شناسهٔ خبر: 65510660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش «شهروند» از اقدامات و خدمات هلال‌احمر در سیلاب و آبگرفتگی در سیستان‌وبلوچستان

راه‌اندازی اردوگاه اسکان اضطراری در چابهار

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر: بیش از 150 تیم عملیاتی با پشتیبانی پنج استان همجوار در منطقه حضور دارند و مشغول امدادرسانی به متاثرین از سیل و آبگرفتگی در این استان هستند

صاحب‌خبر -

  [ شهروند]  از هشتم اسفندماه بارش‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان آغاز شد که از روز جمعه شدت گرفت و ۱۱ شهرستان سیستان‌وبلوچستان را تحت‌تاثیر قرار داد. در پی بارش‌های شدید در سیستان‌وبلوچستان و تداوم آبگرفتگی در ۱۱ شهرستان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به دستور دکتر کولیوند، رئیس این جمعیت و با هدف بازدید از روند امدادرسانی به مردم، عازم سیستان‌وبلوچستان شد‌. آبگرفتگی در برخی از شهرستان‌ها از جمله چابهار به حدی است که از روز جمعه در این شهرستان اردوگاه اسکان اضطراری راه‌اندازی شده است. همچنین دو بالگرد هلال‌احمر از استان‌های معین به سیستان‌وبلوچستان اعزام شده‌اند و به محض مساعدشدن شرایط جوی برای پرواز، این بالگردها هم به کمک تیم‌های عملیاتی شتافتند. «شهروند» در ششمین روز از تداوم سیلاب در سیستان‌وبلوچستان، نگاهی به آخرین رخدادهای عملیاتی و امدادی در این استان دارد.

بارش‌های رگباری و سیل‌آسا همچنان در سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد. تیم‌های عملیاتی از سویی به امدادونجات افراد گرفتار در سیل می‌پردازند و از سوی دیگر به روستاها و مناطق گرفتار در محاصره سیل، مواد غذایی و دارو و اقلام اضطراری می‌رسانند. به دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر و در پنجمین روز از وقوع سیل در سیستان‌وبلوچستان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به این استان سفر کرد تا از نزدیک در جریان نحوه کمک‌رسانی‌ها و عملیات این استان قرار بگیرد. چابهار، مقصد سفر دبیرکل بود.
بعد از ورود دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به چابهار، جلسه اضطراری برای بررسی آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان برگزار شد. جلسه اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات ستاد بحران با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، مدیرعامل و نمایندگان سازمان امدادونجات هلال‌احمر به‌منظور بررسی روند امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب استان برگزار شد.
مدیرعامل هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان در این جلسه گزارشی کامل از خدمات‌رسانی هلال‌احمر استان به خانواده‌های تحت تاثیر سیل ارائه داد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در جمع مسئولان امدادی هلال‌احمر استان فعالیت‌های انجام‌شده در روزهای اخیر در مناطق سیل‌زده را بررسی و دستورات لازم را برای ادامه کار صادر کرد.

پرواز بالگردها برای امدادرسانی
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از آغاز عملیات امدادرسانی هوایی و پرواز دو بالگرد هلال‌احمر در سیستان‌وبلوچستان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خبر داد. یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان گفت: «بعد از وقوع سیل در جنوب سیستان‌وبلوچستان تیم‌های امدادی هلال‌احمر با تمام توان در جهت ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان حضور پیدا کردند.» او در ادامه بیان کرد: «بیش از 150 تیم عملیاتی با پشتیبانی پنج استان همجوار در منطقه حضور دارند و مشغول امدادرسانی به متاثرین از سیل و آبگرفتگی در این استان هستند.»
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه تا روز جمعه به علت نامساعدبودن شرایط جوی امکان پرواز بالگردهای هلال‌احمر وجود نداشت، افزود: «از صبح روز شنبه و بعد از مهیاشدن امکان انجام عملیات امدادرسانی هوایی دو بالگرد هلال‌احمر در حال ارائه خدمات به مردم گرفتارشده در مناطق صعب‌العبور هستند.» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر افزود: «7هزار بسته غذایی آماده توزیع بین سیل‌زدگان است و تاکنون 10هزار تخته پتو نیز بین متاثرین از این حوادث جوی توزیع شده است.» سلیمانی گفت: «75 دستگاه خودروی عملیاتی در منطقه مشغول امدادرسانی هستند و تیم‌های امدادی هلال‌احمر تا پایدارشدن شرایط در کنار مردم این استان خواهند بود.»

امدادرسانی به 4هزار و 578 سیل‌زده
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان از امدادرسانی به 4هزارو 578 نفر در سیل و آبگرفتگی جنوب استان خبر داد. «سیدمحمدمهدی سجادی» با اشاره به ادامه روند امدادرسانی در آبگرفتگی جنوب استان گفت: «بر اثر بارش‌های شدید باران در جنوب استان و آسیب‌دیدن برخی شهرستان‌ها، 516 نیروی عملیاتی در قالب 91 تیم به مناطق حادثه‌دیده نیکشهر، کنارک و چابهار اعزام شدند و ضمن ارزیابی روستای‌های تحت تاثیر، خانه‌ها را از آب تخلیه و اقدام به توزیع اقلام امدادی کردند.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان افزود: «تا صبح روز شنبه نجاتگران هلال‌احمر برای هزارو 400 نفر اسکان اضطراری انجام داده‌اند.» او با اشاره به ادامه عملیات امدادرسانی به مردم این مناطق خاطرنشان کرد: «هزار و ۶۳۴ تخته پتو، ۸۵۴ تخته موکت و ۷۶۷بسته غذایی ۷۲ساعته میان خانواده‌های تحت‌تاثیر توزیع شده است.»
سجادی بیان داشت: «همچنین با توجه به گرفتاری یک‌ ماهیگیر در قایقی در سیلاب‌های منطقه یارمحمد بازار بخش پلان شهرستان چابهار، یک تیم امدادونجات به رهاسازی این ماهیگیر اقدام کرد.» لازم به ذکر است، جهت کمک‌رسانی بهتر و به‌موقع، تیم تخصصی واکنش سریع امدادونجات استان و دو تیم از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان ‌هامون به روستاهای شارک و دنسر از توابع تلنگ شهرستان قصرقند اعزام شده است.

اردوگاه اسکان اضطراری
رئیس سازمان امدادونجات که از صبح روز ۱۱ اسفندماه در مناطق سیل‌زده چابهار حضور دارد، از امدادرسانی به حدود ۱۱۰۰ خانوار و اسکان ۲۷۰ خانوار حادثه‌دیده خبر داده و تاکید کرده است که به دلیل شرایط جوی، امدادرسانی از طریق قایق در مناطق آب‌گرفته چابهار ادامه دارد و با مهیاشدن شرایط، دو بالگرد امدادی برای کمک به متاثران از آبگرفتگی به پرواز درآمدند.
در حال حاضر، یک اردوگاه اسکان اضطراری در چابهار برپا شده است و امدادرسانی هلال‌احمر به متاثران ادامه دارد. تیم‌های امدادی و عملیاتی در حال آماده‌باش هستند و استان‌های معین نیز خود را برای فراخوان احتمالی آماده می‌کنند.

حوادث جوی در ۲۶ استان کشور
امدادرسانی به ۲۳هزار نفر در سراسر کشور

این روزها سیستان‌وبلوچستان تنها استان کشور نیست که درگیر حوادث جوی شده، به گفته رئیس سازمان امدادونجات، در حال حاضر ۲۶ استان کشور درگیر این سوانح و حوادث هستند. محمودی، رئیس سازمان امدادونجات، با اشاره به انجام عملیات امدادونجات در سوانح جوی شامل برف/ کولاک و آبگرفتگی و سیلاب، از تاریخ پنجم تا ساعت 6 صبح دوازدهم اسفندماه گفت: «در این بازه زمانی ۲۶ استان شامل 154 منطقه (61 محور کوهستانی، چهار شهر و 89 روستا) نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.»
او افزود: «در این مدت زمان امدادگران به 22هزار و 289 نفر امدادرسانی و برای 8928 نفر اسکان اضطراری فراهم کردند. 105 نفر نیز به مناطق امن و 12 مصدوم یا بیمار نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.» محمودی با اشاره به اینکه 542 تیم امدادی در عملیات جوی شرکت کردند، ادامه داد: «در این مدت 2161 امدادگر اقدام به رهاسازی 1511 دستگاه خودرو از برف و تخلیه آب و گل‌ولای از 68 واحد مسکونی کردند.»
او گفت: «240 دستگاه چادر، 6200 تخته پتو، 698 تخته موکت، 8216 کیلوگرم نایلون، 103 ست بهداشتی، 2601 بسته غذایی، 2020 قوطی کنسروجات، 3318 بطری آب‌معدنی، 7891 قرص نان، 67 کیلوگرم خرما و 151 شعله والور بین افراد متاثر توزیع شد.»

نظر شما