شناسهٔ خبر: 65492151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با استقبال رئیس جمهور الجزایر صورت گرفت؛

حضور رئیس‎ جمهور در اجلاس سران اوپک گازی

تهران- ایرنا- آیت‌الله رئیسی برای شرکت و سخنرانی در هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با استقبال رئیس‌جمهور الجزایر، وارد محل برگزاری این نشست شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور که به منظور دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز (GECF) به الجزایر سفر کرده، دقایقی پیش وارد محل برگزاری این نشست شد.

قرار است رئیس‌جمهور در هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز (GECF) سخنرانی و در حاشیه این نشست با برخی از سران و مقامات عالیرتبه شرکت کننده در آن دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش ایرنا، نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، دوحه (قطر) در سال ۲۰۱۱ میلادی، مسکو (فدراسیون روسیه) در سال ۲۰۱۳ میلادی، تهران (جمهوری اسلامی ایران) در سال ۲۰۱۵ میلادی، سانتاکروز (بولیوی) در سال ۲۰۱۷ میلادی، مالابو (گینه استوایی) در سال ۲۰۱۹ میلادی، دوحه (قطر) در سال ۲۰۲۲ میلادی به‌ترتیب میزبان ۶ دوره گذشته نشست بوده‌اند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند.

از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع را عهده‌دار بوده است.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

شایان ذکر است که ایران میزبان هشتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۲۷ میلادی خواهد بود.

نظر شما