شناسهٔ خبر: 65712773 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست جانبی مهم کمیسیون زنان سازمان ملل به ریاست ایران

یکی از نشست های مهم را درچارچوب اجلاس شصت و هشتم کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران به ریاست معاون امور زنان رئیس جمهور کشورمان برگزار کرد، قطر و اندونزی هم در برپایی این نشست همراهی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، یکی از نشست های مهم را درچارچوب اجلاس شصت و هشتم کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران به ریاست معاون امور زنان رئیس جمهور کشورمان برگزار کرد، قطر و اندونزی هم در برپایی این نشست همراهی کردند.

نشستی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف و همین طور سازمان های غیردولتی مرتبط با زنان و خانواده، با عنوان »توانمندسازی زنان، توان افزائی خانواده و توسعه جامعه.»

معاون رئیس جمهور در این نشست بین المللی ، با تاکید بر اهمیت مشارکت فعّال زنان در موفقیت خانواده و پیشرفت جوامع دارند و نیز نقش مادران در تربیت نسل جوان و ایجاد ارزش‌های اجتماعی، لازمه برقراری عدالت جنسیتی را در جامعه توانمندسازی زنان دانست و از تلاش ها و تجربیات ایران در زمینه حضور اجتماعی هرچه بیشتر زنان گفت.

خانم خزعلی گفت: حاصل این تلاش‌ها و حضور آن است که امروز کشورم در تولید علم نانو جایگاه چهارم، در فناوری هوا و فضا رتبه هشتم، در فناوری پرتاب ماهواره رتبه نهم، در تولیدات زیست فناوری رتبه دوازدهم و در هوش مصنوعی رتبه شانزدهم جهان را داراست و بطور کلی، رتبه ۱۵ جهانی در تولید علم در دست زنان و مردان ایرانی است. در حالیکه نسبت جهانی مخترعان زن به مرد در جهان ۱۴ درصد است، این نسبت در ایران ۲۴ درصد میباشد که بدین معناست که از هر ۴ مخترع ایرانی یک نفر زن است.

خانم خزعلی مشارکت بالا و افتخارات زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف دانش، صنعت و بازار کشور را آن هم در شرایطی که سال‌های طولانی است ایران هدف تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه است، در این نشست بین المللی تبیین کرد.

وی افزود: لازم است تاکید کنم که زنان سرزمین من عملاً در حال مبارزه با تاثیرات تروریسم اقتصادی و اقدامات قهرآمیز یکجانبه‌ای هستند که به طور غیرقانونی علیه ملت ایران در حال اجراست.

لی جونهوآ معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی هم در این نشست جانبی کمیسیون مقام زن این سازمان بر ضرورت تصحیح سیاست‌های جهانی درباره زنان به رویکرد خانواده محور تاکید کرد.

وی گفت: برای من افتخار است که در این نشست مهم جانبی کمیسیون مقام زن سازمان ملل که جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده سخنرانی کنم، نشستی که موضوع بسیار مهم آن توانمندسازی اقتصادی زنان است. توانمندسازی اقتصادی زنان برای دستیابی به هدف مهم از بین بردن فقر و تضمین آینده‌ای پایدار، حیاتی است.

در حاشیه این نشست، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور کشورمان با وزیر کار و امور اجتماعی ارمنستان، رئیس پارلمان ازبکستان و همین طور وزیر همبستگی اجتماعی، خانواده و زنان الجزایر هم دیدار و گفتگو کرد.

<div id="video-display-embed-code_10907882"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4182305/10907882?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما