شناسهٔ خبر: 65397488 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صهیونیست‌ها برای کاهش تلفاتشان در غزه به تجهیزات بدون سرنشین متوسل شدند

حمید محمدطاهری

ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز حملات زمینی در نوار غزه به دلیل ترس از خسارات جانی سنگین و همچنین پایین بودن روحیه نظامیان خود، به استفاده از تسلیحات و تجهیزات بدون سرنشین در این منطقه تحت‌محاصره متوسل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وب‌سایت «الخنادق» در گزارشی در این باره نوشت: ارتش رژیم اشغالگر همچنین از جنگ غزه استفاده می‌کند تا این تسلیحات را در میدان نبرد آزمایش کند و پس از آن به مقدار زیاد آنها را تولید و خلأهای خود را پر کند و شاید پس از پایان این تهاجم، آنها را در سطح بین‌المللی به بازار عرضه کند.

برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی اسامی و مدل‌های برخی از این تسلیحات را فاش کرده‌اند که همگی در ویژگی «کنترل از راه دور» بودن مشترک بوده و مهم‌ترین آنها بولدوزر بدون راننده D-۹، نفربر زرهی با قابلیت کنترل از راه دور و پهپاد ماعوز هستند.

بولدوزر بدون سرنشین D-۹

صنعت هوا فضای رژیم صهیونیستی سیستم هدایت این بولدوزر را با استفاده از فناوری‌های مورد استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین برای کنترل آن از راه دور توسعه داده است.

این بولدوزر خودران، در اولین روز پس از شروع حمله زمینی وارد نوار غزه شد. D-۹ (دی‌۹) توانایی شناسایی مواد منفجره، نجات نفربرهای زرهی زیر آتش و تخریب ساختمان‌ها و خانه‌ها را دارد. کمترین وزن آن ۶۵ تُن و مجهز به قابلیت کنترل کامل از راه دور است.

نفربر زرهی با قابلیت کنترل از راه دور

این نفربر در هفته‌های اخیر، برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس شاسی خودروی زرهی ۱۱۳-M موسوم به «زلدا» ساخته شده است.

از این نفربرها در مکان‌های دور افتاده (بدون سکنه) استفاده شده است؛ چراکه علی‌رغم زرهی بودن اما در برابر تمام سلاح‌های ضد زره بسیار ضعیف هستند.

این خودرو به طور انحصاری برای انجام ماموریت‌های لجستیکی، انتقال تجهیزات و سلاح‌های نظامی به مکان‌های خاص استفاده می‌شود. این نفربر از راه دور و توسط توسط سربازان آموزش‌دیده و با استفاده از یک صفحه نمایش کوچک و با کمک سنسورهای مستقر در آن هدایت می‌شود.

پهپاد ماعوز

صهیونیست‌ها برای کاهش تلفاتشان در غزه به تجهیزات بدون سرنشین متوسل شدند

پهپاد یا ریز پرنده ماعوز توسط شرکت صنایع نظامی «رافائل» رژیم صهیونیستی تولید می‌شود و پیش از این برای انجام عملیات انتحاری علیه مقاومت فلسطین در کرانه باختری استفاده می‌شد. از این پهپاد در غزه برای افشای مکان رزمندگان مقاومت و مقابله با آنها استفاده می‌شود.

پهپاد ماعوز دارای ضعف‌های زیادی است که مهم‌ترین آنها سرعت نسبتا پایین آن است که بین ۴۶ تا ۷۲ کیلومتر در ساعت متغیر است.

دیگر ایراد و ضعف این پهپاد، برد پروازی آن (فاصله از اتاق کنترل) است که به ۱۰۰۰ متر در محوطه‌های باز و ۵۰۰ متر در مناطق ساخته‌شده می‌رسد و تنها ۱۵ دقیقه می‌تواند پرواز کند. این امر رهگیری آن را آسان‌تر می‌کند و همچنین مقاومت را قادر می‌سازد تا مکان واحد کنترل را شناسایی کرده و آن را هدف قرار دهد.

همچنین با استفاده از تفنگ‌های شکاری و یا با گذاشتن عایق پارچه‌ای ضخیم بین خانه‌ها می‌توان مانع  ازحرکت آن شد و به راحتی و به روش‌های کاملا کم‌هزینه با آن مقابله کرد.

مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر عملیات منحصر به فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند.

این عملیات باعث آغاز تجاوزات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد و این تجاوزات از هفتم اکتبر تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) ادامه داشت و پس از وقفه یک هفته‌ای جمعه اول دسامبر بار دیگر از سر گرفته شد.

طی این مدت و به‌رغم تمامی حملات وحشیانه و غیرانسانی علیه غیرنظامیان و به‌ویژه زنان و کودکان در نوار غزه، اما ارتش به اصطلاح افسانه‌ای رژیم صهیونیستی متحمل خسارات و ضربات بی‌سابقه‌ای شده است، تا جایی که خود صهیونیست‌ها ناگزیر به اعتراف به شکست در مقابل مقاومت فلسطین شده‌اند.

به‌رغم سانسور شدید نظامی، رسانه‌های عبری هر از چند گاهی گزارش‌هایی درباره میزان تلفات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی مغایرت دارد.

انتهای پیام

نظر شما