شناسهٔ خبر: 65759710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وجود ۳۵۰ اثر تاریخی و جاذبه‌ های گردشگری در تربت حیدریه

تربت حیدریه ۳۵۰ اثر تاریخی و جاذبه‌ های گردشگری دارد.

صاحب‌خبر -

وجود۳۵۰ اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری درتربت حیدریه

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: از این تعدادتاکنون حدود ۶۲ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

علی محمدی با عنوان اینکه بیشترین سرا و کاروانسرای تاریخی استان را در تربت‌حیدریه داریم و از قدیم‌الایام دروازه ورودی به مشهد بوده است، گفت: مجموعه تاریخی و فرهنگی قطب‌الدین حیدر، کاروانسرای طبسی، کاروانسرای لاری، حمام حاجی رئیس، مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی، رباط کامه، رباط کسکک، مزار بوری آباد، مزار شیخ ابوالقاسم گورکانی، چندین آب انبار، سرا، بازار سنتی و بیش از ۴۰ خانه تاریخی در داخل بافت تاریخی شهر  از مهم‌ترین ابنیه‌های تاریخی این منطقه است.

وی افزود:در محدوده شهرستان سه رشته کوه به هم پیوسته که عموماً جهت شرقی غربی دارند به همراه ارتفاعات پراکنده در جنوب و جنوب شرقی عمده ارتفاعات این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: وجود این کوه‌های متعدد که جلگه‌های وسیعی را در برگرفته از عوامل مهم تنوع آب و هوایی در این ناحیه هستند که از مهم‌ترین مناطق می‌توان به آبشار رود معجن، رودخانه حصار، ارتفاعات ملکوه، مناطق ییلاقی صنوبر، بکاول، کامه و سریشا، منطقه شکار ممنوع سریشا، موزه حیات وحش، باغملی و پیشکوه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه این مناطق قابلیت بازدید برای گردشگران اکوتوریسم، توریسم روستایی و عشایری و گردشگران ورزشی را داردگفت: شهرستان تربت‌حیدریه در خصوص جاذبه‌های کشاورزی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، این شهرستان قطب تولید زعفران و ابریشم کشور و همچنین سایر محصولات کشاورزی از قبیل بادام، چغندرقندو پسته دارای ظرفیت‌های ویژه دیگری است که این ظرفیت‌های باعث جذب گردشگران اگروتوریسم (گردشگران کشاورزی) می‌شود.

محمدی گفت: درشهرستان از قبیل وجود مشاهیر، آداب و رسوم سنتی، موسیقی مقامی، هنر‌های سنتی، غذا‌های محلی و پوشش‌های سنتی در روستاها، بازی‌های بومی و محلی نیز قابلیت جذب انواع گردشگر به‌ویژه توریسم روستایی و تفریحی و پژوهشی را دارد.

وی افزود: وجود جلگه‌های وسیع و کوه‌های پراکنده باعث تنوع آب و هوایی و در نتیجه گوناگونی محصولات کشاورزی در این شهرستان است. مهم‌ترین پوشش گیاهی منطقه می‌توان به کنگر، انواع گون، انواع درمنه، لاله و ریواس و از گیاهان دارویی می‌توان به گل گاوزبان، کلپوره، آویشن، گل ختمی و کما اشاره کرد که این موارد نیز می‌تواند در بسته سوغات شهرستان لحاظ شود.

وی گفت: آبشار رودمعجن، رودخانه حصار و ارتفاعات ملکوه، باغ ملی و پارک کوهستانی پیشکوه از جمله مهم‌ترین تفرجگاه‌ها و مناطق دیدنی شهرستان تربت‌حیدریه هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه افزود: موزه حیات وحش که در فاصله ۷ کیلومتری تا مرکز شهر قرار دارد در آن گیاهان و جانوران بومی منطقه به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما