شناسهٔ خبر: 65770397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نکات طلایی دارویی در ماه مبارک رمضان

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری، دارو مصرف می‌کنند باید توصیه‌های دارویی پزشکان معالج و داروساز را مدنظر قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر الناز بهروز گفت: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند، زیرا رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

 

وی افزود: مطالعات به عمل آمده روی دارو‌های ضد فشارخون نشان می‌دهد که روزه داری تأثیر خاصی بر اثربخشی این دارو‌ها ندارد.

 

دکتر بهروز ادامه داد: هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است.

 

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اضافه کرد: بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند، قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند برای بیماران دیابتی، کنترل مرتب قندخون و تنظیم آن بسیار مهم است.

 

وی در خصوص حفظ سلامت بانوان می‌گوید: استفاده خودسرانه از دارو‌های ضدبارداری ترکیبی مانند LD جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، چرخه هورمونی مصرف کننده دارو را مختل خواهد کرد و تبعات خطرناکی مانند اشکالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت.  

 

دکتر بهروز ادامه داد: شیوع این عارضه با افزایش سن، افزایش می‌یابد و این امر هشداری است برای بانوانی که در سنین بالای ۳۵ سال و یا دارای اضافه وزن و سابقه ترومبوز و یا سیگاری هستند و قصد مصرف دارو‌های ضدبارداری بدون تجویز پزشک را دارند.  

 

وی در پایان به عموم همشهریان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه مشکل در خصوص تهیه و توزیع دارو و همچنین سئوالات تخصصی دارویی می‌توان در ساعات اداری به غیر از روز‌های تعطیل با سامانه تلفنی ۱۹۰ تماس بگیرند.

نظر شما