شناسهٔ خبر: 65690109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کرمان شهر شگفتی‌ها؛

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان

سارا سلطانی

کشور عزیزمان ایران، سرزمینی شگفت انگیز و بی‌نظیری است که گوشه گوشه آن میزبان موهبات منحصر بفرد الهی است.

صاحب‌خبر -

در این بین استان کرمان به عنوان پهناورترین بخش کشور با مساحتی بالغ بر۱۸۳ هزار کیلومتر مربع ۵/۱۱ درصد از خاک ایران را میزبانی می‌کند. سرزمینی که به لحاظ تنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ایرانی کوچک است که ناشناخته مانده است.

به گزارش ایسنا، وجود آثار و نشانه‌های تاریخی و تمدنی فراوان از هزاره‌های ۹ و ۱۰ قبل از میلاد تا دوران معاصر، از استان کرمان ویترینی گران‌بها ساخته است.

در این بین شرایط آب و هوایی فضای دیگری را در این استان رقم می‌زند. وجود گودترین چاله داخلی ایران با ارتفاعی کمتر از ۱۰۰۰ متر از سطح دریا تا قله‌های سر به فلک کشیده از جمله قله هزار که بیش از ۴۵۰۰ متر ارتفاع دارد و چهارمین قله بلند کشور است، باعث شده که چهار فصل سال را همواره در پهنه استان کرمان شاهد باشیم.

داشته‌هایی چون کلوت‌های شهداد، باغ شاهزاده ماهان، روستای دستکند میمند، ارگ کهن بم، باغ تاریخی فتح آباد کرمان، قنوات گوهرریز جوپار، اکبرآباد و قاسم آباد بم و محور گردشگری هفت باغ علوی در کنار صدها جاذبه دیگر زیبایی‌های منحصری به استان کرمان بخشیده است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان

وجود ۱۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر و ۸۶ قله بالای ۳۰۰۰ متر، بازار سرتاسری کرمان (طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان)، تمدن ۶۰۰۰ ساله هلیل رود، پارک ملی خَبر و چندین منطقه حفاظت شده حیات وحش در کنار وجود پنج فرودگاه فعال، بزرگراه‌ها و جاده‌های دسترسی، مناطق تجاری و از همه مهمتر اراده مردمی و دولتی به عنوان مهمترین حامی و پشتوانه فضای مناسبی را در بیش از ۴۱ منطقه نمونه و ۱۰ روستای هدف گردشگری استان که در سطوح مختلف بین‌المللی، ملی و استانی سطح بندی شده‌اند، فراهم آورده است.

در کنار این داشته‌های ارزشمند، میهمان نوازی و گردشگرپذیری این استان، زبانزد بوده و هست که افتخار دیار کریمان محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه همه شهرستان‌های استان کرمان دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی است، لذا خبرگزاری ایسنا، قصد دارد هر روز یکی از شهرستان‌های استان را معرفی کند.

به گزارش ایسنا، شهرستان کرمان در شمال‌شرقی استان واقع شده و مرکز استان است.

جاذبه‌های گردشگری

مجموعه گنجعلی‌خان شامل میدان، بازار، حمام، ضرابخانه، مدرسه، مسجد، چهارسوق و آب‌انبار است. معمار زبردسـت این مجموعه سلطان محمد معمار یزدی بوده است. مجموعه گنجعلی‌خان از شگفت‌انگیزترین آثار تاریخی (عصر صفوی) استان کرمان محسوب می‌شود.

 میدان گنجعلی‌خان

این میدان همانند میادین اصیل ایرانی مستطیل شکل است، در سه ضلع آن بازار واقع شده و در ضلع دیگر آن مدرسه گنجعلی‌خان قرار دارد. این میدان در مرکز داد و ستد شهر قدیـم واقع است، طول آن ۹۹ متر و عرض آن ۵۳ متر و دارای مساحت ۵۳۲۶ متر مربع وسعت است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان

بازار گنجعلی‌خان

 این بازار حد فاصل بین چهار سوق و بازار اختیاری است که سبک معماری جالبی از عصر صفوی به یادگار گذاشته و در بخش جنوبی میدان گنجعلی‌خان قرار گرفته اسـت، در سمـت چپ آن ۱۶ طاق نما این بازار را به میدان مربوط می‌سازد.

ضرابخانه گنجعلی‌خان(موزه سکه)

 در ضلع شمال میدان گنجعلی‌خان، داخل بازار مسگری شمالی و روبروی حمام، ضرابخانه گنجعلی‌خان واقع است که با گـچ‌بری زیبایی تزئین شده است. در گذشته در آن مسکوکات طلا و نقره دولتی را ضرب می‌کردند، در سال ۱۳۷۰ همزمان با بزرگداشت خواجوی کرمانی، این مکان به عنوان موزه سکه مورد بهره‌برداری قرار گرفـت. در این موزه مسکوکات متعلق به ادوار مختلف تاریخی از قبیل اشکانی، ساسانی، اموی، عباسی و ... قاجاری و پهلوی به همراه اطلاعات مربوط در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

حمام گنجعلی‌خان

حمام گنجعلی‌خان در سمت راسـت بازار گنجعلی‌خان واقع اسـت. این حمام مجموعه‌ای از تلفیق هنر معماری و کاربرد مصالح گوناگون با فضایی متناسـب و مردم وار است. حمام اثری بدیع با کاشی‌کاری‌های زیبا، نقاشی‌ها، گچ‌بری‌ها، مقرنـس کاری‌ها و کاربندی‌هایی است که هر بیننده را به تحسین وا می‌دارد. حمام گنجعلی‌خان در سال ۱۰۰۵ ه. ق( دوره صفوی) به دستور گنجعلی خان حاکم وقت کرمان و معماری سلطان محمد معمار یزدی آغاز و در سال ۱۰۲۰ به پایان رسید. حمام تا حدود ۷۲ سال پیش دایر بوده اما درحال حاضر نقش و کارکرد توریستی پیدا کرده و به موزه مردم شناسی تبدیل شده‌ است.

 مجسمه‌هایی توسط اساتید دانشکده هنر و دانشگاه تهران (استاد میربابایی و نشان تانیک) طراحی و در قسمـت‌های مختلـف حمام قرار داده شده تا بدین وسیله صحنه‌هایی از استحمام به شیوه سنتی به معرض نمایش گذاشته شود.

 مدرسه گنجعلی‌خان

 این مدرسه در ضلع شرقی میدان واقع شده، گویا روزگاری مدرسه بوده و بعدها به کاروانسرا مبدل شده است. نمای داخلی و خارجی این مدرسه کاشی‌کاری معرق جالبی از عصر صفوی به یادگار گذاشته است. این مکان تا زمان حمله آقا محمد خان قاجار به کرمان مدرسه بوده و پس از ویران شدن به دستور وی، تعطیل شده و در اواسط قرن سیزدهم به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سال ۱۰۰۷ ساخت بنا شروع و در سال ۱۰۲۹ به اتمام می‌رسد.

مسجد گنجعلی‌خان

 این بنا در گوشه شمال‌شرقی میدان و هم‌جوار با مدرسه واقع شده است. این مسجد کوچک(خصوصی) اما بی‌نهایـت زیبا در واقع موزه کوچکی از هنرهای تزئینی اسلامی نظیر کاشی‌کاری، گچ‌بری و خطاطی است که به سبک زیبایی آراسته شده است.

چهارسوق گنجعلی‌خان

 محل متقاطع دو راسته بازار را چهار سوق می‌گویند. به دلیل برخورد متقاطع دو راسته بازار شمالی- جنوبی و شرقی- غربی، در محل چهار سوق گنجعلی‌خان در گذشته این مکان مهم‌ترین نقطه شهر محسوب می شده، نمای داخل این  چهار سوق با گـچ‌بری‌های جالب و نقاشی‌های زیبای عصر قاجار که چهره شهروندان آن دوره را به تصویر کشیده تزئین شده است. چهار سوق مرکز ثقل بازار است. گنبد چهارسوق مرتفع‌ترین گنبد شهر به‌شمار می‌آمده است.

آب‌انبار علیمردان‌خان

  آب‌انبار علیمردان‌خان (پسر گنجعلی‌خان) که در ضلع غربی میدان، داخل بازار مسگری غربی و روبروی مدرسه واقع شده، معماری جالبی دارد که توجه هر بیننده را به خود معطوف می‌کند، هم‌اکنون به چایخانه سنتی تغییر کاربری داده‌است.

مجموعه ابراهیم‌خان

ابراهیم‌خان ظهیرالدوله که از سال ۱۲۱۸ تا ۱۲۴۰ ه.ق در دوره فتحعلی‌شاه قاجار حاکم کرمان بوده است مبادرت به ایجاد بناهای بسیار ارزنده در مرکز شهر و جنب مجموعه گنجعلی‌خان نموده است. این مجموعه شامل: بازار (قیصریه)، حمام، آب‌انبار و مدرسه است. مجموعه ابراهیم خان در سال ۱۳۲۲ به اتمام رسید.

بازار ابراهیم‌خان (بازار زرگرها)

 این بازار به صورت یک راسته متقاطع عمود بر بازار کلاه مالی و به موازات بازار کفاش‌ها واقع شده است. در طرفین سردر ورودی، مدرسه، حمام و آب‌انبار واقع شده است که کاشی‌کاری سردر آن در نوع خود بی‌نظیر اسـت، این بازار در ابتدا و انتها به دو در بزرگ چوبی که در ساعات و ایام تعطیل بسته می‌شوند، مجهز است.

 مدرسه ابراهیم‌خان

 در مرکز شهر کرمان مدرسه زیبا و وسیعی به نام مدرسه ابراهیـم‌خان دیده می‌شود. این مدرسه در داخل قیصریه، شمال بازار قدیم و میدان گنجعلی‌خان قرار گرفته است. ساختمان این مدرسه را شاه‌نشین، محراب، ایوانچه و غرفه‌های اطراف تشکیل می‌دهند. تزئینات نمای داخلی مدرسه کاشی هفت‌رنگ با نقش گل و بوته، گلدان و مقرنس کاری و گچ‌بری است. در این مدرسه همچنین رفیع‌ترین و زیباترین بادگیر شهر کرمان خودنمایی می‌کند. ایوان شرقی و برج ساعت این مدرسه کاشی‌کاری و چشم‌اندازی زیبا دارد.

حمام ابراهیم‌خان

این حمام در کنار مدرسه و وسط بازار واقع شده و با تغییرات جزئی، خزینه بسته شده و با لوله‌کشی مناسب از محیط بهداشتی برخوردار شده اسـت و هـم اکنون موزه طلا و جواهرات تبدیل شده است. این حمام از سال ۱۳۳۱ ه.ق تاکنون دایر است.

مجموعه وکیل

 محمداسماعیل‌خان نوری اسفندیاری ملقب به وکیل‌الملک از سال ۱۲۷۵ ه.ق بر کرمان حکومت کرد و در زمان فرمانروایی خویش بناهای زیادی در کرمان تعمیر کرد و بنیاد نهاد، از آن جمله مجموعه وکیل است که در سال ۱۲۸۷ ه.ق به دستور وی و پسرش مرتضی قلی‌خان وکیل الملک‌ثانی این مجموعه ساخته شد که مشتمل بر؛ بازار، حمام، کاروانسرا و مسجد است.

حمام وکیل

اولین بخش از مجموعه وکیل، حمام یا چایخانه سنتی وکیل اسـت که در سال ۱۲۸۰ ه.ق به شکل بسیار جالب و باشکوه و با اسلوب مهندسی- معماری عصر قاجاریه بنا شده و از کف تا دیوار آن کاشی‌کاری است. در سال‌های اخیر تغییر کاربری داده و به چایخانه سنتی تبدیل شده است.

بازار وکیل

 در انتهای بازار اختیاری، بازار و مجموعه وکیل قد علـم کرده و از زیباترین بازارهاست. بازار وکیل مطابق الگوی بازارهای ایرانی دراز و کشیده ساخته شده است و هر صنف در بخش خاصی از آن قرار داشته‌اند.

کاروانسرای وکیل

 این کاروانسرا در سمت چپ بازار وکیل واقع و بزرگ‌ترین کاروانسـرای کرمان است و جزء کاروانسراهای بزرگ ایران محسوب می‌شـود. سردر ورودی کاروانسـرا در بازار با کاشـی‌کاری و گـچ‌بـری تزئین شده است. کاروانسرا دوطبقه است. بادگیرهـای این بنا ساخت استوانـه‌ای بلندی دارند که عمل سرمـایش اطـاق‌هـای زیـرین را بـرعهـده داشتـه‌اند. این کاروانسرا پس از مرمت و بازسازی اکنون به هتل بوتیک کاروانیکا تبدیل شده است.

مجموعه حاج‌آقا علی

 مجموعه حاج‌آقا علی نزدیک مجموعه ابراهیم‌خان واقع و در اواخر قرن سیزدهم هجری (عصر قاجار) ساخته شده است. این مجموعه شامل مسجد، آب‌انبار، بازار و کاروانسرا است. حاج‌آقا علی از بازرگانان نامی کرمان بوده است. او علاوه براین مجموعه، منزل باشکوهی در رفسنجان احداث کرده که هنوز برقرار است(بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان).

مسجد حاج‌آقا علی (مسجد چهل‌ستون)

 مسجد حاج‌آقا علی که در خیابان شریعتی کرمان واقع شده، همچنان پررونق باقی مانده است. این مسجد که به سبک مسجد وکیل شیراز بنا شده دارای چهل ستون سنگی است که به گونه ای ماهرانه و یکدست تراشیده شده‌اند. سال اتمام بنای ساختمان مسجد ۱۲۸۶ ه.ق بوده است.

بازار حاج‌آقا علی

 این بازار از انتهای بازار کفاش‌ها آغاز می‌شود و به خیابان شریعتی روبروی بازار عزیز خاتمه می‌یابد. از مکان‌های دیدنی در طول این بازار می‌توان از مدرسه معصومیه مجموعه حاج‌آقا علی نام برد.

آب‌انبار حاج‌آقا علی

 این آب‌انبار روبروی مسجد حاج‌آقا علی قرار گرفته که به لحاظ معماری اجزا و روش کارکرد شبیه به دیگر آب‌انبارها بوده است، از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به سردر با تزئینات گچ‌بری، مقرنس‌کاری و کاشی اشاره کرد که جلوه‌ی زیبایی به آن داده است.

مجموعه بازار

 پیکره به هم تنیده بازار در مرکز بافت قدیم کرمان با مظاهر زیبایی از ادوار گذشته به یادگار مانده است و ویژگی‌های معماریش بینندگان را متحیر می‌کند. بازار کرمان یکی از مهم‌ترین بازارهای ایرانی به شمار می‌رود که مجموعه‌های با ارزشی‌ را در خود دارد از جمله؛ مجموعه گنجعلی‌خان، ابراهیم‌خان، وکیل و...

بازار میدان ارگ

 این بخش از بازار غربی‌ترین قسمت بازار کرمان است و مانند مستطیل دور محوطه میدان توحید را محاصره کرده اسـت. نمای اطراف میدان، در سال‌های اخیر هماهنگ با معماری قدیم بازسازی و اجرا شده است. در ضلع شرقی بازار میدان ارگ، سردر ورودی بازار سرتاسری واقع شده است.

بازار نقاره خانه

در نخستین قدم از میدان ارگ با دهنه بزرگی بازار نقاره خانه آغاز می‌شود که دارای سقف بلند و مزین کاشیکاری است و چند اتاق در بالا دارد. که در گذشته هنگام غروب برای تعطیل کردن بازار بر روی آن نقاره نواخته می‌شد.

بازار سراجی

در حرکت به طرف شرق به بازار سراجی می‌رسیم که از بازار نقاره خانه شروع و به چهار سوق ختم می‌شود. این بازار در گذشته محل سراج‌ها و چمدان سازها بوده است.

بازار سرتاسری کرمان

 این راسته بازار از میدان ارگ شروع و به خیابان میرزارضای‌ کرمانی ختم می‌شود. هربخش از بازار کرمان در زمان یکی از حکام و فرمانروایان این دیار ساخته شده است، بازار  سرتاسری کرمان یکی از طولانی‌ترین راسته بازارهای ایران محسوب می‌شود، طول این راسته حدوداً ۱۲۰۰ متر اسـت و جهـت آن شرقی – غربی است.

بازار مسگری شمالی

 این بازار در شمال میدان گنجعلی‌خان قرار دارد و در غرب آن، چهار سوق مسگری واقع شده است و شرق آن به بازار کلاه مالی متصل می‌شود. طول این بازار ۸۸ متر و عرض آن ۶ متر است.

بازار ارگ

 اولین بخش از بازارهای شرقی - غربی، بازار ارگ است، که از میدان ارگ شروع و به چهار سوق گنجعلی‌خان ختم می‌شود. این بازار به دو بخش فرعی‌تر به نام بازار نقارخانه و بازار سراجی تقسیم می‌شود. در گذشته در طبقه بالای نقارخانه، نقاره می‌نواخته‌اند که به همین دلیل به این نام شهرت یافته‌است.

بازار مسگری غربی

 در جنوب این بازار، چهارسوق گنجعلی‌خان قرار دارد و شمال آن چهارسوق مسگری واقع شده است. ابعاد بازار مسگری غربی ۴۳ متر در ۵/۵ متر است.

بازار اختیاری

 چهارمین قسمت بازار کرمان که از انتهای بازار جنوبی گنجعلی‌خان شروع و تا اول بازار وکیل امتداد می‌یابد بازار اختیاری است. از عناصر موجود در این بخش بازار می‌توان مسجد  چهل‌ستون، کاروانسرای گلشن، سه بازارچه سرداری و در انتهای آن حمام (چایخانه سنتی) وکیل را نام برد. این بازار کم عرض را می‌توان قدیمی‌ترین بخش بازار محسوب کرد زیرا قبل از احداث بازار گنجعلی‌خان وجود داشته و اهمیتش به دلیل واقع شدن بین بازار گنجعلی خان و وکیل است.

بازار مظفری

 بازار مظفری از انتهای بازار وکیل شروع و به خیابان میرزارضای کرمانی، محل قدیم دروازه مسجد ختم می‌شد و جزو مجموعه مظفری است. از پدیده‌های این بخش از بازار می‌توان از تکیه(صفه)عزاخانه، بازار قدمگاه و مسجد جامع کرمان نام برد. این بازار به سال ۷۵۰ ه . ق توسط امیر مبارزالدین محمد مظفر بنا شده است.

کاروانسرای هنود (هندوها)

 این کاروانسرا در نیمه دوم قرن نوزدهم توسط انگلیسی‌ها از امام جمعه وقت اجاره شد و در اختیار هندوها قرار گرفت و چون هندوها در آنجا ساکن شده و به تجارت پرداختند به کاروانسرای هندوها معروف شد. از آن‌جایی که تجار هندی اجناسی چون ادویه، فلفل، هل و... در این کاروانسرا به فروش می‌رساندند، این کاروانسرا به کاروانسرای هنود شهرت یافت. در این کاروانسرا معبد هندوها به سبک معماری ویژه باقی مانده‌است.

سرای گلشن

این سرا در قسمت چپ بازار اختیاری و در غرب مدرسه گنجعلی‌خان واقع شده است. و در قرن یازدهم هجری قمری از درآمد موقوفه گنجعلی‌خان به سعی عبدالباقی تاجر کاشانی به اتمام رسیده است. این بنای دو طبقه در سال ۱۳۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی کرمانی و با مشارکت حجره داران مرمت اساسی شد.

مسجد جامع مظفری

 مسجد جامع مظفری در ضلع غربی میدان شهدا (مشتاقیه) واقع شده است. درهای ورودی آن از جنوب به بازار قدمگاه و از شمال به خیابان دکتر شریعتی و از شرق به میدان شهدا باز می‌شود. این بنا در ضلع شرقی سردری رفیع و عظیـم دارد که با کاشی‌کاری زیبایی تزئین شده و برج ساعت زینت بخش این سردر رفیع است. این مسجد در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا شده است. تاریخ بنا به موجب کتیبه سردر اصلی ۷۵۰ ه. ق می باشد. 

مسجد امام (ملک)

 از قدیمی‌ترین مساجد کرمان و شاید ایران، مسجد بزرگ و معروف ملک است، مسجد ملک در عهد سلاطین سلجوقی کرمان بنا شده است و بنای آن را به ملک توران شاه منسوب دانسته اند. این مسجد در خیابان امام واقع شده است. قسمـت‌های مختلف مسجد به ویژه صفه اصلی در زمان وکیل‌الملک و ایوان شرقی در قرن اخیر به همت مرحوم دیلمقانی بازسازی شده است.

مشتاقیه

 از بناهای دوره قاجاریه در کرمان بنای مشتاقیه است. این بنا از سه گنبد تشکیل شده که مقابر«مشتاق علیشاه»،«شیخ اسماعیل»، «کوثر علیشاه» از بزرگان صفویه را در خود جای داده اسـت. پس از قتل مشتاق علیشاه در ۲۱ رمضان ۱۲۰۶ ه.ق در مدخل مسجد جامع کرمان، او و یار همراهش «درویش جعفر» در این مکان مدفون و از آن به بعد، به نام مشتاقیه معروف شد. این بنا در میدانی به همین نام که مسجد جامع کرمان نیز در ضلع غربی آن واقع شده است قرار دارد.

قبه سبز (پایگاه علم و دانش ۷۵۰ ساله)

 قبه سبز یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین آثار تاریخی کرمان و از بناهای قرن هفتم ه.ق است که ساختمان آن توسط براق حاجب، مؤسـس سلسله قراختاییان کرمان، در حدود سال ۶۳۰ ه.ق آغاز شد و در سال ۶۸۱ پذیرای ترکان خاتون همسر قطب‌الدین و حاکم دانشمند و محبوب کرمان شد. ترکان خاتون مدرسه قطبیه (ترکانیه) را که به دستور قطب الدین محمد آغاز شده بود، به پایان رساند. دارالشافی مجموعه نیز به دست پرتوان وی تأسیس شد.

گنبد جبلیه

 در منتهی علیه شرقی کرمان گنبد بزرگ و عجیبی قرار دارد، این گنبد هشت ضلعی تماماً از سنگ است. در هشت طرف آن هشت درب به عرض ۲متر قرار گرفته اسـت که برای استحکام بنا و جلوگیری از خرابی آن، درگاه ها را با سنگ مسدود کرده و فقط یکی را باز گذاشته اند. قدمت این گنبد را می‌توان به پیش از اسلام مربوط دانسـت. این گنبد در سال ۱۳۸۳ به موزه سنگ جبلیه تبدیل شد.

مقبره خواجه اتابک

 در محله جنوب‌شرقی شهر کرمان نزدیک بازار قرار دارد و از بناهای ارزنده دوره سلجوقی در قرن ششم هجری است. نمای داخلی و خارجی بنا به وسیله گـچ‌بری و آجر کاری منظم، تزئین شده است. از آثار با ارزش بنای مقبره، خطوط کوفی و ثلـث آن است که به گچ و آجر در نمای داخلی آن به‌کار رفته است.

امامزاده محمد

 یکی از بقاع متبرکه شهر کرمان، مرقد امامزاده شاهزاده محمد از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است. این بنا متشکل از حرم، گنبد و رواق است و فضای مشجر و زیبایی، بنای این امامزاده را در برگرفته است. این بقعه متبرکه در چهار راه بهار، خیابان شاهزاده محمد کرمان واقع است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان

قلعه دختر

 قدیمی‌ترین اثر تاریخی کرمان بنای قلعه معروف به قلعه دختر است. این قلعه در مشرق کرمان برفراز صخره‌هایی از سنگ قرار گرفته و بقایای آن مایه شگفتی بینندگان است. راجع به بانی قلعه نمی‌توان اطلاع صحیحی ارائه داد. افسانه‌ها قلعه را به اردشیر بابکان نسبت می‌دهند و فردوسی در شاهنامه بنای قلعه را به کسی قبل از اردشیر به نام هفتواد نسبت می‌دهد.

آتشکده کرمان

 این معبد در خیابان زریسف (شهدا)، خیابان میراز برزو آمیغی قرار دارد و آخرین آتشکده کرمان به شمار می‌رود. آتشکده در باغ مصفایی واقع است که قبلا منزل مسکونی جهانگیر اشیدری بوده و با تغییراتی به صورت آتشکده درآمده اسـت. آتش موجود در این آتشکده براساس نظر موبدان زرتشتی، همان آتش چند هزار ساله‌ای اسـت که از هند به آتشکده محله شهر و از آن‌جا به این آتشکده، به روز سروش از ماه شهریور ۳۶۵۲ یزدگردی انتقال یافته‌است. این آتشکده مربوط به دوره پهلوی اول است. در حال حاضر موزه زرتشتیان در این محل برقرار است.

یخدان مؤیدی

 در گذشته یخدان مؤیدی خارج از شهر کرمان قرار داشت و بر اثر توسعه شهری اکنون داخل شهر (خیابان شهید کامیاب) جای گرفته و اطراف آن فضای سبز جالبی احداث شده است. عناصر تشکیل دهنده یخدان عبارتند از مخزن، حصار، استخر و چاله یخ، پلان یخدان دایره‌ای و پوشش آن از خشت و ملات رس اسـت و به صورت گنبدی بزرگ نمایان است.

کتابخانه ملی کرمان

 این اثر ارزشمند در خیابان شهید رجایی (خورشید) واقع اسـت. دارای سردری مرتفع و زیبا، فضایی مشجر و باصفا و نیز مکان مطالعه، مخزن کتاب و بخش‌های تحقیق و پژوهش و رایانه است. بنای کتابخانه به سال ۱۳۰۸ خورشیدی باز می‌گردد که معمار آن محمدعلی راوری این بنا را به‌سفارش جمعی از سرمایه‌داران کرمان، رفسنجان و یزد احداث کرد تا کارخانه ریسندگی و بافندگی خورشید در آن فعالیـت خود را شروع نماید. سالن ۴۰۰۰ متری موجود با سقف‌های گنبدی زیبا دارای ۶۶ ستون هشت‌ضلعی است.

تخت درگاه قلی‌بیگ

این بنا در جنوب‌شرقی کرمان در زاویه جنوبی کوه قلعه دختر واقع شده است و منسوب به یکی از نوادگان بیرام بیگ به نام درگاه‌قلی‌بیگ (جد خاندان درگاهی) است. سنگ قبر آن در عهد صفوی نوشته شده است.

باغ فتح‌آباد

 این باغ که در روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده، از آثار عصر قاجاریه و از یادگارهای فضلعلی‌خان بیگلربیگی است و به‌همین دلیل  آن را باغ بیگلربیگی می‌گویند. عبور آب فتـح آباد از میان این باغ، به آن صفا و طراوت خاصی می‌بخشیده است.

باغ موزه هرندی

 باغ هرندی و ساختمان آن از بناهای جالب توجه دوران اخیر است بانی این باغ عدل السلطان است. این باغ که به مناسبت توقف تاریخی رضاخان در مسیر آخرین سفر تبعیدی‌اش اهمیت تاریخی یافته‌است امروزه به موزه باستان‌شناسی و موزه سازهای سنتی ایران تبدیل شده است. این باغ حدود یکصد سال قدمت دارد.

ساختمان مرکزی در دو طبقه و در میان باغ بنا شده و امروزه به عنوان موزه منطقه‌ای استان کرمان مورد بهره‌برداری قرار گرفته اسـت. در حال حاضر در طبقه همکف این ساختمان موزه سازهای سنتی و در طبقه فوقانی آن موزه باستان‌شناسی قرار دارد. استاد حسین مسعود یکی از هنرمندان عرصه موسیقی با اهداء ۲۱ عدد ساز انگیزه ایجاد موزه سازهای سنتی را در محل باغ هرندی تقویـت کرد و به کوشش مسئولین وقت در سال ۱۳۸۰ این موزه افتتاح شد. هدف اصلی این موزه آشنا نمودن بازدیدکنندگان با سازهای بومی و سنتی این مرز و بوم و همسایگان کشور ایران است. از اهداف مهـم موزه باستان‌شناسی معرفی تمدن‌های کهن منطقه جنوب‌شرق ایران و ارتباط آنان با تمدن‌های همجوار است.

موزه صنعتی

 این بنا که در خیابان شهید بهشتی (دکتر شریعتی) قرار دارد نمونه ای از همت و حمیت حاج علی اکبر صنعتی از خیّرین کرمانی اسـت که بنای پرورشگاهی برای نگهداری ایتام را پی‌ریخـت، در جوار آن موزه‌ای بنا نهاد که امروزه آثار ارزشمندی از استاد علی اکبر صنعتی یکی از فرزندان همین پرورشگاه در آن به نمایش درآمده اسـت.  موزه صنعتی در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد و بعد از انقلاب  به مدت ۱۷ سال تعطیل بود و در سال ۱۳۷۲ بازگشایی شد. موزه هنرهای معاصر از سال ۱۳۸۶ در این محل مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

موزه شهید باهنر

 موزه شهید باهنر کرمان از آثار ماندگار و ارزشمند کنگره بزرگداشت شهید دکتر محمد جواد باهنر است که در بیستمین سالگرد شهادت آن شهید والامقام با هدف حفظ و احیای نام آن شهید به همت سردار سرتیپ پاسدار دکتر عبدالمحمدرئوفی‌نژاد فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله بنا و در تاریـخ هفتـم شهریور ۱۳۸۰ افتتاح شد.

موزه دفاع مقدس

این موزه یکی از نتایـج ماندگار و پدیده‌های منحصر به‌فرد کنگره‌ی بزرگداشت سردار و هشت‌هزار شهید استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان اسـت که به همـت و تدبیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان بنا شد. این موزه را آقای مهندس‌خان‌محمدی از استادان دانشگاه علم و صنعت تهران طراحی کرد که در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع و زیربنای ۲۵۵۰ متر مربع ساخته شده است و در تاریـخ ۳ خرداد ۱۳۷۷ در سالروز فتـح خرمشهر افتتاح شد. قسمت‌های مختلـف موزه عبارتند از:

- ساختمان اصلی موزه (در سه طبقه و هشت تالار)

- مرقد مطهر هشت شهید گمنام دفاع مقدس

- ماکت بزرگ عملیات کربلای ۵

- ماکت پویای عملیات والفجر ۸

- تالار عبرت و تالار بصیرت

- ورودی موزه

- مزار شهدا

- بوستان شهدا

 موزه ارتش

موزه ارتش (موزه نظامی ذوالفقار) در خیابان معلم شهر کرمان قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۸۸ در ساختمان باشگاه قدیم ارتش که دارای قدمتی بیش از ۱۰۰ سال است افتتاح شد. این بنای تاریخی دارای ۸۰۰ متر مربع زیربنا و بدون ستون است. معماران در ساخت این موزه از ستون استفاده نکرده و در سبک معماری آن از بدن ماهی الهام گرفته‌اند. موزه ارتش (موزه نظامی ذوالفقار) گنجینه‌ای از سلاح‌ها و ادوات نظامی به شمار می‌آید که از دوران صفویه تا کنون جمع‌آوری شده است. آثار موزه ارتش کرمان را از استان‌های تهران، زاهدان، اهواز و گرگان گردآوری کرده‌اند. در این موزه ۴ هزار تجهیزات نظامی را از زمان قاجار به نمایش گذاشته‌اند. ۱۰۰ قطعه عکس از جنگ ایران و عراق، مقام معظم رهبری، ۲ تابلوی نفیس، اسنادی از وصیت‌نامه‌ها، دفترچه‌های خاطرات شهدا و البسه شهدا از دیگر آثار به نمایش گذاشته شده در موزه ارتش کرمان است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان

از دیگر موزه‌های کرمان می‌توان موزه گنجعلی‌خان، موزه سکه، موزه جبلیه را نام برد که توضیحات این موزه‌ها در بناهای تاریخی کرمان آورده شده است.

  پارک جنگلی قائم

 یکی از مناظر زیبا در شهر کرمان پارک جنگلی قائم است این پارک به‌صورت مصنوعی در جنوب شهر کرمان ساخته شده است. این پارک شامل کوهستان‌های طبیعی زیبا، درختان سرو و کاج و آبشار است. تله‌کابین واقع در این جنگل در مسیری به طول ۱۴۵۰ متر و ارتفاع ۲۰۰ متر در بلندترین نقطه کوه‌های مسجد صاحب الزمان(عج)، به‌صورت BOT احداث شده است که یکی از امکانات این پارک بزرگ است.

ییلاق کوهپایه

 کوهپایه در ۳۰  کیلومتری انتهای شرق کرمان قرار دارد، در دامنه‌های کوهستانی منطقه‌ی مذکور تعداد زیادی چشمه آب شیرین و زلال وجود دارد. کوهپایه منطقه‌ای خوش آب‌وهواست که روزهای تعطیل و فصل تابستان مهمانان زیادی دارد. از این رو جزء روستاهای هدف گردشگری به شمار می‌رود. برفراز ده بالای کوهپایه، آبشاری بـس زیبا با چشم‌اندازی دلفریب وجود دارد. در این منطقه تعدادی مجتمع تفریحی، اقامتی جهت ارائه‌ خدمات بهتر به میهمانان احداث شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، تعداد جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان بیش از این است و در روزهای دیگر به معرفی سایر جاذبه‌های گردشگری این خطه خواهیم پرداخت.

انتهای پیام

نظر شما