شناسهٔ خبر: 65424226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تمدن اسلامی مردم نهاد و مردم محور است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: تمدن اسلامی مردم نهاد و مردم محور است.

صاحب‌خبر -

تمدن اسلامی مردم نهاد و مردم محور است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در نشست نخبگان شیعه و اهل سنت که با موضوع نقش مشارکت مردمی در تحقق تمدن نوین اسلامی در سالن آمفی تئاتر پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: در دین مبین اسلام مسئله حکومت و تمدن نوین اسلامی یک مسئله مردم نهاد است و محور اصلی در تحقق آن خود مردم هستند.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که حکومت محور برای تحقق تمدن باشد، حتی نخبه محور هم نیست، هر چند آن‌ها نقش مهمی دارند، اما تمدن اسلامی مردم نهاد و مردم محور است و این یکی از امتیازات دین مبین اسلام است که مردم در آن نقش اساسی دارند.

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: آیات قرآن کریم به درستی نقش مردم را در تحقق حکومت اسلامی تبیین کرده است و اگر مردم پای کار نیایند تمدن اتفاق نمی‌افتد، هر چند ما اعتقاد داریم که مشروعیت تمدن به اراده الهی است، اما تحقق آن با مردم است و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اخیر بدان اشاره کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که در اسلام حکومت اجباری نداریم و کار‌ها با اراده مردم است، اضافه کرد: با زور و اجبار نمی‌شود به مردم تمدنی را تحمیل کرد و باید خود مردم پای کار بیایند و در حکومت کمتر از ۵ ساله امام علی علیه السلام هم این مسئله را به عیان می‌بینیم.

وی افزود: در انتخابات هم همین مسئله است که باید مردم با اراده و اختیار خود وارد میدان شوند و انتخاب کنند و کسی را به اجبار نمی‌شود وارد میدان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: برخی از نخبگان در مسائل جزئی حساسیت نشان می‌دهند، اما در مسائل کلان بی تفاوت هستند؛ و انتخابات هم از این مسائل است و برخی‌ها چشم خود را به روی آن بسته اند و حرفی نمی‌زنند و باید نخبگان در مسائل کلانی که چشم امید مستضعفین بدان است اظهار نظر کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در این نشست گفت:باید در انتخابات تعصبات را کنار بگذاریم و به صورت عقلانی وارد میدان شویم

ماموستا کلشی نژاد گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی تمدن اسلامی در حال تحقق است و جامعه روز به روز به سمت تقویت پایه‌های آن حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: علمای اسلامی تعاریف خود را از مدنیت و تمدن بیان کرده اند که نقش جامعه و مردم در تحقق آن بسیار مؤثر است و جمعیت یکی از مهم‌ترین عوامل تحقق تمدن اسلامی است.

وی گفت: در تقسیم ثروت و کار باید نگاه عادلانه داشته باشیم که این امر موجب امید بخشی به جامعه می‌شود که رهبران انقلاب به دنبال تحقق آن بودند و هستند و لذا در مؤلفه صنعت و علم نیز باید نگاه عادلانه داشته باشیم.

ماموستا کلشی نژاد با تاکید بر نقش نخبگان بر مشارکت حداکثری مردم در تمدن اسلامی، خاطر نشان کرد: علی رغم همه حمایت‌هایی که انقلاب اسلامی از دانشگاه‌ها کرد، این مجموعه آن گونه که باید در تحقق تمدن اسلامی گام برنداشت و در اغتشاشات سال گذشته دیدیم که برخی از مسائلی که ریشه انقلاب اسلامی را می‌زد از خروجی‌های دانشگاه بود و لذا باید اساتید و مدیران دانشگاه به این مسئله به صورت جدی توجه کنند.

در این نشست نخبگان دانشگاهی و حوزوی به بیان نظرات خود در رابطه با نحوه تشکیل تمدن نوین اسلامی پرداختند.

نظر شما