شناسهٔ خبر: 65544434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

انتخابات آمریکا|

بایدن رقیب خود را بازنده خواند؛ پیروزی ترامپ در داکوتای شمالی

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای دونالد ترامپ را بازنده خطاب کرد و گفت که او به نتیجه انتخابات اعتراض خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ابراز امیدواری کرد و گفت: ترامپ بازنده‌ای است که باز هم نتیجه انتخابات را به چالش خواهد کشید.

بایدن با بیان اینکه از پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور مطمئن است، پیش‌بینی کرد که ترامپ مانند انتخابات قبلی، سلامت انتخابات را زیر سوال برده و به نتیجه اعتراض خواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با نیویورکر، گفت: وقتی من پیروز شوم، البته اگر بشوم، فکر می‌کنم او با آن مخالفت خواهد کرد. مهم نیست نتیجه چه باشد.

بایدن با بیان اینکه ترامپ برای پیروزی به هر کاری دست خواهد زد، او را یک بازنده خطاب کرد و گفت: هرگز رفتار مناسبی از خودش نشان نخواهد داد.

وقتی از بایدن درباره تنش‌های احتمالی پس از انتخابات پرسش شد، او تاکید کرد: آمریکایی‌ها نظرات ترامپ را درباره سیاست رد خواهند کرد. 

بایدن با اشاره به اینکه ما به‌عنوان یک دموکراسی چطور می‌توانیم رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که می‌گوید خشونت مناسب است، اظهار کرد که رسانه‌های آمریکا در برابر تهدید ترامپ منفعل هستند و در ارزیابی تهدیدی که ترامپ متوجه آمریکا می‌کند، ناتوان بوده‌اند.

پیروزی ترامپ در داکوتای شمالی

دونالد ترامپ در رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان در داکوتای شمالی، پیش از رقابت‌های متعددی که به‌عنوان سه‌شنبه بزرگ شناخته می‌شوند، پیروز شد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا به راحتی نیکی هیلی، آخرین رقیب باقی‌مانده خود برای نامزدی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان را در داکوتای شمالی شکست داد.

حکم دادگاه عالی به نفع ترامپ

دادگاه عالی آمریکا تصمیم ایالت‌هایی را نقض کرد که قصد داشتند با استناد به بند مربوط به شورش در قانون اساسی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری منع کنند.

این حکم که به اتفاق آرا صادرشد، به رای دیوان عالی ایالت کلرادو مربوط می‌شود، اما در رابطه با آرا مشابه در سایر ایالت‌ها هم صدق می‌کند.

کلرادو ترامپ را از انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه با این استدلال که او در سال ۲۰۲۱ به شورش در کنگره دامن زد، منع کرده بود.

دادگاه حکم داد که فقط کنگره می‌تواند چنین تصمیمی بگیرد، نه ایالت‌ها.

تصمیم دیوان عالی راه را برای ترامپ باز می‌کند تا در انتخابات مقدماتی کلرادو در روز سه‌شنبه شرکت کند.

او پیشتاز عرصه رقابت مقدماتی در حزب جمهوری‌خواه است و احتمالا در انتخابات ماه نوامبر با جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا رقابت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از اعلام این حکم فورا مدعی پیروزی شد و در شبکه اجتماعی خود به نام تروث‎سوشال، نوشت: یک پیروزی بزرگ برای آمریکا.

در ادامه او پیامی برای جمع‌آوری کمک مالی برای کارزار انتخاباتی‌اش ارسال کرد.

ترامپ ساعتی بعد در مارالاگو، ویلای شخصی خود در فلوریدا، گفت: تصمیم دادگاه خیلی خوب نوشته شده و راه درازی برای متحد کردن کشور ما، که به آن نیاز داریم، خواهد رفت.

پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها

انبوهی از نظرسنجی‌های جدید درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ یک موضوع مشترک دارند؛ دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه در رقابت فرضی نوامبر با جو بایدن پیروز می‌شود.

در چهار نظرسنجی جداگانه‌ای که به تازگی از سوی نیویورک تایمز/ کالج سی‌نا، فاکس نیوز، وال‌استریت ژورنال و سی‌بی‌اس نیوز/یوگاو منتشر شد، برتری ترامپ در مقایسه با بایدن از ۲ تا ۵ امتیاز متغیر بود.

نظرسنجی‌های فاکس‎نیوز و وال‌استریت ژورنال هر دو نشان دادند که ترامپ با ۲ امتیاز برتری در مقایسه با بایدن، به ترتیب ۴۹ در برابر ۴۷ و ۴۷ در برابر ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

در نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز/یوگاو، ترامپ با ۴ امتیاز، ۵۲ درصد در برابر ۴۸ درصد پیشتاز بود.

نظرسنجی تایمز/سی‌نا نشان داد که ترامپ با ۵ امتیاز برتری ۴۸ در برابر ۴۳ درصد آرا را در مقایسه با بایدن کسب می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما