شناسهٔ خبر: 65515657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کدام نمایندگان استان اصفهان باید با صندلی بهارستان خداحافظی کنند

اصفهان - ایرنا - در انتخابات ۱۱ اسفند امسال از میان ۱۹ نماینده استان اصفهان در ۱۵ حوزه انتخابیه، هشت نفر برای چهار سال دیگر بر صندلی های سبز رنگ مجلس تکیه می زنند، ۱۰ نفر جای خود را به نمایندگان جدید می دهند و در یک حوزه هم تکلیف در دور دوم مشخص خواهد شد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم استان اصفهان در حوزه های انتخابیه، «اردستان»، «اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند» برای ۲ کرسی، «سمیرم»، «شهرضا و دهاقان»، «کاشان و آران و بیدگل»، «فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت»، «فلاورجان»، «مبارکه» و «نطنز و قمصر» به نمایندگان دور قبل اعتماد نکردند و فرد جدیدی را راهی ساختمان شیشه ای بهارستان کردند تا شاهد تغییر ۵۲ درصد از نمایندگان استان باشیم.

در حوزه اردستان، مردم بجای حجت الاسلام سید صادق طباطبایی نژاد، احمد بخشایش را راهی مجلس کردند. بخشایش که سابقه نمایندگی دوره نهم مجلس را نیز در کارنامه دارد، به عنوان چهره ای مستقل شناخته می شود و حالا برای دومین بار از طرف مردم اردستان راهی مجلس خواهد شد.

در حوزه انتخابیه اصفهان، امیرحسین بانکی پور فرد، عباس مقتدایی و مهدی طغیانی بار دیگر وارد مجلس شدند اما حجت الاسلام حسین میرزایی و زهرا شیخی از راهیابی به مجلس باز ماندند و جای خود را به رسول بخشی و حامد یزدیان دادند. یزدیان و بخشی هر دو از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان و در فهرست ائتلاف انتخاباتی گام دوم ( متشکل از جبهه پایداری و رویش نیروهای انقلاب) بودند.

در حوزه انتخابیه سمیرم گرچه انتخابات به دور دوم کشیده شد اما نام اصغر سلیمی نماینده فعلی مجلس در میان ۲ منتخب نهایی نیست و سید محمد موسوی و رحیم کریمی نامزدهایی هستند که برای راهیابی به مجلس در دور دوم به رقابت خواهند پرداخت.

سمیه محمودی دیگر نماینده ای است که در انتخابات یه رقیب خود باخت و مردم بجای وی شهردار سابق شهرضا را برای حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان انتخاب کردند. حبیب قاسمی از اسفند ۹۷ تا خرداد ۱۴۰۲ شهردار شهرضا بود. قاسمی که گرایش سیاسیش نزدیک به اصولگرایان است در خرداد ۱۴۰۲ برای حضور در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده بود.

مردم کاشان و آران و بیدگل نیز بعد از آنکه نماینده مجلسشان (سید جواد ساداتی نژاد) در دور قبلی، در میانه راه کسوت وزارت بر تن کرد - که البته در آن کسوت هم ماندگار نبود- در این دوره مصطفی معینی آرانی را وارد مجلس کردند. معینی اصولگراست ‌و در انتخابات مورد حمایت شانا بود.

نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت هم در این انتخابات تغییر کرد و حسین محمد صالحی جای خود را به حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی داد. سیاوشی قبل از این برای ۹ سال امام جمعه شهر داران بود و ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات این دوره از وی حمایت کرده بود.

در حوزه انتخابیه فلاورجان حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی انتخابات را به رمضان رحیمی واگذار کرد تا بعد از ۱۲ سال ( ۴ دوره) با مجلسی خداحافظی کند. مردم فلاورجان در این دوره ترجیح دادند بجای اعتماد به موسوی لارگانی، یک نمانیده با سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را برگزینند. این نحوه انتخاب مردم مشخص می کند که چرا نمایندگان شانا در شهرستان فلاورجان از لارگانی حمایت نکردند و شورای مرکزی شانا در تهران راسا نام موسوی لارگانی را به عنوان نامزد مورد حمایت خود منتشر کرد. رحیمی که برای ۴ سال آینده نمانیده مردم فلاورجان خواهد بود، گرایش اصولگرایی دارد.

در حوزه انتخابیه لنجان حسین رجایی، نمانیده فعلی،‌ باید در دور دوم با علی کیانی رقابت کند تا مشخص شود که آیا باید به تعداد نمایندگان باقی مانده در مجلس اضافه کنیم یا نه.

زهرا سعیدی در حوزه انتخابیه مبارکه توانست بعد از یک دوره غیبت مجددا وارد مجلس شود تا نام پروین صالحی مبارکه را در زمره نمایندگانی بیاوریم که صندلی مجلس را ترک خواهند کرد. این نماینده دوره دهم مجلس، از لحاظ سیاسی گرایش مستقل دارد.

در حوزه انتخابیه نطنز نیز مردم بجای اعتماد مجدد به رحمت الله فیروزی پور،‌ حسین عبدلی را راهی مجلس کردند. عبدلی به صورت مستقل وارد انتخابات شده بود و گرایش نزدیک به اصولگرایان دارد. این پزشک متخصص و رییس نظام پزشکی شهرستان نطنز برای ۴ سال آینده نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس خواهد بود.

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی ( خمینی شهر)، حسینعلی حاجی دلیگانی( شاهین شهر)، الهام آزاد( نایین)، سید مسعود خاتمی(گلپایگان)، ابوالفضل ابوترابی ( نجف آباد) و امیرحسین بانکی پور فرد، عباس مقتدایی و مهدی طغیانی ( اصفهان) نمایندگانی هستند که برای ۴ سال آینده نیز در ساختمان بهارستان حضور خواهند داشت.

در انتخابات خبرگان نیز سید ابوالحسن مهدوی، سید یوسف طباطبایی نژاد و مرتضی مقتدایی مجددا وارد مجلس خبرگان شدند و سید سعید حسینی و مصطفی حسناتی به جای مرحوم عبدالنبی نمازی و عبدالمحمود عبداللهی خواهند نشست.
به جز حجت الاسلام حسناتی، دیگر منتخبین اصفهان در فهرست جامعه مدرسین یا جامعه روحانیت مبارز حضور داشتند. از این میان این دو فهرست، عبدالمحمود عبداللهی و عبدالامیر خطاط دیگر نامزدهای این ۲ فهرست بودند که برای در میان منتخبین نهایی انتخابات نبودند.

به گزارش ایرنا، در انتخابات امسال، ۶۱۵ داوطلب ( ۶۸ زن و ۵۴۷ مرد) برای ۲۰ کُرسی نمایندگی مجلس (۱۹ کُرسی مربوط به استان اصفهان و یک کُرسی برای ارمنی‌های جنوب ایران) و ۱۱ داوطلب برای پنج کرسی مجلس خبرگان رهبری به رقابت پرداختند.

نظر شما