شناسهٔ خبر: 65645719 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ساخت فیلمی با موضوع «حکیم نظامی» در دستور کار است که امیدواریم مراحل پیش‌تولید آن سال آینده تمام شود.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی اسماعیلی شامگاه یکشنبه در حاشیه سومین آیین بزرگداشت حکیم نظامی که در تالار وحدت برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حفظ و حراست از مفاخر فرهنگی کشور اظهار داشت: از ابتدای دولت مردمی سیاست روشنی را در زمینه تجلیل مفاخر و مشاهیر بزرگ فرهنگی ایران آغاز کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هفته بزرگداشت حکیم نظامی اظهار داشت: در خیلی از کشور‌های جهان رایزنی‌های فرهنگی همزمان این همایش را برگزار کردند، امسال هندوستان برای حکیم نظامی برنامه مستقل گرفته است و تاجیکستان هم به همین نحو برنامه‌ای را برگزار کرد.

اسماعیلی اظهار داشت: فارغ از این که این مفاخر بزرگ کجا به دنیا آمده اند و کجا از دنیا رفته اند مهم روح حاکم بر آثارشان و نگاه متعالی آن‌ها است که همه این‌ها متعلق به ایران بزرگ فرهنگی است.

وزیر فرهنگ با بیان این که بزرگداشت حکیم نظامی برای سال سوم است که برگزار می‌شود، گفت: ایران فرهنگی مان را با مرز‌های سیاسی که امروز شکل گرفته است به گذشته تسری نمی‌دهیم. از بخارا و سمرقند و بلخ تا غرب آسیا و چین و هندوستان همگی حوزه فرهنگی و تمدنی ایران عزیز است و ما این‌ها را میراث مشترک فرهنگی همه منطقه می‌دانیم و متعلق به ایران فرهنگی و منطقه ماست.

برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشور‌های همسایه در ارومیه

اسماعیلی گفت: فردا یا پس فردا از مجسمه حکیم نظامی در میدان ونک تهران رونمایی می‌شود. برای مولوی هم به زودی این کار اتفاق خواهد افتاد و در حال ساخت آن هستیم. به همین نحو، مناطق سه گانه‌ای را امسال به عنوان اقلیم فرهنگی اعلام رسمی کردیم. آذربایجان و زنجان و همدان که این‌ها مناطق ویژه فرهنگی هستند و این مناطق بر اساس هویت فرهنگی آن‌ها نام‌گذاری شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ساخت اثر سینمایی با موضوع حکیم نظامی گفت: برای نظامی در زمان حاضر فیلمی را انجمن آثار و مفاخر با سازمان سینمایی بنیاد فارابی در حال بررسی و ساخت هستند که بتوانیم برای سال آینده کار پیش تولید آن را به پایان برسانیم و وارد مرحله تولید شود.

وی همچنین درباره تعاملات فرهنگی با کشور‌های همسایه در سال آینده گفت: به زودی برگزاری یک اجلاس مشترک با وزیران فرهنگ کشور‌های همسایه را در ایام بهار سال آینده در ارومیه با همکاری استانداری آذربایجان غربی داریم و پیش بینی می‌کنیم وزرای فرهنگ کشور‌های همسایه در آنجا حاضر شوند.

نظر شما