شناسهٔ خبر: 65565542 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تبعیض زمینه‌ساز بروز بیماری‌ها

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: سیاست کلی مربوط به درآمد‌ها و ارتباط آن با افزایش یا کاهش بار بیماری‌ها به مدیریت مالی دولت‌ها برمی‌گردد، هر چه اقتصاد بزرگ‌تر باشد عدد و رقم اختصاص یافته به درمان مردم هم بزرگ‌تر خواهد شد.

صاحب‌خبر -
تبعیض زمینه‌ساز بروز بیماری‌ها
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جاستین هسو در نخستین همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع در سالن اجلاس سران، استفاده از کلان داده‌ها را با هدف تخصیص بودجه در درمان مورد توجه قرار داد و افزود: در مدیریت مالی مرحله مهم اجرا است، به این شکل که دولت‌ها به قوانین و روش‌های اجرایی نیازمند هستند و در مرحله آخر گزارش‌دهی و پاسخگویی مد نظر است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: باید سازوکار پایش در چارچوب‌های عملیاتی وجود داشته باشد، مشکل فعلی این است که بودجه محدودی به حوزه اقتصاد سلامت تخصیص می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه بودجه‌بندی مبتنی بر برنامه برخی گره‌های سلامت را باز خواهد کرد، ادامه داد: چنانچه اولویت‌گذاری درست و مشخصی داشته باشیم، منابع به درستی اختصاص می‌یابد.
به توصیه نماینده سازمان بهداشت جهانی، باید در سیستم سلامت و بودجه‌ریزی مکانیسم پایش وجود داشته باشد چنانچه عدد و آمار با هم همخوانی نداشته باشند این موضوع مشکل‌ساز خواهد بود.
وی ادامه داد: راهکار برای بودجه‌ریزی صحیح در حوزه سلامت، گزارش دهی و داشتن دستورالعمل است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی ضرورت تأمین مالی و اصلاحات مبتنی بر PHC را مورد تاکید قرار داد و پوشش بیمه‌ای ایران را نزدیک به سطح عمومی جهانی دانست و گفت: هدف از توسعه و تقویت پوشش بیمه‌ای کاهش هزینه‌های درمانی از سوی بیماران است.
وی، افزایش بستر‌های خدمات سلامت محور و ارتقای درمان‌های بیمارستانی تحت پوشش بیمه‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: به طور کلی در ایران با توجه به جمعیت تحت پوشش بیمه‌ها، اقدامات مناسبی به مردم داده می‌شود.

نظر شما