شناسهٔ خبر: 65402055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش شاخص‌های منابع آبی استان نسبت به پارسال

حجم ذخایر آبی سدهای مازندران اکنون 56 میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران در دومین جلسه هماهنگی تامین آب برای فصل کشاورزی جدید در استان ، با اشاره به بهتر شدن آمارهای منابع آبی استان نسبت به پارسال ،گفت: هرچند که در عمده شاخص‌های آبی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم، اما تقریبا در همه این شاخص‌ها نسبت به دوره درازمدت عقب هستیم.

سید محمد موسوی افزود: مجموع آب ذخیره شده در سد‌های استان اکنون ۱۹۳ میلیون متر مکعب، معادل ۴۳.۵ درصد حجم کل ذخیره سد‌های استان است که ۵۶ میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

موسوی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی تا اکنون ۸۸ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد‌های استان شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۳۱ میلیون متر مکعب بود و  افزایش محسوس ورودی آب به مخزن سد‌های استان طی پنج ماه اخیر نسبت به مدت مشابه پارسال  را نشان می‌دهد.
 
وی گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ طی همین مدت ۱۰۱ میلیون متر مکعب وارد سد‌های استان شده بود، این امر نشان می‌دهد ما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم و باید مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد.
 
موسوی درباره میزان ذخیره آب‌بندان‌های استان نیز با بیان اینکه پارسال در این زمان آب‌بندان‌های استان ۲۲۶ میلیون متر مکعب آب ذخیره داشتند، اما اکنون آب ذخیره شده در آب‌بندان‌های استان با ۲۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۹۵ میلیون متر مکعب رسیده است، گفت: حدود ۷۳ درصد حجم آب‌بندان‌های استان پر شده است که در مدت مشابه پارسال ۵۶ درصد بود و به جز شبکه گلورد در مابقی شبکه‌ها از نظر ذخیره آب آب‌بندان‌ها مشکلی وجود ندارد.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد؛   بنا به آمار‌های ارائه شده جهاد کشاورزی مازندران؛ امسال کشاورزان به دلیل شرایط اقلیمی و گرمای هوا زودتر از سال‌های گذشته عملیات کشت را آغاز کردند، به طوری که اکنون در ۱۰۲ هزار هکتار از شالیزار‌های استان شخم اولیه، در ۵۲ هزار هکتار آب‌تخت و در ۱۲۵ هزار هکتار بذرپاشی اولیه انجام شده است.

نظر شما