شناسهٔ خبر: 65614601 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاوردی دیگر از دانش‌بنیان‌های ایرانی؛

دستیابی به فناوری تولید شیر حاوی آنتی‌بادی برای افزایش امنیت غذایی و ایمنی

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان ایرانی با ارائه خدمات مشاوره فنی، ژنتیکی و امنیت غذایی به دامداری‌ها و گاوداری‌ها موفق به تولید شیر فراویژه حاوی آغوز برای ارتقای امنیت غذایی و ایمنی بدن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، در شیر فراویژه حاوی آغوز علاوه بر لاکتوفرین، لاکتوپراکسیداز، لایزوزیم، عوامل رشد، آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های آ، ای ، دی (A، D، E ) و بسیاری از دیگر پروتئین ها و ترکیبات زیست فعال، انواعی از آنتی بادی ها در این شیر وجود دارند.

شرکت دانش‌بنیان نوآوران واکسن زیتون اصفهان پس از سه سال تحقیق و پژوهش موفق به دریافت مجوز تولید شیر حاوی آنتی بادی از سازمان غذا و دارو شد؛ کادر متخصص این شرکت دارای توان فنی و تجربه بیش از سه دهه تحقیق در زمینه تولید مواد بیولوژیک علیه بیماری های ویروسی، باکتریایی انسانی و دامی است. از این جهت از این شرکت دانش‌بنیان به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید محصولات سلامت محور یاد می شود.

شیوه پاستوریزاسیون محصول به گونه‎ ای است که پروتئین ها، ترکیبات زیست فعال و آنتی بادی های آن حفظ می شوند و از نظر عملکردی در سراسر سطوح مخاطی در سیستم تنفسی فوقانی و دستگاه گوارش فعال هستند. استفاده از این شیر برای تمام افراد سالم و افرادی که در معرض انواع بیماری های گوناگون قرار دارند می تواند کاربرد داشته باشد.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، حسن نیلی احمدآبادی مدیرعامل شرکت نوآوران واکسن زیتون اصفهان ضمن بیان اینکه شیر فراویژه حاوی آغوز محصولی دانش بنیان است که برای اولین بار در ایران تولید شد، اظهار داشت: شیر فراویژه حاوی آغوز و فوق ایمنی زا(نوزا) یک محصول دانش بنیان و سلامت محور برای افرادی است که به ارتقای سلامتی خود می اندیشند.

وی به مزیت‌های محتوای اولیه و شیوه فرآوری شیر فراویژه حاوی آغوز اشاره کرد و گفت: شیرهای عرضه شده در فروشگاه‌ها استریل هستند و پروتئین شیرهای استریل به دلیل مواجهه با حرارت غیر فعال شده است؛ همچنین کارکرد انسولین، تنظیم قند خون است و اگر پروتئین حرارت ببیند، دیگر آن خاصیت را ندارد. در شیر نیز پروتئین های زیادی وجود دارد که وقتی حرارت می بیند، خاصیت و ارزش بیولوژیکی آن از دست می رود.

دستیابی به فناوری تولید شیر حاوی آنتی بادی برای ارتقای امنیت غذایی و ایمنی بدن

این فناور تصریح کرد: در این راستا ما از روش ال تی استفاده می‌کنیم که در آن دما را پایین آورده و زمان را زیاد می کنیم؛ همچنین گاو را قبل از زایمان در پروتکل هایپر ایمنوزیشن قرار می دهیم و سیستم ایمنی آن را تقویت و تحریک می کنیم در ادامه برخی ترکیبات را وارد آغوز و تغذیه گاو را مدیریت می کنیم. از این طریق فراویژه آنتی بادی در شیر تولید می شود که مشابه آن وجود ندارد.

نیلی احمدآبادی ارائه راه‌حل جدید برای افزایش ایمنی در دوران شیوع بیماری ها را بزرگ‌ترین دستاورد این مجموعه دانست و افزود: در حقیقت شیر حاوی آنتی‌بادی، خنثی کننده است و می تواند در سطح مخاط ها از اتصال ویروس به گیرنده ها جلوگیری کند و علاوه بر اینکه باعث ارتقای امنیت غذایی شده و سوء تغذیه را برطرف می‌کند، تا حدودی باعث افزایش سطح ایمنی نیز خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه این محصول دانش‌بنیان نقش تنظیم‌کنندگی در سیستم ایمنی دارد؛ خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه سرانه مصرف شیر در کشور پایین است، شاهد بیماری های مختلف اسکلتی، قلبی عروقی، کبد چرب و چاقی بیش از حد هستیم که همه آنها ناشی از سوء تغذیه است و شیر با داشتن تعادل مواد مغزی، این سوء تغذیه را برطرف می‌کند و از طرف دیگر باعث افزایش سطح ایمنی روی مخاطات به خصوص در طول لوله گوارش می شود و می تواند عوامل عفونی را مهار کند.

مدیرعامل شرکت نوآوران واکسن زیتون اصفهان یادآور شد: مذاکراتی در خصوص صادرات این محصول دانش‌بنیان با کشور امارات انجام شده است.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه در اجرای این پروژه، معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری کمک زیادی به ما کرد؛ افزود: ما این محصول را در زمان دوران کرونا تولید کردیم اما آن زمان مجوز نداشتیم و بعد از دوران شیوع کرونا در کشور موفق به گرفتن مجوز شدیم. در ابتدای کار از حمایت مالی معاونت علمی بهره مند شدیم که در آن موقع بسیار موثر و حیاتی بود.

نظر شما