شناسهٔ خبر: 65785486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایش های محیط زیست خراسان شمالی تشدید شد

بجنورد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: گشت های نظارتی محیط‌بانان استان در آستانه نوروز تشدید شده است و به منظور صیانت از عرصه‌های طبیعی و محیط زیست با تخلفات برخورد می شود.

صاحب‌خبر -

محمد موسوی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۸۰ نفر محیط بان در ۲ شیفت ۴۰ نفره نظارت و بررسی مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان را بر عهده دارند و این نظارت ها در تعطیلات نوروز، افزاdش یافته است.

وی افزود: این گشت ها تا پایان تعطیلات نوروز فعال است و برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، از مردم خواست می شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی از جمله شکار و صید، قطع درختان، آتش سوزی، آلودگی و تخریب محیط زیست با ادارات محیط زیست تماس گرفته و یا با کد بین شهری ۱۵۴۰ موضوع را اطلاع دهند.

موسوی خاطرنشان کرد: محیط بانان با هر گونه تخریب محیط زیست، صید و شکار غیرمجاز برخورد می کنند همچنین برای اقدام به موقع و مهار آتش سوزی های احتمالی در طبیعت آماده باش هستند.

وی گفت: محیط بانان استان برای اقدامات پیشگیرانه در تعطیلات نوروز در ۱۰ پاسگاه محیط بانی، هشت اداره شهرستان و یگان اداره کل آماده باش بوده رصد و پایش مناطق تحت مدیریت شبانه روزی انجام می شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: محیط بانان در ورودی مناطق و سطح استان آماده ارائه آموزش های محیط زیستی به گردشگران هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از آتش سوزی، از مردم انتظار می رود به هنگام حضور در طبیعت در صورت روشن کردن آتش، پیش از ترک محل، آتش را خاموش کرده و از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند و با رعایت توصیه های زیست محیطی، طبیعت را دچار آسیب نکنند.

استان خراسان شمالی دارای سه پارک ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت‌شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

نظر شما