شناسهٔ خبر: 65649142 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مرحله دوم شارژ یارانه فجرانه | چگونگی خرید 11 قلم کالا از فروشگاه‌ها

خرید مایحتاج روزمره با استفاده از یارانه تشویقی ۲۰۰ هزارتومانی، تقریباً به یکی از رفتارهای عادی مشمولان طرح کالابرگ تبدیل شده و آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد در دو اول طرح فجرانه، ۸۷ درصد از مشمولان از این طرح استقبال کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

مرحله دوم اعتبار طرح فجرانه کالابرگ برای مشمولان این طرح شارژ شده و دوباره فروشگاه‌های طرف قرارداد با ازدحام خریداران مواجه شده‌اند؛ گرچه دیروز سامانه «فارا» با اختلالاتی مواجه شد و فروشندگان به دردسر افتادند اما درمجموع، این طرح توانسته بخش بزرگی از یارانه بگیران را پای‌کار خرید با کالابرگ بیاورد.

در شهر چه خبر است؟

وقتی اوایل بهمن‌ماه، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح عید تا عید با عنوان طرح فجرانه خبر داد، بسیاری از مردم، حتی کسانی که قبلاً در طرح یارانه تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی طرح کالابرگ شرکت کرده بودند، دقیقاً نمی‌دانستند این طرح چیست و چگونه می‌توانند فقط با خریدن ۱۱ قلم کالای موجود در سبد کالابرگ، بدون هیچ شرط اضافه‌ای از پاداش ۲۲۰ هزارتومانی دولت بهره‌مند شود.

به‌تدریج اما، با اطلاع‌رسانی گسترده رسانه‌ها و افزایش فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح کالابرگ، بسیاری از یارانه‌بگیران دهک‌های اول تا هفتم وارد میدان شدند و تقریباً تب خرید سبد کالابرگ در تمام نقاط کشور شیوع پیدا کرد.

دولت در طرح فجرانه، به مدت سه ماه به یارانه بگیران دهک‌های اول تا هفتم که اقدام به خرید در طرح کالابرگ کنند، ۲۲۰ هزار تومان اعتبار اضافی می‌دهد. ماه قبل، به‌واسطه شایعاتی که درباره قطع شدن این مشوق و موقتی بودن آن منتشر شده بود، بسیاری از فروشگاه‌ها با ازدحام خریداران مواجه شد. حالا اما، می‌توان گفت که اوضاع فروشگاه‌ها آرام است و مشمولان طرح کالابرگ بدون عجله و در آرامش مشغول استفاده از این مشوق هستند.

سبدفروشی در فروشگاه‌های بزرگ

فروشگاه‌های محلی و کوچک هم به‌واسطه خلوت‌تر بودن و هم به دلیل اینکه الزامی به تطبیق موجودی کالا با کالاهای فروخته شده به مشتری ندارند، بیشتر با خریداران طرح کالابرگ راه می‌آیند و برای رضایت مشتری هر کالایی را در قالب کالای موجود در سبد کالابرگ به او می‌فروشند؛ اما در فروشگاه‌های بزرگ که صدور هر فاکتور فروش باید با تغییرات موجودی کالا هماهنگ باشد، فقط کالاهای موجود در سبد کالابرگ به مشتریان فروخته می‌شود.

در برخی فروشگاه‌های بزرگ این است که برای جلوگیری از ازدحام مشتریان و تسریع در پاسخگویی، از قبل سبدهایی از کالاهای طرح کالابرگ به ارزش حدود ۳۰۰ هزار تومان و بالاتر تهیه شده و مشتریان برای دریافت مشوق ۲۲۰ هزارتومانی مجبور هستند این سبدهای آماده را خریداری کنند.

البته برخی دیگر از فروشگاه‌ها هم که مشتریان کمتری دارند به اختیار مشتریان احترام می‌گذارند و اجازه می‌دهند خودش اقلام را انتخاب کند اما همین فروشگاه‌ها هم حاضر نیستند کالاهای غیرکالابرگ را به‌عنوان کالای کالابرگی فاکتور کنند.

خرید با کالابرگ به زبان ساده

تا یک ماه پیش، دهک‌های اول تا هفتم که مشمول طرح کالابرگ هستند در صورت اختصاص ۲۰۰ هزار تومان از یارانه نقدی خود به خرید کالاهای موجود در سبد کالابرگ، از اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی بهره‌مند می‌شدند.

این موضوع به‌واسطه اینکه نیازمند اختصاص بخش بزرگی از یارانه نقدی افراد بود، چندان مورد استقبال یارانه‌بگیران قرار نگرفت و بخش عمده مشارکت به دهک‌های اول تا سوم اختصاص داشت؛ اما در طرح فجرانه، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان حذف شده و سرپرستان خانوارهای مشمول طرح کالابرگ فقط در صورت خرید اقلام موجود در سبد کالابرگ مشمول دریافت یارانه تشویقی ۲۲۰ هزارتومانی خواهند شد

آن‌گونه که بررسی مرحله اول طرح فجرانه نشان می‌دهد، مشمولان طرح کالابرگ در روزهای پایانی مرحله او یعنی قبل از نیمه اسفند، مراجعه بیشتری برای خرید داشتند؛ چراکه یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومان قابل‌انتقال به ماه بعد نیست و با اتمام مهلت هرماه، رقم آن برای کسانی که استفاده نکرده باشند، صفر خواهد شد. بنابراین مشمولان باید اقدام به خرید کنند تا بتوانند از این اعتبار بهره‌مند شوند.

طبق اعلام وزارت کار، ۲۲۰ هزار فروشگاه به طرح فجرانه کالابرگ پیوسته‌اند که اسامی و مشخصات و آدرس آنها در برنامه شما درج شده است. همچنین در این سامانه ضمن درج دهک خانوارها، اعتبار مشمولان طرح کالابرگ نیز نشان داده می‌شود.

مرحله دوم شارژ یارانه فجرانه | چگونگی خرید 11 قلم کالا از فروشگاه‌ها

برای اطلاع از جزئیات طرح کالابرگ و یافتن پاسخ مناسب برای سؤالاتی که دارید، بهترین راه نصب برنامه «شما» است ضمن اینکه افراد می‌توانند هم از طریق کارت‌خوان‌های سیستم فارا در فروشگاه‌ها و هم با شماره‌گیری کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰*ریال، از میزان اعتبار باقی‌مانده خود مطلع شوند.

 

نظر شما