شناسهٔ خبر: 65806099 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶؛ یوز‌های تازه نفس با انرژی جوان مقابل ترکمن‌ها/ پیرمرد‌ها رفتنی شدند؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پس از مدت‌ها برگزاری فوتبال باشگاهی حالا به ایستگاه فیفادی رسیدیم و نوبت به رقابت‌های ملی رسیده است. در این بین تیم ملی کشورمان پس از بازی مقابل قطر در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ باید در یک بازی رسمی در مقدماتی جام جهانی به مصاف ترکمنستان برود.

*ایران - ترکمنستان؛ چهره جدید تیم ملی؛ پیرمرد‌ها رفتنی شدند!

تیم ملی فوتبال ایران امروز (پنجشنبه،‌ دوم فروردین) در هفته سوم رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در ورزشگاه آزادی تهران از ساعت ۱۹:۳۰ به مصاف ترکمنستان خواهد رفت.

پس از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ این برای نخستین بار است که تیم ملی ایران در یک بازی رسمی به میدان می‌رود، اما اینبار ترکیب تیم ملی تفاوت‌های زیادی به خود دیده، از جمله خروج باتجربه‌ها و مسن‌ها و حضور نیروهای جوان و تازه نفس به ترکیب تیم ملی که در نوع خود می‌تواند این دیدار را برای تماشاچیان جالب توجه کند.

شاگردان امیر قلعه‌نویی در گروه E مقدماتی جام جهانی با تیم‌های ازبکستان، ترکمنستان و هنگ‌کنگ همگروه هستند که در ۲ بازی گذشته خود توانسته‌اند با پیروزی ۴ بر صفر مقابل هنگ‌کنگ و تساوی ۲ بر ۲ مقابل ازبکستان با ۴ امتیاز و با تفاضل گل بهتر نسبت به ازبک‌ها در صدر گروه قرار بگیرند.

تیم‌های ملی ایران و ترکمنستان ۸ مرتبه در طول تاریخ مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که سهم یوز‌ها ۳ پیروزی بوده و ترکمنستان هم ۲ بار موفق به شکست تیم ملی شده تا تفاوت دو تیم از لحاظ آماری چندان زیاد نباشد.

هر ۲ پیروزی ترکمنستانی‌ها برابر تیم ملی به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد که این تیم توانسته در ۲ بازی دوستانه با نتیجه مشابه یک بر صفر از سد ایران بگذرد و حالا ۲۸ سال است که نتوانسته‌اند پیروزی خود را مجدداً تکرار کند.

ترکمنستان علی‌رغم اینکه روی کاغذ حریف نسبتاً آسانی محسوب می‌شود، اما سابقه ۲ برد مقابل ایران در بازی‌های دوستانه در سال ۷۵ را دارد که یک مورد از آن در ورزشگاه آزادی بوده است. در مجموع در ۸ تقابل مقابل ترکمنستان، تیم ایران موفق به کسب ۳ برد شده است و ۳ دیدار دیگر نیز به تساوی رسیده است.

اولین مصاف ایران مقابل ترکمنستان با برد ۲ بر یک در سال ۱۳۷۲ رقم خورد و آخرین دیدار ۲ تیم هم سال ۱۳۹۴ در زمان سرمربیگری کی‌روش برگزار شد.

آقای گل ایران در مصاف با ترکمنستان، صمد مرفاوی است که توانسته ۲ بار دروازه حریف را باز کند، اما حالا سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی فرصت دارند تا با زدن یک گل دیگر خود را به مرفاوی برسانند و حتی در ادامه از او عبور کنند.

جالب اینکه امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی هیچ‌گاه در برابر ترکمنستان به عنوان سرمربی قرار نگرفته و این مسابقه اولین تجربه سرمربی تیم ملی برابر این کشور خواهد بود. مرگن اورازوف سرمربی ۳۶ ساله و جوان ترکمنستانی‌هاست که در اولین سال‌های تجربه سرمربیگری هدایت کشورش را برعهده گرفته است.

ترکمنستانی‌ها که با القابی، چون زمردها، سبز‌ها و قره‌قومی‌ها شناخته می‌شوند، هم اکنون در رده ۱۴۱ فیفا قرار دارند. تیم ملی ترکمنستان تاکنون عنوان رسمی در رقابت‌های جهانی کسب نکرده و در تاریخ هیچگاه موفق به صعود به جام جهانی نشده است.

در آخرین تمرین تیم ملی فوتبال ایران مهدی ترابی به دلیل سرماخوردگی غایب بود و علیرضا جهانبخش به دلیل مصدومیت به صورت اختصاصی تمرین کرد، اما سایر نفرات بدون مشکل تمرین کردند.

حال با این تفاسیر باید منتظر بمانیم و ببینیم قلعه‌نویی با ورژن جدید ترکیب خود چه عملکردی نشان خواهد داد و اینکه آیا می‌تواند نسل جدید فوتبال ایران را بسازد و آینده فوتبال ایران را تغییر دهد یا خیر. هر چند باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که طبق آمار ترکمنستان حریف قدری برای ایران نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما