شناسهٔ خبر: 65513286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایهود باراک: نتانیاهو به دلیل منافع شخصی مخالف توافق تبادل اسرا با حماس است

تهران- ایرنا- نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم برای تحقق منافع سیاسی خود، مانع انجام توافق تبادل اسرا با حماس می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «ایهود باراک» در گفت‌وگو با رادیو رژیم صهیونیستی تاکید کرد که نتانیاهو به دلیل منفعت‌های سیاسی شخصی، مانع انجام توافق تبادل اسرا با جنبش حماس می‌شود، وی برای ماندن در جایگاه خود گام‌هایی برمی‌دارد که مانع رسیدن به توافق جدید تبادل اسرا با حماس می‌شود.

وی افزود که نتانیاهو اکنون برخلاف رویکرد موسسه امنیتی و دیدگاه بنی گانتس و آیزنکوت مشغول این است که نشان دهد او یک فرمانده قوی در مقابل حماس است.

باراک خاطرنشان کرد: به طور رسمی نتانیاهو خواهان توافقی است که اسرا از غزه آزاد شوند اما گام‌های فعلی او سوال برانگیز است. معلوم نیست که اهداف او چیست؟ یکی از دلایل اثبات این امر، اظهارات مکرر وی در مورد لزوم کشتن فرماندهان حماس در این مرحله حساس است.

وی با طرح این پرسش که «نتانیاهو چه پیامی به یحیی سنوار و رهبران حماس ارسال می‌کند؟» گفت: زمانی که نتانیاهو همزمان با انتشار اخباری مبنی بر توافق احتمالی با حماس برای کشتن رهبران این جنبش ابراز تمایل می‌کند ، این مساله پیامی به سنوار است که اسرا او را احاطه کرده‌ان؛ پیامی مبنی بر اینکه کوتاه نیا و آماده برای آزادی اسرا نباش. بنابراین اقدامات نتانیاهو باعث می‌شود اسرا در غزه بمانند نه اینکه آزاد شوند و فرماندهان حماس باید کشته شوند اما این یاوه‌گویی‌ها چه توجیهی دارد؟

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی ادامه داد که بهترین راه حل برای این رژیم، توافق بزرگ سیاسی با مشارکت کشورهای عربی و آمریکا است. تحقق این امر اما در سایه حکمرانی نتانیاهو که حساب و کتابش نامعلوم است، غیرممکن به نظر می رسد.

گزارش‌های رسانه های صهیونیستی حاکی از آن است که کابینه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مصر و قطر اطلاع داد که دور جدید مذاکرات درباره توافق آزادی اسرا را تا زمانی که حماس لیست اسرای زنده را ارایه ندهد، برگزار نخواهد کرد.

رژیم صهیونیستی معتقد است که ۱۳۴ اسیر در دست مقاومت هستند و می گوید که در میان آن ها ۳۱ جسد به اضافه ۶ اسیر دارای تابعیت آمریکایی وجود دارد.

این در حالی است که یک منبع مصری اعلام کرد: گروهی از جنبش حماس از جمله «خلیل الحیة» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه و «زاهر جبارین» مسوول دفتر امور شهدا، اسیران و مجروحان حماس، برای ارایه پاسخ نهایی حماس در چارچوب مذاکرات «پاریس ۲» وارد قاهره خواهند شد.

همزمان یک هیات امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله «نیتسان آلون» مسوول پرونده اسرا در ارتش رژیم برای بررسی پاسخ حماس در قاهره خواهد بود.

این منبع مصری توضیح داد: هیات صهیونیستی که به قاهره می‌آید، پس از اطمینان اینکه پاسخ مقاومت حداقل‌های تعیین‌شده توسط کابینه صهیونیستی را برآورده می‌کند، صلاحیت مذاکره را پیدا می کند.

در همین راستا، «مامون ابوعامر» پژوهشگر و کارشناس در امور رژیم اسرائیل، به العربی الجدید گفت: واکنش های منفی بین المللی به کشتار رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی که منتظر کمک های انسانی در شمال نوار غزه بودند، می تواند نتانیاهو را به تغییر مواضع خود در مذاکرات جاری با هدف کاهستن از خشم بین‌المللی نسبت به تل‌آویو سوق دهد.

نظر شما