شناسهٔ خبر: 65505518 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رونمایی از 18 طرح نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در بازدید رییس صندوق نوآوری از پارک ملی کشاورزی و منابع طبیعی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در بازدید از پارک ملی علوم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی از 18 طرح نوآورانه 9 شرکت دانش‌بنیان مستقر در این پارک رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به همراه دکتر مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، عصر چهارشنبه 9 اسفند جاری از پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی (ماهدشت کرج) و نمایشگاه دستاوردهای 22 شرکت‌ دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه کشاورزی، مستقر در این پارک بازدید کرد. 

همزمان با این بازدید از 18 طرح نوآورانه 9 شرکت دانش‌بنیان با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد.

اسامی شرکت‌های دانش‌بنیان و 18 محصولات رونمایی‌شده به این شرح است:

طرح‌های صنعتی فلورد

•    طرح 1: طرح بومی‌سازی حسگر سنجش فشار آب منفدی با تکنولوژی تار مرتعش برای اولین بار در کشور (با مشارکت شرکت توسعه آب و نیروی ایران- شرکت مدیریت منابع آب- شرکت مهندسین مشاور ساحل)؛ کاربرد: پایش فشار آب حفره ایی- پایش سطح آب زیرزمینی-پایش فشار بدنه سدها و بندها-پایش پایداری شیبها در طبیعت و سازه ها(معادن-جاده ها-گودها- مطالعات مدیریت منابع آب.

•    طرح 2: طراحی و ساخت پایلوت تحقیقاتی بازیابی املاح فلزات قلیایی خاکی از پساب؛ ویژگی‌ها: بهره‌گیری از بروزترین تکنولوژی مبتنی بر امواج فراصوت در کنترل و جداسازی، طراحی و ساخت راکتورهای پیشرفته با قابلیت عملیات در فشار بین 1 تا 400 اتمسفر، طراحی و ساخت پمپ‌های دوزینگ فوق دقیق با قابلیت تنظیم نرخ پمپاژ مایع بین 1 تا 500 سانتیمتر مکعب در دقیقه تا فشار 200 بار، طراحی و ساخت سیستم کنترل و پایش بر خط.

حامی ایده صنعت غرب 

•    مزرعه (فارم) چند منظوره هوشمند کشت گلخانه‌ای؛ کاربرد: ایجاد زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار در بخش گلخانه‌های کوچک مقیاس روستایی با استفاده از گلخانه‌های دانش‌بنیان.

فناوران نهال و بذر میهن 

•    پایه انگور اسپوتا حاصلی تلاقی بین انگور Riparia Gloier  با انگور  Vitis venifera var. Jihjighe؛ متحمل به بیماری سرطان طوقه مو بوده و متحمل به خاک‌های آهکی و سرما نیز هست. این پایه دارای قدرت رشد رویشی کم دارای تحمل نسبی بالا به شوری خاک، سازگاری پیوند مطلوب با انواع ارقام است. این پایه رشد زایشی را در پیوندک زودتر القا می‌کند.

رویش گستر هورشید

•    طرح 1:  نهال سه اکوتیپ گیاه کبر؛ گیاه کبر (کاپاریس،) با نام علمی Capparis spinosa L  گیاه دارویی و بومی کشور است. این گیاه جزء خشک زی ترین گیاه است و به راحتی در مناطقی با بارش سالانه کمتر از ۱۵۰ میلی متر مستقر شده و باردهی دارد. توسعه کشت گیاه کبر با سه هدف عمده در کشور شامل: بیابان‌زدایی و کنترل ریزگرد، محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی، صادرات و ارزآوری دنبال می‌شود.

•    طرح 2 و 3: دو رقم بذر گیاه چیا با نام علمی salvia hispanica؛ به نام های رقم سیاه، مهر و رقم سفید آذر. دانه چیا یک دانه فراسودمند است و دارای ویتامین ها و مواد ضروری بدن است. امگا ۳ دانه چیا ۱۰ برابر ماهی سالمون است. تا به امروز دانه چیا از کشورهای امریکای جنوبی به کشور وارد می‌شد، اما پس از اصلاح و معرفی ارقام چیا، کشور از واردات دانه چیا بی نیاز و خودکفا می شود و امکان صادرات نیز وجود دارد.

رایان نور تدبیر 

•    طرح 1: دستیار هوشمند مدیریت کشاورزی؛ این محصول مبتنی بر هوش مصنوعی، موتورهای جستجو، تصاویر هوافضاپایه را بصورت خودکار دانلود، پردازش واز یک ماژول پرقدرت طبقه‌بندی‌گر بهره می‌برد. ورودی این سامانه تصاویر ماهواره‌ایی و داده‌های میدانی و خروجی آن، نقشه‌های طبقه‌بندی سطوح زیرکشت، نوع کشت و سایر داده‌ها است.

•    طرح 2: ماشین‌آلات کشاورزی ADAS؛ کلیه ماشین‌آلات را بصورت هوشمند در مزارع رانش می‌کند؛
طول عمر وتور را افزایش و بهره‌بردارها را از نعمت هوشمندسازی برخوردار می‌کند.

فصل پنجم فرح بخش 

•    طرح 1: سرکه چوب فرح بخش؛ این شرکت برای اولین بار در ایران سرکه چوب شناسنامه دار تولید کرده و این محصول را به صورت استاندارد تولید می کند. سرکه چوب فرح بخش مایعی اسیدی است که از فرایند سوختن ناقص چوب و انواع سلولز با استفاده از فناوری نوین به دست می آید. جهت اصلاح خاک و کشاورزی ارگانیک کاربرد دارد. کاربرد سرکه چوب فرح بخش در خاک سبب افزایش ماده آلی خاک، نگهداری آب در خاک، افزایش تحمل گیاه در برابر بیماری های گیاهی و افزایش مقاومت گیاه در برابر شرایط تنش محیطی مانند کم آبی، شوری و تنش دمایی می شود. خاصیت اسیدی سرکه چوب فرح بخش، ریشه زایی و جذب عناصر غذایی در خاک های آهکی را بهبود می بخشد.

•    طرح 2: نماتدکش نماکوب؛ این شرکت با هدف درمان زوال مرکبات با شیوه ای نوین و بهره گیری از ترکیبات ارگانیک نماتدکش قارچ کش نماکوب را تولید کرده است. آلودگی به نماتد در ایران تبدیل به بحران و اپیدمی شده است و امروزه باغات مرکبات، پسته، کیوی، گلخانه های فلفل دلمه، مزارع و گندمزارها را آلوده کرده است.  نماکوب اولین نماتدکش ارگانیک کشور ساخت جوانان کشاورز داراب فارس در شرکت فصل پنجم است که به عنوان یکی از مهم‌ترین کودداروهای ارگانیک کشاورزی، درمان نماتد، حل بحران زوال مرکبات و افزایش عملکرد تضمینی در باغات و مزارع کشاورزی را به دنبال دارد. معرفی این محصول فصل جدیدی در کشاورزی ایران است. نماکوب علاوه بر درمان نماتد و قارچ، تنظیم کننده PH خاک، افزایش ماده آلی خاک، احیای خاک است و افزایش بهره‌وری را تضمین می‌کند.

•    طرح 3: کود ماهی ماهکود؛ با افزایش جمعیت نیاز به غذا بیش از پیش شده و تأمین امنیت غذایی یک مسئله جدی است. گسترش کشاورزی و تولید غذا بحران های مختلفی اعم از خشکسالی و آلودگی خاک را به دنبال دارد. تنها راه پیش رو افزایش بازده و عملکرد صنعت کشاورزی با استفاده از محصولات نوین است. کود ماهی ماهکود با این هدف تولید شده و احیای خاک در کنار افزایش عملکرد را تضمین می کند. اولویت اصلی فصل پنجم افزایش عملکرد مزارع گندم است که با تولید ماهکود نقش خود را در این بخش ایفا کرده است.

اصلاح گران بذر آینده

•    طرح 1: هیبرید بادمجان قلمی 2198؛ این از هیبریدهای بادمجان قلمی است که در آزمایش‌های کمی و کیفی شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به یکنواختی مناسب از نظر رشد بوته، شکل میوه، رنگ میوه، اندازه میوه و تداوم تولید محصول در مزرعه از ارقام شاهد خارجی و رقم محلی برتری مناسبی داشته است. این هیبرید در فرایند ثبت ارقام گیاهی قرار گرفته و پس از ثبت و نام گذاری آن توسط موسسه تحقیقات ثبت، کنترل و گواهی بذر و نهال در فرایند تولید قرار خواهد گرفت.

•    طرح 2: هیبرید بادمجان دلمه‌ای 1933؛ این هیبرید در آزمایش‌های سال‌های 1400 و 1401 در مقایسه با ارقام شاهد خارجی و داخلی و در آزمایش‌های تکراردار مورد بررسی و نتایج آن بسیار امیدبخش بود. از نظر صفات کیفی و کمی و بازارپسندی مورد توجه کشاورزان قرار گرفت. این هیبرید در فرایند ثبت ارقام گیاهی قرار گرفته و پس از ثبت و نام گذاری آن توسط موسسه تحقیقات ثبت، کنترل و گواهی بذر و نهال در فرایند تولید قرار خواهد گرفت. 

کهربا صنعت اسپادان

•    دستگاه تست بار میکروبی؛ این محصول حاصل تلاش تیمی در مجموعه دانش بنیان کهربا صنعت اسپادان است که تا قبل از ساخت و تولید آن در انحصار کمپانی هایژن انگلستان بوده است و در تمامی صنایع غذایی ، بهداشتی و آزمایشگاهی کاربرد دارد. قابلیت های محصول: اندازه گیری بار میکروبی انواع سطوح و اماکن مانند هتل، بیمارستان، رستوران؛ اندازه گیری بار میکروبی مایعات مانند آب، شیر، روغن و نوشیدنی‌ها؛ اندازه گیری بار میکروبی در محصولات غذایی مانند گوشت و انواع خوراکی‌ها؛ اندازه‌گیری آلودگی باکتریایی در صنایع آزمایشگاهی و پزشکی مانند باکتری ایکولای؛ قابلیت استفاده در صنایع داروسازی و ساخت انواع آنزیم؛ ذخیره 5000 نمونه به همراه اطلاعات ورودی توسط کاربر؛ گزارش دهی بصورت پرتابل روی خود دستگاه و نرم افزار کامپیوتری؛ سهولت استفاده بدون نیاز به آموزش؛ صفحه تمام لمسی جهت کاربری آسان.

آرین خوشه پارس

•    طرح 1: جوین 45 (هیبرید سینگل کراس)؛ کاربرد: دانه‌ایی، پتانسیل بالا در تولید دانه و کاملا رقابت پذیر با ارقام دیررس دانه‌ایی- مصرف آب و نهاده کمتر

•    طرح 2: آرین 50 (هیبرید سینگل کراس)؛ کاربرد دو منظوره: دانه و علوفه، قابلیت کشت در تمامی مناطق ذرت‌خیز کشور و بخصوص مناطقی با محدودیت دوره رشد بیشتر

•    طرح 3: BK65  (هیبرید سینگل کراس)؛ کاربرد دو منظوره: دانه و علوفه، قابلیت کشت در تمام مناطق ذرت‌خیز کشور

نظر شما