شناسهٔ خبر: 65549036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویترز اعلام کرد:

خیز اتحادیه اروپا به سوی «اقتصاد جنگی»

تهران- ایرنا- رویترز اعلام کرد که کمیسیون اروپا امروز (سه‌شنبه) با ارایه پیشنهادهایی به این اتحادیه، درصدد تقویت صنعت تسلیحات نظامی خود است تا بتواند در واکنش به حمله روسیه به اوکراین به «حالت اقتصاد جنگی» تغییر رویه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از این خبرگزاری، گفته می شود که در همین راستا تیری برتون کمیسر بازار داخلی کمیسیون اروپا پیشنهادهایی را برای تشویق کشورهای عضو این اتحادیه برای خرید تسلیحات بیشتر از شرکت‌های اروپایی و کمک به این شرکت‌ها برای افزایش ظرفیت تولید ارائه می کند.

این مقام اروپایی در تبیین این راهبرد اعلام کرد: «ما باید الگوی خود را تغییر و به حالت اقتصاد جنگی تغییر مسیر دهیم. بدین صورت که صنعت دفاعی اروپا باید با حمایت از ما خطرات بیشتری را بپذیرد».

این عضو فرانسوی کمیسیون اروپا با اشاره به احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا و لفاظی های این سیاستمدار در خصوص تعهدات واشنگتن در قبال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تشریح کرد که قاره سبز باید برای حافظت از خود اقدام های بیشتری انجام دهد.

برتون افزود: در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، اروپا باید بدون توجه به نتیجه انتخابات متحدانمان، مسئولیت بیشتری را در قبال امنیت خود بپذیرد.

رویترز در ادامه این گزارش با اشاره به پیامدهای جنگ اوکراین بر غرب، آورده است: نبرد کنونی میان روسیه و اوکراین باعث شده است تا بسیاری از کشورهای اروپایی هزینه های دفاعی خود را افزایش دهند. اما مقام های اتحادیه اروپا استدلال می‌کنند که تنها تلاش‌های داخلی کافی نیست و نهادهای این اتحادیه باید نقش بیشتری در سیاست‌های صنایع دفاعی ایفا کنند.

همزمان تحلیلگران نیز بر این باورند که جنگ اوکراین سبب شده تا بیش از پیش مشخص شود که اتحادیه اروپا برای برخی چالش های بزرگ مانند افزایش ناگهانی تقاضا برای مقادیر زیادی مهمات توپخانه آمادگی ندارد.

مطابق پیشنهاد برتون، یک نسخه اروپایی از طرح فروش نظامی خارجی آمریکا ایجاد می شود و براساس آن ایالات متحده به سایر کشورهای دوست برای خرید از شرکت های تسلیحاتی خود کمک می کند.

تشکیل صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی پروژه‌های دفاعی اروپا

گفته می شود بسته پیشنهادی شامل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو (معادل یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون دلار) بودجه اضافی است و از همین رو برتون پیشنهاد داده است که یک صندوق ویژه اتحادیه اروپا به مبلغ ۱۰۰ میلیارد یورو برای پروژه های دفاعی تشکیل شود.

در پیشنهاد دیگر نیز اتحادیه اروپا امکان می یابد تا شرکت‌های تسلیحاتی کشورهای عضو این بلوک را مجبور به اولویت‌بندی سفارش‌های اروپایی در مواقع بحران کند.

براساس قوانین، این پیشنهادها باید به تائید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برسد؛ کشورهایی که آنها تمایلی به واگذاری قدرت در امور دفاعی و نظامی ندارند.

گفته می شود علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ناتو نیز باید این پیشنهادها را مورد بررسی قرار دهد. هرچند این ائتلاف نظامی اعلام کرده است که از این پیشنهادها استقبال می کند، اما با این وجود هشدار داده است که این پیشنهادها نباید تکرار وظایف ناتو باشد و یا در تضاد با آن قرار گیرد.

نظر شما