شناسهٔ خبر: 65414012 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نامزد نمایندگی مجلس: قانونگذاری و نظارت هوشمند بر اجرای قانون ضروری است + فیلم

شاهرود - ایرنا - نامزد نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه شهرستان‌های شاهرود و میامی گفت: قانونگذاری هوشمند به همراه نظارت هوشمند بر روند اجرا، می‌تواند مهمترین ابزار برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده به ویژه در تامین اعتبارات باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان شاهرود و میامی و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه‌هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع‌های شهرستانی و کشوری کرده‌ است.

حسن باقری نامزد نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه شاهرود و میامی در شرق استان سمنان به همین منظور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) حضور یافت تا به بیان برنامه و دیدگاه‌های خود بپردازد.

به گزارش ایرنا، این نامزد حوزه شاهرود و میامی متولد سال ۱۳۵۲ بخش بیارجمند در شهرستان شاهرود، در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد. وی دارای مدرک کاردانی اتاق عمل، کارشناسی، کارشناسی ارشد و در مرحله اخذ رساله دکتری رشته مدیریت است. بیش از ۱۵ سال به عنوان مدیر ارشد در حوزه برنامه، بودجه و پایش عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فعالیت دارد.

تقویت آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی

این نامزد انتخاباتی به تقویت آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: جایگاه معلمان و فرهنگیان به ویژه در حوزه معیشتی و همچنین سرانه اعتبار دانش‌آموزان نسبت به تولید ناخالص داخلی باید ارتقا یابد. دانش و فناوری را باید به حوزه‌های اجرایی پیوند زد و همچنین دانشگاه‌ها به محور توسعه کشور و شهرستان‌های حوزه انتخابیه تبدیل شود.

توجه به معیشت بازنشستگان، زنان خانه‌دار، و اشتغال‌های خانگی با رویکرد صادرات از اهداف در سطح محلی است.

با ایجاد کارگروه‌های تحولی در دانشگاه‌ها و همچنین در حوزه‌های اجرایی با استفاده از توانمندی نخبگان و مردم باید بتوان از ظرفیت‌های منطقه در گردشگری، سلامت، راه‌های مواصلاتی، فرودگاه و صنعت بیشتر بهره‌برداری کرد و با کمک و رویکرد فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی این مهم را ارتقا داد.

یکی از مشکلات جدی منطقه شاهرود و میامی موضوع تامین آب پایدار شرب و کشاورزی است که نیاز به پیگیری دارد. اگر سامانه بازچرخانی آب شرب و تصفیه فاضلاب تکمیل شود، کمک بزرگی برای تامین آب پایدار، آبخیزداری و آبخوان‌داری خواهد بود.

قله شاهوار نماد عزت شهرستان شاهرود است که باید ضمن پاسداشت آن، از تخریب این منبع تامین آب پایدار جلوگیری شود.

نبود گمرکِ توسعه‌یافته یکی دیگر از دغدغه‌های مردم شاهرود است، گمرک به‌عنوان محور صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی در شاهرود و میامی باید در این منطقه استقرار یابد.

قانون‌گذاری هوشمند، نظارت هوشمند

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانونگذاری‌ها، و برنامه‌ریزی‌ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام، مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است.

قانون‌گذاری هوشمند و نظارت هوشمند بر قانون با رویکرد تعالی انسان و حیات طیبه، توسعه همه جانبه، متوازن و مبتنی بر دانش، فناوری، خرد جمعی و حکمرانی نخبه‌ها، مشارکت آحاد جامعه، الگوی اسلامی- ایرانی و اجرای عدالت اجتماعی محقق می‌شود.

اهداف اختصاصی

الف - حوزه قانون‌گذاری هوشمند

تلاش برای توسعه زیرساخت‌های سلامت و آموزش پزشکی، رسیدن به جامعه سلامت محور، کمک به دستیابی امنیت غذایی، تغذیه بهتر، ایجاد زندگی سالم و رفاه، ترویج کشاورزی پایدار، تلاش برای فراهم‌سازی آموزش و پرورش فراگیر و باکیفیت برای همگان و توانمندسازی بانوان، تلاش برای تامین آب سالم و بهداشتی، مدیریت پایدار آب و بازچرخانی آب در دستور کار است.

ترویج رشد اقتصادی مداوم، تلاش برای رشد صنعت، زیرساخت و نوآوری دانش محور، کمک به ایجاد شهرها و شهرک‌های فراگیر، ایمن، تاب آور و پایدار، کمک به توسعه آبخیزداری، آبخوانداری، بیابانزایی، ایجاد زنجیره ارزش در صنایع، کشاورزی، دامپروری مبتنی بر دانش و آمایش و سندهای توسعه، تلاش برای تامین زیرساخت‌ها و نیازهای اساسی مردم، از جمله مسکن و اشتغال پایدار برنامه‌ریزی شده است.

پیگیری توسعه حمل و نقل ریلی و ارتباط با کشورهای همسایه و افزایش سهم ریلی در حمل و نقل کشور، تلاش برای توسعه نرم افزای و سخت افزای ورزش و دسترسی به ورزش همگانی برای آحاد مردم و جوانان، تصویب قوانین ارزآور کشور(ترانزیت کالا، صادارات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی)، تصویب و اجرای برنامه راهبردی و جامع فقرزدایی با ضمانت اجرایی و تحقق عدالت اجتماعی در دستور کار است.

ب - حوزه نظارت هوشمند بر اجرای قانون

نظارت هوشمندانه و مستمر بر تحقق اسناد بالادستی از جمله نظارت بر اجرای مفاد برنامه هفتم توسعه، نظارت بر اجرای جامع و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پروش، نظارت بر اجرای سند توسعه کشاورزی، آب، ورزش و جوانان، سلامت، آموزش و تحقیقات، نظارت بر اجرای اسناد آمایش استان و اسناد توسعه شهرستان‌ها، نظارت بر برنامه اصلاح الگوی کشت در سطح ملی و منطقه‌ای، نظارت بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سطح ملی و منطقه‌ای، نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌های اجرای ملی و استانی بر اساس قوانین برنامه‌ریزی شده است.

ج - حوزه پیشرفت منطقه شاهرود و میامی

هماهنگی و پیگیری تامین آب شرب و کشاورزی پایدار، پیگیری راه‌اندازی کلینیک تخصصی و دانشکده دندانپزشکی، هماهنگی و پیگیری راه‌اندازی فرودگاه بین المللی شاهرود با رویکرد صادرات، پیگیری راه‌اندازی کارخانجات نیمه‌تمام در سطح شهرستان‌ها(ذوب آهن، صنایع تبدیلی و فعال شدن کارگاه‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی) انجام خواهد شد.

پیگیری اجرای طرح راه آهن طبس - شاهرود - آزادشهر - گلستان - اینچه برون، پیگیری تکمیل و بهره‌برداری و توسعه ورزشگاه‌های نیمه‌تمام، پیگیری راه‌اندازی محورهای مواصلاتی نیمه تمام شهرستان‌ها، پیگیری اتمام طرح‌های مدارس نیمه تمام و حذف مدارس دونوبته، پیگیری تسریع در اتمام و راه‌اندازی مسکن ملی، تقویت صندوق‌های کشاورزی، تقویت فعالیت تشکل‌های قرآنی، مذهبی، تربیتی و پرورشی در سطح ملی و منطقه‌ای و پیگیری راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان شاهرود در دستور کار قرار دارد.

پیگیری ایجاد اداره‌های کل جهادکشاورزی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، آب و فاضلاب، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شرق استان، پیگیری فعال‌سازی شهرک‌های کشاورزی، دامپروری، معدنی و صنایع تبدیلی، کمک به توسعه گردشگری طبیعی، سلامت، کشاورزی و مذهبی، حفظ جایگاه یوزپلنگ آسیای در منطقه، ایجاد مرکز جامع تولید یوزپلنگ و گورخر آسیایی، مرکز تحقیقاتی محیط زیست، مراکز جامع تولید گونه‌های نادر و پارک‌های ملی حیات وحش و ارتقای جنگل ها در سطح ملی و مناطق آمایشی با تامین منابع پایدار، پیگیری حفظ و حراست از قله شاهوار به عنوان میراث طبیعی و جلوگیری از فعالیت معدن بوکسیت در چارچوب قوانین و مقررات برنامه‌ریزی شده است.

راهبردها

شناخت خلاء‌های قانونی کشور و قانون‌گذاری و نظارت هوشمند بر قانون، هماهنگی ایجاد فرصت‌های عادلانه برای رشد و تعالی همه مردم، کمک به تحقق عدالت اجتماعی از طریق قانون‌گذاری و حمایت از برنامه‌های کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد، کمک به اصلاح و اجرای کامل قوانین اقتصادی، حمایت از قوانین تولید داخلی، صنایع متوسط و کوچک، توسعه صادرات دانش بنیان، جلوگیری از خام فروشی، بازاریابی بین المللی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی، تمرکززدایی، تفویض و انتقال اختیار به سطوح شهرستان، بخش‌ها و حل مشکلات اداری مردم، پیگیری اجرای مفاد سند توسعه جامع، برنامه راهبردی و عملیاتی در شهرستان‌های شاهرود و میامی انجام خواهد شد.

استفاده از فناروی‌های مناسب و سازگار در سطح محلی برای توسعه پایدار و همه جانبه با کمک دانشگاه‌ها، کمک به سرمایه‌گذاری خارجی با رویکرد انتقال فناوری، کمک به رفع ناترازی انرژی در کشور با مدیریت کیفیت مصرف حامل‌های انرژی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، بهبود بودجه‌ریزی در کشور با رویکرد بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، نظارت و پیگیری مستمر بر رفع مشکلات تولیدکنندگان، مرتفع شدن مشکلات کسری بودجه سنواتی، کمک و نظارت برای کاهش وابستگی به نفت در بودجه‌های سنواتی، کمک به تصویب قوانین و اعتبارات توسعه مراکز تحقیقاتی محیط زیست پیش‌بینی شده است.

روش اجرا

ایجاد کارگروه‌های تخصصی پیشرفت و تحول و فعال‌سازی اتاق فکر در شهرستان‌های شاهرود و میامی، بخش‌ها و روستاها با مشارکت موثران، معتمدان و نخبگان، جمع آوری اطلاعات و شناسایی نهادها، افراد حقیقی و حقوقی اثرگذار در ارتقای امور و ایجاد بانک اطلاعاتی، نیازسنجی و احصای فرصت‌های مشارکت بخش غیردولتی در سطوح ملی، استانی و منطقه به منظور استفاده از منابع عمومی پیش‌بینی شده در بودجه‌های سنواتی، پیگیری مستمر مسائل و مشکلات از مقامات ملی، استانی، شهرستانی برای ایجاد بستر مناسب به منظور استمرار مشارکت‌های مردمی، پیگیری برنامه‌مداری در سطح وزارتخانه‌ها، ادارات کل، شهرستان‌ها، بخش‌ها و ایجاد گروه‌های نظارت و دیده‌بان بر امور قانون‌گذاری و نظارت بر رفتار نمایدگان مردم در دستور کار است.

شهرستان شاهرود و میامی با بیش از ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه یازدهم اسفند برگزار می‌شود.

۶۸۱ شعبه اخذ رای در استان سمنان شامل ۴۸۲ شعبه شهری و ۱۹۹ شعبه روستایی و ۱۴۳ شعبه سیار و ۵۳۸ شعبه ثابت است.

نظر شما