شناسهٔ خبر: 65733696 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تکلیف ممنوعیت «تیک تاک» در پرجمعیت‌ترین کشور جهان مشخص شد

سرانجام ممنوعیت شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» در هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان مشخص شد. سرانجام ممنوعیت شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» در هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان مشخص شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ سی‌ان‌ان،‏ در گزارشی درباره تصویب لایحه ممنوعیت «تیک تاک» در مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: از آنجایی که کاربران آمریکایی «تیک تاک» نگران از دست دادن دسترسی به این شبکه اجتماعی هستند، درس‌هایی وجود دارد که آنها می‌توانند از کشوری در آن سوی جهان بیاموزند. 

 
مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که می‌تواند به ممنوعیت سراسری شبکه اجتماعی «تیک تاک» در این کشور منجر شود. در حالی که این شبکه احتماعی متعلق به چینی‌ها به این زودی از گوشی‌های آمریکایی‌ها ناپدید نمی‌شود، بسیاری از ۱۷۰ میلیون کاربر آن در این کشور به شدت نگران هستند. اما چیزی که آنها باید بدانند، تجربه پرجمعیت‌ترین کشور کره زمین در این موضوع است.
 
در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) پس از وقوع درگیری خشونت‌آمیز در مرز هند و چین که منجر به کشته‌شدن حداقل ۲۰ سرباز هندی شد، دولت دهلی‌نو به طور ناگهانی «تیک تاک» و چندین برنامه معروف چینی دیگر را ممنوع کرد.
 
در حالی که تصمیم ناگهانی دولت هند ۲۰۰ میلیون کاربر «تیک تاک» در این کشور را غافلگیر کرد، کاربران در چهار سال بعد، جایگزین‌های مناسب دیگری برای این شیکه اجتماعی پیدا کردند.
 
ممنوعیت «تیک تاک» منجر به ایجاد یک فرصت چند میلیارد دلاری شد و از آنجا که یک شبکه اجتماعی با ۲۰۰ میلیون کاربر به جایگزین نیاز دارد، در نهایت این شرکت‌های فناوری آمریکایی بودند که با ارائه‌های جدید خود از این فرصت استفاده کردند.
 
ممنوعیت «تیک تاک» در هند بی‌دردسر نبود؛ تیک‌تاکر‌های هندی باید با سردرگمی و حتی اضطراب در روز‌ها و ماه‌های بعد از ممنوعیت این برنامه دست و پنجه نرم می‌کردند.
 
تا سال ۲۰۲۰ و در میانه محدودیت‌های کرونایی، «تیک تاک» در میان هندی‌ها بسیار محبوب شده بود.
 
«سپتارشی رای» مدیر یک سکوی بازاریابی تأثیرگذار مستقر در «بنگالورو» می‌گوید: همه در هند می‌خواهند یک ستاره بالیوود باشند و «تیک تاک» این رویا را با ساختن ستاره‌های یک‌شبه برای مردم، از جمله افرادی که در شهر‌های کوچک هستند، ممکن کرد.
 
اما طولی نکشید که راه‌های دیگری برای خلاقیت و سرمایه‌گذاری‌های تجاری پدید آمد. جنگ شدیدی بین غول‌های فناوری آمریکایی و استارتاپ‌های هندی برای پر کردن این شکاف درگرفت. 
 
در عرض یک هفته پس از ممنوعیت «تیک تاک»، اینستاگرام متعلق به شرکت «متا» با راه‌اندازی Instagram Reels، در هند به درآمد رسید.
 
گوگل، برنامه ویدئوی کوتاه خود را با نام YouTube Shorts معرفی کرد.
 
جایگزین‌های داخلی «تیک تاک» هم مانند MX Taka Tak و Moj نیز شاهد افزایش محبوبیت و افزایش درآمد بودند.
 
با این حال، استارتاپ‌های محلی در مدت اندکی از بین رفتند چرا که نتوانستند با قدرت مالی و دسترسی شرکت‌های آمریکایی مقابله کنند.
 
به گفته «رای» سازندگان محتوای هندی به سرعت تمام محتوای قدیمی را که برای «تیک تاک» تهیه کرده بودند به Reels اینستاگرام و YouTube Shorts منتقل کردند.

با این وجود، اما همه نتوانستند در این سکو‌ها طرفداران قابل توجهی ایجاد کنند.
 
«کلاید فرناندز» مدیر اجرایی یک شرکت بازاریابی و مدیریت در این باره گفت: بسیاری از کاربران و تولیدکنندگان محتوا پس از ممنوعیت «تیک تاک» سرخورده شده اند و برخی هنوز از آن فضا بیرون نیامده‌اند.
 
وی افزود: در واقع روشی که کاربران «تیک تاک» برای جذب دنبال کننده استفاده می‌کرد، هنوز با هیچ سکوی دیگری قابل مقایسه نیست.
 
مقامات و قانونگذاران آمریکایی مدت هاست که نگرانی خود را از اینکه دولت چین می‌تواند شرکت «بایت دنس» مالک «تیک تاک» را وادار به ارائه داده‌های کاربران آمریکایی کند، ابراز نگرانی می‌کنند.
 
کارشناسان امنیت سایبری اعلام کرده اند که نگرانی‌های امنیت ملی درباره «تیک تاک» تا حد زیادی فرضی است. در همین حال، کارشناسان هندی می‌گویند که حذف این برنامه از زیست دیجیتال این کشور منجر به ایجاد فضای امن‌تر نشده است.
 
قانونگذاران آمریکایی همچنین نگرانند که این برنامه بتواند به عنوان ابزار پکن برای گسترش تبلیغات، اطلاعات نادرست یا نفوذ بر آمریکایی‌ها عمل کند. به گفته کارشناسان امنیت سایبری حذف «تیک تاک» هندی‌ها را از این تهدیدات دور نکرده است.

بنابراین به طور کلی، با فرض اینکه «تیک تاک» به طور قطعی مشکل‌ساز باشد، ترسیم اینکه کدام بخش از چشم انداز ریسک با ممنوعیت این شبکه اجتماعی در آمریکا به طور قابل توجهی تغییر می‌کند، دشوار است.
انتهای پیام/

نظر شما