

توکیو، ۲۰۲۰: کرونا بازی‌های المپیک را به تعویق انداخت

۱۲ لحظه تاریخی المپیک

برای اولین بار از سال ۱۹۴۴ برگزاری بازی‌های المپیک به تعویق افتاد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما