شناسهٔ خبر: 65680619 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فارس نیازمند یکهزار خانه عالم است

شیراز - ایرنا - خانه عالم به محل اقامت افرادی گفته می شود که برای ترویج مبانی دینی به روستاها اعزام می شوند که مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس اعلام کرد: در زمان حاضر ۵۰۰ خانه عالم در فارس وجود دارد و این استان نیازمند ساخت ۵۰۰ خانه دیگر، بویژه در دهستان‌هایی است که از مرکز فرهنگی محرومند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام حسن قانع روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: رمضان امسال برای پوشش گسترده تبلیغات دینی، تاکنون بیش از ۲ هزار مبلغ ساماندهی و به نقاط مختلف فارس اعزام شده است که پیش بینی می شود در روزهای آینده تا سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: از ۵۰۰ خانه عالم موجود در فارس، ۳۰۰ مورد قابلیت استفاده و بهره‌برداری دارد و بقیه نیازمند تعمیر و تکمیل است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی فارس اعلام کرد: استاندار فارس توجه ویژه ای به تامین خانه‌های عالم دارد و اعتباری مشخص نیز از محل سفر رئیس جمهور در این زمینه اختصاص یافته که به ساخت و تکمیل این خانه ها کمک می‌کند.

قانع اظهار کرد: در بخش ها و دهستان‌های فاقد مراکز فرهنگی، حضور یک روحانی می‌تواند امنیت اخلاقی و رویکرد محله محوری را تقویت کند.

حل مسائل جامعه، ماموریت برنامه‌های تبلیغات اسلامی فارس است

وی گفت: حل مسائل جامعه بزرگترین ماموریت همه برنامه‌های تبلیغات اسلامی فارس است و حل معضلات مربوط به ازدواج جوانان، فرزندآوری، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی از مسائلی است که خود را در برابر آن مکلف می‌دانیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: نقطه عزیمت به سوی جامعه اسلامی، تقویت معنویت است که باید به درستی از سوی دستگاه‌های فرهنگی نهادینه شود؛ اگر ظرفیت‌های فطری آحاد مردم به میدان آید، زمینه برای رفع آسیب‌ها نیز فراهم می‌شود.

قانع افزود: هنگامی که معنویت در جامعه تقویت شود، زمینه رفتار صحیح نیز فراهم می شود، طوریکه بر اساس آمار قوه قضاییه همزمان با ماه مبارک رمضان جرایم و بزهکاری کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تبلیغات اسلامی، فعالیت‌های خود را با رویکرد مهندسی و مدیریت فرهنگی و نگاه سیستمی برنامه‌ریزی کرده، گفت: در این چارچوب در ماه مبارک رمضان اقدامات خود را در چند عرصه معرفت دینی دنبال می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس عنوان کرد: در زمینه رفتارسازی فردی، حرکت همافزایی ملی با محوریت این سازمان با عنوان زندگی با آیه‌ها آغاز شده و در قالب آن ۱۵۰ آیه کاربردی در زندگی مردم مشخص شده تا طی سه سال عموم مردم وارد فرآیند حفظ آن شوند.

وی با اشاره به اینکه شیراز شهری فرهنگی و قطب گردشگری بویژه گردشگری زیارت است، ادامه داد: برنامه ریزی شد تا در اماکن تفریحی و گردشگری شهر طی تعطیلات نوروزمراسم جزء خوانی قرآن کریم با در نظر داشتن ملاحظات لازم برگزار شود تا ضمن ایجاد فضایی معنوی منافاتی نیز با تفریح مردم پیش نیاید و احترام قرآن نیز حفظ شود.

قانع اضافه کرد: برپایی چندین نشست گفتمانی در شهرهای دارای شیعه و اهل تسنن (لارستان، اوز، خنج، گله‌دار و اشکنان) از دیگر برنامه‌های رمضان امسال است، در اوز شبکه بانوان تمدن‌ساز با همکاری اداره کل امور زنان و خانواده استانداری و تبلیغات اسلامی فارس تشکیل شده و برای حل مسائل و آسیب‌ها تشکیل جلسه می‌دهند، علاوه بر این در لارستان نیز نشست مشترک علمای اهل تسنن و شیعه برای بررسی پاسخگویی قرآن به نیازهای انسان امروز برگزار می‌شود.

وی درباره برنامه‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان نیز گفت: به مناسبت رحلت حضرت خدیجه (س)، الگو پردازی از شخصیت ایشان در ویژه برنامه‌های دهم رمضان مدنظر قرار دارد، همزمان با ولادت امام حسن مجتبی در نیمه رمضان، اکرام ایتام و دستگیری از نیازمندان به عنوان یک فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد و جمعه پایانی رمضان نیز می‌کوشیم تا با استفاده از ظرفیت حضور مردم، روز قدس هر چه بهتر برگزار شود چرا که طوفان الاقصی در ۸۰ سال جعل رژیم صهونیستی بی‌سابقه بوده و اکنون شاهد جنایات جانسور آنها علیه مردم مظلوم غزه هستیم.

راهبری محتوایی مساجد با رویکرد محله محوری

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت: کلان طرح محله مردم سالار اسلامی در دستورکار سازمان تبلیغات اسلامی است و در فارس نیز تا کنون یکهزار و ۳۰۰ محله اسلامی ترسیم شده است.

قانع با بیان اینکه این محله‌ها دارای ارکان تعریف شده اسلامی و با محوریت امام محله هستند، افزود: در این رویکرد از ظرفیت نقش آفرینی مردم و محله برای حل مسائل استفاده می شود و این رویکرد نیز در آموزه‌های اسلامی ما ریشه دارد.

فارس پیشرو در زندگی با آیه‌ها

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه این نشست گفت:طرح "زندگی با آیه‌ها" هرچند با محوریت تبلیغات اسلامی اما به صورت ملی برنامه‌ریزی شده و با تعامل همه دستگاههای و نهادها و دستگاه‌هایی که صبغه اقدامات فرهنگی دارند اجرایی شده تا محوریت همه فعالیتهای معنوی آنها در ماه مبارک رمضان قرار گیرد.

موسوی افزود: در سطح استانی نیز نشست‌های متعدد توسعه شورای قرآنی، جلسات توجیهی آموزشی و هماهنگی با ۸۱۷ نفر از سرشاخه‌های فرهنگی فارس و دیگر فعالان مانند ائمه جماعت برگزار شده است.

برپایی یکهزار جلسه جزءخوانی قرآن در فارس

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی فارس گفت: هرچند احتمالا برپایی جلسات جزءخوانی در استان بسیار بیشتر از این باشد، اما تا کنون یکهزار محفل جزءخوانی شناسایی شده است.

موسوی اضافه کرد: ۷۵ محفل انس با قرآن نیز با حضور قاریان برجسته استانی و کشوری در فارس برگزار می شود که ۲ محفل شاخص شام و شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مسجد وکیل و نصیر برپا می‌شود.

نظر شما