شناسهٔ خبر: 65626230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در شهرکرد

آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و ادب چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مردم پیوند محکمی با مفاخر و گذشته خود دارند و در جای جای استان آیین‌های شعرخوانی و خوانش متون کهن برگزار می‌شود.

وی افزود: با این وجود ضروریست تا انجمن‌های ادبی استان نقش پررنگتری در معرفی مفاخر، ادیبان و شعرای این مرز و بوم ایفا کنند چراکه پس از درگذشت استاد مرید محمدی گرد یتیمی بر انجمن‌های ادبی استان نشسته و می‌طلبد این چراغ پرفروغ‌تر از قبل باشد و دست نوقلمان گرفته شود.

احمدی با تاکید بر اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عزم خود را برای شناساندن مفاخر استان جزم کرده است، اضافه کرد: در همین راستا برنامه‌های متنوعی اجرا شد و برای سال آینده نیز برنامه‌های متعددی در دستور کار داریم.

وی بیان داشت: از برگزاری آیین‌های خوانش متون کهن گرفته تا بزرگداشت بزرگان فرهنگ و ادب پارسی تلاش‌هایی است که در راستای معرفی مفاخر استان انجام شده است.

احمدی با بیان اینکه شناخت عمومی نسبت به مفاخر استان کافی نیست، یادآور شد: در راستای معرفی مفاخر استان بنا‌های یادبود نیز قرار است به نام بزرگان فرهنگ و ادب استان احداث شود.

بیشتر بخوانید

وی گفت: در موضوع مفاخر دینی حوزه علمیه کار خوبی انجام داده است و آثار بزرگان دین را مجدد به عرصه آورده و در اختیار مردم قرار داده است و ما نیز در تلاشیم با طرح پژوهشی که در دست اجرا داریم مفاخر استان را بیش از پیش معرفی کنیم.

کاظم موسوی استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد نیز در این آیین با تبیین شخصیت ایرانی در آثار حکیم نظامی، گفت: ایران یکی از محورهرین موضوعاتی است که در اشعار نظامی گنجوی می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

وی افزود: نظامی ایران را از فردوسی به میراث گرفت و در اشعار خود به طور مستقیم و غیرمستقیم هم به فردوسی اشاره دارد.

موسوی اضافه کرد: اگر امسال سومین سالیست که نکوداشت حکیم نظامی در شهرکرد برگزار می‌شود، اما باید گفت که به این شاعر سرآمد ایران زمین کم پرداخته شده است.

وی بیان داشت: جای نظامی در آموزش و پرورش و دانشگاه بسیار کمرنگ است و این در حالیست که نظامی کم از سعدی و حافظ ندارد.

موسوی تصریح کرد: نظامی در تعقل و تفکر همراه با احساس و عشق، در عرفان و زیباشناسی در بین شاعران ایران زمین سرآمد است و می‌طلبد با تأسیس مرکز نظامی شناسی بیش از پیش به معرفی این شاعر بزرگ پرداخت.

محمد شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در ارتباط ویدئدکنفرانسی با این همایش، گفت: نظامی از حکیمان و فرزانگان این مرز و بوم است که برای گرامیداشت فکر و دانش و اندیشه این حکیم سده ششم هجری باید بیش از پیش کار کرد.

وی افزود: حکیمانی، چون فردوسی و نظامی در هر کجایی از قلمرو فرهنگی کشور که زیست کرده باشند، اما شعر و اندیشه آن‌ها در میان مردم پاک و صمیمی از جمله چهارمحال و بختیاری از مقام والایی برخوردار است.

شالویی اضافه کرد: می‌طلبد تا جوانان و نوجوانان خویش را بیش از گذشته برای فراگیری ادبیات این مرز و بوم ترغیب و تشویق کرد.

گفتنی است؛ رونمایی از آثار نگارگری مریم شاکری و ساز ابداعی استاد حسن محمدیان با نام تندر و همچنین خسرووشیرین خوانی و بررسی جایگاه شخصیت ایرانی در آثار حکیم نظامی گنجوی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این آیین بود.

نظر شما