شناسهٔ خبر: 65616472 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نجات یک بهله مرغ حق در البرز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست البرز از تحویل یک بهله مرغ حق با کمک یکی از دوستداران طبیعت خبر داد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ وحید اصغری با بیان اینکه این پرنده شکاری به مرکز تیمارو بازپروی تحویل داده شد از شهروندان وظیفه شناس در حمایت از حیات وحش و محیط زیست منطقه خواست: در صورت مشاهده جانوران یا پرندگان مصدوم مراتب را به اداره محیط زیست استان اطلاع دهند و از نگهداری یا تیمار خودسرانه حیوانات مصدوم خودداری کنند و میتوانند با شماره تلفن ۱۵۴۰ ما در میان بگذارند. 
مرغ حق، یکی از کوچک‌ترین انواع جغد است که اندازه‌اش ۱۹ سانتی‌متر است. جثه این پرنده کمی از کبوتر بزرگتر و دارای سری گرد، پر‌های خاکستری سیر متمایل به صورتی دارد و زیر شکمش زرد رنگ است. نام‌های دیگر این پرنده، مرغ شب‌آهنگ. شب‌آویز، دشت‌ماله، بیل‌باقلی، چوک، چوکک و مرغ حقگوی است. 
این پرنده که منزوی و گوشه گیر است بیشتر بر روی شاخه‌های درختان نزدیک به مناطق مسکونی، باغ‌ها، باغچه‌ها و همچنین در ساختمان‌های قدیمی دیده می‌شود.

مرغ حق در شب برای شکار و تغذیه از لانه‌اش خارج می‌شود. این پرنده برخلاف شهرتی که دارد، موجود بسیار مفیدی است، زیرا از جانوران کوچک، موذی و برخی حشرات زیان‌آور تغذیه می‌کند.

این پرنده به طور معمول تمام شب را بی‌حرکت و ساکت روی شاخه‌ها می‌نشیند و هر از گاهی با صدایی لرزان، سکوت شب را می‌شکند صدای این پرنده به گونه‌ای است که برخی از مردم می‌پندارند حق، حق می‌گوید.

نظر شما