شناسهٔ خبر: 65717627 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

در کنار صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری، غذاهای محلی نیز از نمادهای هویتی یک شهر به‌حساب می‌آید که با تاریخ آن گره خورده‌ است؛ غذاهای محلی تنوع بسیار زیادی دارند و از همه مهم‌تر طعم بسیار متمایز و منحصر به فردشان که لذت سفر را برای هر گردشگری چندین برابر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هنرها، صنایع دستی، جاذبه‌های گردشگری و غذاهای محلی همگی نمادهای هویتی یک شهر به‌حساب می‌آیند که با تاریخ آن گره خورده‌اند؛ غذاهای محلی تنوع بسیار زیادی دارند و از همه مهم‌تر طعم بسیار متمایز و منحصر به فردشان است که لذت سفر را برای هر گردشگری چندین برابر می‌کند، آن هم لذت سفر به نصف جهان را.

اگر شما هم در ایام نوروز قصد سفر به اصفهان را دارید و یا برای وعده افطار خود به‌دنبال غذایی منحصر به‌فرد هستید و یا اگر جزو آن دسته افرادی هستید که فقط نام بریانی را در بین تمام غذاهای اصفهان شنیده‌اید، باید بدانید که غذاهای محلی اصفهان فقط به بریانی ختم نمی‌شوند و تنوع غذاها در این شهر تاریخی، انتخاب را برای هر توریستی دشوار خواهد کرد؛ پس با ما همراه باشید تا در ادامه در مورد غذاهای سنتی اصفهان صحبت کنیم.

  • بیشتر بخوانبد:

بهترین زمان سفر به اصفهان

جاذبه های گردشگری و مکان های تاریخی اصفهان + آدرس

طرح زوج و فرد اصفهان در نوروز اجرا می‌شود؟

لیست پمپ بنزین های اصفهان

بریانی

بریانی از معروف‌ترین غذاهای محلی اصفهان است، کمتر کسی پیدا می‌شود که به اصفهان برود و بریانی را امتحان نکند؛ این غذا به قدری محبوب است که نه تنها اصفهانی‌ها بلکه تمام مردم ایران با آن آشنا هستند.

این غذا با موادی مانند گوشت، پیاز، نعناع خشک، دارچین، روغن و زعفران درست می‌شود و در اصفهان با مقداری جگر سفید خرد شده و آبگوشت همراه با نان سنگک، کره سرد و ریحان سرو خواهد شد؛ بریانی حاج محمود شفاعت از قدیمی‌ترین بریانی‌های اصفهان است که از سال ۱۲۸۴ این غذای اصیل را طبخ می‌کند.

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

قیمه ریزه نخودچی

یکی از معدود غذاهای محلی اصفهان که محبوبیت آن فقط به اصفهان محدود می‌شود، قیمه ریزه است؛ شباهت اصلی قیمه ریزه و قیمه معروف ایرانی در رب مایع و پیاز داغ به کار رفته در آن است.

در تهیه این غذای سنتی اصفهانی از موادی مانند آرد نخودچی، گوشت گردن، نمک، نعناع خشک و سایر ادویه‌ها استفاده می‌شود؛ برای چشیدن طعم این غذای لذیذ به شما توصیه می‌کنیم از مناطق قدیمی اصفهان دیدن کنید، زیرا امروزه بسیاری از جوانان اصفهانی از وجود چنین غذایی اطلاعی ندارند.

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

حلیم بادمجان

این غذای لذیذ در گذشته به‌عنوان غذای مجلسی شناخته می‌شد و البته در اقصی نقاط کشور به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود.

مواد لازم برای پخت حلیم بادمجان گوشت، برنج، بادمجان، نعناع تند، نمک و فلفل است و گوشتی که در دستور اصیل استفاده می‌شود گوشت گردن گوسفند است؛ بهترین حلیم بادمجان دنیا که طعم بی‌نظیری دارد را می‌توانید در سفره‌خانه‌های سنتی معروف اصفهان به ویژه سفره‌خانه‌های اطراف میدان امام (ره) پیدا کنید.

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

ماش و قمری

ماش و قمری یکی از غذاهای سنتی و خوش طعم اصفهان با خواص بسیار مقوی و سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین است. این غذا به تقویت و جوان سازی پوست و مو، تناسب اندام، تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، سرما خوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند.

در تهیه این غذای خوشمزه و منحصر به فرد از گوشت گوسفندی، ماش، سبزی‌های پلویی، پیاز و ادویه‌های متنوع به کار برده می‌شود اما این غذا را در همه رستوران‌های شهر پیدا نمی‌کنید و باید به‌دنبال رستوران‌های سنتی باشید.

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

تاس کباب

باید گفت که ده‌ها دستور پخت برای تاس کباب وجود دارد، غذایی که در سفره خانه‌های شهرهای مختلف بالاخص اصفهان به وفور یافت می‌شود.

برای پخت تاس کباب‌های اصیل اصفهانی از پیاز، گوشت گوسفندی، هویج، روغن، سیب زمینی، به، نمک، فلفل و دیگر ادویه‌ها به کار برده می‌شود و چنانچه تاس کبابی که شما تهیه کرده‌اید این مواد را داشته باشد یعنی اینکه یک تاس کباب اصیل اصفهانی تهیه کرده‌اید؛ این غذا به راحتی در سفره خانه‌های سنتی اصفهان یافت می‌شود.

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

کله جوش

کله جوش غذای معروف اما ساده‌ای است که در عین سادگی بسیار خوشمزه و لذیذ است؛ ایلات قشقایی حوالی اصفهان اولین کسانی بودند که این غذا را میل کردند.

در اصفهان رقابت تنگاتنگی بین کله جوش و کشک بادمجان از لحاظ فروش وجود دارد و به راحتی می‌توان از هر رستوران یا سفره خانه‌ها بالاخص سفره خانه‌های اطراف میدان نقش جهان آن را تهیه کرد.

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

شله بریان زیره

زیره از محبوب‌ترین ادویه‌های بیشتر نقاط ایران است که در اصفهان نیز در حوزه طبخ غذا قدمت بسیار زیادی دارد؛ شله بریان زیره که اصلی‌ترین جز آن زیره می‌باشد غذایی حلیم مانند است که طعمی شبیه به کاچی دارد و در سفره خانه‌ها به فروش می‌رسد اما باید بدانید که به خاطر قدیمی بودن به راحتی در تمام رستوران‌ها در دسترس نیست.

در پخت این دسر و غذا از گوشت گوسفندی، زیره، برنج نیم دانه، نمک، پیاز و سایر ادویه‌ها به کار برده می‌شود.

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

کباب زردک

از جمله کباب‌های ساده و در عین حال خوش طعم است که تهیه و پخت آن نیاز به مهارت خاصی ندارد و در نهایت در روغن سرخ می‌شود؛ یک غذای سنتی با طعم ملس که البته معمولاً با نان خورده می‌شود.

اصفهانی‌ها این غذا را با گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، شیره، زردک، ادویه‌های خوش‌عطر، پیاز و سرکه درست می‌کنند.

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

خوردن غذاهای محلی در سفر به اندازه بازدید از مکان‌های تاریخی و گردشگری مهم است و در این میان، برخی حتی بازدید از موزه و بنای تاریخی را نادیده می‌گیرند، اما از غذای محلی شهر مقصد غافل نمی‌شوند؛ اگرچه بیشتر مسافران شهر اصفهان را با بریانی می‌شناسند، اما غذاهای سنتی اصفهان بسیار متنوع است، در سفر بعدی خود به این شهر با شناسایی بهترین رستوران‌های غذاهای اصیل اصفهانی را امتحان کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما