شناسهٔ خبر: 65724472 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با اسلام‌هراسی در پاکستان برگزار شد

اسلام‌آباد - ایرنا - میزگرد تبیین اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با اسلام‌هراسی با حضور شخصیت‌های پاکستانی و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد برگزار و سخنرانان خواستار تقویت جبهه مبارزه با تحرکات ضداسلامی، تعامل با جهان و همچنین ترویج دیپلماسی وحدت برای تامین منافع مشترک شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، سازمان ملل متحد اسفند سال ۱۴۰۰ با صدور قطعنامه‌ای ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) را به عنوان روز جهانی مقابله با اسلام هراسی تعیین و نامگذاری کرد که این تصمیم نقطه عطفی در مبارزه با اسلام هراسی در سطح بین المللی است.

مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را با عنوان «روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی» و با اجماع به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه، امروز ۱۵ مارس روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی تعیین و نامگذاری شد.

جمهوری اسلامی ایران از جمله بانیان قطعنامه بود که در تهیه پیش نویس و تصویب آن تلاش زیادی کرد. این قطعنامه توسط کشورهای اسلامی ارائه شد و ایران و پنج کشور دیگر از جمله پاکستان رهبری مذاکرات مربوط به این قطعنامه را برعهده داشتند.

قطعنامه یاد شده هرگونه اظهارات تنفر آمیز و خشن علیه مسلمان را محکوم می کند و خواستار تقویت تلاش های بین المللی برای ارتقای مدارا، تحمل و صلح شده است.

میزگرد اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با اسلام‌هراسی در پاکستان برگزار شد

به همین مناسبت میزگرد «تبیین اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با اسلام‌هراسی» به میزبانی اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، سفیر ترکیه، رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان و معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه این کشور برگزار شد.

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در پیام ویدیویی خود برای شرکت‌کنندگان در این میزگرد بر تعهد اعضای سازمان همکاری اسلامی برای پرداختن به چالش‌های پیش روی مسلمانان به ویژه پدیده اسلام ستیزی در جوامع غربی تاکید کرد.

وی تصویب قطعنامه نامگذاری روز مقابله با اسلام‌هراسی در مجمع عمومی سازمان ملل را بیانگر جدیت رهبران جهان اسلام برای پرداختن به این پدیده شوم عنوان کرد.

سفیر ایران: مقابله با تروریسم و اسلام‌هراسی منافع مشترک جامعه جهانی را تامین می‌کند

رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان به عنوان یکی از سخنرانان برنامه امروز اظهار داشت: اسلام هراسی از زمان ظهور اسلام به اشکال گوناگون وجود داشته است. ریشه اصلی مخالفت با اسلام، به خطر افتادن منافع مستکبران زمان بدلیل منطق عدالت جویی و عدالت پروری اسلام بوده است. اگر مخالفت کفار در صدر اسلام را با جامعه امروزی مقایسه کنیم، می بینیم که ماهیت رویارویی ثابت، اما شکل و شیوه آن برای فریب افکار عمومی تغییر کرده است.

وی افزود: منطق عمیق و عدالت جوی اسلام، دشمنان را وادار کرد که به جای رویارویی منطقی، به تهمت و افترا روی بیاورند تا مردم و جوامع بشری را از اسلام بترسانند. این موضوع در عصر ما و با بهره مندی دشمنان از وسایل ارتباطی مدرن و شیوه های مختلف تبلیغاتی، باعث بروز پدیده اسلام هراسی شده است.

میزگرد اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با اسلام‌هراسی در پاکستان برگزار شد

امیری مقدم گفت: استفاده سازمان یافته و سیستماتیک از پدیده اسلام هراسی علیه جمعیت مسلمانان، آن را به یک نوع بیگانه هراسی یا رفتار نژادپرستی تبدیل کرده است که نمونه آن را در نسل کشی مردم غزه مشاهده می کنیم. اسلام‌هراسی، چالش و تهدیدی برای همه ما به عنوان اعضای جامعه بین المللی است زیرا به نژاد پرستی و برتری طلبی مشروعیت می‌دهد و از این حیث با اصول بنیادین حقوق بشر در تضاد است.

وی تاکید کرد: برای فهم ریشه های اسلام هراسی، باید به یک پرسش بنیادین پاسخ داد؛ ترویج کنندگان اسلام هراسی با تصویرسازی غلط از اسلام، بدنبال «چه منافعی» هستند و سود آن نصیب «چه کسانی» می شود؟ اسلام هراسی محصول تاریخ سلطه گرایی و منفعت‌طلبی‌های غرب است. لذا با خلق تروریسم و انتساب آن به مسلمانان، تلاش کرد اهداف خود را محقق سازد.

ایران و پاکستان پیشگامان مقابله با اسلام هراسی در جهان

سفیر ایران در پاکستان اظهار داشت: طی سال های گذشته، اقدامات موثری از سوی کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان، برای مقابله با پدیده اسلام هراسی صورت گرفته است. ما از تلاش های دولت و مردم پاکستان برای ارائه تصویر مثبت از جهان اسلام، قدردانی می‌کنیم. باعث افتخار است که ایران و پاکستان از جمله پیشگامان مقابله با اسلام هراسی در جهان هستند.

وی افزود: به پیشنهاد پاکستان و با تلاش های کشورهای اسلامی از جمله ایران، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۱۵ مارس را به عنوان روز جهانی مقابله با اسلام هراسی تعیین کرد. ایران و پاکستان، همکاری و تعامل خوبی در سازمان های بین المللی در موضوع اسلام هراسی دارند.

سفیر ایران در اسلام‌آباد تاکید کرد: اتخاذ دیپلماسی وحدت با رویکرد گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب از سوی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد تصویر مثبت از دین اسلام و مقابله با اسلام هراسی تاثیر بسزایی داشته است.

وی در پایان گفت: امروز تروریسم و اسلام هراسی درد مشترک ایران و پاکستان و کل جهان اسلام است. لیکن مقابله با آن منافع مشترک کل جامعه جهانی است، زیرا به دلیل اشاعه تبعیض، نفرت پراکنی و خشونت، اسلام هراسی به تهدیدی مشترک برای کل جامعه بشریت تبدیل شده است.

میزگرد اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با اسلام‌هراسی در پاکستان برگزار شد

براساس این گزارش، سهیل محمود مدیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد نیز با تمجید از رویکرد موثر و جدی جهان اسلام به ویژه ایران، پاکستان و ترکیه در مقابله با تحرکات ضداسلام، مسلمان ستیزی و یک‌صدایی علیه توهین به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام (ص) و سوزان قرآن کریم در کشورهای غربی، گفت: متاسفانه اسلام ستیزی و تبعیض علیه مسلمانان تنها محدود به غرب نشده و ما شاهد سرکوبگری علیه مسلمانان و ترویج اسلام ستیزی در جنوب آسیا نیز هستیم.

سفیر ترکیه در پاکستان نیز در سخنانی خواستار گام‌های موثرتر جهان اسلام برای شناسایی عوامل تحریک احساسات مسلمانان، توهین به مقدسات اسلامی و پیگیری آن در کشورهای غربی شد.

وی همچنین سرکوب مسلمانان فلسطین توسط اسرائیل، تداوم قتل عام مردم غزه، سرکوب مردم مسلمان کشمیر و برافروختن آتش مسلمان ستیزی در شبه قاره را محکوم کرد.

میزگرد اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با اسلام‌هراسی در پاکستان برگزار شد

نظر شما