شناسهٔ خبر: 65639813 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری با اجرای طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح ملی فشارافزایی، ۹۰ تریلیون فوت مکعب به برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه به افزایش برداشت میعانات گازی از پارس جنوبی می‌افزاید.

صاحب‌خبر -

درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری با اجرای طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ محسن خجسته مهر در آیین امضای قرارداد‌های اجرای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی گفت: این اقدام درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

وی با بیان به اینکه این طرح ملی، بزرگترین رویداد تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که به‌منظور تولید پایدار و امنیت انرژی با پیمانکاران برجسته امضا می‌شود افزود: پارس جنوبی را پیمانکاران ایرانی به ثمر رساندند و با این قرارداد بار دیگر پارس جنوبی متولد خواهد شد.

خجسته مهر با اشاره به اینکه به‌دلیل اهمیت طرح فشارافزایی و نقشی که در تولید گاز و میعانات گازی، افزایش برداشت گاز و جلوگیری از مهاجرت گاز دارد، مهمترین و راهبردی‌ترین طرح وزارت نفت است، گفت: این طرح به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اینکه این طرح از نظر گستردگی فنی و اجرایی و فناوری طرح بزرگی است و یک ظرفیت سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری را در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار می‌دهد، گفت: نباید اقدام‌های خود را شرطی کنیم و باید بتوانیم مهمترین و بزرگترین کار‌های کشور را به نتیجه برسانیم.

خجسته مهر با تأکید بر اینکه پارس جنوبی ۳۸ سکو دارد که شامل سکو‌های تولیدی و پشتیبانی است، گفت: این سکو‌ها به‌طور کامل شبیه هم هستند تا با تکیه بر توان داخل سرعت اجرای کار بیشتر باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه هر سکو امکان فشارافزایی یک میلیارد فوت مکعبی گاز را دارد، افزود: سکو‌های مرزی به‌دلیل جلوگیری از مهاجرت گاز در اولویت فشارافزایی قرار دارند.

خجسته‌مهر با اشاره به کمپرسور‌های مورد نیاز در این طرح ادامه داد: در پارس جنوبی، ۱۴ سکوی فشارافزایی تعریف شده است، هر سکو چهار کمپرسور ۳۰ مگاوات نیاز دارد، هر چقدر امکان تأمین ساخت داخل وجود داشته باشد، از پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: وزن سکو‌های پیش‌بینی شده به گونه‌ای است که امکان ساخت در داخل کشور وجود داشته باشد.

معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم سفارش‌گذاری برای تجهیزاتی که ساخت آنها زمان‌بر است، گفت: در ۱۰ سال گذشته در این زمینه تأخیر وجود داشت و ما کار را آغاز کردیم و تلاش کردیم در حداقل زمان حداکثر برداشت را از میدان مشترک پارس جنوبی انجام دهیم.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه با اجرای طرح فشارافزایی، ۹۰ تریلیون فوت مکعب به برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه افزایش برداشت میعانات گازی از پارس جنوبی افزوده خواهد شد، افزود: این اقدام درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

نظر شما