شناسهٔ خبر: 65496717 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

سیدحمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اهمیت اقتصادی سفر رئیس‌‌جمهور به الجزایر

سیدحمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه هیئت عالی‌رتبه اقتصادی ایران در سفر به الجزایر زمینه همکاری‌های گازی ایران با کشورهای صادرکننده گاز را ایجاد می‌کنند، گفت: ظرفیت بالایی در ایران وجود دارد تا با کشورهای مختلف ازجمله آذربایجان، ترکیه، روسیه و قطر در حوزه‌های گازی همکاری مؤثری انجام دهیم.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان که به الجزایر سفر کرده است، درباره این سفر با بیان اینکه ارتباط با الجزایر به گسترش روابط ایران و شمال آفریقا کمک خواهد کرد، گفت: سفر به الجزایر اهمیت دارد، زیرا دیدار رؤسای جمهور دو کشور پس از ۱۶ سال انجام خواهد شد. 

 

وی افزود: الجزایر کشوری است که با استعمارگران مبارزه کرده است و مردم ما از این کشور خاطرات خوبی در ذهن دارند. الجزایر در آفریقا جایگاه ویژه‌ای دارد، این کشور در حوزه تمدنی اسلامی قرار دارد و حتما ارتباط دو کشور می‌تواند به ارتباط ما با آفریقا کمک کند. 

 

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دستورکار کشورهای عضو مجمع جهانی گاز قرار دارد، بررسی برنامه های آتی صادرات گاز به کشورهای مختلف است

سیدحمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به الجزایر و شرکت در هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز به «راهبرد معاصر» گفت: هفتمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز با میزبانی الجزایر ناظر بر بررسی اصلی ترین محورهای تأثيرگذار بر صنعت گاز برگزار می شود. 

 

وی افزود: با توجه به اینکه در هر دوره ای یکی از کشورهای عضو مجمع به عنوان دبیر انتخاب می شود، این دوره دبیر کل الجزایر است. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دستورکار کشورهای عضو مجمع جهانی گاز قرار دارد، بررسی برنامه های آتی صادرات گاز به کشورهای مختلف است. 

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد: علاوه بر این، کشورهای شرکت کننده در مجمع درباره چشم اندازهای دو یا چندجانبه بازار انرژی، دستاوردهای جدید حوزه گازی و فناوری دنیا و وضعیت بازار جهانی گاز رایزنی می کنند.

 

حسینی درباره آخرین وضعیت بازار جهانی گاز گفت: با اینکه بازار گاز در سال های گذشته درآمدزایی قابل قبولی برای صادرکنندگان داشت، اما امسال بازار گاز با چالش های جدی مواجه بود، به گونه ای که منافع کشورهای صادرکننده دچار مخاطراتی شد.

 

وی درباره کاهش قیمت جهانی گاز تصریح کرد: با توجه به اینکه کانادا و آمریکا به عنوان هاب گازی بخش قابل توجهی از گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را تأمین کردند، شاهد کاهش درآمد صادرکنندگان گاز بودیم، زیرا قیمت گاز در اروپا تا ۲۳ سنت‌ کاهش‌ یافت؛ به همین دلیل صادرکنندگان گاز سال سختی پشت سر گذاشتند و منافع آنها آنچنان که انتظار می رفت، حفظ نشد. 

 

حسینی یکی از دستورات مجمع صادرکنندگان گاز در الجزایر را بررسی میزان عرضه و تقاضای جهانی گاز عنوان کرد و گفت: انتخاب دبیر و رئیس مجمع یکی از مواردی است که می تواند در اجلاس تصمیم گیری شود، اما موضوع مهمی که قطعاً در اجلاس به آن پرداخته می شود، درآمدزایی کشورهای صادرکننده گاز است. 

 

وی افزود: با توجه به اینکه با خروج روسیه از بازار جهانی نفت شرکت های گازی در دو سال گذشته با کاهش تقاضا مواجه شدند و بازار گاز با قیمت‌های مناسبی مواجه نشد، لذا انتظار می رود در مجمع سران کشورهای مسلمان و همسو که همزمان مباحث توسعه و استفاده از فناوری روز دنبال می شود، موضوعات مرتبط با عرضه و تقاضا بررسی شوند و ایران نیز به عنوان کشور صادرکننده گاز بتواند از آخرین دستاوردها و تجربیات روز دنیا بهره برداری کند.

 

فعال بازار انرژی یادآور شد: هیئت همراه رئیس جمهور ایران در نشست هایی که میان هیئت های همراه رؤسای جمهور کشورهای شرکت کننده برگزار می شود، با تبادل اطلاعات، زمینه همکاری های گازی میان ایران با کشورهای صادرکننده گاز را ایجاد می کنند. علاوه بر این، می توان با کشورهای مختلف ازجمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه و قطر در حوزه های گازی همکاری مؤثری انجام داد.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد: در همکاری با قطر می توان به پایانه واردات گاز تبدیل شد، به این معنا که کمبود گاز کشور در ماه های سرد سال را طی قراردادی با قطر جبران کرد، به گونه ای که در هشت ماه گرم‌ سال گاز خود را در بازارهای مختلف بفروشیم، اما در سه چهار ماه سرد سال که اوج مصرف گاز است، به جای تعطیلی واحدهای فولادی و پتروشیمی با واردات گاز ال.ان.جی یا گاز مايع  نیازهای کشور را برآورده کرد. 



نظر شما