شناسهٔ خبر: 65485730 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تورم در بهمن‌ماه به کمترین رقم 33 ماه گذشته رسید

افت تورم تولید به کانال ۲۰درصد

صاحب‌خبر -

پس از آنکه مشخص شد تورم ماهانه مصرف‌کننده در بهمن با ثبت رقم ۱.۴درصد به کمترین رقم ۳۳ ماه اخیر رسیده، مرکز آمار و بانک مرکزی از کاهش چشمگیر تورم تولید خبر دادند؛ موضوعی که در ادبیات رایج علم اقتصاد، نشان‌دهنده کاهش تورم طی ماه‌های آتی در بخش مصرف‌کننده است.
نیمه نخست اسفند مصادف شد با موج انتشار آمارهای مثبت از کاهش تورم در بخش تولید و مصرف. ابتدا این مرکز آمار بود که در سومین روز اسفند از کاهش تورم ماهانه مصرف‌کننده به ۱.۴درصد در بهمن خبر داد که کمترین رقم در ۳۳ ماه اخیر بود. طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه هم در این ماه به ۳۵.۸درصد
 کاهش یافت.
مرکز آمار پس از این، جزئیات تورم تولید در فصل پاییز ۱۴۰۲ را هم منتشر کرد. طبق این گزارش، تورم فصلی تولید در پاییز ۱۴۰۲ با ثبت عدد ۶.۳درصد به کمترین رقم در هفت فصل اخیر رسیده است.
آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد از ابتدای ۹۹ به این‌سو، تنها در یک فصل یعنی زمستان ۱۴۰۰ تورم فصلی تولیدکننده با ثبت عدد ۴.۹درصد، کمتر از تورم پاییز ۱۴۰۲ بوده است. درست یک روز پس از اینکه مرکز آمار از کاهش تورم تولید خبر داد، دیگر نهاد آماری هم این موضوع را تایید کرد. پنجشنبه ۱۰ اسفند بانک مرکزی از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده به ۲۸درصد در پایان بهمن خبر داد. همچنین تورم ماهانه تولید در این ماه ۱.۲درصد بود. این رقم در حالی ثبت شد که در بهار سال ۱۴۰۰ مصادف با آخرین ماه‌های دولت قبل، تورم تولید از مرز ۱۰۰درصد هم عبور کرده و سه رقمی شده بود. مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد تورم تولید به یک‌چهارم رکورد دولت قبل در بهار ۱۴۰۰ کاهش
یافته است.
این اولین‌بار پس از گذشت ۴۴ ماه بود که تورم تولیدکننده در کانال ۲۰درصد قرار گرفت. در ادبیات رایج علم اقتصاد، از تورم تولید به عنوان تورم پیش‌نگر برای مصرف‌کننده یاد می‌شود. چرا هرگونه تغییر در تورم تولیدکننده، پس از مدتی وقفه و ورود کالای تولیدشده به بازار مصرف، به مصرف‌کننده منتقل می‌شود. در نتیجه این سازوکار، کاهش یا افزایش تورم در بخش تولید، چشم‌اندازی از روند پیش‌روی تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آتی ارائه می‌دهد. با این وصف، کاهش چشمگیر تورم تولید و رسیدن آن به کانال ۲۰درصد، چشم‌انداز تورم مصرف کننده را نزولی ترسیم می‌کند. این ارقام به وضوح نشان می‌دهد فشار تورم در بخش عرضه کالا و خدمات کاهش یافته و نوید کاهش فشار تورم در ماه‌های آتی در بخش مصرف را می‌دهد.

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده ۱۴.۴درصد
 کاهش یافت
  تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده با کاهش ۱۴.۴ واحد درصدی، از ۴۲.۴درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۲۸.۰درصد در بهمن‌ماه سال‌جاری رسید.
بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در سال‌جاری حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «کالا» با کاهش 16.5 واحد درصدی از 41.0درصد در فروردین‌ماه سال‌جاری به 24.5درصد در بهمن‌ماه رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «خدمت» از 40.0درصد در فروردین‌ماه به 36.2درصد در بهمن‌ماه سال‌جاری رسیده است. همچنین بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده در این دوره حاکی از بهبود در روند تورم این شاخص است، به طوری که تورم 12 ‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از 82.6درصد در شهریورماه سال 1400 به 34.0درصد در بهمن‌ماه سال 1402 کاهش یافته که موید کاهش 48.5 واحد درصدی در این مقطع است.

 

نظر شما