شناسهٔ خبر: 65570103 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

این کیف ۹۹ درصد آن هواست!

طراح فرانسوی برند کوپرنی از هواژل سیلیکا ناسا برای ساخت کیفی متشکل از ۹۹ درصد هوا استفاده کرده است.

صاحب‌خبر -

جی پلاس،  هواژل در عصر فضا برای جذب گرد و غبار ستاره‌ای و عایق کاری مریخ‌نوردها استفاده می‌شد اما اکنون از آن برای طراحی‌های مد روز استفاده می‌شود.

به نقل از دیلی‌میل، این کیف که از یکی از سبک‌ترین مواد شناخته شده برای علم ساخته شده است، تنها ۳۳ گرم وزن دارد، یعنی کمی بیشتر از شش ورق کاغذ آچهار(A4).

اما با وجود اینکه کمی ظریف به نظر می‌رسد، کوپرنی تاکید دارد که همچنان می‌تواند وزن یک آیفون را تحمل کند. این کیف «Air Swipe Bag» لقب گرفته است و ظاهری شفاف اما کدر دارد.

در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از طرفداران مد به کاربردی بودن این کیف شک داشتند. طراحان اطمینان می‌دهند که این کیف که شبیه یک ابر به نظر می‌رسد، می‌تواند برخی از وسایل شما را در خود جای دهد و حفظ کند.

با در نظر گرفتن اینکه این کیف می‌تواند یک آیفون را در خود نگه دارد و با احتساب وزن ۲۲۱ گرمی آیفون ۱۵ پرو مکس، این بدان معناست که این کیف می‌تواند بیش از شش برابر وزن خود را تحمل کند.

هواژل‌ها در سطح نانو پر از منافذ هستند، مانند اسفنجی که با حفره‌های فوق‌العاده کوچک پر شده است. این منافذ هوا را به دام می‌اندازند و ماده‌ای ظریف اما غیر شکننده ایجاد می‌کنند که هم جامد است و هم بسیار سبک است.

هواژل‌ها ابتدا توسط ناسا در دهه ۱۹۳۰ به عنوان شکل جدیدی از عایق برای کمک به فضاپیماها برای مقاومت در برابر شرایط سخت فضا ساخته شدند. برای اینکه بفهمید این ماده چگونه ساخته می‌شود، تصور کنید از پودر ژلاتین و آب یک ژله درست کنید.

کیفی که ۹۹ درصد آن هواست!

به طور معمول، اگر ژله را تا زمانی که تمام آب آن تبخیر شود، گرم کنید، تمام چیزی که باقی می‌ماند دوباره ژلاتین پودر است. اما هواژل‌ها ساختار ژل مانند خود را حتی پس از حذف تمام حلال حفظ می‌کنند.

کوپرنی این ماده را سبک‌ترین ماده جامد در سیاره زمین می‌نامد.

با این حال، قابلیت‌های باورنکردنی این مواد به همین جا ختم نمی‌شود. همانطور که کوپرنی اشاره کرده است، این ماده ساخته شده توسط ناسا قادر به تحمل دما تا ۱۲ هزار درجه سانتیگراد و فشار ۴۰۰۰ برابر وزن خود است.

کیفی که ۹۹ درصد آن هواست!

در حالی که این ممکن است برای یک کیف چندان مفید نباشد، اما برای ماموریت‌های فضایی بسیار مفید است. ناسا از نسخه‌های پیشرفته‌تر این ماده برای عایق‌بندی فضاپیماها و فرودگرها از جمله مریخ‌نوردها استفاده کرده است.

کوپرنی می‌گوید: این کیف بزرگترین شی ساخته شده از این نانومواد فناوری فضایی است.

برچسب‌ها:

نظر شما