شناسهٔ خبر: 65566789 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ماجرای تولید پژو پارس؛ از مجوز استاندارد تا بهانه جدید خودروساز

پس از مصاحبه رئیس سازمان ملی استاندارد مبنی بر مجوز این سازمان برای تداوم تولید پژوپارس، مدیرعامل ایران خودرو در نامه‌ای به رئیس سازمان ملی استاندارد، خواستار شفاف شدن مجوز استاندارد برای تولید این خودرو شد.

صاحب‌خبر -

* ماجرای تولید پژو پارس؛ از مجوز استاندارد تا بهانه جدید خودروساز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ در نامه مدیرعامل ایران خودرو خطاب به اسلام پناه آمده است؛ نظر به اینکه مصاحبه تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ جنابعالی با رسانه ملی در خصوص ادامه تولید خودروی پژو پارس با رعایت استاندارد‌های بین المللی به لحاظ فنی و عملیاتی برای این شرکت نیازمند شفاف سازی بیشتر است به استحضار می‌رساند.


۱- رویکرد و خط مشی کلان مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو ارتقا کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی و به تبع آن رضایت مندی مشتریان و اهتمام ویژه به رعایت مقررات حوزه استاندارد است.


۲- پیرو ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱ مورخ ۱۴۰۲/۶/۲۷ آن سازمان محترم در خصوص نحوه اجرای الزامات رفع تعلیق شده استاندارد‌های ۸۵ گانه و نیز بر اساس نامه شماره ۱۴۰۲۴۱۵۳۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۷/۶ ایران خودرو اعلام شد خودروی پارس در سرفصل بن سازه قدیمی ابلاغیه فوق الذکر سازمان استاندارد قرار داشته و قابلیت ارتقا به الزامات تعلیقی را ندارد لذا خاتمه تولید محصول پارس تا انتهای سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شد بر همین اساس طی نامه شماره ۱۴۰۲۴۱۵۸۰۹ مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۰ اعلام شد تا انتهای سال جاری ۵۵ هزار دستگاه خودروی پارس تولید و مابقی اولویت‌های ثبت نامی در سامانه یکپارچه با طرح تبدیل در سال آینده تحویل خواهد شد برای همین منظور طرح جایگزینی محصول سورن XUP در سایت‌های ۳ گانه تولید کننده پارس به اجرا درآمد. 

۳- در استعلام ایران خودرو از آن سازمان و بازگشت به نامه شماره ۲۶۲۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳، سازمان استاندارد مجدداً تأکید نمود تداوم تولید پارس صرفاً تا پایان سال ۱۴۰۲ امکان پذیر است.

۴- دلیل اصلی تصمیمات اتخاذ شده توسط آن سازمان محترم در خصوص توقف تولید خودروی پارس تا آخر سال ۱۴۰۲ مرتبط با عدم امکان پذیری ارتقای خودروی پارس به الزامات رفع تعلیق شده ۸۵ گانه بوده است و بر همین مبنا نیز شرکت ایران خودرو متعهد به اجرای تصمیمات آن سازمان است؛ لذا رویکرد اعلامی جنابعالی در مصاحبه اخیر مبنی بر مجوز تداوم تولید پارس تا زمان دریافت نتایج تست‌های مراکز آزمون بین المللی که مربوط به تست‌های تطابق تولید سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ است به مفهوم تولید خودروی پارس بدون الزام به رعایت استاندارد‌های رفع تعلیق شده ۸۵ گانه است.

۵- برنامه عملیاتی ایران خودرو برای جایگزینی خودروی سورن به جای پارس از ابتدای سال جاری اعلام و مقدمات اجرایی این تصمیم انجام شده و هماهنگی‌های لازم با مجموعه قطعه سازان برای تأمین قطعات خودروی سورن و همچنین پیش بینی ساز و کار‌های تشویقی برای تبدیل خودرو مشتریان صورت گرفته است.

اسلام پناه: مصاحبه ام فصل الخطاب است 

از سوی دیگر رئیس سازمان ملی استاندارد پس از انتشار نامه ایران خودرو در مصاحبه‌ای از این نامه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اگر ایران خودرو به ما نامه‌ای ارسال کرده است، حتماً پاسخ را خواهد گرفت.
آقای اسلام پناه همچنین تاکید کرد: مصاحبه‌ام با صدا و سیما در خصوص چگونگی روند تولید پژو پارس فصل‌الخطاب بود.

 
ایران خودرو به دنبال چیست؟ 

این درحالیست که ایران خودرو ۲ روز پس از انتشار مصاحبه رئیس سازمان ملی استاندارد مبنی بر ادامه تولید خودروی پژو پارس در سال آینده تا مشخص شدن نتایج آزمون بین المللی این خودرو، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خودروی پژو پارس با مساعدت سازمان ملی استاندارد همچنان تولید خواهد شد و ثبت نام کنندگان به نوبت خودروی خود را دریافت خواهند کرد.


در متن این اطلاعیه آمده است: پیرو مصاحبه تلویزیونی مورخ نهم اسفندماه آقای دکتر اسلام پناه، رئیس محترم سازمان استاندارد، ضمن تشکر از مساعدت ایشان مبنی بر مجوز استمرار تولید پژو پارس، به اطلاع متقاضیان فراخوان نشده این خودرو می‌رساند، برمبنای مجوز کتبی سازمان ملی استاندارد، متقاضیان به ترتیب اولویت جهت واریز وجه فراخوان شده و در نوبت تحویل خودرو پارس قرار خواهند گرفت. 

سازمان ملی استاندارد بر اجرای قوانین و لزوم رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه برای خودرو‌ها تاکید فراوان دارد خروج برخی خودرو‌ها از خطوط تولید خودروسازان هم یکی از دلایلش سختگیری‌های سازمان استاندارد است. توقف تولید پراید، سمند، پژو ۲۰۶ و تیبا در همین راستا انجام شد. چندی پیش هم ماجرای استاندارد خودروی وانت نیسان خبرساز شد. 


نیسان‌های آبی شرکت زامیاد به دلیل موارد استانداردی از سوی سازمان ملی استاندارد شماره‌گذاری نشد. تعداد این خودرو‌ها در پارکینگ افزایش یافت تا جایی که مشکلات عدم تحویل خودرو‌ها گریبان مشتریان را گرفت. تاجایی که با پادرمیانی رئیس جمهور بین شرکت سایپا و سازمان ملی استاندارد چالش برطرف شد.


رئیس جمهور در دیدار با مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی در اواسط مردادماه ۱۴۰۲ که برای بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی تشکیل شده بود؛ دستور داد تا ۲۰ هزار نیسان تولیدی شرکت زامیاد، پلاک و تحویل مشتریان شود. رئیس جمهور همچنین در آن جلسه خطاب به مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: باید تلاش کنید تا شاخص‌های استاندارد را با همکاری سازمان‌های مربوطه رعایت کنید.

حال باید دید آیا ایران خودرو، پژو پارس را که از سال ۱۳۷۹ با نام پرشیا و سپس با نام پارس تولید کرده همچنان در سال ۱۴۰۳ هم تولید خواهد کرد؟

نظر شما