شناسهٔ خبر: 65683786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر امور خارجه ازبکستان: افغانستان نباید تنها گذاشته شود

وزیر امور خارجه ازبکستان در دیدار با رئیس کابینه سرپرست افغانستان گفت: افغانستان نباید تنها گذاشته شود.

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه ازبکستان: افغانستان نباید تنها گذاشته شود

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ارگ حکومت سرپرست افغانستان امروز از دیدار " بختیار سعیدوف " وزیر امور خارجه ازبکستان با ملا " حسن آخند " رییس کابینه سرپرست افغانستان خبرداد و به نقل از وزیر امورخارجه ازبکستان اعلام کرد: ازبکستان می‌خواهد با ایجاد یک کارخانه تولید سیمان، استخراج ذغال‌سنگ و طرح تولید دویست مگاوات برق از ذغال‌سنگ در بخش زیربنایی این کشور سرمایه‌گذاری کند.
وی تصریح کرد: نباید افغانستان تنها گذاشته شود و ازبکستان با افغانستان در تمام مسائل مهم به ویژه اجرای طرح‌های اقتصادی و کشاورزی علاقه‌مند اشتراک تجارب خود با افغانستان است.
ملا محمدحسن آخند نیز در این دیدار تقویت روابط با تاشکند را خواستار شده است.
خبر دیگر اینکه ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست کابینه سرپرست افغانستان در دیدار با بختیار سعیدوف وزیر امور خارجه ازبکستان در مورد همکاری‌های اقتصادی و تجاری و اتصال منطقه‌ای گفتگو کرد.
ملا برادر در این دیدار گفت: حکومت سرپرست افغانستان سیاست خارجی اقتصاد محور را که متمرکز بر اتصال منطقه‌ای است دنبال می‌کند و برای رسیدن به این هدف، نیازمند همکاری کشور‌های منطقه به ویژه ازبکستان است.
معاون اقتصادی ریاست کابینه افغانستان بر افزایش سطح ترانزیت از راه افغانستان و ازبکستان، توسعه روابط تجاری، توسعه شبکه‌های راه‌آهن، سرمایه‌گذاری در افغانستان، انتقال برق به این کشور، حل مشکلات حمل و نقل و گمرکی و همچنین همکاری مشترک دوجانبه در بخش تحصیلات عالی تأکید کرد.
وزیر امور خارجه ازبکستان در این دیدار گفت: کشورش آماده است به منظور گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با افغانستان، حکومت سرپرست را در آینده نزدیک بپذیرد.
سعیدوف افزود: موضع استفاده افغانستان از رودخانه آمو برای ازبکستان مهم است و این کشور آماده است در بخش فنی اجرای کانال قو‌ش‌تپه و اجرای سیستم‌های به روز آبرسانی در افغانستان همکاری کند.
عبد السلام حنفی معاون اداری کابینه سرپرست افغانستان نیز در دیدار با وزیر امور خارجه ازبکستان گفته است: داعش زاده اقدامات استخبارات خارجی بوده و اکنون داعش در افغانستان از بین رفته است.

نظر شما