شناسهٔ خبر: 65745243 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

انتخابات روسیه؛ از رأی‌گیری خانه به خانه در خط مقدم جنگ تا مصاف با هکر‌ها

هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، روز شنبه در دومین روز رأی‌گیری در حال برگزاری است که با حاشیه‌های جالب توجهی همچون رأی‌گیری خانه به خانه در مناطق جنگی و مصاف با هکر‌هایی که سامانه‌های انتخاباتی این کشور را نشانه گرفته اند همراه بود.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: میزان مشارکت رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری در کل فدراسیون روسیه تا ساعت ۱۶:۱۳ روز شنبه به وقت مسکو (۱۶:۴۳ به وقت تهران) به ۵۰.۰۱ درصد رسید.

به گزارش ایرنا، ۱۱۴ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۷۳۴ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند که از این تعداد، ۱۱۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۴۷ نفر در روسیه زندگی می‌کنند.
پیش از این، مراکز افکارسنجی در روسیه، مشارکت ۷۱ درصدی در انتخابات این کشور و پیروزی ولادیمیر پوتین در این انتخابات را پیش‌بینی کرده‌اند.
پیش از این گزارش روز نخست رأی‌گیری انتخابات روسیه در ایرنا منتشر شده بود. برای مطالعه این گزارش، می‌توانید اینجا را کلیک کنید. 
آنچه پیش‌روی مخاطبان گرامی است، در ارتباط با رویداد‌های دومین روز برگزاری این انتخابات است. 

رأی‌گیری خانه به خانه در خط مقدم جنگ اوکراین
تصاویر انتشار یافته گویای رأی‌گیری خانه به خانه در خط مقدم عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین است. این تصاویر، مأموران شعب سیار اخذ رأی را نشان می‌دهد که در شهر انرهودار در منطقه زاپروژیا، رأی شهروندان این منطقه تازه الحاق شده به روسیه را جمع آوری می‌کنند.
پیش‌تر نیز از ششم تا ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ فرایند رأی‌گیری زودهنگام در این منطقه همزمان با مناطق صعب العبور روسیه انجام شده بود. 
حمله نیرو‌های مسلح اوکراین به مناطقی از زاپروژیا، خرسون و بلگورود این روز‌ها علاوه بر بمباران، با پخش اعلامیه از هوا و هشدار به شهروندان درباره شرکت در انتخابات نیز همراه است.
رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشور‌های غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.
در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۱) پوتین رئیس جمهور روسیه و سران دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسون معاهده‌هایی را در مورد الحاق خود به روسیه امضا کردند.
سرویس مطبوعاتی نیروگاه اتمی زاپروژیا اعلام کرد که نیرو‌های مسلح اوکراین، یک بمب را به سمت این نیروگاه پرتاب کردند که در پنج متری محل ذخیره سوخت این نیروگاه فرود آمد. در صورت اصابت این بمب به هدف در روز پنجشنبه ۲۴ اسفند – یک روز قبل از انتخابات سراسری روسیه- می‌توانست فاجعه بزرگی رقم بخورد. بعدا کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که ایمنی هسته‌ای این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اثر این حمله مخدوش نشده است و جای نگرانی نیست.

در همین حال سازمان امنیت فدرال روسیه روز شنبه اعلام کرد که یک فرد را که به دستور اطلاعات اوکراین، در حال برنامه ریزی حملات تروریستی در راه آهن ترانس سیبری در منطقه سوردلوفسک بود، بازداشت کرده است. 

آتش توپخانه اوکراین در دومین روز انتخابات روسیه قربانی گرفت
همزمان با دومین روز برگزاری انتخابات سه روزه روسیه، ویاچسلاو گلادکوف فرماندار منطقه بلگورود – استان هم مرز با اوکراین – اعلام کرد که بر اثر گلوله‌باران این منطقه توسط اوکراین، دو نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.
پیش از این، اعلان هشدار حمله موشکی به بلگورود، برای ساعتی موجب تعطیلی شعب اخذ رأی در روز جمعه – نخستین روز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه- در مناطقی از این شهر شده بود.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در واکنش به حملات اوکراین به مناطق صلح آمیز – خارج از محدوده عملیات نظامی – بدون پاسخ روسیه باقی نخواهد ماند و از سوی دیگر، موجب اتحاد بیشتر مردم این کشور خواهد شد.
وزارت دفاع روسیه روز شنبه نیز اعلام کرد: نیرو‌های مسلح این کشور تلاش‌های گروه خرابکاری و شناسایی اوکراینی‌ها را برای نفوذ به روسیه از مناطق مسکونی در منطقه بلگورود ناکام ماند.

حمله اوکراین، این بار توسط هکر‌ها
و، اما حمله اوکراین به روسیه با هدف تأثیر بر انتخابات این کشور به جبهه و میدان جنگ محدود نشد و هکر‌هایی که موقعیت جغرافیایی آن‌ها از اوکراین و آمریکای شمالی شناسایی شد، انتخابات روسیه را هدف قرار دادند که به گفته روس‌ها ناکام ماندند.
در این زمینه، یک مقام شرکت مخابراتی روسیه "روس تلکام" اعلام کرد: بیش از ۹۰ هزار حمله سایبری به پورتال‌های کمیسیون مرکزی انتخابات، خدمات دولتی و سایر بخش‌های مرتبط با انتخابات در اولین روز رای گیری (جمعه) انجام شد که همه آن‌ها دفع شد. ایگور لیاپانوف خاطرنشان کرد که حملات سایبری علیه روسیه توسط حرفه ای‌ترین گروه‌ها انجام می‌شود.
مدیرعامل گروه شرکت‌های سولار (از شرکت‌های تابعه روس‌تلکام) گفت: حملات سایبری به منابع در روز‌های رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری روسیه از اوکراین، آمریکای شمالی و اروپای غربی صورت می‌گیرد؛ حرفه ای‌ترین گروه‌ها در حال کار هستند.
حزب "روسیه متحد" که دیمیتری مدودف ریاست آن را برعهده دارد نیز از حملات سایبری به تمام سرویس‌های الکترونیکی این حزب خبر داد. مدودف رئیس‌جمهوری سابق روسیه، معاون رئیس شورای امنیت این کشور است که از مخالفان سرسخت زلنسکی و با رویکرد تهاجمی به کی‌یف است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این حملات سایبری گفت که فناوری انتخابات ریاست جمهوری فعلی روسیه شگفت انگیز است، نابسامانی‌ها از بین رفته اند و این سامانه بدون هیچ مشکلی فعال است.

نامزد‌ها و چهره‌ها در صحنه انتخابات
لئونید اسلوتسکی رهبر و نامزد حزب لیبرال دموکراسی روسیه روز شنبه به صورت حضوری در شعبه اخذ رأی، در انتخابات شرکت کرد. پیش‌تر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری کنونی و دیگر نامزد این انتخابات به صورت آنلاین در انتخابات شرکت کرده‌بود.
نیکولای خاریتونوف (حزب کمونیست) و ولادیسلاو داوانکوف (حزب مردم جدید) دو نامزد دیگر این انتخابات هستند که فرصت دارند در ساعات باقیمانده روز شنبه و نیز روز سوم رأی‌گیری در روز یکشنبه ۲۷ اسفند، رأی خود را ثبت کنند.

میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه نیز همانند رئیس‌جمهوری این کشور روز شنبه به صورت آنلاین رأی داد.

در این میان، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همانند مافوق خود – سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور- به صورت حضوری در انتخابات این کشور شرکت کرد.
در حالی که شهروندان روس با توجه به سه روزه بودن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در کشورشان و لزوم انتخاب شعبه اخذ رأی از قبل و زمان‌بندی آن با صفی روبرو نشده‌اند، تصاویر دریافتی گویای شکل‌گیری صف اتباع روس در تایلند است.
سفارت روسیه در تایلند روز شنبه اعلام کرده است که کارمندان بیشتری را به محل رأی‌گیری سیار از شهروندان روس فرستاده و به مدت دو ساعت، زمان رأی‌گیری را تمدید کرده است.

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در وسیع‌ترین کشور جهان که به واسطه گستردگی، اختلاف زمانی شرق و غرب آن ۱۰ ساعت است، روز شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ وارد دومین روز شده است.
رأی‌گیری انتخابات در پایتخت روسیه در حالی ساعت هشت صبح (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شد که ساکنان مناطق شرق دور، ۹ ساعت قبل‌تر روز دوم انتخابات خود را آغاز کرده بودند و رأی‌گیری هنوز در کالینینگراد که یک ساعت با مسکو اختلاف زمانی دارد، آغاز نشده بود.
این کشور از کامچاتکا و چوکوتکا (نزدیک آلاسکا) در شرق گسترده است و حدود ۶۰۰ کیلومتری آن‌طرف‌تر از مرز‌های غربی خود کالینینگراد را در قلمروی خود دارد، استانی که بین لهستان و لیتوانی در دریای بالتیک است و کاملاً از سرزمین مادری‌اش روسیه، جدا افتاده است.
شورای فدراسیون یا مجلس علیای پارلمان روسیه، ابتدا ۱۷ مارس ۲۰۲۴ (۲۷ اسفند ۱۴۰۲) را به عنوان تاریخ انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرد. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه بعدا اعلام کرد که رای گیری طی سه روز، از ۱۵ تا ۱۷ مارس (۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.
بنا بر اعلام رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه، نتایج اولیه رأی‌گیری این انتخابات شامل نتایج ۹۰ درصد شعبه‌های اخذ رأی، نیمه اول روز دوشنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفندماه) اعلام خواهد شد.
چهارمین دوره (کنونی) ریاست جمهوری پوتین ۷ مه ۲۰۲۴ میلادی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد. پوتین برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد شده است و در صورت پیروزی در این دور از انتخابات، دوره ریاست وی تا ۶ سال دیگر یعنی سال ۲۰۳۰ میلادی تمدید خواهد شد.

نظر شما